[Artikel] De opkomst van grocerants

Aanbevolen berichten

Het riekt naar een nieuw buzzword. In de Angelsaksische landen worden maaltijdverkopende supermarkten grocerants genoemd: grocer + restaurant. Distrifood in Nederland probeert een lokale variant in omloop te brengen: de superant. Ik denk dan aan reuzemieren. Echt een nieuw fenomeen is het ook niet, want AH en V&D begonnen in de jaren negentig al met de bereiding van meeneemmaaltijden in geselecteerde supermarkten. Toch lijkt het erop dat de consument steeds rijper wordt voor deze nieuwe gaarkeuken. Maar dan in vele varianten. Gezond, lekker, luxe, biologisch, vegetarisch of verganistisch.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
17 uur geleden, Highio zei:

Jumbo noemt het een Foodmarkt en dat bekt lekker! :classic_biggrin:

 

Nou wat bekt dat lekker, half Nederlands en half Engels door elkaar. Tjonge jonge wat leggen ze bij Jumbo hoge normen aan hun marketingmensen.

 

Of gaan we als nieuwe trend in 2019 onze fiets laten reparen bij de bicycledeskundige en onze kinderen bijles laten geven door een mathematicsleraar?

 

En waarom stoppen bij Nederlands en Engels? Laten we lekker een kropje lettuce kopen bij  de marchand de Gemuese.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
(aangepast)

Liever foodmarket dan superant, want dat is een nogal moeizame poging om een Nederlands woord te vinden voor een trend die in Engeland aangewakkerd wordt. Maak dan een vergaarkeuken van de oude gaarkeuken, door shoppen in restaurants mogelijk te maken. Is het meteen niet meer zo supracentrisch. :classic_wink:

 

Quote

We vermoeden dat in de periode tot 2025-2030 zeker een derde van de huidige supermarkten zal verdwijnen. En in plaats daarvan komen er zo’n 150 verspaleizen en een paar duizend gemaks- annex eetwinkels. (bron FSIN)

 

Maar ook...

 

Quote

Die producten en gerechten zullen steeds vaker afkomstig zijn uit zogeheten dark stores of dark kitchens. Loodsen of keukens op een C-locatie. Dat maakt de bezorgconcepten goedkoper en efficiënter. En dat moet ook wel, want het kunnen bezorgen binnen één uur wordt een belangrijke succesfactor.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Quote

Nou wat bekt dat lekker, half Nederlands en half Engels door elkaar. Tjonge jonge wat leggen ze bij Jumbo hoge normen aan hun marketingmensen.

Tja, probeer AH XL eens volledig in het Nederlands en volledig in het Engels uit te spreken. Wen er overigens maar aan, want binnen vijf jaar ziet het er ook in het Vlaamse supermarktlandschap grotendeels uit zoals deze partijen verzinnen. :classic_tongue:

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
(aangepast)
Quote

vergaarkeuken

Mooie woordvondst! Versmarkt (in de supermarkt) en afhaalkeuken (als loket van een (bezorg- en/of afhaal)restaurant).

 

Wat mij in dat kader vaak verbaast is dat rugzakbezorgers zich tussen de tafeltjes van zittende klanten door moeten wringen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
3 uur geleden, Highio zei:

Tja, probeer AH XL eens volledig in het Nederlands en volledig in het Engels uit te spreken.

 

Ik herinner me nog een discussie op soc.culture.netherlands van 25 jaar geleden (of zo) of XS4ALL door Engelstaligen wel als 'Access for all' begrepen zou worden of eerder als 'Excess for all', wat natuurlijk niet zo positief overkomt.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
8 uur geleden, kuifje zei:

Of gaan we als nieuwe trend in 2019 onze fiets laten reparen bij de bicycledeskundige

 

Nee dat bekt niet lekker. Maar misschien wel bij de BikeBoer of de FietsFreak :classic_wink: 

 

De term "food" is inmiddels toch wel aardig ingeburgerd in Nederland toch? Net als half Nederlands en half Engels door elkaar gebruiken... computermuis, virtual reality bril, social media beleid, last minute vakantie, worst case scenario enzovoorts.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
(aangepast)

Haha :classic_smile: Ik wilde nu eigenlijk een linkje plaatsen naar de error pagina van Hema, die hadden namelijk het "worst kaas scenario" erop staan. Maar ze hebben wat nieuws verzonnen (ook erg grappig, en dezelfde marketeer als Jumbo blijkbaar)...  

aangepast door Bob de webbouwer

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
2 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

 

Nee dat bekt niet lekker. Maar misschien wel bij de BikeBoer of de FietsFreak :classic_wink: 

 

De term "food" is inmiddels toch wel aardig ingeburgerd in Nederland toch? Net als half Nederlands en half Engels door elkaar gebruiken... computermuis, virtual reality bril, social media beleid, last minute vakantie, worst case scenario enzovoorts.

 

Bikeboer en Fietsfreak hebben nog iets grappigs, en iets poetisch allitererends. Foodmarkt komt er bij mij niet lekker uit.  Als ik 'food'correct heb uitgesproken is mijn mondstructuur zodanig dat ik de r in 'markt' er op zijn best als een kruising tussen een W en een 'Gooise' R uitkrijg. En dan die 'kt' er nog achteraan.... zucht.

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
(aangepast)

In het Nederlands of Vlaams is het ook geen 'supermarket' of 'hypermarché'. Voor domeinboeren valt hier met een beetje kennis en geluk nog wel wat te verdienen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.