• 0

Kilometerregistratie - tussenstop privé maakt zakelijke rit korter

Hoe zit het wanneer je op de terugweg tijdens een zakelijke rit, niet de gebruikelijk route, maar een kortere route neemt omdat je langs die route privé wat wil bezoeken? 

 

Je maakt dan minder kilometers, dan wanneer je dat bezoek niet zou doen (je bent wel langer onderweg). Hoe neem je deze kilometers op in je kilometer-administratie?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het (hoofd)doel van de rit bepaalt of iets zakelijk of privé is. Maar in jouw geval wordt de rit waarschijnlijk gezien als een zogenaamde gecombineerde rit. Daarbij is er een duidelijk (afzonderlijk) zakelijk doel én een duidelijk (afzonderlijk) privédoel.

 

Je moet dan kijken naar het primaire doel. Als het hoofddoel zakelijk was (je wil naar je werk) en je dropt onderweg even je kids af op school, dan zijn alleen de omrijkilometers privé en is de rest zakelijk. Het omgekeerde geldt ook. Als je doel was om vanuit je werk naar de tandarts te gaan, en onderweg een brief bij een klant afgeeft, dan zijn je omrijkilometers zakelijk en is de rest privé.

 

In jouw specifieke geval lijkt dus iets uitzonderlijks aan de hand. Het privéritje zorgt in feite voor negatieve omrijkilometers. In dat geval kun je de hele rit waarschijnlijk inboeken als zakelijk (op basis van het primaire doel), maar moet je daarvoor wel uitgaan van het lagere aantal kilometers.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor je reactie. Dat lijkt inderdaad op wat ik al ongeveer dacht.

 

Om het wat extremer te trekken:  Soms kun je een heel eind binnendoor rijden (terwijl dat niet sneller is en op zich geen logische route) en daar privé wat bezoeken, maar dat wel resulteert in veel minder kilometers. 

 

Is dat hetzelfde verhaal? Of zit er ergens een kantelpunt?

 

PS: Ik woon in het oosten van het land en wij zijn onlangs van de koets overgestapt op de auto, daarom ligt hier nog niet zoveel snelweg. Bovenstaande situaties zijn dus vrij eenvoudig te vinden.

aangepast door DikkeWillem
Link naar reactie
  • 0

Of er sprake is van omrijden in fiscale zin, hangt af van wat de normale route is. De Belastingdienst gaat hierbij voor zover ik weet uit van de zogenaamde 'meest gebruikelijke' route. Je zou kunnen stellen dat dat de route is die door de meerderheid van de ondernemers onder dezelfde omstandigheden zou zijn genomen. Het is natuurlijk lastig om in de hoofden van iedere vergelijkbare ondernemer te kijken, dus ga je uit van wat je redelijk acht en wat je aannemelijk kunt maken. In de meeste gevallen zal je waarschijnlijk de snelste route kiezen; of de route zoals die door je GPS of routeprogramma als eerste wordt aangeraden; of de route zoals die door de bewegwijzering wordt geadviseerd.

 

Wat de meest gebruikelijke route is voor een rit met een zakelijke eindbestemming, is dus helaas niet duidelijk te zeggen. Echter, als het de fiscus denkt dat het 'meest gebruikelijk' is om de oude postkoetsroute te nemen, dan moet je voor je kilometervergoeding eigenlijk uitgaan van maximaal het aantal kilometers van die route. Als je dan een omweg neemt, omdat je dat zelf prettiger vindt, dán zullien die omrijkilometers weer privé worden geacht te zijn.

 

Weer terug naar je voorbeeld. Laten we zeggen dat jouw zakelijke rit normaal gesproken 30 kilometer is. Omdat je tussendoor een privéstop maakt, wordt je rit wel iets langer in tijd, maar korter in afstand (laten we zeggen 25 kilometer). Omdat de 'meest gebruikelijke' route 30 kilometer is, mag je ook voor (maximaal) 30 kilometer à 19 cent per kilometer van de winst aftrekken. Als je dan door een privéstop onderweg  uiteindelijk maar 25 kilometer rijdt, dan heb je dus geen privékilometers. Het is alleen wel zo dat je voor de gehele zakelijke rit moet uitgaan van 25 kilometer. Meestal zal dit overigens automatisch blijken uit de kilometerstanden die je opschrijft voor elke zakelijke rit (die heb je nodig om je kilometervergoeding te kunnen onderbouwen).

