• 0

Belgische bedrijf loonheffing betalen in Nederland

Ik heb een belgisch bedrijf (Comm V) met 3 business units waarbij ik zelf voor de IT business momenteel voor een klant werk in Nederland.  Andere activteiten gebeuren vanuit belgie.  Voor deze klant werk ik 4 dagen in NL en 1 dag in BE.   Daarboven werk ik nog een dag per week voor mijn andere activiteiten. en ik heb ook inkomsten vanuit de 3 activiteiten.  ik denk dat het goed zou zijn dat een deel van mijn bedrijfsleidersvergoeding zou uitbetaald worden in nederland zodat er loonheffing (Sociale zekerheid = Belgie) kan betaald worden.    Kan een belgisch bedrijf via een sociaal secretariaat loon uitbetalen in nederland  zonder dat ik een filiaal of vaste inrichting heb.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Op 12-1-2019 om 22:06, SmetsW zei:

ik denk dat het goed zou zijn dat een deel van mijn bedrijfsleidersvergoeding zou uitbetaald worden in nederland zodat er loonheffing (Sociale zekerheid = Belgie) kan betaald worden. 

Ik denk niet dat u daar zomaar een keuze in kan maken.

 

Misschien is het volgende hulpmiddel iets voor u ... Grensinfopunt. Wonen, werken en studeren in Nederland, België of Duitsland.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Vziw is de comm v de Belgische equivalent van de commanditaire vennootschap (c.v )

Fiscaal wordt de c.v. in Nederland hetzelfde behandeld als de v.o.f. en eenmanszaak, dus dan zou je (in Nederland) geen loon aan jezelf kunnen uitbetalen.

Dat kan alleen bij een rechtspersoon.

 

Je zou dan dus wel een deel van de winst kunnen toerekenen aan Nederland en dan ook profiteren van de NL ondernemersaftrek.

Het lijkt me wel dat je dan in Nederland een filiaal of v.i. moet hebben, maar in de praktijk hoeft dat niet zoveel voor te stellen.

Een NL postadres waar de facturen van je NL opdrachtgever naar toe worden gestuurd, volstaat wellicht al.

Wel moet je een administratie voeren over de NL winst, inschrijven bij de KvK, in NL BTW aangifte doen e.d.

 

Qua sociale zekerheid blijf je ws in België verzekerd, omdat dit je woonland is en je daar ook werkzaamheden uitoefent.

 

Dat zijn zo mijn eerste gedachten. Grensoverschrijdende werkzaamheden is altijd lastig, dus ik zou zeker advies inwinnen. 

 

Succes, Odeon

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon

 

bedankt voor de feedback.    In Belgie wordt het dus wel aanzien als een rechtspersoon en ook mijn vrouw is er in dienst als medebestuurder (zonder aandelen) die ook een bedrijfsleidersvergoeding krijgt.   

 

Als ik een filiaal opzet in NL dan moet ik weer voldoen aan de wet DGA terwijl ik al mijn kosten in mijn belgische onderneming heb.     Dat zou een serieus probleem zijn want dan heb ik geen inkomsten meer in belgie en ga ik dus failliet.  Of hoe zie jij dat dan ?     Ik kan natuurlijk wel een BV oprichten in Nederland waar de belgische CV 100% aandelen in heeft.    Maar die heeft dan geen inkomsten en zit ik weer met de wet salaris DGA.

 

Wat denk je?

 

Willy

Link naar reactie
  • 0
Op 14-1-2019 om 12:48, SmetsW zei:

Vreemd is dat in belgie ik dus wel een rechtspersoon ben...

 

Niet vreemd,  gewoon anders.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Commanditaire_vennootschap

 

In belgie bestaan 2 soorten Comm V.

1 vergelijkbaar met een VOF en 1 vergelijkbaar met een NV

 

In Nederland kennen we dat onderscheid dus niet in de CV rechtsvorm, er is hier maar 1 vorm.

 

Inhoudelijk kan ik je niet verder helpen, te complexe materie voor mij.. maar het leek mij zinvol dit verschil tussen NL-CV en Belgische Comm V vormen toe te lichten voor een goed vervolg van dit topic.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste SmetsW,

 

Het kan dus dat de Comm V in België wordt gezien als rechtspersoon en je in Nederland (fiscaal) wordt behandeld als natuurlijk persoon.

In dat laatste geval hoef je in Nederland ook geen directeurssalaris aan jezelf uit te betalen, want geen rechtspersoon.   Aangezien het dus zou kunnen dat de Comm V in Nederland anders fiscaal behandeld wordt dan in België zou ik niet gaan werken met een Nederlands filiaal of v.i. , want complex.

 

Een optie zou zijn dat je naast de Belgische Comm V een eenmanszaak in Nederland opricht.

Dan moet je wel over een fysieke inrichting (kantooradres) in Nl beschikken.

Een goedkope flexplek in een bedrijfsverzamelgebouw, waar je af en toe met je notebook inlogt en een kop koffie drinkt zou daar al voor volstaan. Je moet je post van je NL opdrachtgever (voor zover je nog post ontvangt) daar ook laten bezorgen.

Voordeel van een NL eenmanszaak is dat je dat geen directeurssalaris hoeft uit te betalen en - indien je tenminste 1225 uur in NL werkzaam bent - ook kunt profiteren van de NL ondernemersaftrek.

 

Ik zou sowieso advies inwinnen bij een fiscalist in de grensstreek, maar lijkt me wel dat er een goede oplossing is voor jouw situatie.

 

Groet, Odeon

 

aangepast door odeon
Link naar reactie
  • 0

Bedankt Odeon,

 

Het lijkt me idd een interessante piste, alleen wil ik dan mijn contract met de klant behouden via mijn belgische bedrijf omdat daar al mijn kosten zitten.  Ik kan natuurlijk wel een deel 'consultancy' facturen vanuit de VOF sturen naar de Belgische Comm V en dan op basis daarvan een deeltje loon uitbetalen.  Dan kan iedereen tevreden blijven.

 

Ik ga er verder mee, nogmaals dank voor uw tijd

 

Willy

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 55 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.