• 0

Inzage in participatie van mijn BV

Hallo mede ondernemers,

 

Ik heb een Holding die 100% eigenaar is van mijn werkmaatschappij. Daarnaast participeert mijn holding ook nog voor 25% in een andere BV waar nog twee andere aandeelhouders in zitten.

Is er een manier om deze participatie van 25% te verifiëren? De KvK geeft alleen maar summiere informatie over de aandeelhouders. Daar is alleen te zien dat er meer dan 1 aandeelhouder is, maar wie en voor hoeveel procent is daar niet op te vragen. Wat is de beste manier om deze informatie te verkrijgen? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, MarcelO zei:

Is er een manier om deze participatie van 25% te verifiëren?

Welkom op HL.

 

Deze participatie zou in het aandelenregister moeten staan. Deze is niet openbaar beschikbaar maar zou wel in te zien moeten zijn door de aandeelhouders. Je kunt dit informeren bij de bestuurder(s) van de BV zelf.

 

Ze zijn wel al jaren bezig met wetsvoorstellen voor een centraal aandeelhoudersregister maar zover ik weet is die er nog niet.

 

Quote

Momenteel wordt een aandeelhouder van een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (“BV“) of een niet-beursgenoteerde naamloze vennootschap (“NV“) alleen in het handelsregister van de Kamer van Koophandel ingeschreven, indien de aandeelhouder enig aandeelhouder van de BV of NV is. Wanneer er meerdere aandeelhouders zijn, moet het eigen aandeelhoudersregister van de BV of NV geraadpleegd worden. Dit betreft een papieren register dat vaak zoek, niet voor iedereen toegankelijk en niet altijd (goed) bijgewerkt en/of ingevuld is. Het wetsvoorstel CAR moet hier verandering inbrengen.

https://www.marxman.nl/nl/het-nieuw-centraal-aandeelhoudersregister/

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Rik,

 

Ja het aandeelhouders register is de enige plek waar de aandeelhouders in staan, maar deze is natuurlijk manipuleerbaar door geen mutaties te noteren. Toch?

Dit register ligt bij de hoofd aandeelhouder en heb ik eigenlijk nog nooit gezien.

 

Wat ook vreemd is, is dat ik al jaren geen aandeelhoudersvergadering notulen behoef te ondertekenen.

 

Toch heel raar dat er nergens online iets in te zien of te raadplegen is.

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, MarcelO zei:

Ja het aandeelhouders register is de enige plek waar de aandeelhouders in staan, maar deze is natuurlijk manipuleerbaar door geen mutaties te noteren. Toch?

Ik dacht dat de notaris deze altijd bij hield op het moment dat er wijzigingen waren (want dat gaat doorgaans ook via de notaris). Maar goed... er kan bij de afspraak met de notaris gezegd worden dat ze dat ding niet hebben kunnen vinden.

 

Daarnaast neem ik aan dat je zelf aktes en overeenkomsten met betrekking tot die 25% hebt liggen.

 

Dat het online niet te raadplegen valt is niet zo raar. Het is ook niet openbaar. Als dit wel openbaar gaat worden denk ik dat er heel veel mensen hierop tegen zullen zijn. De verificatie die je dus hebt is het aandeelhoudersregister en je aktes/overeenkomsten.

 

Heb je verder nooit een uitnodiging gehad voor een aandeelhoudersvergadering? Officieel zou die eenmaal per jaar gehouden moeten worden. Maar vaak wordt dat gewoon 'overgeslagen' en worden er gewoon 'dummy' notulen opgemaakt.

 

Verder hoeven deze ook niet getekend te worden door alle aandeelhouders. Volgens mij alleen door de voorzitter en de notulist.

 

Zie ook 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je antwoord Rik,

 

Ja het is destijds wel bij een notaris opgesteld en ik heb daar hier geen enkel stuk van liggen. Wat betreft die notulen geeft me wel weer een gerust gevoel.

Ik denk dat ik maar een vergadering moet gaan plannen waar we de administratie even gaan inzien. Als het goed is kan ik dan ook het register inzien.

 

Nogmaals mijn dank!

Link naar reactie
  • 0

Alleen het bestuur en de raad van commissarissen zijn bevoegd om een vergadering bijeen te roepen. Tenzij anders bepaald in de statuten. Tevens denk ik niet dat je zomaar toegang krijgt tot de administratie. Er zou dus eenmaal per jaar een AVA (algemene vergadering van aandeelhouders) waar de bestuurders verantwoording afleggen over het gevoerde beleid en om de jaarrekening ter goedkeuring aan te bieden.

 

Maar ik begrijp dat dit allemaal niet gedaan is dus dat er redelijk coulant (onofficieel) onderling omgegaan wordt. Blijft natuurlijk wel de vraag hoe je 25% aandeelhouder kunt zijn en nooit dit soort contact hebt gehad. Sowieso lijkt jaarlijks (of zelfs meerdere keren per jaar) een 'kopje-koffie sessie' toch wel het minste wat er zou moeten zijn om dingen te bespreken. Maar ben dus voorzichtig met dingen te 'eisen'.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Begin eerst met het huiswerk dat je zelf kan doen t.a.v. jouw eigen positie. I.e. een kopie van de akte van overdracht bij de notaris opvragen. Akte van oprichting opvragen. In KvK checken wanneer laatste statutenwijziging is geweest en wat de genoteerde posten geplaatst kapitaal en gestort kapitaal zijn. De informatie van de KvK is niet 100% goudgerand, maar in feite bijna altijd wel correct.  Je hebt  na deze handelingen waarschijnlijk een goede indruk of je inderdaad 25% hebt.  Dan wordt het tijd om je te melden en naar de gang van zaken te informeren.

 

Er is geen register waar je kan verifiëren wie de andere aandeelhouders zijn.  Die verhoudingen zouden niet gewijzigd moeten/kunnen zijn sinds de toetreding van jouw holding,  omdat de aandelen dan eerst aan de mede-aandeelhouders (dus ook jouw Holding) moeten worden aangeboden. Een overdracht in strijd met de aanbiedingsplicht is nietig. Een notaris zal zich daar overigens niet snel aan wagen. Afhankelijk van hetgeen in de statuten staat is het wel mogelijk dat de aandelen in een aandeelhouder worden overgedragen. 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Jaap. Dat is een goeie, een kopie van de akte opvragen bij de notaris. Ik moet er dan wel even achter zien te komen welke notaris dat ook al weer was.

Er is in 2011 wel een aandeelhouder uitgestapt, maar die aandelen zijn door een andere aandeelhouder overgenomen. Uit jou antwoord leer ik dat dit inderdaad kan zonder handtekening of akkoord van de andere aandeelhouders.

 

Het zal ook allemaal wel goed zitten hoor. Maar omdat het om een BV gaat met een paar vastgoedobjecten, kan ik er eigenlijk niet zomaar van uit gaan toch? Enige zekerheid en onderzoek lijkt me wel op z'n plaats :)

 

Dank mannen voor de informatie. Geweldig!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, MarcelO zei:

Dank je wel Jaap. Dat is een goeie, een kopie van de akte opvragen bij de notaris. Ik moet er dan wel even achter zien te komen welke notaris dat ook al weer was.

 

KvK heeft vaak ook meer documenten beschikbaar dan ze online vermelden.

Dus wellicht dat die je ook wel aan de akte van oprichting -of een ander document waar in ieder geval de naam van de notaris op staat- kunnen helpen.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.