 

De fiscus zal hier mijns inziens overigens niet al te snel een groot punt van maken, zolang je het maar redelijk houdt en aannemelijk kunt maken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de belastingdienst nog nooit horen protesteren als zakelijke kosten lager werden als gevolg van "privegebruik"

 

Maar waarom hou je een km administratie bij? is dat om bijtelling te voorkomen? of wil je zakelijke km met je prive auto declareren?

Als het vanwege een bijtelling is zul je sneller discussie krijgen over de gebruikelijke route (kortste of snelste) dan wanneer je gewoon km aan het declareren ben voor je prive auto.

Als dit een incidentele rit is dan zal de belastingdienst daar geen seconde tijd aan wijden.

Voor hen heeft alleen een discussie overeen route met 10 of 20 km verschil die je 2x per dag en 200 dagen per jaar rijd, dan kom je namelijk op zoveel extra km dat er mogelijk sprake kan zijn van "misbruik" van fiscale faciliteiten

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties.

 

Het gaat om het voorkomen van de bijtelling inderdaad en dus niet om de kilometervergoeding. We hebben daarnaast een privé-auto, dus het zou geen probleem moeten zijn om onder die 500 km te blijven. 

 

Een privé-adres bezoeken op de terugweg zal nog wel eens voor kunnen komen, vandaar dat ik daar ingedoken ben. Ik bewaar liever wat extra km voor later in het jaar, dan dat ik dan krap uit kom.

 

Maar het komt er dus op neer, dat wanneer je tijdens een zakelijke rit een tragere maar kortere route neemt om via een privé-bestemming te kunnen rijden, je daarvoor geen privékilometers hoeft te rekenen?

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, DikkeWillem zei:

Maar het komt er dus op neer, dat wanneer je tijdens een zakelijke rit een tragere maar kortere route neemt om via een privé-bestemming te kunnen rijden, je daarvoor geen privékilometers hoeft te rekenen?

Nee ... het gaat om de aard van de ritten, niet om een lange/korte/langzame/snelle route.

Het is geen taak van de Belastingdienst om voor te schrijven hoe jij je zakelijke geld moet besteden ... dus ook niet welke route je moet nemen.

Gemengde ritten moeten wel in een zakelijk en een privé deel worden gesplitst.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Cosara zei:

Gemengde ritten moeten wel in een zakelijk en een privé deel worden gesplitst.

 

Even als aanvulling / verduidelijking De uitleg van gemengde ritten is ook de je omrijd-kilometers afsplitst meldt als prive. Als er geen omrijd kilometers zijn valt er ook niks af te splitsen. En helaas kun je niet kortere ritten door privedoelen salderen met langere ritten door omrijden, al zou dat soms nog zo handig zijn om onder de 500km te blijven.

 

Feitelijk moet je die 500km om bijtelling te voorkomen niet zien als hoeveel je wel privé kunt rijden. Als je geen bijtelling wilt moet je gewoon niet prive rijden met de auto, in principe 0 km.. Die 500km grens is er alleen omdat 0km onredelijk. Er ligt een vrij zware eis van een sluitende km administratie om die bijtelling te voorkomen, geen enkele rit is exact 10 km, het is 10,2 of 9,6 km. Maar je wordt gevraagd hele km te registreren en elke administratie waar afrond leidt tot verschillen in de registratie. Zelfs als je elke dag dezelfde route rijd kan het de ene dag op basis van de km stand al een km of soms 2 meer of minder zijn door dat soort verschillen.

