• 0

Btw zonder btw-nummer

Ik heb een vertaling gedaan voor een bedrijf en geen btw op mijn factuur vermeld, omdat ik (nog) geen btw-nummer heb. Ze vroegen nu om een factuur inclusief btw. Ik vind alleen conflicterende informatie over of dit wel mag zonder nummer. Ergens staat dat je alvast je toekomstige nummer kunt afleiden, en ergens anders dat het strafbaar is om btw te rekenen als je geen nummer hebt. Mijn andere opdrachtgevers zaten in het buitenland en dat waren inkomsten uit overige werkzaamheden. Ik kan pas aan het einde van de maand bij de KvK inschrijven, eerder was geen plaats. Kan iemand adviseren wat te doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Nectarine zei:

Ik heb een vertaling gedaan voor een bedrijf en geen btw op mijn factuur vermeld, omdat ik (nog) geen btw-nummer heb. Ze vroegen nu om een factuur inclusief btw.

Wat is hiervan het voordeel?

Het factuurbedrag is zonder btw omdat je geen btw-nummer hebt ... niet inclusief btw, mocht de klant dat denken.

Mocht je wel een btw-nummer hebben dan wordt het factuurbedrag vermeerderd met de btw, die de klant kan terugvragen of verrekenen met de te betalen btw.

Het resultaat ... is voor beide facturen hetzelfde.

 

2 uur geleden, Nectarine zei:

Ergens staat dat je alvast je toekomstige nummer kunt afleiden, en ergens anders dat het strafbaar is om btw te rekenen als je geen nummer hebt.

Iets ergens van afleiden of zelf verzonnen betekent nog niet dat het daarmee legaal wordt.

Je kunt een btw-nummer niet met terugwerkende kracht - eerder dan de toekenningsdatum - aanvragen.

 

2 uur geleden, Nectarine zei:

Ik kan pas aan het einde van de maand bij de KvK inschrijven, eerder was geen plaats. Kan iemand adviseren wat te doen?

Wachten met factureren is ook geen optie want voor de omzetbelasting is het zo dat je de factuur verstuurt uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin je hebt geleverd.

 

Blijft over ...

1. factureren zonder btw (dat mag).

2. Wachten met werken (dan mag ook).

 

aangepast door Cosara
Waarom wordt het woord btw automatisch onderstreept?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Nectarine

 

De belangrijkste vraag, die eerst beantwoord moet worden,  is of je BTW-ondernemer bent.

Bij een enkele incidentele opdracht ben je nog niet persé BTW-ondernemer, maar wel als je de vertaalwerkzaamheden bedrijfsmatig aanpakt en actief op zoek bent naar meerdere opdrachtgevers.

(Als je factureert aan bedrijven wordt al snel aangenomen dat je BTW-ondernemer bent.)

Als je BTW-ondernemer bent, mag je niet factureren zonder BTW-nummer.

Dus ben je BTW-ondernemer en heb je nog geen BTW-nummer dan zul je daar eerst op moeten wachten.

 

Ben je wel BTW-ondernemer, maar factureer je zonder BTW dan loop je het risico dat je later over het gefactureerde bedrag alsnog BTW kunt afdragen zonder dat de opdrachtgever BTW in aftrek heeft kunnen brengen.

(Je kunt natuurlijk ook een credit-nota sturen zodra je je BTW-nummer hebt  en alsnog een BTW-factuur indienen. Dat is een praktische oplossing.)

 

Voor de duidelijkheid: Niet het hebben van een BTW-nummer bepaalt of je BTW-ondernemer bent, maar of je met je activiteiten deelneemt aan het economisch verkeer.

 

(Voor bepaalde vertaalwerkzaamheden geldt een vrijstelling in de BTW, maar dat terzijde.)

 

Odeon

aangepast door odeon
Link naar reactie
  • 0

In theorie zou het niet uitmaken voor de klant wat hij of zei aan je moet betalen.

Of hij probeert nu een factuur met btw voor hetzelfde eindbedrag te krijgen (beetje vals) om zo goedkoper uit te zijn.

 

Ondernemers onder elkaar praten altijd over exclusief BTW normaal gesproken, al probeert er soms één slaatje uit te slaan en te zeggen: "Oh ik dacht dat uw prijs inclusief BTW was"....  

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.