• 0

workflow boekhouding > accountant

Goedendag,

Ik heb een vraag over de de verwerking van mijn boekhouding.

Wij werken met Reeleezee en doen zelf de inkoop/verkoop/bank en BTW boekingen.

 

De jaarafsluiting en aangifte laten wij verzorgen door een gerenommeerd accountants kantoor welke niet met Reeleezee werkt.

Dit heeft zijn oorsprong in de fiscaal aanwezige expertise binnen dat kantoor.

 

De accountant trekt een audit file en gaat vervolgens in zijn eigen pakket aan de slag en verzorgt vervolgens de aangifte.

 

Het frustreert mij al enkele jaren enorm dat mijn eigen boekhouding vervolgens niet meer aansluit bij de jaarcijfers.

Ik moet er vaak hard aan trekken om de accountant de jaarafsluiting te laten verwerken in mijn eigen pakket. Dat gebeurt vervolgens gesaldeerd, waarbij er altijd minimale verschillen blijven.

(bijvoorbeeld;

-alle afschrijvingen op 1 regel ipv per voertuig of catagorie of

-alle niet aftrekbare posten op 1 regel enz.)

 

Vraag;

In mijn beleving is de werkvolgorde niet de juiste omdat op deze manier de gegevens niet meer juist gedetailleerd en tijdig zijn.

Daarnaast vind ik het zonde van de tijd en mij frustatie.

Is dit de juiste manier van werken of heb ik een punt en is het tijd voor een gesprek cq overstap naar een partij welke wel in mijn pakket wil werken?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is de enige manier van werken als jij niet met hetzelfde pakket werkt als je boekhouder.

Ik heb zelfs bij multinationals meegemaakt dat er verschillen ontstaan tussen de boekhouding en de (gecontroleerde) jaarrekening, niet zozeer omdat de accountant het pakket niet had maar simpelweg omdat zij niet muteren maar alleen controleren en corrigeren.

Daarvoor houdt men "extracomptable specificaties" (duur woord voor excel lijstjes met verschillen) bij. Ook wel brugstaten genoemd waarbij je links begint met de orginele winst en verliesrekening en in de kolommen daarachter correcties verwerkt op rekeningnr niveau en van dat bedrag in die cel weer een specificatie en toelichting heeft.

 

 

Als jij alles gespecificeerd in je boekhouding wil zul je inderdaad een andere boekhouder moeten zoeken én afspreken dat zij ook alles gespecificeerd boeken bij het jaarwerk.

Of je moet meer zelf gaan boeken. Het voorbeeld van afschrijvingen kun je ook zelf regelen. Door gedurende het jaar de boekingen te maken voor afschrijving zodat de accountant allleen hoeft te controleren of het volledig is

Je zou dan ook kunnen afspreken dat je bij een nieuw bedrijfsmiddel even contact opneemt om de juiste afschrijftermijn en restwaarde te laten bepalen. Daarna is het gewoon een kwestie van elke maand of elk jaar het juiste afschrijvingsbedrag invoeren.

 

 

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, logistieke dienstverlening zei:

Vraag, is het echt te veel gevraagd dat de accountant de standaard boekingen eerst in mijn pakket verwerkt voor hij gaat knutselen aan de jaarrekening?

 

Dat is geen ja of nee vraag..

Het is niet teveel gevraagd als je zo afspreekt en er voor betaald.

Maar realiseer je wel dat elk boekhoudpakket anders is en niet elke boekhouder/accountant zomaar met elke software kan (of wil) werken.

Naast de verschillende software hebben veel klanten ook nog een eigen rekeningschema. met andere nummers.

Dus een eenvoudige journaalpost die jou minder dan 1 minuut kost kan voor je accountant zomaar 5 minuten zijn omdat hij die software maar 1x per jaar gebruikt en eerst het juiste rekeningnummer moet opzoeken. En na het boeken moeten dan ook nog de nieuwe saldi balans moet aansluiten op de jaarrekening om zeker te zijn dat er geen fouten zijn gemaakt in de boekingen.

En vooral echte accountants (met titel) willen niet boeken omdat zij een functiescheiding in acht moeten houden tussen gegevensverwerkers en gegevenscontroleurs.

 

Het is dus echt welke werkwijze je afspreekt met je boekhouder/accountant en deels ook met de regels waar hij zich aan gebonden voelt. 

Maar het is wel zo, als hij de boekingen niet kan of wil maken dan moet hij wel je wel netjes een lijst journaalposten aanleveren. zodat jij het kan verwerken in je boekhouding. Of hij moet uitleggen waarom hij niet wil dat je dat doet. De ene boekhouder is daar wat rechtlijniger in dan de andere.

De reden waarom sommige het pertinent niet willen is om zo 100% zeker te zijn dat de cijfers blijven aansluiten op de jaarrekening willen ze dan niet dat je nog mutaties maakt in een het jaar nadat je de eindbalans aan hen hebt verstrekt.

Een oplossing die ik zelf vaak heb gebruikt is dat ik de externe accountant een Saldibalans tm periode 12 aanleverde en ik vervolgens al zijn correcties verwerkte in periode 13 en soms ook nog een periode 14 had om verschillen tussen fiscale en commerciële waarderingsgrondslagen te verwerken. Op die manier kun je dan altijd aansluiting blijven zoeken tussen de processtappen van de zelf gevoerde boekhouding en de stappen die genomen zijn om tot de jaarrekening te komen.

Als je door een derde een jaarrekening laat opstellen is het echt wel cruciaal dat de aansluitingen tussen de boekhouding en de jaarrekening er zijn, maar de manier om dat te waarborgen kan per kantoor verschillen.

 

Het is ook algemeen geaccepteerd dat jij bij je boekhouder een eindbalans (saldibalans) aanlevert en hij daarna buiten de boekhouding om correcties maakt en

Zelfs de belastingdienst vraagt bij een controle ook naar dat soort stukken, kijk maar naar het topic "Boekenonderzoek" van gisteren waar iemand vraagt wat voorafgaande journaalposten en brugstaten zijn.

 

afijn, even iets bredere context gepakt om een op het oog simpele vraag te beantwoorden, maar ik hoop dat dit wat context geeft over waarom even een boeking maken meer omvat dan je op het eerste oog zou zeggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel, nogmaals dank voor je input.

 

Het betreft een accountant met titel, welke uitdrukkelijk een uitvoerende taak heeft tov mijn onderneming.

Het gaat om boekingen die ik niet wil doen omdat ik hem ervoor betaal.

Daarnaast heb ik een pakket om naast de ficale verplichtingen zelf snel over juiste en gedetailleerde informatie te beschikken. 

Die informatie gaat nu steeds meer uit de pas lopen, waar ik terecht door mijn bank op gewezen ben.

 

(misschien komt mijn frustratie voort uit het feit dat de vorige medewerker wel nauwkeurig en gedetailleerd in mijn pakket verwerkte, voor het fiscale geknutsel begon.)

Ik neig toch naar over stappen.

Link naar reactie
  • 0

Als de ene medewerker van het kantoor het wel doet en de volgende niet dan snap ik die frustratie heel goed.

Lijkt me meer een gevalletje heropvoeden door de baas dan een formele werkwijze of (principiële) keuze van het kantoor dat hij vertegenwoordigd.

 

Dus ja de opties zijn dan klagen bij "de baas" over de plotselinge wijziging in dienstverlening zonder duidelijke reden of overstappen naar een kantoor dat jou wel wil bedienen op de manier die jij wilt.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.