• 0

Webshop met bijna zelfde naam en zelfde producten

Tot mijn schrik kwam ik er vandaag achter dat iemand een webshop is begonnen met een variant van mijn bedrijfsnaam.  Het gaat om dezelfde producten en de meeste ook nog eens van hetzelfde merk. 

 

Niet in werkelijkheid mijn site, maar voor het idee: "Kanjerhoed" heb ik een aantal jaren geleden als handelsnaam geregistreerd bij de KvK en ook de website kanjerhoed.nl en ik verkoop hoeden van merken a, b, c en d . Het andere bedrijf is een website begonnen onder de naam kanjerhoeden.nl en verkoopt ook hoeden merken a, b, e en f.  Deze handelsnaam is niet geregistreerd (wat naar ik aanneem geweigerd zou zijn door de KvK).  Ik kan nog wel kanjerhoeden.nl bij de KvK registreren, maar ik verwacht dat ik dan zelf juridisch in de problemen kom. Ik heb geen merk gedeponeerd.

 

Dom van mezelf om er niet aan te denken ook "kanjerhoeden" te laten vastleggen bij de KvK en het domein te claimen, maar dat is achteraf.  Weet niet helemaal zeker dat het domein later geregistreerd is dan het mijne, maar het lijkt er wel heel sterk op.  

 

Heeft het zin om iets te doen tegen dit bedrijf? Wat is wijsheid? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
13 uur geleden, TwaBla zei:

Stel dan goede vragen. Of leg beter uit. Maar wees niet kleinerend over keukentafeladvies, want dat is nu eenmaal (helaas misschien) de manier waarop zo'n forum werkt: the stupidity of crowds and loudmouths.

Mee eens en hier ligt ook de rol van de moderator om de kwaliteit van het forum te bewaken en de vragensteller in de juiste richting/vraag te sturen.

Link naar reactie
  • 0

Veel advocaten rekenen niets voor het intakegesprek (maar check eerst of dat het geval is), dus je stoot je er ook geen buil aan als je er enkele spreekt. En een advocaat, hoe matig zijn kennis van het handelsnaamrecht ook, kan uitspraken doen op basis van feiten waarover we hier aan de keukentafel nu eenmaal niet beschikken.

Wel kan het nuttig zijn voor de vraagsteller zich eerst wat in te lezen, hier op het forum, op het blog van Arnoud Engelfriet (Iusmentis) en op boek9.nl bijvoorbeeld. Omdat de vraagsteller zelf over alle feiten beschikt, zal hij veel sneller vergelijkbare gevallen vinden.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Moderators die topics inhoudelijk begeleiden door vragen te stellen en wellicht zelfs de kwaliteit van reacties te bewaken: dat is in praktijk niet haalbaar, vrees ik. Er zijn van die vraag-sites waar een kwaliteitsoordeel aan de reacties wordt gekoppeld, maar dat is toch een andere opzet dan zo'n forum van aangeschoven keukentafels. Het heeft ook wel wat polderieks. Zeker wanneer zo'n gedachtenwisseling niet ontaardt in moddergooien, maar uitgroeit tot een leerzaam over-en-weer.

 

Ik plak aan het end een foto bij van de bestuurskamer bij de Swinkeltjes, let ook op het tafelkleed.

 

Voor basiskennis over handelsnaamregels zijn ook de toepasselijke pagina's van Charlotte's Law een aanrader. Hier vind je de verzamelpagina en ze heeft zelfs een video gemaakt over Optreden tegen Inbreuk - die zo te zien niet meer ingebed kan worden op dit forum. Even wat citaten toegespitst op de vraag in dit topic:

 

Quote

Is iemand anders jouw handelsnaam gaan gebruiken? De belangrijkste stap is om te vragen het gebruik van die naam te staken.

 

Een groot misverstand is ook dat de domeinnaam of het registreren van een domeinnaam al tot een handelsnaam zou leiden. Dit zijn echter twee verschillende rechtsgebieden. 

 

 

Bavaria-boardroom.jpg

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 289 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.