Maar iedereen moet wel eens onverwacht iets privé doen en heeft dan geen tijd om eerst naar huis te rijden om de prive auto op te halen. Maar dat moeten echt voor incidentele en uitzonderlijke gevallen zijn. Daar is die, ik noem het maar een foutmarge, van 500km voor om enige ruimte te hebben om de administratie sluitend te krijgen.

Maar ik heb menig werknemer en ondernemer zich zien verslikken in die 500km grens, als je te makkelijk denkt, een beetje privé is ok. dan zit je er zo overheen.. want dat ene ritje van 10 km maakt niet zoveel uit, toch? Dat is de valkuil die duur uit kan pakken.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

JansenmeteenJ Ik begrijp dat ik een plausibele registratie bij moet houden en dat wil ik ook graag goed doen. Of het opvalt is voor mij geen probleem, als het maar uit te leggen is en gewoon klopt. Wanneer de terugweg (vanwege privé-bezoek) korter is, dan heb ik toch geen omrijd-kilometers? Dat is wat ik graag wil weten. 

 

Mijn ritten zijn nooit hetzelfde, want ik werk door het hele land en ben (slechts) zo'n 1 á 2 keer per week op pad. De rest van de tijd staat de auto stil.

 

Cosara Het zal vrijwel altijd gaan om een volledige zakelijke rit (heen en terug). Maar af en toe wil ik mogelijk een combinatie met iets privé waar ik op de terugweg langs rijd. Daarvoor hoef ik geen extra kilometers te maken. Dus dan heb ik geen omrijd-kilometers? Of begrijp ik dat niet goed? Of hoeveel privé moet ik dan vermelden?

 

Roel J Er valt dus inderdaad niks af te splitsen, wanneer ik er geen extra kilometers voor maak?

 

Ik begrijp dat die 500km een soort van marge is omdat 0km onredelijk is. Maar de grens is wel 500km. Privé heb ik een andere auto tot mijn beschikking, dus volledig privé zal er vrijwel nooit mee gereden hoeven worden.

 

Het gaat uitsluitend om af en toe langs een privé-bestemming (die ik gewoon vermeld) te rijden op de terugweg tijdens een zakelijke rit. En dan met name wanneer dat resulteert in nauwelijks meer, evenveel of zelfs minder kilometers (maar wel extra tijd kost). En of me dat dan dus (bijna) geen privé kilometers "kost". Dit lijkt me juist belangrijk om te weten of ik het volgens de regels doe en om te voorkomen dat ik over die 500km heen ga.

aangepast door DikkeWillem
Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, DikkeWillem zei:

Cosara Het zal vrijwel altijd gaan om een volledige zakelijke rit (heen en terug). Maar af en toe wil ik mogelijk een combinatie met iets privé waar ik op de terugweg langsrijdt. Daarvoor hoef ik geen extra kilometers te maken. Dus dan heb ik geen omrijd-kilometers? Of begrijp ik dat niet goed? Of hoeveel privé moet ik dan vermelden?

Ik begrijp je redenering wel ... op weg naar huis stop je even bij de supermarkt om een boodschap te doen ... niks extra kilometers, niks omrijden.

Maar wat als de Belastingdienst op de parkeerplaats van de supermarkt nu net heel toevallig met een controle bezig is? Dat komt vaker voor dan je denkt. Ben je daar aan het klussen of aan het boodschappen doen? Ik zou zeggen ... de kilometers half om half verdelen.

 

Verder ben ik het wel met Roel eens ... "Feitelijk moet je die 500km, om bijtelling te voorkomen, niet zien als hoeveel je wél privé kunt rijden. Als je geen bijtelling wilt moet je met de zakelijke auto gewoon niet privé rijden.

