• 0

Samenwerkingsverband met een derde partij

Beste Higherlevel’s,

 

Ik hoop dat ik dat bericht in de juiste categorie plaats. 

 

Momenteel ben ik bezig met het opstarten van een eigen onderneming. Volgens de prognose zal ik hiermee live gaan binnen enkele maanden. Kort samengevat is het een marketingbureau waarbij er direct mail verstuurd gaat worden aan consumenten met daarin reclame-uitingen. Al deze consumenten bevinden zich in mijn eigen netwerk. 

 

Om dit te kunnen verwezenlijken ga ik samenwerkingen aan met diverse derde partijen. Een derde partij is hier in zoverre in geïnteresseerd dat zij een uitgebreidere samenwerking voor ogen zien i.p.v. de door hun aangeboden diensten. Zelf hebben zij namelijk een groot portfolio aan klanten (zakelijk) die wellicht geïnteresseerd zijn in mijn dienstverlening. 

 

Binnenkort gaan we hierover om tafel zitten om alles op papier te zetten en afspraken te maken mbt vergoedingen. Hierbij zijn er een tweetal scenario’s mogelijk:

- Ik werf eigen klanten en om de direct mail te versturen maak ik gebruik van de dienstverlening van deze derde partij. Hier betaal ik de prijzen voor zoals wij deze van te voren overeen zijn gekomen. Dit is in dat opzicht duidelijk. 

- Een tweede scenario is dat deze derde partij een klant aanlevert die gebruik wilt maken van mijn dienstverlening. Hierbij zal deze derde partij geen kosten aan mij doorrekenen voor het gebruik van hun diensten. Echter zal er een commissie aan hun worden betaald voor deze aangeleverde klant zodat wij hier beiden van kunnen profiteren. 

 

Mijn vraag gaat over dit tweede scenario. Wat zijn gebruikelijke vormen om dit overeen te komen? Draag ik van deze klant een vast of variabel percentage af van de omzet gegenereerd door deze klant? Een vast bedrag per aangeleverde klant? Helemaal geen commissie, maar betaal ik alleen voor de diensten? En aan welke percentages of bedragen moet ik dan denken?

 

Hier heb ik namelijk geen flauw benul van. Ik weet wat mijn marges zijn en het is natuurlijk belangrijk om er ook minus de commissie nog steeds aan te verdienen. Voordat ik dit onderhandelingsgesprek aanga wil ik wel kennis van zaken hebben. 

 

Hopelijk hebben jullie hier adviezen voor of ideeën wat gangbaar is in een dergelijke situatie. Zoekend op het forum kom ik wel vergelijkbare situaties tegen, maar dit kan ook afhankelijk zijn van het concept. 

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

knabbeltje: bericht staat op de juiste plek, misschien iets meer geduld:classic_wink:

 

Op 13-1-2019 om 17:00, knabbeltje zei:

Draag ik van deze klant een vast of variabel percentage af van de omzet gegenereerd door deze klant? Een vast bedrag per aangeleverde klant? Helemaal geen commissie, maar betaal ik alleen voor de diensten? En aan welke percentages of bedragen moet ik dan denken?

 

En iets meer informatie over wat voor soort product/dienst, welke conversie op een gemiddelde lead, welke omzet en welke marge daar op zit is ook handig. Een lead voor een keuken van € 15.000,- met een marge van 5 mille  en een conversie van 1 op 20  is meer waard dan een lead voor een 2-jarig telecomabonnement van 20 Euro per maand met een marge van 4  Euro per maand en een conversie van 1 op 2.

 

In het ene geval is de maximale cost per sale 15.000 x 0,05 x 0,33 = € 250,- en in het andere geval is de maximale cost per sale 20x24x0,2 x 0,5 = € 48,-.  

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

knabbeltje: bericht staat op de juiste plek, misschien iets meer geduld:classic_wink:

 

Dan heb ik niets gezegd en wacht ik het verder even af :classic_smile:

 

 

17 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

En iets meer informatie over wat voor soort product/dienst, welke conversie op een gemiddelde lead, welke omzet en welke marge daar op zit is ook handig. Een lead voor een keuken van € 15.000,- met een marge van 5 mille  en een conversie van 1 op 5 is nu eenmaal meer waard dan een lead voor een telecomabonnement van 10 Euro per maand met een marge van 2 Euro per maand en een conversie van 1 op 2 

 

Daar heb je inderdaad een punt. Wat betreft leads is het een begrijpelijk verhaal. In mijn situatie is het echter een ander verhaal. Deze derde partij zorgt feitelijk al voor de onderhandelingen, vergelijkbaar met een kokende lead. De conversie daarvan zal dan hoogstwaarschijnlijk 1 op 1 en in het slechtste scenario 1 op 2 zijn. Zelf zullen zij alleen klanten van hun gaan benaderen die hier oprechte interesse in zullen hebben zodat dit voor zowel mij als hun een win-win situatie is. Ik weet dus ook niet of in dergelijke situaties dan gepraat kan worden over standaard leads met een provisie of dat dit verder gaat in procenten over het totale omzetbedrag etc.

 

Marge is een lastiger onderwerp. Aan de klant wordt per consument die zij wil bereiken een vast bedrag gevraagd. Gezien het op marketingcampagnes gaat zal dit al snel om duizendtallen dan wel niet tienduizendtallen gaan. Per consument, dus per eenheidsprijs, zit er ongeveer een marge van 30% op. Ga hierbij voor het gemak uit van een fictief bedrag van 1 euro per consument.

 

In sommige gevallen, door het slim verwerken en combineren van direct mail kan dit oplopen tot een marge van 100% zonder in te leveren op de kwaliteit en effectiviteit. Dit is echter pas van toepassing op grotere aantallen.

 

Mijn vraag is dan ook hoe deze scenarios aan provisie betaald dienen te worden aan deze derde partij. Zowel bij de kleinere aantallen met een marge van 30% als de grotere aantallen met een marge oplopend tot wel 100%. Het gaat mij daarbij niet om precieze bedragen en/of percentages, maar ruwe schattingen wat gangbaar is in deze situaties. Dan weet ik ongeveer waar ik het gesprek op in kan schieten en zou kunnen verwachten. 

 

Hopend hiermee een iets duidelijker verhaal te hebben geschetst. 

aangepast door knabbeltje
typo
Link naar reactie
  • 0
58 minuten geleden, knabbeltje zei:

Deze derde partij zorgt feitelijk al voor de onderhandelingen, vergelijkbaar met een kokende lead. De conversie daarvan zal dan hoogstwaarschijnlijk 1 op 1 en in het slechtste scenario 1 op 2 zijn

 

De conversie van "kokende leads" wil in de praktijk nog wel eens vies tegenvallen. Kokend betekent niet automatisch "bant", bijvoorbeeld omdat de kokende lead geen geld heeft, BKR registratie heeft, niet handelsbevoegd is, niet beslissingsbevoegd is,  het toch niet het juiste  moment is etc... of simpelweg omdat de lead aan het overkoken is:classic_wink:. Het slechtste scenario is altijd 0 uit teveel....

 

58 minuten geleden, knabbeltje zei:

elf zullen zij alleen klanten van hun gaan benaderen die hier oprechte interesse in zullen hebben

 

Eh..."oprechte interesse" is weinig waard.Het gaat om concrete tijdgebonden behoefte van iemand die zowel het budget als de bevoegdheid heeft om een koop te maken. 

 

"Put that Cocoa down! Cocoa is for cobblers only "

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.