• 0

Als ondernemer To the next level: problemen, uitdagingen en overwegingen

(aangepast)

Een topic om mijn resultaten zover te overwegen maar vooral mijn uitdagingen  voor komend jaar op een rijtje te zetten. Hierbij loop ik tegen vele vragen/uitdagingen/problemen aan. Hopelijk zijn er hier dus tips/suggesties/commentaren die mij nieuwe inzichten geven en mij verder kunnen helpen.

Het is een lang topic geworden maar hopelijk toch interessant en ook voor andere leerzaam.

Eind 2017 begonnen om serieus de boel weer aan te slingeren met omzet nadat jaren de boel vrijwel stil gelegen had.

Ik richt me daarbij momenteel vrijwel geheel op platform verkopen en nog maar heel beperkt op verkopen via eigen webshops.

Nu is er sinds eind 2017 een mooi groei geweest met regelmatig grote hobbels op de weg die we steeds weer hebben kunnen nemen.

 

Zo groeide de omzet op gegeven moment vorig jaar zo hard dat het financieren daarvan een probleem opleverde.

Dat is opgelost door langere betaaltermijnen van belangrijkste leverancier.

Tevens heb ik de omzet goed onderzocht en bleek ik veel producten te verkopen waar ik niks op verdiende of zelfs verlies op maakte. Daarop een nieuwe formule ontwikkeld waarmee ik alle kosten meeneem en bepaal wat ik minimaal op een product wil verdienen en waaruit dan de minimum verkoop prijs komt rollen.

Daarmee de nieuwe prijzen berekend en doorgevoerd. Daarmee nam het aantal orders eerst met 45% af maar was de winst hoger, later is aantal orders weer stukje gestegen.  Daarmee was alles ook weer makkelijker te verwerken.

 

Verder 2018 vooral gebruikt om veel te testen, de markt beter te leren kennen en startposities te verkrijgen. Bezig gehouden met zoeken van nieuwe verkoop kanalen en nieuwe leveranciers om assortiment uit te breiden.

 

Wat heb ik in 2018 zoal gedaan:

 

·         Nieuwe webshop gebouwd/laten bouwen die online gegaan is in juni. Eigen webshops draaien we er nog niet zozeer mee maar is voornamelijk voor beheren assortiment, doorsturen naar tussenpartij platformen en verwerken orders. Shop is gebouwd met een budget van 20% van wat normaal nodig is voor een dergelijke shop/systeem. Dit is ook merkbaar in het systeem maar met het beschikbare budget is een systeem gebouwd waarmee nu in elkgeval te werken en te groeien is

·         Processen verbeterd. Dit is deels dankzij de nieuwe webshop, maar ook andere zaken rondom administratief en praktisch verwerken van een order. Hiermee is de verwerkingstijd van een order met 6 stappen afgenomen en zijn we 60% minder tijd kwijt per order.

·         Betere apparatuur waardoor verwerken van orders minder tijd kost. Betere printers voor pakbonnen, goede labelprinter in plaats van op A4tjes en dat afplakken, sinds kort luchtzakjes machine voor opvulling in plaats van 500 liter zakken schuimpjes enz.

·         De kleine ruimte van waaruit we werken 3 keer opnieuw ingericht om steeds efficiënter te werken

·         Overgestapt van excel boekhouden naar een boekhoudpakket met ondersteuning van boekhouder om beter inzicht te krijgen (zijn nog wel stappen in te nemen)

·         Nieuwe platformen aangesloten, voor andere de aanvraag procedures gestart.

·         Prijzen beter vastgesteld zodat niks meer verliesgevend is

 

Als ik terugkijk naar 2018 is het al met al een mooi jaar geweest (definitieve omzet/kosten nog niet bekend) waarin grote stappen vooruit gezet zijn en veel verbeterd is.

Daarbij wel een heel kleine marge gehad maar was nog niet afhankelijk van de inkomsten maar heb een mooie eerste basis om vanuit verder te gaan werken..

 

Doelen voor 2019

 

·         Verhogen van de winst – deze stap zal uit verschillende delen kunnen en moeten bestaan:

o   Meer orders – misschien wel de makkelijkste stap. Dit door dus nog meer platformen aan te sluiten en naar nog meer landen te gaan leveren en het assortiment te vergroten.

o   Kosten verlagen – aangezien ik van kamertje thuis werk en alles behoorlijk efficiënt doe niet een heel makkelijke stap. Dit zou moeten komen van lagere inkoopprijzen van producten (daarvoor is grotere afname nodig), lagere verzendkosten (maar die zijn juist gestegen) en lagere materiaalkosten.

o   Winst per order verhogen – in dit laatste best nog wat ruimte omdat ik regelmatig te goedkoop verkoop op bepaalde platformen als b.v. Bol.com. Maar tevens is dit heel lastig omdat om 17.000 producten gaat en ik die niet dagelijks handmatig kan controleren en bijwerken. Tevens is verkoop via eigen webshops hierin een potentiele optie (hoewel daarin vaak te makkelijk gedacht wordt vanwege de verborgen kosten daarbij)

·         Meer platformen in meerdere landen aansluiten – hier ben ik al tijdje mee bezig maar wordt steeds verder uitgebreid. Duurt vaak een tijd voor je bij platform aangesloten bent en dat je de productdoorgifte naar die platformen helemaal op orde hebt (veel instel en automatiseerwerk). Hiervoor moet ik ook mijn productcontent in mijn webshop systeem in meerdere talen zien te krijgen

·         Reputatie opbouwen op de nieuwe en bestaande platformen – een aansluiting op een platform is 1 ding maar de verkoop gestart krijgen is nog wat anders, daarvoor moet je eerst reputatie opbouwen, beoordelingen krijgen, leverbelofte bewijzen enz. vaak een kip ei verhaal omdat je goede reputatie nodig hebt om orders te krijgen (koopblokken te pakken) maar je orders (flink aantal) nodig hebt voor je die reputatie kan opbouwen.

·         Assortiment vergroten – meer leveranciers binnen mijn huidige productgroep maar ook producten in heel andere categorieën. Als de basis goed is valt vrijwel alles te verkopen mits ik betrouwbare leveranciers vind die aansluiten op mijn werkwijze

·         Werkruimte verbeteren. Werk nu vanuit kamer van nog geen 9 vierkante meter. Daarin heb ik heel beperkte voorraad, werkplekken met 2 computers, archiefkast, diverse printers, 3 meter stelling voor verwerken orders en 1 meter paktafel (of je kan inpakken of aan de 2de pc werken). En tevens ligt hier deel van de voorraad dozen opgeslagen. Wordt langzaam erg krap (ook omdat steeds meer verpakkingsmateriaal komt). Doel is dus om in de tuin een nieuw veel groter tuinhuis/tuinkantoor te plaatsen met een binnen oppervlakte van rond de 23 vierkante meter. Daarmee zouden we tot meerdere honderden pakjes per dag kunnen groeien

·         Webshop verder verbeteren – valt daarin nog veel winst te behalen. Maar dit moet goed afgewogen worden tegen diverse punten zoals hoe lang de shop economisch houdbaar is en wanneer ik toe ben aan de volgende stap om met hetzelfde systeem door proffessionele partij helemaal opnieuw te laten bouwen waarbij dan nog veel meer geoptimaliseerd en geautomatiseerd kan worden. Webshop is gebouwd met in achterhoofd dat die 1 a 2 jaar mee zou moeten gaan tot groei/omzet/winst groot genoeg is om nieuwe te laten bouwen met slimmere oplossingen.

