Jump to content
Alexonline

Fiscaal hulp nodig met spoed

Recommended Posts

Posted (edited)

Hallo,

 

Doormiddel van foute aangifte zit ik met een probleem dat ik zelf erg lastig vindt om op te lossen. Vooral de deadline (14 jan) is nogal confronterend. 
Van de Belastingdienst heb ik een brief ontvangen, waarin mij wordt verzocht aanvullende informatie te verstrekken, om mijn aangifte IB 2016 te kunnen beoordelen.

 

Graag wil ik hier zo goed mogelijk op in gaan. Enkel heb ik twijfel bij bepaalde punten. Graag vraag ik jullie hulp in deze zaak, gezien het feit dat dit mij een brief lijkt die de Belastingdienst vaker naar ondernemers stuurt en op Higher Level wel bekend zal zijn.

 

Onderstaand loop ik puntsgewijs de punten af, met mijn commentaar bij ieder punt:

 

een omschrijving van de mate van zelfstandigheid van de onderneming

Ik ben de enige die werkzaamheden voor verschillende klanten uitvoert.

Wordt hier gevraagd in hoeverre ik afhankelijk ben van derden? Gaat het dan om bedrijven en/of personen? Of wordt hier iets anders mee bedoeld.

 

- een opgave van het aantal uren dat u per week in uw onderneming steekt

Zelf hou ik geen registratie van mijn uren bij. Maar naast de uren die ik voor klanten werk, ben ik zelf ook aardig wat uren bezig in mijn vrije tijd in of met mijn onderneming. Moet ik deze uren verantwoorden of ergens registreren? Of simpelweg een schatting van de gewerkte uren opnemen.

 

- een omschrijving van de omvang (in tijd en geld) van uw werkzaamheden

Deze vraag vind ik lastig te interpreteren. Wordt hier bedoeld de omzet die ik maak? En in hoeverre verschilt de omvang in tijd van mijn werkzaamheden met de vraag hoeveel uur ik per week in mijn onderneming steek? Het lijkt mij niet dat de Belastingdienst twee keer om dezelfde informatie vraagt in een brief.

 

- een opgave van het aantal klanten van uw onderneming

Geldt deze vraag voor 2016 of voor nu?

 

- een beschrijving van de manier waarop uw onderneming zich presenteert

De feitelijke werkzaamheden van mijn onderneming is mijzelf als freelancer uitbesteden om diverse marketing en sales werkzaamheden uit te voeren bij klanten.  Is dit voldoende?

 

- de stukken waaruit blijkt dat de onderneming voor uw rekening wordt gedreven

Is dit het uitreksel uit het handelsregister van mijn onderneming?

 

- de stukken waaruit blijkt dat u rechtstreeks wordt verbonden voor verbintenissen van de onderneming

Is dit ook het uitreksel uit het handelsregister van mijn onderneming?

 

-loopt u een ondernemersrisico

Geen idee, loop ik dat als zzp'er? 

 

-een balans en een verlies en winsrekening

Dit heb ik zelf nooit gemaakt, enkel het automatische overzicht in mijn boekhoudprogramma. Moet ik hiervoor nog een extra balans opmaken?

 

Zelf heb ik mijn belasting met behulp van een online platform gedaan, zonder verder diepgaande kennis. Ik zou het zeer op prijs stellen als er mensen zijn die mij hiermee kunnen helpen. 

Bij voorbaat dank voor alle hulp!

 

Edited by Wouter Hol
Mailadres weggehaald. Vragen dienen in dit topic gesteld te worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ongetwijfeld komt er iemand die in dit topic de vragen even naloopt, maar ik zou als de wiedeweerga een boekhouder zoeken die met jou je volledige administratie gaat doorlopen. Gezien de vragen die je hier stelt vermoed ik namelijk heel sterk dat er nog veel meer niet op orde is, wat je als ondernemer wel op orde moet hebben. Want het enige dat de BD hier eigenlijk vraagt is of jij wel of niet een ondernemer bent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verander wel z.s.m. jouw gebruikersnaam op dit forum, een e-mailadres lokt wellicht ongewenste reacties uit.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Belastingdienst is waarschijnlijk aan het controleren of je bijvoorbeeld recht hebt om ondernemersfaciliteiten (startersaftrek, zelfstandigenaftrek, oudedagsreserve, etc). Zeker als je die hebt geclaimd en de bedrijfsresultaten of omzet zijn niet al te hoog, dan kunnen ze daar even extra naar willen kijken. Allereerst de tijdsdruk: het staat je natuurlijk altijd vrij om een beetje extra tijd te vragen. Heel vaak is de fiscus genegen om bijvoorbeeld een maand of 6 weken uitstel te verlenen, als je het gewoon vriendelijk vraagt. In zo'n verzoek, vraag je dan simpelweg om iets meer tijd, zonder al te veel uit te wijden.