 

Zelf rij ik al jarenlang in een zakelijke auto mét privé-bijtelling ... voor boodschappen, naar familie, dagje uit, met vakantie ... voor dat geld kan ik, qua aankoop, brandstof, verzekering, onderhoud en afschrijving,  in privé geen auto kopen en rijden, althans niet de auto die ik heb.  Bijkomend voordeel ... je rijdt, en vooral parkeert, zonder zorgen en zonder rittenadministratie.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Cosara

 

Maar die controle zou toch geen probleem voor mij moeten zijn als dat gewoon blijkt uit mijn kloppende administratie (waarin ik vermeld dat ik via de supermarkt terug ben gereden)? 

 

Ik blijf het vaag vinden. Een verdeling half/half zou in mijn geval erg onredelijk zijn, omdat mijn ritten meestal meer dan 100km zijn.

 

[Terzijde: Ik heb de afgelopen 3 jaar ook een auto geleased, waarbij ik gewoon de bijtelling betaalde. Dat was inderdaad prettig. Maar omdat we een tweede auto nodig hadden, hebben we daar nu een andere keuze in gemaakt.]

aangepast door DikkeWillem
Link naar reactie
  • 0

Ik denk de hier twee dingen door elkaar worden gehaald, namelijk een gemengde rit en een gecombineerde rit. Dat zijn (fiscaal gezien) twee verschillende dingen!

 

Een gemengde rit is een rit waarbij  er zowel een zakelijk als een privédoel is dat niet goed is op te splitsen. Er is jurisprudentie over waaruit blijkt dat er moet worden bepaald of een willekeurig andere persoon (bijvoorbeeld een personeelslid) in dezelfde omstandigheden dezelfde rit in diezelfde mate zou (moeten) maken voor de zaak. Zo niet? Dan wordt de rit privé geacht te zijn.

 

In jouw geval is er echter sprake van een gecombineerde rit met een primair zakelijk doel. Het uiteindelijke doel is namelijk zakelijk (althans, dat begrijp ik uit je beginbericht), waarbij de privérit zorgt voor een minder dan gebruikelijk aantal kilometers. Negatieve omrijkilometers voor privé bij een gecombineerde rit kunnen op nihil worden gesteld.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Dat verduidelijkt het één en ander. Dank je.

 

Een gemengde rit zal bij mij niet voorkomen. 

 

Het gaat inderdaad om een primair zakelijk doel waarbij ik een klus doe (of een afspraak heb) ergens in het land (regelmatig meerdere op een dag). Ik rijd dus heen en terug.

 

Als ik op de terugweg langs een privé-tussenstop rijdt (winkel, ouders, of wat dan ook) en dat kost mij meer kilometers dan zet ik dat bij omrijd-kilometers bij de zakelijke rit. En als de privé-tussenstop de route korter maakt, dan wanneer ik de privé-tussenstop niet zou bezoeken, dan wordt er bij de omrijd-kilometers "0" vermeld. In beide gevallen vermeld ik wel de adressen van de privé tussenstop, zodat het duidelijk is dat ik daar geweest ben.

 

Klopt hè?

Link naar reactie
  • 0
42 minuten geleden, DikkeWillem zei:

In beide gevallen vermeld ik wel de adressen van de privé tussenstop, zodat het duidelijk is dat ik daar geweest ben.

Netjes :classic_smile:

 

42 minuten geleden, DikkeWillem zei:

Klopt hè?

Klopt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, JansenmeteenJ zei:

Laten we het anders zeggen:

 

Je dient een sluitende en plausibele rit administratie bij te houden welk bij controle standhoud.

Oftewel als je standaard heen 10 km en terug ook 10 km rijdt, dan zal het juist opvallen als heen 10km is en terug 7km...

 

 

 

Tenzij er een plausibele verklaring is: Ik rijd wel eens ergens overdag heen over de snelweg (langere route, maar sneller), en terug over N wegen (kortere route, overdag langzamer). Verschil komt puur doordat overdag tig verkeerslichten op rood staan op die N weg route, maar die gaan om pakweg 8 uur allemaal op knipperstand en dan heb je een lange voorrangsweg. 

 

Navigatie via google maps of tom tom geeft overigens altijd de langere route als suggestie. Wellicht is het marginaal sneller in de avond maar wel >10 kilometer om ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.