Ga naar inhoud

Samenwerkingsverband met een derde partij

Aanbevolen berichten

Beste Higherlevel’s,

 

Ik hoop dat ik dat bericht in de juiste categorie plaats. 

 

Momenteel ben ik bezig met het opstarten van een eigen onderneming. Volgens de prognose zal ik hiermee live gaan binnen enkele maanden. Kort samengevat is het een marketingbureau waarbij er direct mail verstuurd gaat worden aan consumenten met daarin reclame-uitingen. Al deze consumenten bevinden zich in mijn eigen netwerk. 

 

Om dit te kunnen verwezenlijken ga ik samenwerkingen aan met diverse derde partijen. Een derde partij is hier in zoverre in geïnteresseerd dat zij een uitgebreidere samenwerking voor ogen zien i.p.v. de door hun aangeboden diensten. Zelf hebben zij namelijk een groot portfolio aan klanten (zakelijk) die wellicht geïnteresseerd zijn in mijn dienstverlening. 

 

Binnenkort gaan we hierover om tafel zitten om alles op papier te zetten en afspraken te maken mbt vergoedingen. Hierbij zijn er een tweetal scenario’s mogelijk:

- Ik werf eigen klanten en om de direct mail te versturen maak ik gebruik van de dienstverlening van deze derde partij. Hier betaal ik de prijzen voor zoals wij deze van te voren overeen zijn gekomen. Dit is in dat opzicht duidelijk. 

- Een tweede scenario is dat deze derde partij een klant aanlevert die gebruik wilt maken van mijn dienstverlening. Hierbij zal deze derde partij geen kosten aan mij doorrekenen voor het gebruik van hun diensten. Echter zal er een commissie aan hun worden betaald voor deze aangeleverde klant zodat wij hier beiden van kunnen profiteren. 

 

Mijn vraag gaat over dit tweede scenario. Wat zijn gebruikelijke vormen om dit overeen te komen? Draag ik van deze klant een vast of variabel percentage af van de omzet gegenereerd door deze klant? Een vast bedrag per aangeleverde klant? Helemaal geen commissie, maar betaal ik alleen voor de diensten? En aan welke percentages of bedragen moet ik dan denken?

 

Hier heb ik namelijk geen flauw benul van. Ik weet wat mijn marges zijn en het is natuurlijk belangrijk om er ook minus de commissie nog steeds aan te verdienen. Voordat ik dit onderhandelingsgesprek aanga wil ik wel kennis van zaken hebben. 

 

Hopelijk hebben jullie hier adviezen voor of ideeën wat gangbaar is in een dergelijke situatie. Zoekend op het forum kom ik wel vergelijkbare situaties tegen, maar dit kan ook afhankelijk zijn van het concept. 

 

Alvast bedankt!

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Gezien het feit ik nog geen reactie heb mogen ontvangen; heb ik dit bericht wel op de juiste plek binnen HL geplaatst? Misschien dat dit daardoor niet door de juiste personen wordt gelezen?

aangepast door knabbeltje
Typo

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

@knabbeltje: bericht staat op de juiste plek, misschien iets meer geduld:classic_wink:

 

Op 13-1-2019 om 17:00, knabbeltje zei:

Draag ik van deze klant een vast of variabel percentage af van de omzet gegenereerd door deze klant? Een vast bedrag per aangeleverde klant? Helemaal geen commissie, maar betaal ik alleen voor de diensten? En aan welke percentages of bedragen moet ik dan denken?

 

En iets meer informatie over wat voor soort product/dienst, welke conversie op een gemiddelde lead, welke omzet en welke marge daar op zit is ook handig. Een lead voor een keuken van € 15.000,- met een marge van 5 mille  en een conversie van 1 op 20  is meer waard dan een lead voor een 2-jarig telecomabonnement van 20 Euro per maand met een marge van 4  Euro per maand en een conversie van 1 op 2.

 

In het ene geval is de maximale cost per sale 15.000 x 0,05 x 0,33 = € 250,- en in het andere geval is de maximale cost per sale 20x24x0,2 x 0,5 = € 48,-.  


B2Bsure helpt  MKB en ZZP bij het verkleinen van risico's en de best passende verzekeringen. Vragen of hulp nodig?  Contact

Mijn nieuwste blog: Doet jouw arbodienst wat jij wilt?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)
17 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

@knabbeltje: bericht staat op de juiste plek, misschien iets meer geduld:classic_wink:

 

Dan heb ik niets gezegd en wacht ik het verder even af :classic_smile:

 

 

17 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

En iets meer informatie over wat voor soort product/dienst, welke conversie op een gemiddelde lead, welke omzet en welke marge daar op zit is ook handig. Een lead voor een keuken van € 15.000,- met een marge van 5 mille  en een conversie van 1 op 5 is nu eenmaal meer waard dan een lead voor een telecomabonnement van 10 Euro per maand met een marge van 2 Euro per maand en een conversie van 1 op 2 

 

Daar heb je inderdaad een punt. Wat betreft leads is het een begrijpelijk verhaal. In mijn situatie is het echter een ander verhaal. Deze derde partij zorgt feitelijk al voor de onderhandelingen, vergelijkbaar met een kokende lead. De conversie daarvan zal dan hoogstwaarschijnlijk 1 op 1 en in het slechtste scenario 1 op 2 zijn. Zelf zullen zij alleen klanten van hun gaan benaderen die hier oprechte interesse in zullen hebben zodat dit voor zowel mij als hun een win-win situatie is. Ik weet dus ook niet of in dergelijke situaties dan gepraat kan worden over standaard leads met een provisie of dat dit verder gaat in procenten over het totale omzetbedrag etc.

 

Marge is een lastiger onderwerp. Aan de klant wordt per consument die zij wil bereiken een vast bedrag gevraagd. Gezien het op marketingcampagnes gaat zal dit al snel om duizendtallen dan wel niet tienduizendtallen gaan. Per consument, dus per eenheidsprijs, zit er ongeveer een marge van 30% op. Ga hierbij voor het gemak uit van een fictief bedrag van 1 euro per consument.

 

In sommige gevallen, door het slim verwerken en combineren van direct mail kan dit oplopen tot een marge van 100% zonder in te leveren op de kwaliteit en effectiviteit. Dit is echter pas van toepassing op grotere aantallen.

 

Mijn vraag is dan ook hoe deze scenarios aan provisie betaald dienen te worden aan deze derde partij. Zowel bij de kleinere aantallen met een marge van 30% als de grotere aantallen met een marge oplopend tot wel 100%. Het gaat mij daarbij niet om precieze bedragen en/of percentages, maar ruwe schattingen wat gangbaar is in deze situaties. Dan weet ik ongeveer waar ik het gesprek op in kan schieten en zou kunnen verwachten. 

 

Hopend hiermee een iets duidelijker verhaal te hebben geschetst. 

aangepast door knabbeltje
typo

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
58 minuten geleden, knabbeltje zei:

Deze derde partij zorgt feitelijk al voor de onderhandelingen, vergelijkbaar met een kokende lead. De conversie daarvan zal dan hoogstwaarschijnlijk 1 op 1 en in het slechtste scenario 1 op 2 zijn

 

De conversie van "kokende leads" wil in de praktijk nog wel eens vies tegenvallen. Kokend betekent niet automatisch "bant", bijvoorbeeld omdat de kokende lead geen geld heeft, BKR registratie heeft, niet handelsbevoegd is, niet beslissingsbevoegd is,  het toch niet het juiste  moment is etc... of simpelweg omdat de lead aan het overkoken is:classic_wink:. Het slechtste scenario is altijd 0 uit teveel....

 

58 minuten geleden, knabbeltje zei:

elf zullen zij alleen klanten van hun gaan benaderen die hier oprechte interesse in zullen hebben

 

Eh..."oprechte interesse" is weinig waard.Het gaat om concrete tijdgebonden behoefte van iemand die zowel het budget als de bevoegdheid heeft om een koop te maken. 

 

"Put that Cocoa down! Cocoa is for cobblers only "


B2Bsure helpt  MKB en ZZP bij het verkleinen van risico's en de best passende verzekeringen. Vragen of hulp nodig?  Contact

Mijn nieuwste blog: Doet jouw arbodienst wat jij wilt?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    Groeien doe je met ondernemers onder elkaar:

    ✓     Stel jouw ondernemersvragen

    ✓     Deel jouw antwoorden

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     Op jouw moment

    ✓     Altijd gebaseerd op relevantie, inhoud en vakmanschap

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké