• 0

Zakelijke Lease tweedehands bus

Wij willen een extra wagen gaan aanschaffen en hebben ook wat leuks gevonden.

Nu adviseerde mijn boekhouder om ook eens te kijken naar de lease optie. Eigenlijk hou ik niet van geld lenen. Maar de boekhouder gaf aan dat het beter is om de investering te spreiden.
Dus toch maar eens kijken wat er mogelijk is. Maar ik kan eigenlijk niets vinden, alleen lease bedrijven die de eigen gebruikte auto's verkopen.
Wellicht zoek ik verkeerd of is het gewoon niet mogelijk?

 

Ik kan bij het bedrijf waar ik de auto wil kopen ook leasen, maar dan ben ik voor 5 jaar meer dan 3000 euro extra kwijt.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 1

De boekhouder gaat niet over uw geld. Die administreert alleen. Ik hoop dat je het simpelweg verkeerd hebt begrepen of dat de boekhouder iets anders bedoelde, want bij een 'kale' lease zorgt dat niet voor een spreiding van de investering in fiscale zin, maar wel voor een verhoging van de (financierings)kosten voor de onderneming op de lange termijn. Of bedoelde hij misschien cashflow? En waarom beweerde hij dat het 'beter' is om een investering te spreiden? Beter of wie en waarom? Als je echter het geld voor de auto al beschikbaar hebt, ligt lease niet voor de hand. Waarom immers geld lenen (en kosten maken voor iets) dat je al hebt?

 

Verder zijn er verschillende soorten soorten lease. In de meest kale versie (de financial lease) is het eigenlijk niet meer dan een manier van lenen. De lease-overeenkomst staat dus los van het bedrijf waar je de auto koopt. Zeker bij simpele financial lease kun je meestal gewoon de auto kopen die je wilt bij het bedrijf of de particulier van je eigen keuze. De financiering daarvan vraag je separaat aan. Je leent het volledige bedrag en mag het met rente- en administratiekosten maandelijks terugbetalen. Het risico ligt helemaal bij jou, evenals het economische en fiscale eigendom. Als je de auto in de prak rijdt of als er onderhoud nodig is, is dat volledige voor jouw rekening. Eén nadeel: je kunt de auto niet verkopen, want het juridische eigendom ligt bij de leasemaatschappij (die krijgt ook de tenaamstellingscode).

 

Er zijn ook nog (full) operationele lease in verschillende varianten. In dat geval wordt je geen economische of fiscale eigenaar van de wagen en betaal je simpelweg een maandelijkse bedrag aan de leasemaatschappij. Je hebt dan meestal geen (volledige) vrijheid voor wat betreft autokeuze. Je kiest dan uit een selectie van beschikbare modellen. De kosten zijn overigens wel aftrekbaar als het om zakelijke kosten gaat. Let op dat in alle gevallen de regels van de fiscale bijtelling gelden als er privé met de auto gereden gaat worden.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Jasper S. zei:

Ik kan bij het bedrijf waar ik de auto wil kopen ook leasen, maar dan ben ik voor 5 jaar meer dan 3000 euro extra kwijt.

Wat is de aanschafwaarde van die auto?

€3.000 voor 5 jaar is €600 per jaar. Lijkt mij toch geen gekke rente (afhankelijk van het aankoopbedrag).

 

B.v. €10.000 tegen 6% (even grofweg gepakt natuurlijk)

 

Ja, je wilt leasen en dat kost natuurlijk geld.

Heb je dat geld ook echt in je onderneming nodig zoals je accountant aangeeft?

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank jullie wel.

 

Korte toelichting.

 

Vorig jaar had ik wat moeite met het betalen van mijn rekeningen, waardoor sommige rekeningen pas na 45 dagen betaald werden, ik kan ook niet rood staan. (Ik slaap daar slecht van ;-) )
En heb toen met mijn boekhouder overlegd,  mijn winstcijfers zijn goed en toch hield ik niets over.

Boekhouden is niet mijn beste eigenschap en het bleek dat ik veel te veel investeer. Zo is de winst hoog (net als de afschrijving), maar blijft er weinig over op de bankrekening.
Om dit te voorkomen, adviseerde mijn boekhouder, om voor grote bedragen eens na te denken over lease of lenen van de bank.

