• 0

klant (bedrijf) in UK wil kapotte zending retour sturen op onze kosten

Al jaren fervent bezoeker/lezer van higherlevel. Dit is de eerste keer dat ik een topic start.
Hopelijk in de juiste sectie.

 

Wij verkopen design meubels uit de jaren 50 60.

90% van onze verkopen worden verkocht buiten NL en binnen de EU.

 

Ik  hoop dat hier iemand is die mij wat meer duidelijkheid kan verschaffen mbt tot mijn rechten in onderstaande kwestie.

 

Via een website in de UK hebben wij een bank verkocht en zijn ontvangen commissie voor de verkoop 

Communicatie tussen klant en ons verloopt via hun platform. 

 

Wij kregen een aanvraag voor het verzenden naar London op basis van een postcode zonder aanvullende informatie.

Offerte werd door ons opgevraagd bij de vervoerder en wij deden de klant een voorstel mbt het vervoer.

Klant ging akkoord en de deal was gemaakt.

 

Helaas was dit het begin van nogal al wat problemen.

Toen de vervoerder aankwam bij het opgegeven adres in London eiste de koper dat de zending naar de 3e etage werd gebracht.

Dit was niet de afspraak en in onze algemene voorwaarden wordt duidelijk aangegeven; 'ground floor front door delivery' tenzij anders aangegeven bij prijsaanvraag.

Enfin, toen begonnen ze te dreigen dat de zending terug zou komen als deze niet naar de 3e verdieping zou worden gebracht.

Uiteindelijk toch gewoon begane grond geleverd (klant duidelijk gefrustreerd hierdoor) maar de zending werd geaccepteerd.

Klant kreeg de tijd om de zending te controleren op evt. schade maar dit is niet gedaan en er zijn verder geen aantekeningen gemaakt bij de vervoerder.

 

3 dagen na de levering krijg ik een kort bericht van de tussenpersoon dat de zending 'not fit for purpose' zou zijn en dat de koper een volledige

refund incl. de retour kosten voor verzenden eist.  Heb meteen gevraagd om duidelijke foto's te maken van de schade, waarop ik 2 dagen later één wazige foto

ontving waar helemaal niets uit op te maken valt. (pallet en verpakkingsmateriaal waren direct weggegooid volgens de tussenpersoon)

Inmiddels 8 dagen na de levering heb ik één nieuwe foto gekregen waarop een zeer bedenkelijk schade is te zien  welke  hoogstonwaarschijnlijk door het transport is gekomen

 

De tussenpersoon geeft aan dat de klant volledig in zijn recht staat en dat ik alle kosten moet gaan vergoeden. Hier ben ik het duidelijk niet mee eens.

Ik kan niets meer verhalen op het vervoersbedrijf omdat er helemaal geen bewijs is geleverd door de klant en of aantekeningen zijn gemaakt.

Zoals ik op internet lees lijkt het erop dat ik inderdaad voor de kosten op moet gaan draaien omdat de bewijslast bij mij ligt.

 

Stel dat ik volledig financieel aansprakelijk ben voor dit alles ben ik dan ook verplicht om de retourzending te regelen? (inclusief nieuwe verpakking, pallet, etc)

 

Hoor graag wat in deze mijn rechten of evt. opties zouden.

 

Met vriendelijke  groet, 

 

Ferry

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Wat ik begreep is dat bij het transport een verbinding los is gaan zitten en dat aangeboden is om die te herstellen. Op dat moment is het product dus conform de afspraak. Bovendien is de aard van het product ook zo dat het niet heel vreemd is dat het wat gevoeliger is voor transport. Het gaat om een vintage meubel. 

 

Uiteraard kan het onredelijk zijn om een klant te laten opdraaien voor de kosten van retour als het om een defect product gaat.  Ook zal de klant bij aankoop geïnformeerd moeten worden dat de eventuele retourskosten, en als die aanzienlijk zijn inclusief een bedrag, voor rekening van de klant komen, de zogenaamde informatieplicht. Neem aan dat dit is gedaan.

 

Maar hier heeft de klant alles uitgepakt, het verpakkingsmateriaal weggegooid, en ziet na 3 dagen dat er een verbinding los zit en wenst zijn geld terug en dat de leverancier voor het weer verpakken en retour zenden opdraait.  Begrijpelijk dat TS hiervan in de verweermodus schiet. 

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 0

Ik snap nog altijd niet precies wie nu gekocht heeft of contractpartij is. Als de levering wel geheel naar wens was geweest, had de 'professionele' tussenpersoon jou dan ook nog een bonus uitgekeerd? Onbegrijpelijk dat er niet even een 'mannetje' of expert bijgehaald is, als ik zie waar jullie nu staan.

 

Hoe dit nu te voorkomen bij al die lopende en aankomende internationale transacties?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.