• 0

Kopen, bouwen of verbouwen, wat is aftrekbaar?

Beste allen,

Ik heb samen met een partner een goed lopend bedrijf maar ik wil eigenlijk heel iets anders starten met een(soort van) groepsaccommodatie waar ik geld voor nodig heb.

Nu kan ik mijn deel van mijn bedrijf verkopen maar gezien het een VOF betreft moet ik dan gelijk 52% afdragen, tenzij ik direct verder investeer.

Het plan is dan een groepsaccommodatie (met een woning op hetzelfde perceel) te kopen, echter is het probleem dat ontroerend goed niet aftrekbaar.

Nu is mijn vraag hoe dat zit met bouwen of verbouwen? Stel ik koop een oude boerderij, het woonhuis financier ik prive en een schuur laat ik ombouwen tot groepsaccommodatie.

Is dit wel aftrekbaar? Of bepaalde kosten die b.v. energie neutraal maken van het pand te maken hebben?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Creatiefonline,

 

(Ver)bouwingen van (zakelijk) onroerende goed worden geactiveerd en daarop kun je afschrijven tot de restwaarde. Dit geldt ook voor de kosten van energie neutraal maken als ze opgaan in het gebouw.

Onder bepaalde voorwaarden kun je willekeurig afschrijven (waso), maar dan moet je wel recht hebben op startersaftrek.

 

Succes, Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals hierboven al aangegeven, moeten verbouwkosten gewoon worden geactiveerd. Dat betekent dus dat zo'n verbouwing niet (meteen) tot een aftrekpost zal leiden.

 

Om verwarring te voorkomen: je kunt niet afschrijven tot de restwaarde, maar alleen tot de (fiscale) bodemwaarde. Voor ondernemers voor de inkomstenbelasting geldt dat die bodemwaarde de helft van de WOZ bedraagt. Voor ondernemers in de vennootschapsbelasting is de bodemwaarde sinds dit jaar zelfs 100% WOZ. Verder moet je even goed naar de beperkende voorwaarden voor willekeurige afschrijving voor starters kijken, omdat die bijvoorbeeld niet geldt als het zaken betreft die je wilt gaan verhuren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.