De auto kost een kleine 25.000 euro.
Misschien ben ik te zuinig maar ik vind 600 euro een hoop geld om weg te gooien. Het enige wat ik er voor terug krijg is een goede nachtrust.
Inmiddels is de bankrekening aardig gegroeid, omdat ik een jaar lang niet echt heb geïnvesteerd.
Maar ik wil het advies van mijn boekhouder niet zomaar opzij leggen.

Ik ben dus op zoek naar een financial lease, ik snapte het verschil al niet goed, mijn dank voor de uitleg.

Een nieuwe auto vind ik echt zonde van het geld, zodra je weg rijdt, is een groot deel van je geld al verdampt. Liever een jonge tweedehands, niemand die het verschil ziet.

 

Ik rij er niet prive mee en gebruik hier deze regeling voor:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/privegebruik_auto/uitsluitend_zakelijk_gebruik_bestelauto/uitsluitend_zakelijk_gebruik_bestelauto

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Jasper S. zei:

mijn winstcijfers zijn goed en toch hield ik niets over.

Je hebt die €25.000 dus wel gewoon op de plank liggen. Dan hou je dus wel degelijk iets over. En dan zou je daar dit jaar ook weer overhouden waardoor je aan het einde van het jaar je rekenigen wel weer tijdig kunt betalen. Ook als je die auto nu cash koopt. Dat betekend dus hooguit een half jaartje wat 'rekken'.

 

Bij mij is het zo als klanten eerlijk zijn over moeilijkheden met betalen ik daar geen probleem van maak. Zolang de communicatielijntjes maar open blijven. Maar misschien is dat niet bij iedereen zo.

 

Link naar reactie
  • 0

In mijn branche merken ze het niet eens, de meeste bedrijven betalen pas na 60 dagen, ook de freelancers.
Ik probeer met een kleine groep dit te doorbreken. Maar in de late uurtjes zien dingen er altijd een stuk slechter uit dan in de ochtend, maar dan is je slechte nacht al geweest.
De slechte tijden zijn bij ons meestal eind januari en februari. Maar juist dan is ook de tijd om dit soort dingen op te pakken.

Maar als ik het zo lees, moet ik gewoon cash afrekenen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ja, als je die €3.000 extra 'zonde' vindt wel :classic_rolleyes:

 

€600 op €25.000 is 2,4%

Even ruwweg gezien zul je hem ook in 5 jaar afbetalen.

Dus dan zit je tussen €25.000 tot €0 financiering over die 5 jaar.

Gemiddeld is die €600 dan dus 5% o.i.d.

Dat kan wel ongeveer kloppen.

 

Geld lenen kost geld 💰 :classic_rolleyes:

 

Zeker als je met je cashflow berekeningen over een paar maanden weer goed positief uitkomt zou ik hem gewoon cash betalen (ervan uitgaande dat je dit jaar niet nog meer grote investeringen moet doen). Eind dit jaar heb je dan weer €25.000 over en geen financiering op de auto. Voelt wel zo fijn en je hebt daarna een buffertje die je lekker uit kunt bouwen. (Maar dat is natuurlijk mijn mening)

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Jasper S. zei:

De auto kost een kleine 25.000 euro.
Misschien ben ik te zuinig maar ik vind 600 euro een hoop geld om weg te gooien.

U bent ondernemer en iedere auto is slechts een stuk gereedschap, althans dat behoort het te zijn.

U kunt dus beter gaan berekenen wat die bus u gaat opleveren.

Bij dat berekenen moet u ook niet uit het oog verliezen hoe intensief u het extra gereedschap kunt gebruiken.

 

5 uur geleden, Jasper S. zei:

Een nieuwe auto vind ik echt zonde van het geld, zodra je weg rijdt, is een groot deel van je geld al verdampt. Liever een jonge tweedehands, niemand die het verschil ziet.

Dat verdampen valt wel mee ... Het verschil tussen een nieuwe en een gebruikte auto zit ‘m in de onderhoudskosten, de garantietermijnen en de levensduur.

 

5 uur geleden, Jasper S. zei:

Boekhouden is niet mijn beste eigenschap en het bleek dat ik veel te veel investeer. 

Investeren mag geen doel op zich worden. Als de cashflow in het gedrang komt, dan is het toch maar beter om op de rem te trappen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Jasper S. zei:

Een nieuwe auto vind ik echt zonde van het geld, zodra je weg rijdt, is een groot deel van je geld al verdampt. Liever een jonge tweedehands, niemand die het verschil ziet.

 

Het gaat toch om een bestelauto (bus)? Dan krijg je bij een nieuwe bestelauto de BPM en BTW toch terug? Dat was voor mij een aantal jaar geleden wel een belangrijke overweging om een gloednieuwe bus te kopen... 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bob de webbouwer zei:

 

Het gaat toch om een bestelauto (bus)? Dan krijg je bij een nieuwe bestelauto de BPM en BTW toch terug? Dat was voor mij een aantal jaar geleden wel een belangrijke overweging om een gloednieuwe bus te kopen... 

Bij een tweedehands (bestel)bus ook, mits je hem niet van een particulier koopt.

Het netto verschil blijft hetzelfde.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Jasper S. zei:

Maar als ik het zo lees, moet ik gewoon cash afrekenen

 

Zo lees ik het ook, dat is wat bij je past. In dit geval moet jij je investeringsgedrag aanpassen. Meer buffer aanhouden in je bedrijf als werkkapitaal om de maandelijkse rekeningen te kunnen betalen.

Naast het nadeel van rente zit er nog een belangrijk nadeel aan financieren. Als je zakelijk een mindere periode hebt (niet zozeer seizoensinvloed, maar onverwachte gebeurtenissen) dan lopen de die aflossingskosten door.

Terwijl als de auto je eigendom is dan staat ie gewoon stil en kost alleen boekhoudkundig geld omdat de afschrijving doorloopt, maar de banksaldo wordt niet meer geraakt door aflossingslasten. Dat maakt dus ook je weerbaarheid groter om slechte periodes.

 

ALs je meer inzicht wil kijken naar wat je echt overhoud,  kun je naar een liquiditeitsplanning gaan bijhouden of af en toe met je cijfers een kasstroom overzicht laten opstellen. Juist omdat je veel investeert in bedrijfsmiddelen die je ook activeert is jou winst en verliesrekening een slechte voorspeller van je liquiditeit die nodig is voor investeringen én maandelijkse lasten. Immers staan er in je kosten flinke bedragen aan afschrijving op die niet je

 

Het advies van je boekhouder is niet fout, 99% van de bedrijven lost het zo op. Het past gewoon minder goed bij hoe jij je onderneming wilt runnen (en financieren)

Persoonlijk ben ik ook niet zo'n fan van leasen omdat je je voor lange tijd vastlegt en weinig flexibel ben in de aflossing. Juist bij ondernemingen wil je als je leent ook wat ruimte hebben om sneller en soms langzamer af te lossen, bij (financial) lease is die mogelijkheid er meestal niet en betaal je in goede periodes fluitend je maandtermijn terwijl je in slechtere periodes misschien moeite moet doen om het bijeen te rapen.

 

Er is niks mis met jou onderneming en de wijze waarop je financiert,  je hebt gewoon wat meer persoonlijke discipline / structuur nodig in de timing van je investeringen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik dacht dat je je onderneming wilde gaan verkopen...

 

...wat is de bezettingsgraad van deze tweede wagen? Of wat is dan de toegevoegde waarde?

 

Alleen bij lange ritafstanden en prestigeprojecten zou ik stevig investeren en voor zeker gaan.

 

Verder verhoogt deze mogelijk de drempel voor kopers of is deze strikt noodzakelijk voor de bedrijfsvoering in het komende seizoen? Heb je er een goede vaste chauffeur en bemanning voor? Is anders een short lease-constructie niet mogelijk?

 

Quote

Ik kan bij het bedrijf waar ik de auto wil kopen ook leasen, maar dan ben ik voor 5 jaar meer dan 3000 euro extra kwijt.

Als dat het probleem is, dan zoek je voor dat bedrag (mede)adverteerders op de wagen. ;+)

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dat is ook zeker nog het geval, maar dat wil niet zeggen dat hett bedrijf geen investeringen nodig heeft.
IK kan het bedrijf eventueel ook zonder auto's verkopen, hoewel ik niet denk dat ik mijn bedrijf ooit verkocht krijg.

