• 0

Btw-correctie privégebruik auto

Dag, 

 

ik heb een amerikaanse youngtimer (in Nederland; grijs kenteken; met BTW) gekocht. Ik gebruik de auto zowel prive als zakelijk. Ik moet bij de BTW-aangifte dus een correctie doorvoeren (2,7% van de catalogusprijs). Op de site van de RDW kun je de catalogusprijs vinden; maar voor mijn auto helaas niet (ik denk omdat de auto ooit geimporteerd is). Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe ik van een dergelijke auto de catalogusprijs kan bepalen? 

Alvast bedankt voor het meedenken! 

Mvg, 

KG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor het meedenken. Maar ook als ik daar het nummerbord invoer, dan krijg ik de melding: ‘we herkennen je kenteken niet als een personenauto’. Het is overigens een pick-up truck met grijs kenteken. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft. 

 

Groet, 

 

KG

Link naar reactie
  • 0
Op 11-1-2019 om 10:24, kg01 zei:

ik heb een amerikaanse youngtimer (in Nederland; grijs kenteken; met BTW) gekocht. Ik gebruik de auto zowel prive als zakelijk. Ik moet bij de BTW-aangifte dus een correctie doorvoeren (2,7% van de catalogusprijs).

 

De BPM-regeling is de afgelopen decennia hier en daar veranderd, maar heel misschien is er ooit vastgesteld hoeveel BPM er destijds afgedragen moest worden op het moment van import. Aan de hand van de geldende afschrijvingstabel zou je misschien kunnen herleiden welke historische verkoopprijs destijds is gehanteerd.

 

Nog een paar tips. Allereerst mag je de btw-correctie naar rato van het aantal maanden toepassen. Als je auto pas in juli van 2018 hebt gekocht, hoef je ook maar 6/12e van 2,7% van de 'cataloguswaarde' te corrigeren.

 

Verder is de correctie maximaal 2,7% en beperkt door de werkelijk betaalde btw.

  •  In de eerste 5 jaar is de correctie maximaal 2,7%, maar nooit meer dan de betaalde btw op gebruik en onderhoud plus 1/5e van de betaalde btw op aanschaf
  • In de volgende jaren is de correctie maximaal 1,5%, maar nooit meer dan de betaalde btw op gebruik en onderhoud

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoelde deze afschrijvingstabel:

 

 

Misschien dat dit gedeelte over BPM nog iets meer duidelijkheid kan scheppen en kan helpen om een waarde te bepalen of reconstrueren.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dank je. Ik ben er nu bijna uit. 

Ik las ook ergens dat voor bestelauto’s die ouder zijn dan 1 juli 2005 je voor de bijtelling de cataloguswaarde excl. BPM moet berekenen. 

Twee vragen: 

- geldt dit alleen voor de bijtelling voor de aangifte IB, of ook voor de BTW-correctie prive-gebruik? 

- is een pick-up truck met grijs kenteken een bestelauto? 

 

Alvast bedankt. 

 

Groet, 

KG

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je. De tweede vraag is duidelijk nu. 

 

Rest nog de vraag over bestelauto’s die ouder zijn dan 1 juli 2005: ik las dat je voor de bijtelling de cataloguswaarde excl. BPM moet berekenen: 

- geldt deze (excl. BPM-cataloguswaarde) alleen voor de bijtelling voor de aangifte IB, of ook voor de BTW-correctie prive-gebruik? 

 

Alvast bedankt. 

 

Groet, 

KG

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Vóór 1 juli 2005 hoefde voor een bestelauto geen BPM te worden betaald.

Voor een auto met eerste registratie vóór die datum geldt voor de bijtelling (IB en BTW) de catalogusprijs inclusief BTW, maar zonder de BPM.

 

Overigens is zo'n auto nu of binnenkort ouder dan 15 jaar.

Dan geldt voor de IB een bijtelling van 35% van de dagwaarde.

aangepast door Lex van Roode

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.