• 0

Als ondernemer To the next level: problemen, uitdagingen en overwegingen

(aangepast)

Een topic om mijn resultaten zover te overwegen maar vooral mijn uitdagingen  voor komend jaar op een rijtje te zetten. Hierbij loop ik tegen vele vragen/uitdagingen/problemen aan. Hopelijk zijn er hier dus tips/suggesties/commentaren die mij nieuwe inzichten geven en mij verder kunnen helpen.

Het is een lang topic geworden maar hopelijk toch interessant en ook voor andere leerzaam.

Eind 2017 begonnen om serieus de boel weer aan te slingeren met omzet nadat jaren de boel vrijwel stil gelegen had.

Ik richt me daarbij momenteel vrijwel geheel op platform verkopen en nog maar heel beperkt op verkopen via eigen webshops.

Nu is er sinds eind 2017 een mooi groei geweest met regelmatig grote hobbels op de weg die we steeds weer hebben kunnen nemen.

 

Zo groeide de omzet op gegeven moment vorig jaar zo hard dat het financieren daarvan een probleem opleverde.

Dat is opgelost door langere betaaltermijnen van belangrijkste leverancier.

Tevens heb ik de omzet goed onderzocht en bleek ik veel producten te verkopen waar ik niks op verdiende of zelfs verlies op maakte. Daarop een nieuwe formule ontwikkeld waarmee ik alle kosten meeneem en bepaal wat ik minimaal op een product wil verdienen en waaruit dan de minimum verkoop prijs komt rollen.

Daarmee de nieuwe prijzen berekend en doorgevoerd. Daarmee nam het aantal orders eerst met 45% af maar was de winst hoger, later is aantal orders weer stukje gestegen.  Daarmee was alles ook weer makkelijker te verwerken.

 

Verder 2018 vooral gebruikt om veel te testen, de markt beter te leren kennen en startposities te verkrijgen. Bezig gehouden met zoeken van nieuwe verkoop kanalen en nieuwe leveranciers om assortiment uit te breiden.

 

Wat heb ik in 2018 zoal gedaan:

 

·         Nieuwe webshop gebouwd/laten bouwen die online gegaan is in juni. Eigen webshops draaien we er nog niet zozeer mee maar is voornamelijk voor beheren assortiment, doorsturen naar tussenpartij platformen en verwerken orders. Shop is gebouwd met een budget van 20% van wat normaal nodig is voor een dergelijke shop/systeem. Dit is ook merkbaar in het systeem maar met het beschikbare budget is een systeem gebouwd waarmee nu in elkgeval te werken en te groeien is

·         Processen verbeterd. Dit is deels dankzij de nieuwe webshop, maar ook andere zaken rondom administratief en praktisch verwerken van een order. Hiermee is de verwerkingstijd van een order met 6 stappen afgenomen en zijn we 60% minder tijd kwijt per order.

·         Betere apparatuur waardoor verwerken van orders minder tijd kost. Betere printers voor pakbonnen, goede labelprinter in plaats van op A4tjes en dat afplakken, sinds kort luchtzakjes machine voor opvulling in plaats van 500 liter zakken schuimpjes enz.

·         De kleine ruimte van waaruit we werken 3 keer opnieuw ingericht om steeds efficiënter te werken

·         Overgestapt van excel boekhouden naar een boekhoudpakket met ondersteuning van boekhouder om beter inzicht te krijgen (zijn nog wel stappen in te nemen)

·         Nieuwe platformen aangesloten, voor andere de aanvraag procedures gestart.

·         Prijzen beter vastgesteld zodat niks meer verliesgevend is

 

Als ik terugkijk naar 2018 is het al met al een mooi jaar geweest (definitieve omzet/kosten nog niet bekend) waarin grote stappen vooruit gezet zijn en veel verbeterd is.

Daarbij wel een heel kleine marge gehad maar was nog niet afhankelijk van de inkomsten maar heb een mooie eerste basis om vanuit verder te gaan werken..

 

Doelen voor 2019

 

·         Verhogen van de winst – deze stap zal uit verschillende delen kunnen en moeten bestaan:

o   Meer orders – misschien wel de makkelijkste stap. Dit door dus nog meer platformen aan te sluiten en naar nog meer landen te gaan leveren en het assortiment te vergroten.

o   Kosten verlagen – aangezien ik van kamertje thuis werk en alles behoorlijk efficiënt doe niet een heel makkelijke stap. Dit zou moeten komen van lagere inkoopprijzen van producten (daarvoor is grotere afname nodig), lagere verzendkosten (maar die zijn juist gestegen) en lagere materiaalkosten.

o   Winst per order verhogen – in dit laatste best nog wat ruimte omdat ik regelmatig te goedkoop verkoop op bepaalde platformen als b.v. Bol.com. Maar tevens is dit heel lastig omdat om 17.000 producten gaat en ik die niet dagelijks handmatig kan controleren en bijwerken. Tevens is verkoop via eigen webshops hierin een potentiele optie (hoewel daarin vaak te makkelijk gedacht wordt vanwege de verborgen kosten daarbij)

·         Meer platformen in meerdere landen aansluiten – hier ben ik al tijdje mee bezig maar wordt steeds verder uitgebreid. Duurt vaak een tijd voor je bij platform aangesloten bent en dat je de productdoorgifte naar die platformen helemaal op orde hebt (veel instel en automatiseerwerk). Hiervoor moet ik ook mijn productcontent in mijn webshop systeem in meerdere talen zien te krijgen

·         Reputatie opbouwen op de nieuwe en bestaande platformen – een aansluiting op een platform is 1 ding maar de verkoop gestart krijgen is nog wat anders, daarvoor moet je eerst reputatie opbouwen, beoordelingen krijgen, leverbelofte bewijzen enz. vaak een kip ei verhaal omdat je goede reputatie nodig hebt om orders te krijgen (koopblokken te pakken) maar je orders (flink aantal) nodig hebt voor je die reputatie kan opbouwen.

·         Assortiment vergroten – meer leveranciers binnen mijn huidige productgroep maar ook producten in heel andere categorieën. Als de basis goed is valt vrijwel alles te verkopen mits ik betrouwbare leveranciers vind die aansluiten op mijn werkwijze

·         Werkruimte verbeteren. Werk nu vanuit kamer van nog geen 9 vierkante meter. Daarin heb ik heel beperkte voorraad, werkplekken met 2 computers, archiefkast, diverse printers, 3 meter stelling voor verwerken orders en 1 meter paktafel (of je kan inpakken of aan de 2de pc werken). En tevens ligt hier deel van de voorraad dozen opgeslagen. Wordt langzaam erg krap (ook omdat steeds meer verpakkingsmateriaal komt). Doel is dus om in de tuin een nieuw veel groter tuinhuis/tuinkantoor te plaatsen met een binnen oppervlakte van rond de 23 vierkante meter. Daarmee zouden we tot meerdere honderden pakjes per dag kunnen groeien

·         Webshop verder verbeteren – valt daarin nog veel winst te behalen. Maar dit moet goed afgewogen worden tegen diverse punten zoals hoe lang de shop economisch houdbaar is en wanneer ik toe ben aan de volgende stap om met hetzelfde systeem door proffessionele partij helemaal opnieuw te laten bouwen waarbij dan nog veel meer geoptimaliseerd en geautomatiseerd kan worden. Webshop is gebouwd met in achterhoofd dat die 1 a 2 jaar mee zou moeten gaan tot groei/omzet/winst groot genoeg is om nieuwe te laten bouwen met slimmere oplossingen.

 

problemen, uitdagingen en overwegingen

 

·         Verzendkosten moeten omlaag maar voor binnen NL zijn ze juist net weer met 30 cent gestegen.  Daarnaast voor meer landen  werkbare verzendkosten krijgen.

·         Inkoop moet naar beneden – bij bepaalde leveranciers zit ik al aan maximale korting, bij andere kan ik dat nog opbouwen. Maar dat is vooral een kwestie van langere termijn dat als mijn omzet bij die leveranciers stijgt dan stijgt ook de korting. Andere optie is dus rechtstreeks bij bepaalde producenten inkopen. Maar dan moet je dus voorraad gaan aanleggen wat ik nu dus zoveel mogelijk probeer te voorkomen. En voorraad is duur en kost veel ruimte (waardoor ik dus zeker een bedrijfsruimte buitenshuis moet huren)

·         Moet ik via PostNL blijven verzenden of overgaan naar DHL of nog een ander? Binnen Nederland werkt PostNL prima/acceptabel. Buiten Nederland is het een Drama omdat ze met talloze verschillende netwerkpartners werken. Veelal worden afleveringen niet terug gekoppeld naar PostNL tracktrace systeem (en bij bepaalde platformen krijg ik niet betaald of zelfs boetes als de aflevering niet tijdig bevestigd is), wordt er soms een potje gemaakt met afleveringen, wordt er regelmatig niet eens geprobeerd af te leveren (aankomst in buitenland en directe retourzending) en kan er in Duitsland niet afgeleverd worden bij Packstations.  Het antwoord op deze overweging lijkt al in de vraag zelf te zitten maar toch komt er meer bij kijken: veel andere vervoerders hebben geen (fatsoenlijke) aflever locaties in de omgeving en werken enkel met het ophalen van de zendingen. Dat lijkt fijn maar veelal hebben ze dan uiterste ophaaltijd van 17:30 maar kan ook een uur eerder zijn. Dan zijn veelal mijn pakjes nog niet klaar, zeker als dat er meer worden is dat een probleem. DHL zou tot 21:00 kunnen ophalen maar niet alle prijzen zijn concurrerend met die van PostNL en dan moet ik op pallets aanleveren. Dat laatste is weer probleem aangezien ik van huis uit werk, waar laat ik die volle pallets zodat dat nat wordt of gestolen?

·         Optimaal benutten van de dagelijkse beschikbare uren – ik werk met weinig tot geen voorraad en bezoek dagelijks in elkgeval 2 groothandels om de spullen op te halen die ik die dag moet verzenden. Daarbij wil je uiteraard de sluitingstijd van plaatsen orders voor directe verwerking zo laat mogelijk houden. Voor deel producten is dat nu 13:30 en voor deel  15:30. Die producten komen bij mij binnen diezelfde dag om 15:30 en 16:30 en moeten dan dus verpakt en verzonden worden en voor 18:00 bij bussinesspoint zijn. Tot een 120 orders per dag lukt dat wel (ook met heen en weer rijden omdat er in mijn auto afhankelijk van grote pakjes tussen de 60 en 100 pakjes per keer passen) (praktijkervaringstest). Daarboven gaat dat een uitdaging worden met huidige situatie. De uitdaging is dus ook die uren  in de ochtend en eerste deel van de middag te gaan gebruiken. Deels dus met nieuwe leveranciers waarmee ik producten ga verkopen met wat langere levertijd die via post binnen komen en dus op andere tijden verwerkt kunnen worden.

·         Prijsbeleid – ik bereken nu van elk product door wat de kosten zijn (product, btw, verzendkosten, platform kosten, verpakkingskosten, kosten tussenpartij enz.) en bepaal wat ik minimaal op een dergelijk product aan winst wil maken. Dan berekend mijn formule automatisch wat de minimale verkoopprijs van dat product moet zijn. Lager dan deze prijs verkoop ik het product niet, ook niet als de concurrentie veel goedkoper aanbied (en er wordt op platformen heel veel met verlies verkocht door partijen). Nu is het echter de kunst om daar waar mogelijk is de prijs te verhogen. Met 17.000 producten is dat niet te doen om dagelijks te controleren en aan te passen.  Voor platformen als Amazon gebruik ik daarvoor speciale software die waar mogelijk de prijzen verhoogd en weer verlaagd als concurrentie  zijn prijzen aanpast. Helaas is dat niet voor elk platform beschikbaar of werkzaam met mijn producten. Bol.com werkt dat voor mij b.v. helaas niet waardoor ik vaak geld laat liggen. (af en toe prijs ik producten die ik veel voorbij zie komen handmatig aan, zo kon ik onlangs de prijs van bepaald product verhogen waardoor winst van 2,50 naar 17,50 ging zonder er 1 minder van te verkopen). Voor mij dus 1 van de belangrijkste uitdagingen om hier een technische oplossing voor te vinden.

·         Retouren oplossing en Retouren verminderen – retouren zijn zeer kostbaar (8 euro kosten ten opzichte van 1,50 winst), zeker ten opzichte van de standaard winst van veel producten. Helaas is de klant op veel platformen koning en wordt daarvan alles geaccepteerd. Ook wordt de klant veelal onjuist geïnformeerd (zoals dat op Bol.com overal staat Gratis 30 dagen retour terwijl dat voor meeste van mijn producten niet opgaat (hygiëne producten). Dit levert veelal boze klanten op met: ja dat begrijp ik maar Bol.com zegt dat het 30 dagen retour mag en die aanvullende voorwaarden zijn verstopt (door bol). En veel discussie over of product nu wel of niet geopend/gebruikt is. Voor dat laatste heb ik nu net seal zegels besteld die momenteel geproduceerd worden, dat moet einde van die discussie worden. Maar eerste probleem is wel belangrijk dat opgelost wordt.

·         Software – hierin zijn nog vele uitdagingen, van het koppelen met de platformen en binnenhalen van de orders (dat gaat nu via tussenpartij) tot de webshop zelf waarbij vooral het importeren en updaten van producten en voorraad een uitdaging is (vooral de snelheid is een grote factor en beperking van aantal producten welke ik kan aanbieden)

 

Dan zijn er uiteraard nog wel meer uitdagingen en zaken waar ik tegenaan ga lopen maar dit zijn op dit moment de belangrijkste waar ik tegenaan loop en in mijn vizier heb.

Doel is om de omzet voor dit jaar te verviervoudigen en de winst  een nog hogere factor.

Betreft de markt die ik in zicht heb kan ik goed inschatten en zien wat de concurrentie doet.

Dan doe ik bepaalde dingen beter zoals veel snellere levering maar heeft hij vaak iets lagere prijzen. Maar al met al zou er ruimte moeten zijn om dagelijks 20 x zoveel orders te moeten krijgen. Maar de juiste mis tussen prijzen, levertijden, klantenservice enz. is lastig onder de knie te krijgen en vergt veel tijd en kennis (die ik nog moet zien op te doen.).

Kortom er is een leuke basis gelegd in afgelopen jaar maar die basis zal dus nog flink verstevigd moeten worden en er is veel werk te doen en veel uitdagingen.

Komende jaar dus belangrijk dat ik ook de juiste partijen vind die mij verder kunnen helpen om de omzetdoelen te bereiken.

En dat alles met een beperkt budget welke steeds vanuit de eigen winst gefinancierd moet worden en dus stapje voor stapje zal moeten.

 

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)
Quote

Werken jouw grotere concurrenten op dezelfde manier: dagelijks bijbestellen? Of verkopen die uit voorraad? Dat lijkt ondoenlijk. En gebruiken ze dan de bezorgdienst van de groothandel?

Ik weet niet exact hoe ze elke concurrent werkt.

Maar ik zie 2 partijen als belangrijkste concurrent:

 

partij 1:  verkoopt 383.924 producten (in verschillende productcategorieën, erotiek assortiment is vergelijkbaar met mij, verder heel veel in 2 andere categoriën, waarvan bij 1 een deel weer overlap met erotiek heeft)) en heeft naar schatting 100 x zoveel orders als mij. zover ik kan nagaan en vanaf horen zeggen werkt deze partij als volgt: heel klein deel is op voorraad, ander deel wordt 1 keer per x dagen/weken bij groothandels besteld en dan zelf verzonden en deel gebruiken ze dropshipping dienst van hun leverancier.

Over het algemeen een wat langere levertijd. In welke categorie hun meeste omzet zit durf ik niet te zeggen maar merk in mijn basis categorie flinke concurrentie met hun.

 

Partij 2: verkoopt 51.640 producten (in verschillende categorieën waarbij ze qua grote in mijn basis assortiment nog een ruimer assortiment hebben). naar schatting  80 x zoveel orders als mij. deze werken naar wat ik kan achterhalen ook met verschillende manieren, deels voorraad, deels 1 x in x tijd bestellen bij groothandels en dan verzenden en deels dropshipping.

Deze partij heeft voor groot deel flink snelle verzendtijd, als ik dan kijk naar waar ze gevestigd zitten kom ik tot de conclusie dat ze die heel snelle levertijd enkel kunnen hebben doordat ze voor grootste deel gebruik maken van dropshipping.

Ondanks dat deze partij dus een groter assortiment heeft in mijn basis categorie kom ik ze minder vaak tegen in de concurrentie vergelijkingen betreft prijs. deels komt dat omdat ze deels assortiment voeren van leveranciers die ik (nog) niet heb aangesloten.

 

Daarnaast zijn er uiteraard nog vele concurrenten waarvan er nog wel 10 zijn die momenteel meer orders als mij hebben met soms een beperkter assortiment. deels betreft dit partijen die vanuit de basis al groter zijn (bedrijven met stenen winkels waar ze spullen hebben liggen en daardoor tot 23:00 kunnen verzenden. deels gebruiken die partijen ook Logistiek via bol.com en hebben daar dus voorraad liggen (LVB heb ik ook al wat testjes mee gedaan maar is verhaal apart).

 

De factor omzet tussen mij en bovenstaande concurrenten is enkel op basis van Bol.com en gebaseerd op de verhouding beoordelingen. En beoordelingen is daarvoor geen compleet betrouwbare methode maar zal wel flink dicht in de buurt komen.

Van de 2 bovenstaande concurrenten kom ik vooral ook partij 2 veel tegen op andere externe platformen waar ik nu nog mee bezig ben.

Quote

Centraal Boekhuis doet vergelijkbare dingen en daar nemen ze de complete logistiek van webstores over, ook voor panties en pillen.

je bedoeld dat je jouw voorraad daar kan neerzetten?

Quote

Andere vraag: kun jij klantdata analyseren? Zijn er interessante segmenten? Op basis van smaak, voorkeur, leeftijd, opleiding?

Realistisch gezien heeft dat nog geen enkele waarde met een tiental orders per dag. Om betrouwbare analyses te kunnen maken heb je veel meer input nodig. deels ook probleem doordat ik vanaf platformen maar beperkte data krijg

Quote

En nog een vraag: is jouw cross-platform expertise interessant voor andere sectoren? Stel ik ben een groothandel of merkleverancier en ik wil met één partner verschillende grote (en kleine) platforms bewerken: Amazon, Zalando, eBay, Blokker, Bol.com, Rakuten, AliExpress, Wehkamp, etc... Ben jij over een tijdje de aangewezen man?

Dat is stiekem natuurlijk wel een beetje het uiteindelijke doel.

Daarom wil ik me ook buiten de huidige categorie gaan begeven zodat ik ook toegang tot die platformen ga krijgen die geen erotiek doen. Ik heb een redelijk lagentermijn visie (moet wel gefinancierd worden met een deel kotertermijn visie) waar ik heel rustig aan werk om op te bouwen.

Maar theoretisch is als ik al die platformen aangesloten heb, reputatie opgebouwd heb en het kunstje van dat platform door heb en zowel aan mijn zijde (de webshop met importeren van producten en verwerken orders) en de koppeling naar alle platformen op orde heb het mogelijk om elk mogelijk product te verkopen.

Het is dan (in theorie) een kwestie van een koppeling leggen met de groothandel en mijn webshop beheersysteem. Een filter maken in koppelingssysteem met platformen en de juiste platformen selecteren en de producten staan in heel europa tekoop. als alles helemaal op orde is kan ik dus elk mogelijk product binnen 1 a 2 dagen binnen heel europa tekoop hebben staan.

Realistisch gezien: daar moet nog verdomd veel voor gebeuren om technisch goed voor elkaar te hebben en overal die posities te verkrijgen.

aangepast door Ondernemer Nijmegen
Link naar reactie
  • 0

een update:

Ik was druk met verzendproblemen naar buitenland en had al besloten van PostNL af te stappen maar de afgelopen 2 weken diverse ontwikkelingen (voornamelijk laatste dagen).

was weer een hele reeks met problemen met zendingen naar voornamelijk Duitsland en Frankrijk.:

* na scan naar land van bestemming  helemaal niks meer

* adres/klant onbekend terwijl duidelijk wel bestaat

* na arriveren in buitenland direct retour

* DHL afleverpunten (niet aan adres zichtbaar)

* 1 afleverpoging waarna de klant een bericht hoort te krijgen dat hij kan ophalen of nieuwe afspraak kan maken maar waarvan berichten niet aankomen.

 

Gevolg hele reeks boze klanten, zendingen die weken over doen om retour te komen, klanten die klachten indienen, orders die ik moet annuleren (vanwege dhl adressen) enz. enz.

 

Resultaat: verkoop accounts op platform (tijdelijk) geblokkeerd omdat aantal annuleringen en klachten tehoog was. dus daaruit nu geen orders meer.

 

Heel erg balen uiteraard, maar zie het ook weer als kans. Goed dat dat nu gebeurd, en blijkbaar iets waar je duidelijk eerst doorheen moet.

Bied me dus inzicht in dat ik bepaalde zaken nog veel beter moet organiseren (zowel de verzending als de productinfo voor die platformen aangezien ook daarmee een probleem was).

Dus daarmee nu alweer aan de slag (zover ik dat nog niet was).

 

Buiten bovenstaande problemen werd de keus voor een andere specifieke verzendpartner ook stuk makkelijker gemaakt door de mogelijke samenwerking met groot nieuw platform waar het een harde eis is dat je verzend via DHL of Hermes

 

- overstappen naar DHL dus alleen kan dit pas maart/april omdat de plugin van DHL voor mijn webshop software pas naar verwachting dan klaar is. nu dus aan het kijken naar tussenoplossing via pakketstapelaar maar dat lijkt qua tarieven enkel oplossing voor Duitsland maar niet voor overige landen. Hier dus heel druk mee om zo snel mogelijk op te lossen.

- productinfo proberen te verbeteren/uit te breiden. niet makkelijk doordat bepaalde info ontbreekt maar op bepaalde platformen wel verplicht is

- eerdaags gesprek met eigenaar van een bedrijf welke zelf ook tegen al die zaken aangelopen is in het begin van zijn bedrijf 

 

Ondanks dat het dus even balen is dat er een stukje omzet wegvalt bied dat de kans om nog veel sterker terug te komen en heb ik weer veel van geleerd (en nog met partijen in gesprek om volledige duidelijkheid te krijgen.

Verder bevestigd het mijn strategie om risico te spreiden over meerdere platformen, meerdere accounts per platform en meerdere soorten producten.

En het laat zien dat het op het eerste oog een makkelijk te kopiëren concept is maar dat dat in de praktijk heel erg tegenvalt door zeer lange aanlooptijden en vele valkuilen die vrijwel niet te ontwijken zijn.

 

Klein stapje terug doen nu, weer even goed bekijken en dan weer vol vooruit (en dan vast nog wel paar keer een stapje terug doen)

Link naar reactie
  • 0

Beste ondernemer in Nijmegen. Veel ambitie en veel plannen.

Mijn advies zou zijn om alle losse goede plannen te structureren en acties te prioriteren die op korte termijn gaan bijdragen aan je doel. Ik heb een schets voor je gemaakt met de stappen die je kunt volgen en een aanzet hoe je dit zou kunnen structureren. Als jij mij een mail stuurt of via linkedin benadert kan ik je de schets toesturen, ik zie geen mogelijkheid dit via dit bericht te doen. Ik hoop dat het je helpt om keuzes te maken en versnelling te geven de belangrijkste acties. Zou jij mij dan willen laten weten of je hier iets aan hebt gehad?

Wat ik mis in je verhaal, maar wellicht heb je dat wel zelf helder is je visie en de klantbehoefte die je invult (wat maakt je zo gedreven en waarom wil de klant jouw producten?). Een manier om meer winst te maken is om producten en service te leveren die waarde toevoegen en daardoor een hoger prijskaartje mogen hebben. Suc6, Maaike Klijberg

 

Maaike Klijberg | Advies om te versnellen, verbeteren, vernieuwen

maaike@maaikeklijberg.nl | https://maaikeklijberg.nl | https://www.linkedin.com/in/maaikeklijberg/

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Doeldenken zei:

Mijn advies zou zijn om alle losse goede plannen te structureren en acties te prioriteren die op korte termijn gaan bijdragen aan je doel.

 

Ik heb het gevoel dat dat nou net is waar hij sterk in is.

 

13 minuten geleden, Doeldenken zei:

Ik heb een schets voor je gemaakt met de stappen die je kunt volgen en een aanzet hoe je dit zou kunnen structureren. Als jij mij een mail stuurt of via linkedin benadert kan ik je de schets toesturen, ik zie geen mogelijkheid dit via dit bericht te doen.

 

Zie de bijgevoegde afbeelding.

hl-bestanden-koppelen.jpg

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Maaike,

bedankt voor je reactie. ik zal je eens via Linkedin benaderen.

 

Ondertussen alweer hoop ontwikkelingen hier.

plan is nu bedrijf te gaan splitsen in online en offline deel. Online gebeuren zal nog veel beter ingericht gaan worden, heb een hele lijst met verbeterpunten om efficienter te werken.

ook staan er hele lijst kanalen in de rij om aangesloten te worden die (snel) kunnen bijdragen aan omzet.

Verder was en is mijn probleem dat ik nu in het wildeweg als een soort van blinde bezig ben met verkopen en prijzen.

Daarvoor ben ik met een specifieke marketingpartij in gesprek over een plan om veel gerichter te kunnen gaan verkopen op de platformen.

Daar heeft die partij zeer veel ervaring mee (niet enkel de theorie maar vooral de praktijk) en speciale software voor om meer producten in koopblok te krijgen en prijzen te optimaliseren.

Gebeurd dus van alles (ook mindere zaken als software problemen die naar boven komen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.