 

problemen, uitdagingen en overwegingen

 

·         Verzendkosten moeten omlaag maar voor binnen NL zijn ze juist net weer met 30 cent gestegen.  Daarnaast voor meer landen  werkbare verzendkosten krijgen.

·         Inkoop moet naar beneden – bij bepaalde leveranciers zit ik al aan maximale korting, bij andere kan ik dat nog opbouwen. Maar dat is vooral een kwestie van langere termijn dat als mijn omzet bij die leveranciers stijgt dan stijgt ook de korting. Andere optie is dus rechtstreeks bij bepaalde producenten inkopen. Maar dan moet je dus voorraad gaan aanleggen wat ik nu dus zoveel mogelijk probeer te voorkomen. En voorraad is duur en kost veel ruimte (waardoor ik dus zeker een bedrijfsruimte buitenshuis moet huren)

·         Moet ik via PostNL blijven verzenden of overgaan naar DHL of nog een ander? Binnen Nederland werkt PostNL prima/acceptabel. Buiten Nederland is het een Drama omdat ze met talloze verschillende netwerkpartners werken. Veelal worden afleveringen niet terug gekoppeld naar PostNL tracktrace systeem (en bij bepaalde platformen krijg ik niet betaald of zelfs boetes als de aflevering niet tijdig bevestigd is), wordt er soms een potje gemaakt met afleveringen, wordt er regelmatig niet eens geprobeerd af te leveren (aankomst in buitenland en directe retourzending) en kan er in Duitsland niet afgeleverd worden bij Packstations.  Het antwoord op deze overweging lijkt al in de vraag zelf te zitten maar toch komt er meer bij kijken: veel andere vervoerders hebben geen (fatsoenlijke) aflever locaties in de omgeving en werken enkel met het ophalen van de zendingen. Dat lijkt fijn maar veelal hebben ze dan uiterste ophaaltijd van 17:30 maar kan ook een uur eerder zijn. Dan zijn veelal mijn pakjes nog niet klaar, zeker als dat er meer worden is dat een probleem. DHL zou tot 21:00 kunnen ophalen maar niet alle prijzen zijn concurrerend met die van PostNL en dan moet ik op pallets aanleveren. Dat laatste is weer probleem aangezien ik van huis uit werk, waar laat ik die volle pallets zodat dat nat wordt of gestolen?

·         Optimaal benutten van de dagelijkse beschikbare uren – ik werk met weinig tot geen voorraad en bezoek dagelijks in elkgeval 2 groothandels om de spullen op te halen die ik die dag moet verzenden. Daarbij wil je uiteraard de sluitingstijd van plaatsen orders voor directe verwerking zo laat mogelijk houden. Voor deel producten is dat nu 13:30 en voor deel  15:30. Die producten komen bij mij binnen diezelfde dag om 15:30 en 16:30 en moeten dan dus verpakt en verzonden worden en voor 18:00 bij bussinesspoint zijn. Tot een 120 orders per dag lukt dat wel (ook met heen en weer rijden omdat er in mijn auto afhankelijk van grote pakjes tussen de 60 en 100 pakjes per keer passen) (praktijkervaringstest). Daarboven gaat dat een uitdaging worden met huidige situatie. De uitdaging is dus ook die uren  in de ochtend en eerste deel van de middag te gaan gebruiken. Deels dus met nieuwe leveranciers waarmee ik producten ga verkopen met wat langere levertijd die via post binnen komen en dus op andere tijden verwerkt kunnen worden.

·         Prijsbeleid – ik bereken nu van elk product door wat de kosten zijn (product, btw, verzendkosten, platform kosten, verpakkingskosten, kosten tussenpartij enz.) en bepaal wat ik minimaal op een dergelijk product aan winst wil maken. Dan berekend mijn formule automatisch wat de minimale verkoopprijs van dat product moet zijn. Lager dan deze prijs verkoop ik het product niet, ook niet als de concurrentie veel goedkoper aanbied (en er wordt op platformen heel veel met verlies verkocht door partijen). Nu is het echter de kunst om daar waar mogelijk is de prijs te verhogen. Met 17.000 producten is dat niet te doen om dagelijks te controleren en aan te passen.  Voor platformen als Amazon gebruik ik daarvoor speciale software die waar mogelijk de prijzen verhoogd en weer verlaagd als concurrentie  zijn prijzen aanpast. Helaas is dat niet voor elk platform beschikbaar of werkzaam met mijn producten. Bol.com werkt dat voor mij b.v. helaas niet waardoor ik vaak geld laat liggen. (af en toe prijs ik producten die ik veel voorbij zie komen handmatig aan, zo kon ik onlangs de prijs van bepaald product verhogen waardoor winst van 2,50 naar 17,50 ging zonder er 1 minder van te verkopen). Voor mij dus 1 van de belangrijkste uitdagingen om hier een technische oplossing voor te vinden.

·         Retouren oplossing en Retouren verminderen – retouren zijn zeer kostbaar (8 euro kosten ten opzichte van 1,50 winst), zeker ten opzichte van de standaard winst van veel producten. Helaas is de klant op veel platformen koning en wordt daarvan alles geaccepteerd. Ook wordt de klant veelal onjuist geïnformeerd (zoals dat op Bol.com overal staat Gratis 30 dagen retour terwijl dat voor meeste van mijn producten niet opgaat (hygiëne producten). Dit levert veelal boze klanten op met: ja dat begrijp ik maar Bol.com zegt dat het 30 dagen retour mag en die aanvullende voorwaarden zijn verstopt (door bol). En veel discussie over of product nu wel of niet geopend/gebruikt is. Voor dat laatste heb ik nu net seal zegels besteld die momenteel geproduceerd worden, dat moet einde van die discussie worden. Maar eerste probleem is wel belangrijk dat opgelost wordt.

·         Software – hierin zijn nog vele uitdagingen, van het koppelen met de platformen en binnenhalen van de orders (dat gaat nu via tussenpartij) tot de webshop zelf waarbij vooral het importeren en updaten van producten en voorraad een uitdaging is (vooral de snelheid is een grote factor en beperking van aantal producten welke ik kan aanbieden)

 

Dan zijn er uiteraard nog wel meer uitdagingen en zaken waar ik tegenaan ga lopen maar dit zijn op dit moment de belangrijkste waar ik tegenaan loop en in mijn vizier heb.

Doel is om de omzet voor dit jaar te verviervoudigen en de winst  een nog hogere factor.

Betreft de markt die ik in zicht heb kan ik goed inschatten en zien wat de concurrentie doet.

Dan doe ik bepaalde dingen beter zoals veel snellere levering maar heeft hij vaak iets lagere prijzen. Maar al met al zou er ruimte moeten zijn om dagelijks 20 x zoveel orders te moeten krijgen. Maar de juiste mis tussen prijzen, levertijden, klantenservice enz. is lastig onder de knie te krijgen en vergt veel tijd en kennis (die ik nog moet zien op te doen.).

Kortom er is een leuke basis gelegd in afgelopen jaar maar die basis zal dus nog flink verstevigd moeten worden en er is veel werk te doen en veel uitdagingen.

Komende jaar dus belangrijk dat ik ook de juiste partijen vind die mij verder kunnen helpen om de omzetdoelen te bereiken.

En dat alles met een beperkt budget welke steeds vanuit de eigen winst gefinancierd moet worden en dus stapje voor stapje zal moeten.

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zo te lezen heb je de zaken intussen goed op orde. Toch wil ik je het volgende meegeven. Je focust nu erg op OMZET, waardoor je tegen grenzen oploopt, zoals werkkapitaal, werkruimte, transport, handling, tijd. Kan je je niet beter op WINST focussen? Liever 170 producten met hoge winstmarge dan 17.000 producten met lage marge. Je verdient meer, en je houdt meer tijd/geld/... over.

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt, daarom heb ik bij de doelen voor 2019 het verhogen van de winst ook als eerste genoemd.

Maar tevens is dat vele malen ingewikkelder als het verhogen van omzet.

Deels door de keuze van het richten op platformen deels doordat er gewoon veel concurrentie in de markt is welke de prijzen onder druk zet.

Het verhogen van de winst vergt op dit moment naar verwachting vrij veel investering (heb nog geen bestaande oplossing kunnen vinden dus moet eerder custom gemaakt worden) en heb ik slimme technische oplossingen voor nodig die ik nog niet tot mijn beschikking heb.

Maar zeker iets wat dus hoog op mijn prioriteiten lijstje staat.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Ondernemer Nijmegen zei:

Dat klopt, daarom heb ik bij de doelen voor 2019 het verhogen van de winst ook als eerste genoemd.

Maar tevens is dat vele malen ingewikkelder als het verhogen van omzet. 

Cosara-funny-quote-21.thumb.png.48e9826bbbdf1fe527273eeedca40d10.png

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2

Zo dat is inderdaad een lange post, dat is niet allemaal gisteravond verzonnen, daar zit een hoop denkwerk en uitzoekwerk achter. complimenten voor hoe je het verwoord. had wat korter gemogen, :classic_smile: maar wel een redelijk duidelijk verhaal (als je jou de topics afgelopen jaar ook een beetje gevolgd hebt)

 

Met betrekking tot je terugblik op 2018 is het vooral goed om te zien dat een aantal zaken die je hier als probleem naar voren hebt gebracht ook zijn opgelost of tot een andere aanpak hebben geleid. Vooral de problemen met de (korte) betaaltermijn herinner ik me nog goed als pijnpunt, mooi dat dat is opgelost. Ook je margeprobleem herinner ik me maar dan vooral in het dilemma platforms uitbouwen of eigen website (door)ontwikkelen (want hogere marge).

Je kiest lang niet altijd de makkelijkste weg en hebt echt een uitdaging omdat je bijna letterlijk vanaf 0 (euro) moest beginnen met opbouwen. Het gaat dus soms met horten en stoten en bij kleine tegenslagen moet je meteen weer een pas op de plaats maken of een stap terug doen, dat vraagt een enorm (mentaal) uithoudingsvermogen en flexibiliteit. Niet iedereen zou dat kunnen en vele zouden het niet willen..

Voor mij vind ik die nieuwe formule om je (minimale) verkoopprijs te bepalen echt wel een hele hele belangrijke stap. Je hebt nu gezien dat je met de helft van het volume toch net zo veel of meer winst kan maken.. Gezien je aanpak van een groot assortiment en vele platformen is die formule misschien wel 80 fo 90% van je businessmodel en je grootste succesfactor. Blijf dus kritisch naar die formule kijken, hoe kun je hem nog scherper maken, hoe kun je nog beter met rekening houden met bepaalde (lokale) variablen per platform.

 

Als ik je plannen voor 2019 kijk valt dat uiteen in twee hoofdgroepen Marge (winst) en Logistiek (in de breedste zin) elk valt weer uiteen in deel onderwerpen.

 

Als ik begin bij marge, je lijkt voor nu gekozen te hebben om het uitbouwen van platformen prioriteit te geven boven het gaan pushen van de eigen website. Dat heeft flinke impact op de hoogte van de marge vanwege de commissie die je aan de platformen moet betalen. Maar de keuze is op zich goed, het geeft jou de ruimte om te focussen op het optimaliseren van je proces en prijsstelling voor die platforms. Als ik de uitdagingen daarbij zo lees kun je daar nog wel het grootste deel van het jaar mee bezig zijn.
De eigen website wordt misschien wel een 2020 project. Ook al omdat het vinden van het juiste prijspunt op de platforms zo belangrijk is.
Verlagen van kosten zal bij jou lastig zijn, je hebt weinig vaste kosten en voor verzendkosten en inkoopprijs zit er een sterk verband tussen het volume en de prijs. Maar zoals je vorig jaar hebt ondervonden is meer volume lang niet altijd goed voor je winst. Verlagen van kosten en vooral daar scherp op blijven door te letten op de echte besparingskansen en die te onderscheiden van de/jou drang naar goedkoper willen.  Voorbeeld: Als je bij DHL 20 of 50 cent meer betaald per zending maar wel bijna 100% tijdige track en trace terugkoppling heb, kan dat op (nieuwe) platforms een waardevolle investering zijn in je reputatie opbouw of in het voorkomen van boetes zoals je noemde.

 

Je logistiek bied nog meer uitdagingen, Als grootste knelpunt zie ik wel jou beschikbare tijd zowel om dagelijks groothandels te bezoeken en de pakketten weer bij postnl of andere pakketdienst te krijgen. Helaas is jou volume voorlopig nog niet groot genoeg om de afhaaltijd zelf te bepalen, dat gaat pas lukken als je een bus vol kan aanleveren. Terwijl ik vermoed dat de pakketbezorger jou eerder in de route plant naarmate jij meer pakketten aanmeld (om niet het risico te lopen dat niet je hele zending meekan omdat het al half vol zit met pakketjes van 8 andere klanten)

Mijn eerste ingeving is trekhaak en aanhanger achter de auto desnoods eerst af en toe een boedelbak huren op drukke dagen en later een gebruikte aanhanger kopen, dan kun je qua zelf afleveren bij nog wel even vooruit. Andere auto is natuurljik ook een optie, maar volgens mij was daar ook al een topic over geweest.

 

Als je de tijd in de ochtend beter wil gaan besteden dan is mijn eerste gedachte toch om te gaan kijken naar een kleine voorraad, ik zou dan kijken naar jou top 50 of top 100 artikelen die bijna dagelijks worden verkocht, als jij begint met een voorraad voor 3 dagen tot een week van de hardlopers dan kun je in de ochtend wellicht al de nodige pakketten klaar maken of voorbereiden om ze 's middags af te maken (zo nodig). gezien je grote assortiment vermoed ik dat het een utopie is om je dagelijkse bezoeken terug te brengen tot 2 a 3 keer per week. Tenzij je bereid bent (en je kunt permitteren) weinig bestelde goederen één of twee daagjes later te verzenden, met de "smoes" dat er geen voorraad was of een probleempje bij de orderverwerking.

 

Het enige doel waar ik een beetje de kriebels van krijg is de wens om je assortiment uit te breiden. Meer leveranciers van hetzelfde product zou ik nog snappen.. dat geeft meer leverzekerheid. Maar (nog) meer artikelen vraag ik me af of dit toegevoegde waarde heeft.
Ik zou voor je assortiment juist vooral kijken naar optimalisatie en ook juist producten eruit gooien waar al 3 maanden of 6 maanden geen orders op zijn of waar de verkoopblokken nooit tot succes leiden. Als alles eenmaal optimaal geautomatiseerd is qua verkoopprijsbepaling per platform maakt het niet zoveel uit of je 17000 of 35000 producten beheert en bewaakt.. Maar zolang er nog veel noodgedwongen handmatig of met de natte vinger (waardoor iets te goedkoop) moet zou ik juist kijken om eerder te schrappen in de lijst dan uit te breiden.
Uiteraard als je in een specifieke niche op een platform een gapend gat ziet kun je daar wel (gecontroleerd) in springen. Maar als doel voor 2019 het assortiment uit te breiden en daar actief naar zoeken vind ik een riskant doel met alle uitdagingen die je hebt.

 

Dan als laatste je software, je geeft al aan dat je het huidige systeem vooral gebruikt voor assortimentsbeheer en eigenlijk voor een prikkie is gebouwd en als webshopsoftware snel (binnen 1 a 2 jaar) achterhaald zal zijn ivm nieuwe wensen en eisen.

Wellicht is het wel mogelijk om dit systeem om / uit te bouwen tot interface tussen alle platforms. Door de vele verkoopkanalen die je hebt is zo'n tool cruciaal om snel te kunnen handelen en uiteindelijk wordt jou website(s) ook niet meer dan extra platforms / verkoopkanalen waarmee je naast meer marge ook veel beter specifieke doelgroepen kunt targetten. Integratie van assortimentsbeheer en de webshop hoeft in jou geval mogelijk niet noodzakelijk te zijn of zou misschien juist wel beperkend kunnen werken.

 

Afijn ook mijn reactie is wat lang geworden, maar ik hoop toch een beetje bij te hebben kunnen dragen aan het aanscherpen of (nog) meer nadenken over je doelen in 2019.
 

 

Link naar reactie
  • 0
Quote

Zo dat is inderdaad een lange post, dat is niet allemaal gisteravond verzonnen, daar zit een hoop denkwerk en uitzoekwerk achter. complimenten voor hoe je het verwoord. had wat korter gemogen,  maar wel een redelijk duidelijk verhaal (als je jou de topics afgelopen jaar ook een beetje gevolgd hebt)

Zo super wat een reactie, zal proberen  zaken toe te lichten.

Quote

Voor mij vind ik die nieuwe formule om je (minimale) verkoopprijs te bepalen echt wel een hele hele belangrijke stap. Je hebt nu gezien dat je met de helft van het volume toch net zo veel of meer winst kan maken.. Gezien je aanpak van een groot assortiment en vele platformen is die formule misschien wel 80 fo 90% van je businessmodel en je grootste succesfactor. Blijf dus kritisch naar die formule kijken, hoe kun je hem nog scherper maken, hoe kun je nog beter met rekening houden met bepaalde (lokale) variablen per platform.

Ik ben steeds bezig om die formule te controleren en waar mogelijk te verbeteren.

Wat je noemt om dat per platform en soms zelfs per land bij te houden is inderdaad het idee en kan een uitdaging zijn.

Zolang ik de juiste tools heb zoals repricer is het goed te doen maar zonder een dergelijke tool als op b.v. bol.com is dat zeker nog een uitdaging. nog opzoek naar juiste bedrijven die mij hierin (technisch) kunnen ondersteunen.

Quote

Als ik begin bij marge, je lijkt voor nu gekozen te hebben om het uitbouwen van platformen prioriteit te geven boven het gaan pushen van de eigen website. Dat heeft flinke impact op de hoogte van de marge vanwege de commissie die je aan de platformen moet betalen. Maar de keuze is op zich goed, het geeft jou de ruimte om te focussen op het optimaliseren van je proces en prijsstelling voor die platforms. Als ik de uitdagingen daarbij zo lees kun je daar nog wel het grootste deel van het jaar mee bezig zijn.

uiteraard heeft het verhogen van marge de voorkeur, maar daarvoor ontbreken me dus simpelweg nog een paar zaken. Verder zal het optimaliseren een nooit eindigend proces zijn vermoed ik zo.

Quote

Verlagen van kosten en vooral daar scherp op blijven door te letten op de echte besparingskansen en die te onderscheiden van de/jou drang naar goedkoper willen.  Voorbeeld: Als je bij DHL 20 of 50 cent meer betaald per zending maar wel bijna 100% tijdige track en trace terugkoppling heb, kan dat op (nieuwe) platforms een waardevolle investering zijn in je reputatie opbouw of in het voorkomen van boetes zoals je noemde.

Klopt, en inderdaad lastig op bepaalde zaken te besparen doordat ik bepaalde zaken al zeer goed voor elkaar lijk te hebben (in elkgeval in vergelijking met de grote van bedrijf).

Het lastige is dat ik bij overstap naar b.v. andere vervoerder nog niet de kracht heb om de voorwaarden te bepalen (zoals naar aantal landen wel via nieuwe partij verzenden maar binnen Nederland nog niet over te stappen). Soms is het dan beter te wachten tot je wel wat meer volumen hebt om deels de voorwaarden te bepalen.

Quote

Je logistiek bied nog meer uitdagingen, Als grootste knelpunt zie ik wel jou beschikbare tijd zowel om dagelijks groothandels te bezoeken en de pakketten weer bij postnl of andere pakketdienst te krijgen. Helaas is jou volume voorlopig nog niet groot genoeg om de afhaaltijd zelf te bepalen, dat gaat pas lukken als je een bus vol kan aanleveren. Terwijl ik vermoed dat de pakketbezorger jou eerder in de route plant naarmate jij meer pakketten aanmeld (om niet het risico te lopen dat niet je hele zending meekan omdat het al half vol zit met pakketjes van 8 andere klanten)

ik rij nu 1 keer per dag naar 2 groothandels. Mocht aantal orders aanzienlijk gaan stijgen (met producten van die 2) kan ik dat nog verhogen naar 2 x per dag langsrijden (of iemand laten rijden). Bestel nu al 2 x en soms 3 x per dag bij die leveranciers maar haal maar 1 keer op. zou dus ook om 10:00 of iets dergelijks al de eerste rit kunnen maken als dus echt veel meer orders komen. Ook naar bussinesspoint kan ik datzelfde doen.

Quote

Als je de tijd in de ochtend beter wil gaan besteden dan is mijn eerste gedachte toch om te gaan kijken naar een kleine voorraad, ik zou dan kijken naar jou top 50 of top 100 artikelen die bijna dagelijks worden verkocht, als jij begint met een voorraad voor 3 dagen tot een week van de hardlopers dan kun je in de ochtend wellicht al de nodige pakketten klaar maken of voorbereiden om ze 's middags af te maken (zo nodig). gezien je grote assortiment vermoed ik dat het een utopie is om je dagelijkse bezoeken terug te brengen tot 2 a 3 keer per week. Tenzij je bereid bent (en je kunt permitteren) weinig bestelde goederen één of twee daagjes later te verzenden, met de "smoes" dat er geen voorraad was of een probleempje bij de orderverwerking.

Voorraad is niet echt een optie, er is simpelweg teweinig te zeggen over de te verkopen producten. soms verkoop ik van bepaald product in een week of 2 er 10 van en dan ineens 2 maanden niks meer. Ook afhankelijk van prijsontwikkelingen van concurrentie. 1 a 2 dagen later leveren is absoluut ondenkbaar. Ik wordt afgerekend op de beloofde levertijd. op b.v. een bol telt elke order die telaat is als een strafpunt, bij x percentage telaat (en zo nog aantal zaken) krijg je een strafpunt en bij 7 strafpunten in een half jaar wordt je account gewoon gesloten.

Maar daarnaast tellen de strafpunten of gewoon niet nakomen van eisen/beloftes zwaar mee in hoevaak je het koopblok zal krijgen. niet voldoen merk je dus per direct in aantal orders.

Quote

Het enige doel waar ik een beetje de kriebels van krijg is de wens om je assortiment uit te breiden. Meer leveranciers van hetzelfde product zou ik nog snappen.. dat geeft meer leverzekerheid. Maar (nog) meer artikelen vraag ik me af of dit toegevoegde waarde heeft.

Ik begrijp je punt maar zit een gedachte achter.

Ik heb gemerkt in verleden wat afhankelijkheid betekend en hoe hard je daardoor in de problemen kan komen (wegvallen van 80% omzet in paar dagen).  Ik probeer dus heel erg mijn risico's te spreiden.  Dat doe ik door over zo veel mogelijk platformen te spreiden en  over zoveel mogelijk landen. Mocht er dan iets wegvallen is dat slecht een klein deel van je omzet.

Net als leveranciers, meerdere leveranciers geeft A een groter assortiment, B inderdaad meer lever zekerheid voor als bij de ene ineens uitverkocht is.

Ander soortige producten heeft daar ook deels mee te maken. Ik spreid risico over meerdere soorten producten en krijg toegang tot nieuwe platformen.

Maar tevens wil ik ook de wereld buiten de erotiek verkennen en kijken of dat makkelijker te promoten valt.

Quote

k zou voor je assortiment juist vooral kijken naar optimalisatie en ook juist producten eruit gooien waar al 3 maanden of 6 maanden geen orders op zijn of waar de verkoopblokken nooit tot succes leiden. Als alles eenmaal optimaal geautomatiseerd is qua verkoopprijsbepaling per platform maakt het niet zoveel uit of je 17000 of 35000 producten beheert en bewaakt.. Maar zolang er nog veel noodgedwongen handmatig of met de natte vinger (waardoor iets te goedkoop) moet zou ik juist kijken om eerder te schrappen in de lijst dan uit te breiden.

Het schrappen van producten is juist redelijk wat werk. Momenteel gaat zodanig geautomatiseerd dat nieuwe producten van leveranciers automatisch online komen.

Ja daar moet ik nog veel aan doen en is een leerproces.

maar producten die niet tot een koopblok leiden  zijn ook geen last voor me. Ik schiet ze in en verkoop ik ze is het mooi, verkoop ik ze niet.... tja ook niks aan de hand, misschien over een tijdje wel als ik betere voorwaarden heb en prijs kan laten zakken, of als mijn reputatie verder verbeterd. ze drukken niet op mijn ruimte, mijn tijd of budget.

Quote

Uiteraard als je in een specifieke niche op een platform een gapend gat ziet kun je daar wel (gecontroleerd) in springen. Maar als doel voor 2019 het assortiment uit te breiden en daar actief naar zoeken vind ik een riskant doel met alle uitdagingen die je hebt.

er spelen daarbij dus aantal zaken: risicospreiding (misschien ten onrechte maar dat is nu eenmaal iets wat bij mij na de problemen destijds in mijn hoofd zit (en als daar eenmaal wat inzit is lastig eruit te krijgen ;-) )maar dus ook het willen verkennen van heel nieuwe markt en het kunnen vergelijken van die markten. Werkt iets b.v. in ene markt niet omdat het gewoon een slecht idee is of heeft dat met productsoort te maken. daaruit verwacht ik ook veel te kunnen leren. Daarnaast is het een vrij eenvoudig iets: ik zoek leverancier, koppel hun assortiment aan mijn systeem, zet door naar tusenpartij, gooi er wat filters in en het staat op tal van platformen tekoop. Tot zover even de simpele redenering. 

Ook wil mijn partner graag een eigen webshopje gaan runnen en kan prima meeliften op de koppelingen die ik reeds gerealiseerd heb of nog ga realiseren.

Maar dit moet allemaal uiteraard wel heel gecontroleerd gaan. Ik heb zeker niet de intentie om lukraak assortiment te gaan toevoegen, dat doe ik stuk voor stuk en enkel onder de juiste condities en voorwaarden.

Maar begin dus eens met een test van een 1500 producten waarvan ik weet dat de verkopen van dergelijke producten heel hoog is op platformen (dus niet perse exact dezelfde producten maar wel vergelijkbare producten)

Quote

Wellicht is het wel mogelijk om dit systeem om / uit te bouwen tot interface tussen alle platforms. Door de vele verkoopkanalen die je hebt is zo'n tool cruciaal om snel te kunnen handelen en uiteindelijk wordt jou website(s) ook niet meer dan extra platforms / verkoopkanalen waarmee je naast meer marge ook veel beter specifieke doelgroepen kunt targetten. Integratie van assortimentsbeheer en de webshop hoeft in jou geval mogelijk niet noodzakelijk te zijn of zou misschien juist wel beperkend kunnen werken.

de website is nu het platform waarin alle producten beheerd worden en de orders verwerkt worden. van daaruit gaat naar een externe partij die weer doorstuurt naar de platformen.

Die externe partij is lastig buiten spel te zetten omdat daar veel functionaliteit zit die nodig is om goed aan platformen te koppelen en het juiste assortiment tegen juiste prijs naar het juiste platform te sturen.

Wat uiteindelijk het doel zou moeten zijn is een geheel losstaand productmanagement systeem te hebben en van daaruit naar de webshop te koppelen, naar bepaalde platformen rechtstreeks en naar de tussenpartij voor overige platformen. Vooral snelheid van updaten is van groot belang, b.v. voorraad. als er 1 op voorraad is en die wordt via platform A verkocht dan moet zo snel mogelijk ook in de webshop en op alle platformen de voorraad bijgewerkt zijn. Dat is belangrijk aandachtspunt voor de toekomst maar heeft ook serieuze investeringen nodig om die processen echt goed te krijgen.

Quote

Afijn ook mijn reactie is wat lang geworden, maar ik hoop toch een beetje bij te hebben kunnen dragen aan het aanscherpen of (nog) meer nadenken over je doelen in 2019.

absoluut, hoe wel ik eigenwijs ben (maar goed ook als ik naar alles geluisterd had was ik nooit hier opnieuw aan begonnen) is elk commentaar en reflectie zeer welkom en het overwegen waard..

Bedankt voor de uitgebreide reactie dus.

Link naar reactie
  • 0

Goed dat je op een rij hebt waar je staat en waar je moet bijsturen.

 

Zie jouw onderneming als een tafel die op vier - gelijkwaardige en samenhangende - poten rust: 1. Klanten werven, 2. Omzet behalen uit die klanten, 3. Marge (omzet vs. kosten) bewaken, 4. Betaald krijgen (debiteurenbeheer) 

 

Als de 'tafel begint te wiebelen' weet je meteen aan welke 'poot' het ligt, oftewel waar je prioriteit aan moet geven. Als je 1 niet voor elkaar hebt, heb je aan 2, 3 en 4 ook niets, als 4 niet voor elkaar is, heb je 1, 2 en 3 voor niets gedaan, als 3 niet voor elkaar is, ga je sowieso een keer onderuit, etc.

 

Leg de focus van sturen dus altijd op die vier 'poten' en leg de prioriteiten voor bijsturing daar waar de oorzaak ligt van het 'wiebelen'.

 

Doe je dat niet goed, dan kan 'wiebelen' resulteren in omvallen en flikkert alles van tafel.

 

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Heb je feitelijk een omzetanalyse gemaakt op aantallen en omzet (marge) van bijvoorbeeld de top 250 producten? Bijvoorbeeld over de losse kwartalen van 2018 en het gehele (boek)jaar? Om de consistentie of seizoenseffecten in omzetten die volgens jou geheel ontbreekt te toetsen. En anders heb je in ieder geval een prioriteitenlijstje.

 

Voor het aanhouden van enige voorraad moet je natuurlijk ook de middelen hebben, maar voor 1.500-17.000 producten kun je alleen nooit goede content aanmaken of zoiets als een blog beginnen. Het aantal uitlopende en nieuwe producten is dan ongetwijfeld ook aanzienlijk. Het is en blijft in mijn ogen heel complex en arbeidsintensief op deze manier en daarom vind ik de aandachtsgebieden logistiek en marge van Roel (die je ook zou kunnen vertalen als efficiëntie en effectiviteit) een goede leidraad.

 

Wat is het plan als je een maandje uitvalt? Hebben de groothandels een fulfilmentservice?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
Op ‎11‎-‎1‎-‎2019 om 11:28, Ondernemer Nijmegen zei:

Een topic om mijn resultaten zover te overwegen maar vooral mijn uitdagingen  voor komend jaar op een rijtje te zetten. Hierbij loop ik tegen vele vragen/uitdagingen/problemen aan. Hopelijk zijn er hier dus tips/suggesties/commentaren die mij nieuwe inzichten geven en mij verder kunnen helpen.

Het is een lang topic geworden maar hopelijk toch interessant en ook voor andere leerzaam...

 

Als ik jouw epistel(s) teruglees, kom ik steeds uit op de gedachte:

 

"Die jongen is gemotiveerd, maar VERSPILT VEEL TEVEEL aandacht, energie, tijd en geld aan de verkeerde dingen."

 

Met het onderstaande wil ik je proberen te helpen er wat meer structuur in te brengen, in plaats van uren hier op HL te schrijven wat je allemaal bezighoudt, veel liever lees ik over een tijdje een berichtje terug met minder op detail en een stuk beknopter hoe je ervoor staat, hoe je daar gekomen bent en wat je nog wilt gaan doen:

 

TAFEL:

Met het 'Tafelvoorbeeld' probeer ik je een methode aan te reiken om het e.e.a. te rangschikken en de juiste prioriteit te geven aan de waslijst van gedetailleerd en uitgebreid beschreven 'problemen en uitdagingen'. Zo gedetailleerd en uitgebreid dat het bij jou ook moet gaan duizelen als je het terugleest, of niet?

Terwijl ze allemaal te maken hebben met die 4 'poten'.

Eerst zou dat dat duizelen moeten stoppen, dat is eigenlijk ook de boodschap uit andere, gegeven reacties.

 

Om je een beetje op weg te helpen om van dat geduizel af te stoppen, een aantal tips:

 

PRODUCTSTRATEGIE:

Google eens op 'BCG-matrix', deel jouw producten eens in op de (potentiele) groei en op het huidige aandeel in de omzet, deze kun je vertalen in vier product-strategieën:

1. 'Ster': daar zitten hoge verdiensten in, dus aanhouden

2. 'Cash Cow', daar zit vast inkomen in, hieruit blijven oogsten zolang het wat oplevert

3. 'Vraagteken', beoordelen of je hier nog aan kunt ontwikkelen of niet

4. 'Dog', Afbouwen, stoppen

 

ORGANISEREN:

Kijk ook eens naar hoe doelgericht, doeltreffend en doelmatig je werkt en georganiseerd bent. Als je ergens mee bezig bent, wat wil je er dan mee bereiken, bereik je dat dan ook en zet je hierbij jouw investeringen in Geld, Energie en Tijd op de juiste manier in? Of ben je geneigd in sommige zaken teveel G.E. & T. te investeren? Organisatie gaat over 3 dingen:

1. De menselijke inzet (bijvoorbeeld: ben ik daar geschikt voor of is een ander daar beter in?),

2. de inzet van Middelen (Investeringen, Kosten, Apparatuur, enz.), en

3. de Manier van (samen)werken. (Deel ik mijn tijd goed in, ben ik met de juiste dingen op het juiste moment bezig, moet ik dit wel doen? enz.)

 

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Jij fungeert nu in je eentje als linking-pin tussen twee grootschalige systemen die niet goed aangesloten zijn. De aanvoer van producten in jouw segment is opgezet voor de klassieke keten: fabrikant - groothandel - kleinhandel - klant. De online verkoop verloopt via platforms die ruimte bieden aan derden.

 

En tussen die twee systemen fiets jij dagelijks heen-en-weer met een window van twee uur om 60 tot 120 pakketjes verzendklaar te maken. Door je te richten op producten waar je echt wat aan verdient, kun je ervan leven.

 

Nou maak je een analyse alsof je Zalando of Bol.com bent, maar de graduele verbeteringen die jij aanbrengt wegen niet op tegen het fundamentele risico dat je onderneming tussen beide molenstenen gekraakt wordt als er iets verandert in de externe omstandigheden.

 

Advies is derhalve ook te kijken naar de fundamentele vraag: kun je een positie opbouwen die minder kwetsbaar is? Door rechtstreeks naar de bronnen te gaan, nieuwe producten toe te voegen, toch geleidelijk uit (verzendklare) voorraad te gaan verkopen? Toegevoegde waarde zoeken en opschalen!

 

In de tussentijd: hoe voorspelbaar is je verkoop? Als je een deel van je dagelijkse orders een dag eerder inkoopt heb je veel meer tijd om ze verzendklaar te maken. En als beide groothandels een hoekje inruimen om orders verzendklaar te maken, hoef je alleen van de groothandel naar de bezorgdienst te rijden. 

 

PS - ik heb niet die enorme lappen tekst gelezen. 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hans van den Bergh ga het eens googelen en op me laten inwerken.

TwaBla aangezien ik via platformen werk is de verkoop (vrijwel) niet te sturen. vooraf inkopen is zodoende geen optie.

Dat kwetsbare probeer ik dus te voorkomen door uitgebreide risicospreiding over meerdere kanalen, producten en leveranciers.

Deels zit ik al rechtstreeks bij de bron, de producent van de producten zelf. Voor andere veelverkochte merken is dat voorlopig geen optie, veel amerikaanse bedrijven waar je enkel in het groot kan inkopen en dus grote voorraden moet aanhouden (van elk product 1 op voorraad nemen komt neer op rond de 50.000 euro).

 

Verkoop is volkomen onvoorspelbaar, zeker wat betreft welke producten verkocht worden.

Richten op de specifieke producten waar ik wat aan kan verdienen is vaker genoemd, maar daarop kan ik niet sturen.

Stel ik trek van de 17.000 producten er 15.000 terug en richt me op de 2.000 overige producten, dan kan ik daar amper voor zorgen dat er daarvan meer verkocht worden. en die 15.000 producten die ik teruggetrokken heb? die zijn nog net zo beschikbaar op de betreffende platformen en worden er niet minder om verkocht maar nu gaat de verkoop naar een andere externe verkoper.

Ik kan dus niet sturen welke producten er op die platformen verkocht worden, ik kan er enkel voor proberen te zorgen dat de producten DIE er daar verkocht worden ook in mijn assortiment zitten en dat ik daarvoor het koopblok pak. en dat is dus lang niet altijd dat ik dan de goedkoopste ben, veelal zelfs niet, maar dan ben ik sneller met leveren of heb ik betere prestaties over de afgelopen periodes.

 

Bij beide groothandels zou ik eventueel kunnen laten dropshippen maar dat is niet interessant, dan krijg je beperktere kortingen, hogere verzendkosten enz.

Juist dat ik dagelijks naar die groothandels kan rijden is 1 van mijn sterke kanten.

Er zijn nog meer partijen die ongeveer zoals mij werken maar die veel verder van de groothandel zitten en daardoor vaak 1 - 2 weken levertijd hebben terwijl ik de volgende dag al kan leveren.

Link naar reactie
  • 0
55 minuten geleden, Ondernemer Nijmegen zei:

Hans van den Bergh ga het eens googelen en op me laten inwerken.

Volgens mij heb ik 'iets' meer geadviseerd dan Googlen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, TwaBla zei:

Dus jouw huidige bestaansrecht is gebaseerd op de afstand tussen twee groothandels?

 

Kun je niet erop mikken dat één of beide groothandels een belang nemen in jouw onderneming? Dan moet het uiteraard wel geolied lopen.

mijn bestaansrecht is niet daar volledig op gebouwd, maar het geeft me zeker een flink voordeel.

Dat belang nemen is voor die partijen niet interessant, A omdat ik (nog) veel te klein ben, B omdat ze daarmee direct of indirect gaan concurreren met andere klanten van hun.

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Highio zei:

Zie deze en misschien is er dan in Nijmegen of Elst wat mogelijk. Idem voor uitbesteding van de diverse ritten.

 

Groet,

 

Highio

Ik kon in Nijmegen altijd tot 18:30 aanleveren op bussinesspoint (3 minuten bij mij vandaan). en daar vertrok hij ook geen minuut eerder.

Nu is dat bussinesspoint een tijd terug gesloten omdat ze er geen droog brood aan konden verdienen (koste meer als opleverde).

Nu moet ik naar ander bussinesspoint en kan het maar tot 18:00 uur maar kan hij ook 17:45 al wegrijden en is het 10 tot 25 minuten rijden bij mij vandaan (die route staat nogal eens vast rond die tijd).

Heb al hemel en aarde bewogen bij postNL voor latere aflevering, uiteindelijk na heel veel moeite kreeg ik adres waar tot 18:30 a 19:00 zou kunnen maar daar ben ik 1 keer geweest en die hebben me verzocht niet nogmaals te komen. Betreft namelijk een supermarkt en die wisten niet waar ze de grote hoeveelheid pakjes van mij moesten laten.

 

Al eens gevraagd of ik niet rechtstreeks in ELST mocht afleveren maar dat was geen optie.

Maar afleveren is nu nog niet het grootste probleem, kan nu met 1 a 2 x rijden met auto nog wegkrijgen,  gaat later als meer wordt wel probleem.

Maar vandaag weer hele reeks problemen met PostNL lopen verwerken voor leveringen naar buitenland waar niet goed gegaan was dus wil voor buitenland zo en zo over op DHL of DPD.

Ben later deze maand op de webwinkelvakdagen en dan ook nog eens goed gesprek hebben met de verschillende partijen voor:

 

* Myparcel / PostNL - prijs voor NL moet omlaag

* DHL / DPD - proberen betere prijzen te krijgen, ophalen niet noodzakelijk op pallets en enkel de buitenlandse zendingen.

 

Verder op de webwinkelvakdagen opzoek naar partijen voor:

* repricer/prijsspider voor bol

* marktplaats marketing bureau

* retourdiensten/adressen voor buitenland

* enz.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik zou toch eens zelf in Elst gaan kijken en praat anders eens met andere webshophouders en afhaalchauffeurs in jouw omgeving. Er is vast wel iemand die jouw handel een tiental kilometers wil vervoeren.

 

Daarbij lijkt jouw huidige (internationale) werkzijde op logistiek en marge-gebied lastig (sc)haalbaar. Van het stapje terug vorig jaar en de situatie opnieuw bezien ben je toch (ook) niet slechter geworden!?

 

Hoeveel bereik heb je bijvoorbeeld voor een week- of weekendaanbieding? Kun je dan geen snellere stappen zetten? Weekend 1 bestellen en dan in bedoeling voor weekend 2 leveren, met op vrijdagavond een beetje digitale herrie als aankondiging...

 

...wat wordt bijvoorbeeld jouw Valentine's special?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 uur geleden, Ondernemer Nijmegen zei:

Dat belang nemen is voor die partijen niet interessant, A omdat ik (nog) veel te klein ben, B omdat ze daarmee direct of indirect gaan concurreren met andere klanten van hun.

 

Lieverd, de hele internet-economie bestaat uit nieuwe verkoopvormen die concurreren met oude verkoopvormen. Als die grossiers niet actief worden, doet iemand anders het wel. Zij komen eens voor de keuze: zelf doen of opkopen. 

 

Als één van beide groothandels verhuist, ben je de klos. Kijk vooruit. 

 

Jouw tweede kracht is immers dat je op al die platformen een positie inneemt. :classic_wink:

aangepast door TwaBla
Opmerking toegevoegd.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Quote

Ik zou toch eens zelf in Elst gaan kijken en praat anders eens met andere webshophouders en afhaalchauffeurs in jouw omgeving. Er is vast wel iemand die jouw handel een tiental kilometers wil vervoeren.

Ik heb het net even aan 2 personen gevraagd:

1: iemand die matrassen verkoopt en tijdje het heeft laten ophalen en naar Elst laten brengen. Die heeft eerder ook geprobeerd zelf naar Elst te kunnen brengen, kreeg daar geen toestemming voor en mocht ook terrein niet op. het laten ophalen bij hem door goedgekeurde vervoerders die naar ELSt mochten brengen beviel ook niet goed. die rijd nu weer dagelijks met bus bol matrassen naar bussinesspoint (en geloof me die zien ze (zakelijk gezien) niet graag daar vanwege enorme volume die hij dagelijks brengt).

 

Ook de chauffeur die nu bij bussinesspoint komt ophalen gevraagd, ook die geeft aan dat je zonder speciale toestemming daar niet terecht kan en dat je daarvoor enkel met goedgekeurde partijen kan werken om op te halen en daar af te leveren.

Maar goed dit is niet mijn eerste probleem, kan nog flink stuk groeien voor ik tegen dit probleem aanloop dat ik echt niet zelf meer kan.

Quote

Daarbij lijkt jouw huidige (internationale) werkzijde op logistiek en marge-gebied lastig (sc)haalbaar. Van het stapje terug vorig jaar en de situatie opnieuw bezien ben je toch (ook) niet slechter geworden!?

klopt, maar hoef nu geen stapje terug te doen, kan het allemaal verwerken, maar met oog op de toekomst moeten wel wat zaken verbeterd worden of over toekomstige oplossingen nagedacht worden.

Mocht echt teveel worden kan ik altijd de prijs van deel producten verhogen waardoor ik daarvan minder ga verkopen.

Quote

Hoeveel bereik heb je bijvoorbeeld voor een week- of weekendaanbieding? Kun je dan geen snellere stappen zetten? Weekend 1 bestellen en dan in bedoeling voor weekend 2 leveren, met op vrijdagavond een beetje digitale herrie als aankondiging...

 

...wat wordt bijvoorbeeld jouw Valentine's special?

dat is op platformen heel lastig, dan kom je in de betaalde campagnes terecht, maar dan nog steeds is de leversnelheid van belang. Maar dat zijn toekomstige stappen.

Heb in verleden wel met dagdeal sites gewerkt zoals Groupon (ooit in maand tijd 350.000 condooms verkocht). maar die sites zijn niet de meest betrouwbare partners en werken tegenwoordig heel anders (eigen inkoop voornamelijk). valt vrijwel niks aan te verdienen ook.

Ik heb geen valentijn special, dat is dus iets wat niet werkt (op dit moment) met de platformen. dat zijn toekomstige zaken als je (betaalde) canpagnes gaat draaien op platformen om te promoten.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
5 uur geleden, TwaBla zei:

 

Lieverd, de hele internet-economie bestaat uit nieuwe verkoopvormen die concurreren met oude verkoopvormen. Als die grossiers niet actief worden, doet iemand anders het wel. Zij komen eens voor de keuze: zelf doen of opkopen. 

 

Als één van beide groothandels verhuist, ben je de klos. Kijk vooruit. 

 

Jouw tweede kracht is immers dat je op al die platformen een positie inneemt. :classic_wink:

Ik begrijp je gedachte, maar laat me uitleggen:

Partij 1 waar ik inkoop betreft niet zomaar een groothandel maar is ook 1 van de belangrijkste producenten ter wereld met vele tientallen eigen merken.

Deze heeft vestiging in Nederland en sinds 2 jaar een eigen vestiging in Amerika. dit bedrijf levert niet enkel aan (web) shops maar ook aan vrijwel alle belangrijke groothandels ter wereld.

Ik heb ooit (ergens 2011/2012 met hun om de tafel gezeten om te kijken of deelname van hun in mijn bedrijf of andere samenwerking een mogelijkheid was. dat was absoluut niet mogelijk omdat hij dan echt zwaar problemen met andere klanten zou krijgen (hele grote klanten).

Ik heb toen dus wel een heel goed inkoop contract gekregen en heb zelfs een tijd lang daar in de groothandel zelf een ruimte gehuurd tot ik eind 2013 door omstandigheden moest stoppen.

Dat dit bedrijf uit deze regio vertrekt is zeer onwaarschijnlijk gezien zijn binding met de Regio en de panden die hij recent nog heeft laten bijbouwen.

 

Groothandel 2 was onderdeel van een heel groot Duits concern welke recent failliet gegaan is.

De groothandel is net daarvoor verkocht aan een partij die daar veel geld in geinvesteerd heeft en het van Almere en Zeeland naar deze regio verhuist heeft en hier daarvoor net een 8 maanden terug hier een heel pand heeft ingericht. Ook dit is naar deze regio verhuist omdat de eigenaren hier in de buurt nog 1 of meerdere aanverwante bedrijven hebben. De kans dat dit in de nabije toekomst verhuist is nihiel. mocht dat in de verre toekomst wel gebeurden kan ik daar tegen die tijd zeker ook wel oplossing voor vinden.

Buiten dat deze partij een groothandel is is ook dit zelf een producent met in de markt heel belangrijke eigen merken en diverse externe merken welke zij exclusief hebben binnen europa. Is ook een speler die aan heel Europa levert.

met deze partij doe ik pas paar maanden zaken (heb daar in ver verleden onder vorige eigenaren wel zaken gedaan, sterker nog, dat is de partij waarmee ik ooit in 2004 met deze handel begonnen ben). betreft samenwerking? voorlopig niet, eerst daar een goede relatie mee opbouwen als klant en groeien als klant (kan daar nog een 4 a 5 stappen in kortingsstaffels groeien), dan valt daar nog heel veel mee te bereiken.

Mijn belangrijkste concurrenten op de marktplaatsen werken ook met deze groothandel en zijn daar nu veel grotere klanten als mij. die hebben daar dus veel hogere kortingen en kunnen daardoor nu op die platformen goedkoper als mij leveren, maar bij steeds meer producten pak ik ondanks hogere prijs vanwege mijn veel snellere levertijd het koopblok. als ik daar groei kan ik dus ook steeds betere prijzen bieden en dus nog meer omzet vanaf concurentie afsnoepen. Is echt een belangrijke groeipartner voor me dus (zowel qua omzet als winst op producten)

aangepast door Ondernemer Nijmegen
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

matrassen

Quote

volume

Max. formaat PostNL Pakketten:1.000 x 500 x 500mm (10-30 kg:1.760 x 780 x 580 mm)

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
23 uur geleden, Ondernemer Nijmegen zei:

Ik begrijp je gedachte, maar laat me uitleggen...

 

Okay, dat is dus al eerder bekeken en uitgeprobeerd. :classic_wink:

 

Logica in de logistiek (dagelijkse orders vooraf inkopen) is ook lastig.

 

Werken jouw grotere concurrenten op dezelfde manier: dagelijks bijbestellen? Of verkopen die uit voorraad? Dat lijkt ondoenlijk. En gebruiken ze dan de bezorgdienst van de groothandel?

 

Centraal Boekhuis doet vergelijkbare dingen en daar nemen ze de complete logistiek van webstores over, ook voor panties en pillen.

 

Andere vraag: kun jij klantdata analyseren? Zijn er interessante segmenten? Op basis van smaak, voorkeur, leeftijd, opleiding?

 

En nog een vraag: is jouw cross-platform expertise interessant voor andere sectoren? Stel ik ben een groothandel of merkleverancier en ik wil met één partner verschillende grote (en kleine) platforms bewerken: Amazon, Zalando, eBay, Blokker, Bol.com, Rakuten, AliExpress, Wehkamp, etc... Ben jij over een tijdje de aangewezen man?

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 242 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.