Leuke creatieve oplossing van de adverteerders, ik zie dat alleen niet zitten

Link naar reactie
  • 0
Op 13-1-2019 om 23:54, Jasper S. zei:

 

Is dat dezlfde partij als deze:

 

https://opiness.nl/review/psa-finance

Ja, psa financiële, is de financieel voor financial en operational lease voor Franse automerken, ik herken niet de negatieve uitingen, ik heb een Peugeot partner nieuw financial lease gedaan. Via de dealer. Ik heb zelf geen contact gehad met de leasemaatschappij. Alle contacten gingen via de autodealer. Wel zo makkelijk. Hoefde geen cijfers te laten zien. Ik kan ook niet rood staan, heb geen schulden. Etc. Ben gewoon een leuke ondernemer. Heb heel goed gekeken waar leasen goedkoper is. De eerste vijf jaar heb je bijna geen onderhoud aan een nieuwe wagen. Daarna is de wagen afbetaald. Dan is die van mij. Kan ik hem verkopen. Van de opbrengst (ongeveer 10k) kan ik de helft van een nieuwe bedrijfswagen terug leasen. Zodoende worden straks mijn lasten lichter. Alle onderhoud, etc gebeurt bij de de autodealer. De problemen die mensen hebben is als ze de termijnen niet meer kunnen betalen. Ja dan kan je ineens de wagen inleveren. En natuurlijk kijken ze dan naar schade aan de auto. Die kan je dan achteraf ook betalen. Ik ga ervan uit dat ik als ondernemer een contract van vijf jaar financiering op een auto gewoon kan betalen. Het is nu minder dan alle kosten die ik privé zowiezo had. Verzekering, wegenbelasting, brandstof, leasebedrag. Als mensen de kleine lettertjes niet lezen en rekeningen krijgen achteraf als de auto is ingeleverd. Tja, eigen schuld dikke bult. Als ondernemer neem je een gewogen risico. Een bedrijfswagen is zo een activiteit die je nodig hebt om gezond zaken te kunnen doen. Dus gewoon binnenstappen bij een Franse autodealer en ga praten over aanschaf nieuwe lease. Lenen is ook nooit mijn ding geweest. Zekerheid op een auto die gewoon elke dag start is mij ook wat waard. Succes met je beslissing nemen. 

Link naar reactie
  • 0
Op 13-1-2019 om 23:03, prinsrachid zei:

 

Verder zijn er verschillende soorten soorten lease. In de meest kale versie (de financial lease) is het eigenlijk niet meer dan een manier van lenen. De lease-overeenkomst staat dus los van het bedrijf waar je de auto koopt. Zeker bij simpele financial lease kun je meestal gewoon de auto kopen die je wilt bij het bedrijf of de particulier van je eigen keuze. De financiering daarvan vraag je separaat aan. Je leent het volledige bedrag en mag het met rente- en administratiekosten maandelijks terugbetalen. Het risico ligt helemaal bij jou, evenals het economische en fiscale eigendom. Als je de auto in de prak rijdt of als er onderhoud nodig is, is dat volledige voor jouw rekening. Eén nadeel: je kunt de auto niet verkopen, want het juridische eigendom ligt bij de leasemaatschappij (die krijgt ook de tenaamstellingscode).

 

 

 

Ik kan bevestigen dat dit niet altijd zo is. Heb zelf een nieuwe auto gekocht met gedeeltelijk financial lease, maar heb gewoon de hele tenaamstellingscode in mijn bezit. Hij loopt bij de rabobank. Deze financial lease staat tevens niet geregistreerd bij het bkr. Ik heb daar zelf inzage in dus kan alles daar zien. Wat ik me wel afvraag hoe het zit als ik de auto in wil ruilen en er nog fl op zit. Kun je die dan over zetten op een andere auto of gaat dat niet? Zou ik anders eens na moeten vragen bij de rabo.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Marki3 zei:

Ik kan bevestigen dat dit niet altijd zo is. Heb zelf een nieuwe auto gekocht met gedeeltelijk financial lease, maar heb gewoon de hele tenaamstellingscode in mijn bezit. Hij loopt bij de rabobank. Wat ik me wel afvraag hoe het zit als ik de auto in wil ruilen en er nog fl op zit. Kun je die dan over zetten op een andere auto of gaat dat niet?

Het is overigens nog maar de vraag of er hierbij wel sprake is van Financial Lease.

Het lijkt er meer op dat u zakelijke lening of een verhoging van uw bedrijfskrediet hebt ontvangen.

 

Als u zowel het juridisch eigendom en het economische eigendom van de auto bezit, dan zal er pandrecht op de auto rusten.

Als dat zo is, dan kunt u deze auto zonder toestemming van de Rabobank niet verkopen of inruilen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Cosara zei:

Het is overigens nog maar de vraag of er hierbij wel sprake is van Financial Lease.

Het lijkt er meer op dat u zakelijke lening of een verhoging van uw bedrijfskrediet hebt ontvangen.

 

Als u zowel het juridisch eigendom en het economische eigendom van de auto bezit, dan zal er pandrecht op de auto rusten.

Als dat zo is, dan kunt u deze auto zonder toestemming van de Rabobank niet verkopen of inruilen.

Ja, het is 100% zeker fl. Bedrijfskrediet heb ik niet. Er zit idd pandrecht op, maar ik heb wel alle bescheiden van de auto zelf. Zou hem dus zo kunnen verkopen. Lijkt mij ook geen probleem want de dagwaarde is ongeveer 3 maal zoveel als het openstaande fl bedrag, dus zou die fl dan gewoon in 1x terug kunnen betalen in geval van verkoop. Toch vind ik het wel apart. Temeer dat het ook niet bij het bkr geregistreerd staat.


Voor mij was die fl overigens de meest handige optie. Heb een auto van rond de 30k, de helf zelf betaald en de overige helft 36 maanden fl met een eindermijn van 2k. Dan betaal je een vrij laag maandbedrag en na 36 maanden ben je ervan af en kun je hem inruilen en gebruiken als aanbetaling voor een andere nieuwe. Zo blijf je toch ook aftrekposten houden. Als ik die niet heb betaal ik meer ib omdat ik verder relatief weinig kosten heb. Rij er wel privé mee ook dus heb wel bijtelling. Maar voor dat geld kun je privé geen nieuwe rijden.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om een financial lease te nemen voor 2 of 3 jaar (even afhankelijk van de aanschafprijs).

 

Volgende week gaan we autojacht. Ik heb er 6 op het oog, dus even een testrit, aanbetaling en dan de financiering.

Dit weekend even op zoek naar een partij die een goede rente rekent en die ook nog een goede naam heeft.

 

Allemaal weer heel erg bedankt voor jullie adviezen en ideeën. 

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Marki3 zei:

 

Ik kan bevestigen dat dit niet altijd zo is. Heb zelf een nieuwe auto gekocht met gedeeltelijk financial lease, maar heb gewoon de hele tenaamstellingscode in mijn bezit. Hij loopt bij de rabobank. Deze financial lease staat tevens niet geregistreerd bij het bkr. Ik heb daar zelf inzage in dus kan alles daar zien. Wat ik me wel afvraag hoe het zit als ik de auto in wil ruilen en er nog fl op zit. Kun je die dan over zetten op een andere auto of gaat dat niet? Zou ik anders eens na moeten vragen bij de rabo.

 

Zit een RTL registratie op, achterhouden tenaamstellingscode is niet meer van deze tijd.

Overschrijven zonder toestemming onmogelijk.

 

FL overzetten is enkel mogelijk na toestemming LM.

Al denk ik persoonlijk dat ze er niet snel mee akkoord gaan (en zeker niet kosteloos), want dan zou de 1e opzet geen goede zijn geweest.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik probeer een formule te maken om uit te rekenen hoeveel % rente ik betaal.

De tools die ik kan vinden op internet geven allemaal een ander resultaat, dit kan er mee te maken hebben dat deze tools worden aangeboden door kredietverstrekkers.

Volgens mij moet het zoiets zijn.

(Totaal geleende bedrag (incl rente) /  geleend bedrag (zonder rente)) tot de (aantal periodes) macht + 1
 

 

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.