 

Het valt me vooral op dat je bericht letterlijk gekopiëerd lijkt van een bijna 10 jaar oud bericht op Higherlevel. @Marjan heeft op de meeste vragen daar al keurig antwoord op gegevens, die nog steeds relevant zijn. Of was dat ook vanwege de tijdsdruk?

 

Dan naar de vragen. Allereerst zou je even snel (online) de zogenaamde "ondernemerscheck" voor 2016 kunnen invullen. Je vult de vragen dan in, zoals je dat voor dát belastingjaar zou hebben gedaan. Het is sowieso handig om deze check ieder jaar te doen. Je krijgt dan meteen op een behoorlijk aantal van de vragen die ze nu stellen antwoord (loop je ondernemersrisico, ben je zelfstandig, etc). Als je overigens geen uren bijhoudt, kun je ook niet aannemelijk maken dat je ze hebt gespendeerd. Helaas is het zo dat de bewijslast volledig bij jou ligt, als je een aftrekpost claimt die je belastingdruk verlaagt.

 

Alle vragen hebben blijkbaar betrekking om de aangifte 2016, dus zou ik me in eerste instantie ook beperken tot 2016, tenzij het zo is dat de situatie in 2017 en 2018 van materieel belang zijn om aan te tonen dat je onderneming in de lift zat. Soms kan het zijn dat je toch als ondernemer wordt gezien in een jaar (vanwege de progressie in de toekomst), ook al zou je daar strikt gezien misschien (nog) geen recht op hebben.

 

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je onbegrip over de vragen op zichzelf niet helemaal begrijp. Het zijn vrij standaard vragen voor het bepalen van fiscaal ondernemerschap. Als de Belastingdienst vraagt om je werkzaamheden te omschrijven en hoeveel tijd die werkzaamheden in beslag nemen, is dat toch geen abracadabra? Een antwoord als "ik ontwerp websites voor klanten, en dat kostte me 600 uur" is toch wel te doen? Een verlies- en winstrekening en een balans zouden in feite automatisch uit je boekhoudprogramma moeten rollen. Deze heb je immers (waarschijnlijk) ook gedaan om aangifte te doen.

 


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, Alexonline zei:

Doormiddel van foute aangifte zit ik met een probleem dat ik zelf erg lastig vindt om op te lossen. 

Van de Belastingdienst heb ik een brief ontvangen, waarin mij wordt verzocht aanvullende informatie te verstrekken, om mijn aangifte IB 2016 te kunnen beoordelen.

Is er wel sprake van een foute aangifte?

Ik ben het met prinsrachid eens dat het hierbij waarschijnlijk gaat om een controle op het ondernemerschap en de bijbehorende aftrekposten.

Iedere belastinginspecteur moet elk jaar een vastgesteld aantal controles Uitvoeren. U bent één van de gelukkigen.

 

4 uur geleden, Alexonline zei:

een omschrijving van de mate van zelfstandigheid van de onderneming

Moet u alle aanwijzingen van de opdrachtgever opvolgen?

Zijn er vaste opgelegde werkuren of mag u dat zelf bepalen?

Doet u hetzelfde werk als werknemers in loondienst?

 

4 uur geleden, Alexonline zei:

een opgave van het aantal uren dat u per week in uw onderneming steekt

Maar naast de uren die ik voor klanten werk, ben ik zelf ook aardig wat uren bezig in mijn vrije tijd in of met mijn onderneming.

Niet alleen de declarabele  uren, maar ook de uren die geen geld opleveren, maar misschien wel geld besparen.

Een ondernemer heeft geen werkuren in z’n vrije tijd. U hanteert toch geen vaste werkuren per dag?

 

4 uur geleden, Alexonline zei:

een omschrijving van de omvang (in tijd en geld) van uw werkzaamheden

Dit is om te bepalen of er wel sprake is van een onderneming of van een hobby of bijverdiensten .. in relatie tot het aantal uren, inkomsten, uitgaven, investeringen. 

 

3 uur geleden, Alexonline zei:

 een opgave van het aantal klanten van uw onderneming

Geldt deze vraag voor 2016 of voor nu?

Voor 2016. 

Geen het aantal klanten op en voeg daarbij, per klant, één kopie van de facturen.

 

3 uur geleden, Alexonline zei:

een beschrijving van de manier waarop uw onderneming zich presenteert

De feitelijke werkzaamheden van mijn onderneming is mijzelf als freelancer uitbesteden om diverse marketing en sales werkzaamheden uit te voeren bij klanten.  Is dit voldoende?

Hierbij gaat het om de wijze waarop u de onderneming promoot ... visitekaartjes, advertenties, flyers, relatiegeschenken.

 

3 uur geleden, Alexonline zei:

de stukken waaruit blijkt dat de onderneming voor uw rekening wordt gedreven

Is dit het uitreksel uit het handelsregister van mijn onderneming?

Een bankrekening op naam van uw onderneming.

 

3 uur geleden, Alexonline zei:

de stukken waaruit blijkt dat u rechtstreeks wordt verbonden voor verbintenissen van de onderneming

Is dit ook het uitreksel uit het handelsregister van mijn onderneming?

Contracten (abonnementen) met leveranciers en opdrachtovereenkomsten met klanten.

 

4 uur geleden, Alexonline zei:

loopt u een ondernemersrisico

Geen idee, loop ik dat als zzp'er? 

Worden uw facturen betaald bij slecht uitgevoerd werk of declareert u niet gewerkte uren wegens ziekte of vakantie.

 

4 uur geleden, Alexonline zei:

een balans en een verlies en winsrekening

Dit heb ik zelf nooit gemaakt, enkel het automatische overzicht in mijn boekhoudprogramma. Moet ik hiervoor nog een extra balans opmaken?

Uw heeft toch een aangifte inkomstenbelasting ingediend ... op basis van wat?

Ieder boekhoudprogramma kan met één druk op de knop een (eenvoudige) jaarrekening, bestaande uit een Balans en Winst- & Verliesrekening, produceren.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
20 uur geleden, Alexonline zei:

een omschrijving van de mate van zelfstandigheid van de onderneming

Ik ben de enige die werkzaamheden voor verschillende klanten uitvoert.

Wordt hier gevraagd in hoeverre ik afhankelijk ben van derden? Gaat het dan om bedrijven en/of personen? Of wordt hier iets anders mee bedoeld.

 

Als je door Prins Rachid gesuggereerde ondernemerscheck doet, zou dit een stuk duidelijker moeten worden voor mijn gevoel.

 

20 uur geleden, Alexonline zei:

- een opgave van het aantal uren dat u per week in uw onderneming steekt

Zelf hou ik geen registratie van mijn uren bij. Maar naast de uren die ik voor klanten werk, ben ik zelf ook aardig wat uren bezig in mijn vrije tijd in of met mijn onderneming. Moet ik deze uren verantwoorden of ergens registreren? Of simpelweg een schatting van de gewerkte uren opnemen.

 

Ze vragen voorlopig geen verantwoording, maar een opgave. Het kan zijn dat als ze je niet geloven, ze alsnog om een verantwoording vragen.

 

Als je je uren niet registreert, dan kun je een deel daarvan alsnog afleiden uit het feit dat een bepaalde, wel te bewijzen werkzaamheid, nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid tijd kost. Wat dat betreft is het wellicht handig als je nu wel begint te registreren, want daarmee meet je meteen hoeveel tijd bepaalde werkzaamheden je kosten. Facturen, agenda's, e-mails waarin je bevestigt iets te hebben gedaan en dergelijke kun je als bron gebruiken.


Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept