• 0

Privéauto zakelijk gebruiken

Goedemiddag,

 

Ik gebruik mijn privé auto ook voor zakelijke doeleinden. Ik heb geen sluitende kilometerregistratie (ik registreer alleen de zakelijke kilometers) wat betekent dat ik alle betaalde belasting over het onderhoud en gebruik mag aftrekken. Om de BTW te corrigeren voor het privé gebruik mag ik aan het einde van het jaar 1,5%/2,7% van de cataloguswaarde corrigeren.

 

Vraag 1: wat moet ik verstaan onder onderhoud en gebruik? Mag ik alle brandstofkosten (dus inclusief privé ritten) opvoeren in de administratie van de onderneming? Geldt dat ook voor de wegenbelasting, autoverzekering, wasstraat etc?

 

Vraag 2: als er geen cataloguswaarde bekend is bij de RDW, hoe stel ik deze dan vast? Moet ik de cataloguswaarde exclusief BTW en BPM gebruiken voor het vaststellen van de BTW correctie?

 

Hartelijk dank voor de antwoorden alvast.

 

Vriendelijke groeten,

Emdeetje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op HL.

 

Vraag1:

Quote

Hebt u geen kilometeradministratie? Dan mag u alle btw over het onderhoud en gebruik aftrekken. Vervolgens moet u aan het einde van het jaar de afgetrokken btw corrigeren wegens het privégebruik. 

Dus over alle btw over het onderhoud en gebruik. Dus ook van de privé kilometers. Daar betaal je ook die 1,5/2,7% voor.

Met de wegenbelasting en autoverzekering kun je niets doen want daar zit geen BTW over.

 

Vraag 2:

Quote

Dit doet u door 1,5% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm) aan te geven als verschuldigde btw.

Dus niet exclusief BTW en BPM maar over inclusief BTW en BPM.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto

 

41 minuten geleden, Emdeetje zei:

als er geen cataloguswaarde bekend is bij de RDW

Om welke auto gaat het? Is daar niets over bekend bij de RDW (op kenteken)?

Was er toendertijd ook geen catalogusprijs bekend bij aanschaf? (voor verzekeringsdoeleinden e.d.)

 

Quote

De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van de (bestel)auto die geldt op de datum dat het kenteken deel 1 is afgegeven.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/catalogusprijs

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Rik · zei:

Welkom op HL.

 

Vraag1:

Dus over alle btw over het onderhoud en gebruik. Dus ook van de privé kilometers. Daar betaal je ook die 1,5/2,7% voor.

Met de wegenbelasting en autoverzekering kun je niets doen want daar zit geen BTW over.

 

Hartelijk dank voor je reactie Rik. Ik was in de veronderstelling dat als ik mijn privé tankbonnen mag opvoeren in de administratie van mijn onderneming dit ook van toepassing zou zijn op de overige kosten voor onderhoud en gebruik van de auto (motorrijtuigenbelasting, verzekeringen). Niet per definitie voor de BTW maar wel voor de IB (lagere winst). Klopt mijn veronderstelling of boek in alleen de kosten in die van toepassing zijn voor de BTW?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 minuten geleden, Emdeetje zei:

Ik was in de veronderstelling dat als ik mijn privé tankbonnen mag opvoeren in de administratie van mijn onderneming dit ook van toepassing zou zijn op de overige kosten voor onderhoud en gebruik van de auto (motorrijtuigenbelasting, verzekeringen).

Wil je de KOSTEN ook in de onderneming op gaan voeren??? Dan ga je dus de auto op de zaak zetten. Dan gelden er toch hele andere regels.

 

Bovenstaand is dus alleen m.b.t. de BTW. Als de auto privévermogen is dan mag je de kosten toch niet zakelijk opvoeren?

 

Hoe/wat doe je het met de kilometer declaratie (de €0,19)?

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ok ik begin er achter te komen dat er ik iets niet goed doe. Ben in juni 2017 pas begonnen als ondernemer en het is af en toe lastig te volgen wat de Belastingdienst nu bedoelt.

 

Dit is de situatie:

 

- Ik hou alleen zakelijke kilometers bij (dus geen sluitende kilometerregistratie)

- Ik heb alleen de zakelijke tankbonnen in de administratie geboekt

- Onderhoudskosten van auto in de administratie geboekt

- Zakelijke parkeerkosten ook geboekt.

 

Ik dacht dus dat ik van bovenstaande BTW (voorbelasting) nog 1,5% van de cataloguswaarde moest corrigeren. Wat doe ik verkeerd? Ik heb overigens niets met de 0.19ct/km gedaan.

 

Excuses voor de verwarring en bedankt alvast voor het meedenken.

 

 

aangepast door Emdeetje
Link naar reactie
  • 0

Ja, dan heb ik ook het gevoel dat er iets mis gaat.

Over auto op de zaak zelf heb ik ook niet zoveel verstand.

 

Maar volgens mij is het zo dat je, als je alle kosten (zoals onderhoud e.d.) zakelijk boekt, dat je je auto op de onderneming hebt staan. Dan dien je voor privé gebruik dus 20-25% bij te tellen (van heel veel dingen afhankelijk).

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_auto/

 

Als je hem als privévermogen hebt dan moet je alle kosten privé houden. Je kunt dan wel €0,19 zakelijke km declareren. Hier valt ook woon/werk verkeer onder. Als extra regel kun je de zakelijke BTW aftrekken (verhoudingsgewijs). Woon/werk verkeer valt bij deze regel in privé. Als je geen sluitende administratie hebt dan kun je wel ALLE BTW aftrekken (ook van onderhoud e.d.) maar dan dien je weer privé met 1,5%/2,7% te corrigeren. 

 

Nu is het zo dat je zakelijke tankbonnen misschien wel weg zullen vallen tegen je gemaakte km (€0,19), maar het onderhoud dat je compleet als kosten geboekt hebt, lijkt mij toch niet juist.

 

Link naar reactie
  • 0

Helder, dank je wel.

 

4 minuten geleden, Rik · zei:

 Als je geen sluitende administratie hebt dan kun je wel ALLE BTW aftrekken (ook van onderhoud e.d.) maar dan dien je weer privé met 1,5%/2,7% te corrigeren.

 

Hoe verwerk ik dit in de administratie van de onderneming?

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Emdeetje zei:

Hoe verwerk ik dit in de administratie van de onderneming?

Dit kan op veel verschillende manieren. Maar ik vraag me af of je niet eerst moet bekijken hoe je het verleden nu gaat corrigeren. Want zover ik weet is het zo dat als je eenmaal gekozen hebt voor de auto als ondernemingsvermogen te rekenen (wat jij hebt gedaan), je daar later niet zomaar op terug mag komen. Hier zul je dus echt eerst even naar moeten kijken. Of ben je nu pas de aangifte voor 2017 aan het doen?

 

Wat betreft de boekhouding als je auto wel privé staat:

 

De BTW:

Je kunt alle kosten boeken in je boekhouding (Autokosten privé). Als je dan ook zakelijk betaald dan komt alles ook netjes bij de voorbelasting terecht. Je kunt dan aan het einde van het jaar de Autokosten privé wegboeken tegen een privé opname (zodat de kosten niet op je W&V rekening komen).

 

Als je alles privé betaald hebt dan zou je de BTW compleet als kosten kunnen boeken. Je boekt het totale bedrag dan tegen op voorbelasting. (Je boekhoudprogramma moet zo'n boeking wel kunnen maken anders moet je met memoriaal gaan klungelen.) Voordeel hiervan is volgens mij dat die BTW ook als kosten opgenomen worden. Ik vind het enigszins tegenstrijdig maar het schijnt zo ook gedaan te worden.

 

(er zijn volgens mij meerdere mogelijkheden)

 

De kilometer declaratie:

Die kun je gewoon met €0,19/km (incl. woon/werkverkeer) boeken als Autokosten en tegenboeken als privéstorting. Je doet dus fysiek geen storting maar voor de boekhouding boek je het wel als een storting. Ook is het mogelijk die autokosten gewoon direct via de bank over te maken. Dan gaat de tegenboeking dus op de bank.

 

De bijtelling:

Zover ik weet dien je dit aan te geven bij de btw aangifte over het laatste kwartaal van het jaar. Je boekt dan die 1,5% als "te betalen BTW Privé gebruik" en de tegenboeking als privé opname.

 

https://www.zzpadministratiebureau.nl/nieuws/prive-auto-zakelijk-gebruiken

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Emdeetje zei:

Kan ik nu EN de autokosten a 0.19ct/km boeken EN btw terugvragen over het zakelijke deel of is het OF/OF?

Dat is inderdaad EN/EN.

 

Je moet er echter wel rekening mee houden dat je de woon/werk kilometers WEL mag declareren tegen €0,19 maar bij het berekenen van het zakelijk deel/kilometers van de aftrek van BTW mag je die woon/werk kilometers NIET meerekenen als zakelijk.

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Rik · zei:

Dat is inderdaad EN/EN.

 

Je moet er echter wel rekening mee houden dat je de woon/werk kilometers WEL mag declareren tegen €0,19 maar bij het berekenen van het zakelijk deel/kilometers van de aftrek van BTW mag je die woon/werk kilometers NIET meerekenen als zakelijk.

 

Dank je, de 1,5% van de cataloguswaarde komt dan hoger uit dan de betaalde BTW voor benzine, reparatie/onderhoud en parkeren. Werk vanuit huis dus alles is woon-werk....

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
9 minuten geleden, Emdeetje zei:

de 1,5% van de cataloguswaarde komt dan hoger uit dan de betaalde BTW voor benzine, reparatie/onderhoud en parkeren. Werk vanuit huis dus alles is woon-werk....

Sorry voor de onduidelijkheid. In geval van de 1,5% bijtelling mag je wel ALLE BTW aftrekken. Ook voor de privé gereden kilometers. Die 1,5% is dan compensatiebetaling voor de privé gereden kilometers.

 

Zie ook https://www.zzpadministratiebureau.nl/nieuws/prive-auto-zakelijk-gebruiken

Quote

U heeft geen kilometer registratie bijgehouden of alleen de zakelijke kilometers bijgehouden. U trekt alle btw af op de brandstof en het onderhoud van de auto. U geeft aan het einde van het jaar een correctie btw privegebruikaan. Dit is 1,5% van de cataloguswaarde van de auto.

 

(Het niet meerekenen van de woon/werk bij btw-aftrek is alleen in geval van een sluitende administratie en zonder 1,5% bijtelling.)

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Rik · zei:

Sorry voor de onduidelijkheid. In geval van de 1,5% bijtelling mag je wel ALLE BTW aftrekken. Ook voor de privé gereden kilometers. Die 1,5% is dan compensatiebetaling voor de privé gereden kilometers.

 

 

Je bent me weer kwijt  :classic_smile:

 

Ik hou geen kilometerregistratie bij (alleen zakelijk deel, dus niet sluitend). Dan mag je toch aan het einde van het jaar een btw correctie privé gebruik aangeven? Voor 2018 had ik een overzicht van alle btw van brandstof en onderhoud bijgehouden, dit was in totaal 1.000 euro (= te vorderen).  De verschuldigde btw volgens de 1.5%*cataloguswaarde manier is 1.010 euro (=te betalen) (=correctie btw privégebruik). Komt nagenoeg op 0 uit, dus laat het zo.

 

Link naar reactie
  • 0

Maar het kan natuurlijk in de toekomst veranderen. Als je van plan bent om in de toekomst méér zakelijk te gaan, kan het handig zijn om de wagen toch op de zaak te laten staan voor de omzetbelasting. Maar die keus maak je één keer, namelijk in de aangifte van het jaar van aanschaf. Je kunt hier niet op terugkomen zodra die aangifte definitief is.

 

Trouwens, als de 1,5% btw-correctie voor privégebruik hoger uitkomt dan de som van alle btw over brandstof en onderhoud, dan is de correctie niet 1,5%, maar het lagere, daadwerkelijke btw-bedrag. Het is dus niet zo dat de correctie door de nul heen kan gaan.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb al diverse topics doorgelezen en weet denk ik grotendeels wel hoe het zit, maar had het graag nog even bevestigd voor mijn situatie.

 

Ik maak zakelijk gebruik van mijn privé auto.

Daardoor mag ik de btw van brandstof en onderhoud als voorbelasting terug vragen.

In het laatste kwartaal moet ik dit corrigeren naar rato gebruik zakelijk/prive.

En hier had ik nu net mijn onduidelijkheid over.

 

Mijn boekhouder zegt simpelweg pak kilometerstand op 1-1 en 31-12 en trek daar alle zakelijke ritten van af. Dan weet je het percentage, maar ik lees overal dat de belasting dienst een sluitende rittenadministratie verwacht. Nu is dat voor de zakelijke ritten niet zo'n probleem, maar als ik mijn partner ook op moet leggen dat ze alle ritjes privé gaat administreren dan vind ik dat erg veel gedoe. Nu komt er ook bij dat ik mits mijn opdracht gever op een redelijke afstand zit ik het wel zo fijn vind om op de racefiets te gaan. In een sluitende ritten administratie wordt dat lastig verantwoorden. Ok je rijdt dan niet zakelijk met je auto nee, maar zou toch graag dat voordeel meerekenen.

 

Nu kun je als je gene ritten administratie bijhoud ook in het laatste kwartaal een correctie doen van 1,5 of 2,7% op de catalogus waarde inc BPM en BTW.

Maar wanneer is het 2,7 en wanneer 1,5%. Ik las iets over de eerste 4 jaar, maar van wat? Leeftijd auto? Ondernemerschap?

 

Nu kan het volgens mij gebeuren als de catalogus waarde wat hoger is dat de 1,5% of 2,7% berekening hoger uitkomst dan je werkelijk aan BTW betaald hebt.

Mag/kun je dan simpelweg gewoon alles wat je in de eerste 3 kwartalen als voorbelasting hebt opgegeven volledig corrigeren?

 

Hopelijk kan iemand het me helemaal duidelijk maken :)

 

 

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, ThinkStrong zei:

Mijn boekhouder zegt simpelweg pak kilometerstand op 1-1 en 31-12 en trek daar alle zakelijke ritten van af. Dan weet je het percentage, maar ik lees overal dat de belasting dienst een sluitende rittenadministratie verwacht

 

Je boekhouder heeft gelijk, je bent een aantal termen door mekaar aan het verwarren :)

 

Er is  een rittenregistratie en een sluitende kilometer administratie.
 

een rittenregistratie gebruik je voor een prive auto waar je zakelijk mee rijd. Je schrijft op waar je bent geweest (welke klant of leverancier) en van waar je bent vertrokken en gereden km. (mag ook begin en eindstand km teller noteren, dat is het eenvoudigst rekenen meestal)

 

Een sluitende km administratie is verplicht als je een zakelijke auto hebt en bijtelling wilt voorkomen dan moet je inderdaad elke km kunnen verantwoorden. Bij een priveauto mag de belastingdienst niet eens vragen naar de priveritten.

 

Je mag overigens wel een sluitende kilometeradministratie bijhouden om zo een forfaitaire bijtelling te voorkomen
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/zakelijk_gebruik_van_de_priveauto/

 

Helaas zijn hebben veel "voorlichters" op internet ook alleen de klok maar horen luiden en gebruiken ze termen ook lukraak of noemen ze iets een verplichting terwijl je de keuze hebt al heeft welke keuze je maakt wel gevolgen in de zin van hoe je corrigeert.
verifieer wat je leest altijd met de informatie op de site van de belastingdienst. Andere bronnen helpen vooral om specifieke situaties toe te lichten of meer uitleg te geven.
Verder geldt ook voor de site van de belastingdienst: het zijn voorlichtende teksten.. geen voorschrijvende (wet)teksten. Alleen als iets echt verplicht is zal dat er heel expliciet staan. Neem teksten dus niet te letterlijk er is heel vaak ruimte voor een ruime interpretatie.

Zo ook met de "truc" met de beginstand, eindstand en alle zakelijke ritten. Het is niks meer dan simpele wiskunde, er is maar 1 onbekende.. de priveritten. er zijn niet meer smaken dan zakelijke en prive ritten. Dus als je alle zakelijke ritten hebt genoteerd en de begin en eindstand hebt dan weet je 100% zeer wat de totale prive km zijn. en of die waren voor bezoek aan tante mien of dat je gezellig elk weekend met je vrouw naar een festival bent geweest hoef je niet te verantwoorden.

 

31 minuten geleden, ThinkStrong zei:

Nu kan het volgens mij gebeuren als de catalogus waarde wat hoger is dat de 1,5% of 2,7% berekening hoger uitkomst dan je werkelijk aan BTW betaald hebt.
Mag/kun je dan simpelweg gewoon alles wat je in de eerste 3 kwartalen als voorbelasting hebt opgegeven volledig corrigeren?

Ja dan corrigeer je gewoon alles wat je hebt afgetrokken, je hoeft niet de hele "bijtelling" te verrekenen. En uiteraard vraag je het dan vanaf dat moment niet meer terug omdat het aantoonbaar geen zin heeft :)
Het zal vooral gebeuren als je niet zoveel kilometers per jaar maakt of bij een nieuwe auto (heel) lage onderhoudskosten. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor de toelichting.

Nu weet ik nog niet wat ik komend jaar zakelijk ga rijden, dus kan ik dan gewoon in het laatste kwartaal bepalen of de 1,5/2,7% regeling voordeliger is of een percentage prive kilometers corrigeren?

 

Laatste vraag is nog wanneer is het nu 1,5% en wanneer 2,7%

Na de link hierboven van de belastingdienst bekeken te hebben, concludeer ik dus 1,5% bij correct voor zakelijke gebruik van prive auto

en 2,7% correctie bij prive gebruik van zakelijke auto. Klopt dat?

aangepast door ThinkStrong
Link naar reactie
  • 0

De correctie van 2,7% geldt alleen wanneer je de BTW over de aanschafprijs van de auto hebt verrekend.

De auto is dan voor de BTW als "zakelijk" geëtiketteerd.

Die 2,7% geldt dan in het jaar van aanschaf en de 4 daarop volgende jaren.

Daarna is de correctie 1,5%.

 

Bij zakelijk gebruik van een (voor de BTW) privé-auto, is de correctie altijd 1,5%.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Let trouwens op dat je voor deze BTW-berekening alleen de puur zakelijk kilometers neemt en niet de woonwerkkilometers, voor zover van toepassing.

 

Voor je belastingvrije vergoeding van 19 cent per kilometer neem je wél de woonwerkkilometers mee in de berekening.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.