• 0

Webshop met bijna zelfde naam en zelfde producten

Tot mijn schrik kwam ik er vandaag achter dat iemand een webshop is begonnen met een variant van mijn bedrijfsnaam.  Het gaat om dezelfde producten en de meeste ook nog eens van hetzelfde merk. 

 

Niet in werkelijkheid mijn site, maar voor het idee: "Kanjerhoed" heb ik een aantal jaren geleden als handelsnaam geregistreerd bij de KvK en ook de website kanjerhoed.nl en ik verkoop hoeden van merken a, b, c en d . Het andere bedrijf is een website begonnen onder de naam kanjerhoeden.nl en verkoopt ook hoeden merken a, b, e en f.  Deze handelsnaam is niet geregistreerd (wat naar ik aanneem geweigerd zou zijn door de KvK).  Ik kan nog wel kanjerhoeden.nl bij de KvK registreren, maar ik verwacht dat ik dan zelf juridisch in de problemen kom. Ik heb geen merk gedeponeerd.

 

Dom van mezelf om er niet aan te denken ook "kanjerhoeden" te laten vastleggen bij de KvK en het domein te claimen, maar dat is achteraf.  Weet niet helemaal zeker dat het domein later geregistreerd is dan het mijne, maar het lijkt er wel heel sterk op.  

 

Heeft het zin om iets te doen tegen dit bedrijf? Wat is wijsheid? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Beste Toscho,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Registratiedatum van .nl-domeinnamen kun je nagaan op sidn.nl. Probeer ook het Handelsregister nog eens uitgebreid te doorzoeken of gebruik het KvK-nummer als zoekingang. Soms wil dat nog wel eens nieuwe zoekresultaten opleveren vanwege de filtering die standaard ingesteld staat.

 

Vraag voor mij zou zijn waarom deze concurrent (nog) geen c en d verkoopt, maar wel e en f. Spreek en zie je de vertegenwoordiging van a, b,c, d, e en f regelmatig en heb je de toetreder nu zelf moeten ontdekken?

 

Tactische zet zou kunnen zijn om jouw social media accounts goed (nog beter) te organiseren en mogelijk om even naar de .be-varianten van de domeinnamen te kijken. En dan stevig promoten en zo veel mogelijk verkopen met klantbinding.

 

Hebben jullie beide ook winkelverkopen? En deze hoeft niet online beantwoord te worden, maar hoe belangrijk is deze webshop voor jou/jouw inkomen?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Volgens SIDN is de registratiedatum oktober 2018. Toen was mijn website al ruim drie jaar in de lucht. Maar kan geloof ik ook een overname betreffen? Of zou ik dat moeten kunnen zien? Ik kon het niet vinden. 

 

De markt is niet groot, maar bestaat uit een aantal groothandels die elk een zeer groot klantenbestand hebben. Gezien de merken is dat niet mijn groothandel. Social media is een goed idee. De concurrent heeft ook een webshop, maar die stelt op zich niet zoveel voor. Ik kan eens een testbestelling laten doen door een kennis. Want de site is nog behoorlijk leeg qua priviacy policy en zo en contactgegevens ontbreken. Geen privacy policy of voorwaarden ook. 

 

De laatste maanden merk ik een daling in de omzet. Ik had het idee dat dat aan mijn social media gedrag lag. Door omstandigheden heb ik daar wat minder tijd aan besteed. Hoop niet dat het door de concurrent komt. De omzet is een derde van mijn totale omzet en is zeker belangrijk voor mijn inkomen. Ik heb nog een webshop, maar dit is een moeilijker product.  Dat is ook mijn passie is en ik besteed daar veel extra tijd aan besteed met bloggen etc... 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

De markt is niet groot, maar bestaat uit een aantal groothandels die elk een zeer groot klantenbestand hebben.

Wij kennen jouw product, handelsnaam en domeinnaam hier niet, maar bij het beeld wat jij schetst, horen naar ik vrees concurrenten.

 

Andersom zijn er voldoende voorbeelden van procedures in domeinnaamconflicten en rechtzaken m.b.t. merk-/handelsnaamgeschillen gebaseerd op enkelvoud en meervoud en verschillende extensies (uitgangen). Kun je de hobbywebsite niet door iemand (anders) laten kopen?

 

Quote

Volgens SIDN is de registratiedatum oktober 2018.

Dan betreft het hoogstwaarschijnlijk een nieuwe niet per se eerste registratie en geen koop van een eerder geregistreerde domeinnaam. Het registreren van een domeinnaam levert overigens geen handelsnaamrechten op. Dat is en blijft deelname aan het economisch verkeer onder een al dan niet ingeschreven handelsnaam.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Een handelsnaam ontstaat in het gebruik en niet door inschrijving bij de KvK.

In het voorbeeld dat je geeft, zit een algemeen bekend woord verwerkt. Als dat je naam onvoldoende onderscheidend maakt, heb je kans dat je geen bescherming hebt. Ik mag mezelf supergroenteboer noemen, maar dat mag de buurman ook.

(De bescherming van algemeen bekende woorden is bij handelsnamen wel groter dan bij merken. Ik vermoed dat dit is, omdat handelsnamen alleen een lokale werking hebben. Voordat het internet voor het grote publiek toegankelijk was, was de Hoedenkanjer uit Groningen geen concurrent van de Hoedenkanjer uit Maastricht en konden die handelsnamen dus naast elkaar bestaan.)

Als de overeenkomst groot genoeg is om onder klanten en prospects verwarring te zaaien, kun je een rechter vragen de ander te verbieden die handelsnaam te voeren.

De wet op basis waarvan je dat doet heet de Handelsnaamwet. Een advocaat kan je bijstaan.

Zowel op Higherlevel als bij internetjurist Arnoud Engelfriet vind veel over handelsnamen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Kanjerhoed is volgens mijn onderscheidend genoeg als je daar ook de nodige bekendheid mee hebt gekregen. Dat geldt mogelijk ook voor Supergroenteboer overigens. Als je maar bekend genoeg bent onder die naam dan mag iemand anders die naam niet zomaar gebruiken. Het niet beschrijvende deel "kanjer" en (in mindere mate) "Super" is dan bepalend voor de beschermingsomvang. Denk hierbij ook aan de handelsnaam en geregistreerd merk "Keurslager". 

 

Dus als je niet beschrijvende deel onderscheidend en bekend genoeg bij de overlappende doelgroep kan je de ander verzoeken met het gebruik te stoppen. Het meervoud vastleggen bij de KvK is niet nodig.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Met een schuin oog kijkend naar de gebruikersnaam van topicstarter (vraagsteller):

 

Topschoen.nl vs topschoenen.nl of Toffeschort.nl vs toffeschorten.nl

 

Zijn dit nog louter beschrijvende domein- en handelsnamen? En ja, ik weet dat bespreking op basis van voorbeelden zijn beperkingen kent.

 

Wat je in de praktijk ook wel ziet, is dat de houder van de nieuwe webshop werkzaam is bij een groothandel of een vriendschappelijke of familiaire relatie heeft. Ken je markt of concurrenten zou ik daarmee willen zeggen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ja, vervelend. Ook wij zien veel concurrenten die op het succes van onze webshop willen meeliften. Bij 1 bepaalde concurrent heb ik het voor elkaar gekregen dat ze een andere domeinnaam hebben gekozen. Maar dat werd ook wel vervelend, want hun klanten gingen ons constant bellen en mailen. Veel verwarring vanwege de naam.

 

Maar je zal zien dat als je dit voor elkaar kan krijgen dat er dan weer een ander komt met: dekanjerhoed.nl of kanjerhoedje.nl, etc. etc.

 

Zo zien wij ook veel concurrenten waarvan de naam veel lijkt op die van ons.

 

Ik zou ze eens mailen en ze wijzen op de gelijkende naam.

 

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0
Quote

Ja, vervelend. Ook wij zien veel concurrenten die op het succes van onze webshop willen meeliften.

Euh, de .com van 'jouw' webshop met louter beschrijvende naam kent een oudere registratiedatum en je bent zelf de .be vergeten te blocken.

 

Werkschoenen, persoonlijke beschermingsmiddelen, hulpmiddelen voor ouderen da's nogal gangbaar allemaal...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Volgens mij kijk je bij de verkeerde. Die van ons is: hulpmiddelenshop.nl

Een concurrent was destijds dehulpmiddelenshop.nl begonnen om maar een voorbeeld te noemen.

 

En gangbaar maakt niet uit, zie de case kleding.com & kleding.nl

 

aangepast door Think Twice

Think Twice | Systeem -/ netwerkbeheer | Cloud computing | Websites | Webshops (Opencart)

Vernieuwde webshop!: Hulpmiddelen voor ouderen

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hulpmiddelenshop.com heeft een creation date in 2010 (en bekijk het Handelsregister en de Way Back Machine zelf even nader)...

 

...ik ken de exacte geschiedenis ook verder niet, maar pot verwijt de ketel dat die zwart ziet. :classic_tongue:

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Think Twice zei:

En gangbaar maakt niet uit, zie de case kleding.com & kleding.nl...

 

De regels zijn op zich wel duidelijk, maar de uitleg verschilt nogal. Dat lijkt afhankelijk van de rechter en het vermogen van partijen om juridische bijstand in te huren.

 

Kleding.nl heeft vooral op bluf gewonnen van Kleding.com, want dat is primair een affiliate-service, net als Fashionchick en Stylight. De laatste heeft een 'omzet' die ca twintig keer zo groot is. Dus verwarring? Vooral bij de rechter die het toestaat dat een <algemeen woord>.nl gemonopoliseerd mag worden voor de productgroep die beschreven wordt. Kleding.nl expandeert internationaal onder de naam Fashiola.

 

Kijk dat is een handelsnaam! :classic_rolleyes:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Probleem in deze discussie is dat we niet weten waar het daadwerkelijk om gaat.
Feit is dat een domeinnaam op zich geen inbreuk maakt op een handels- of merkrecht. Het gebruik dat bepaald of er inbreuk is. 

Verder is van belang of de handelsnaam voldoende onderscheidend is of is geworden (dat is ook de kwestie geweest in de kleding.nl zaak).

Maar zoals in bijna alle juridische conflicten is het zo dat de uitkomst afhankelijk is van de specifieke omstandigheden van het geval. Dus ik sluit me aan bij het enige juiste advies, zoek een specialist (advocaat of IE-specialist) die je kan adviseren wat je kan doen en wat je rechten zijn.

 

Link naar reactie
  • 0

Heel erg bedankt voor alle input.

 

Het lijkt nogal een smalle grens te zijn tussen wat wel en wat niet mag. Fashiola zal dan een goede naam zijn, maar wat als je Fashiolé gebruikt? Is dat onderscheidend genoeg? Algemeen gebruikelijke woorden werden bij de inschrijving van de KvK al geweigerd. We wilden in eerste instantie kanjer hoed gebruiken. Maar een algemeen woord als handelsnaam kan dus niet en daarom is het kanjerhoed geworden. De samenvoeging mocht dus wel. Misschien niet iedereen zijn smaak, maar wij vonden het leuk en het maakt meteen duidelijk wat we doen. Wanneer je algemene termen ook als samenvoeging niet mag gebruiken, dan hebben heel veel bedrijven een probleem. Waar ligt dan de grens? Cliniclown, Marktplek of Prescans, mag dat dan dus gewoon? Als dat niet mag, dan lijkt het me dat kanjerhoeden ook niet mag. Maar goed, kennelijk is daar geen duidelijke regel over.

 

Ik hoop dat ik genoeg heb aan het feit dat ik al jaren besta en online verkoop. Ik ga het advies opvolgen om contact op te nemen met de betreffende webshop. Ik denk dat ik eerst zelf een mail stuur en dan maar zien wat de reactie is en de volgende stap nemen. 

Link naar reactie
  • 0

Wat is die volgende stap?

 

De conflicten die hier op het forum voorbij komen, zijn doorgaans tussen ondernemers die liever geen geld uitgeven aan een advocaat. Dat komt dan ook meestal niet verder dan wat correspondentie over en weer.

 

De jurisprudentie waar naar verwezen wordt, is van conflicten tussen ondernemingen die wel bijstand konden kopen. Daaruit is af te leiden dat de rechtspraak zwabbert. Met als gevolg dat ook de regulering gaat zwabberen. Daar heb je dus ook niet zoveel aan.

 

Als je een beetje de lange termijn in de gaten houdt, roei je om de problemen heen. Dan kies je dus niet zo'n naam. Vandaar dat Bavaria nu de nieuwe merknaam Swinkels aan het opbouwen is. Teveel gedoe met de oorspronkelijke Bavarianen, te weinig rechtszekerheid.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Toscho, laat je eerst goed informeren over jouw positie voordat je contact opneemt met de andere partij. Iets dat je nu zegt/schrijft kun je niet meer terug nemen en kan schadelijk zijn voor het mogelijk vervolg. Juist omdat je niet precies weet wat wel en niet mag. Het merendeel van de verhalen zijn niet van toepassing op jouw situatie dus laat je niet gek maken. De KvK is geen richtsnoer, zij beheren het handelsnaamregister en gaan niet over handelsnaamrechten (is iets anders). Domeinnamen kunnen wel en niet handelsnaamrechten hebben enz.

Doe niet zomaar iets, wellicht is nu niets doen beter.

PS De introductie van Bavaria, Swinkels,  is op hele andere gronden genomen.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-1-2019 om 19:19, Toscho zei:

Niet in werkelijkheid mijn site, maar voor het idee: "Kanjerhoed" heb ik een aantal jaren geleden als handelsnaam geregistreerd bij de KvK en ook de website kanjerhoed.nl en ik verkoop hoeden van merken a, b, c en d . Het andere bedrijf is een website begonnen onder de naam kanjerhoeden.nl en verkoopt ook hoeden merken a, b, e en f.  Deze handelsnaam is niet geregistreerd (wat naar ik aanneem geweigerd zou zijn door de KvK).  

 

Wijsheid is om uit te zoeken wat hier gaande is: Staat er op de website van de andere partij wel een kvk nummer, maar dat op naam van een ander bedrijf staat, of helemaal geen kvk nummer?

 

Er kunnen 2 dingen spelen:

 

- een concurrent lift mee op jouw naamsbekendheid

- een oplichter imiteert jouw website in de zin van wel laten betalen en niets leveren (en de gedupeerden komen dan bij jou klagen ook nog!). 

 

Je gaf ergens aan dat het product redelijk niche is, iets dat scenario 2 minder waarschijnlijk maakt, maar als het zonder kvk nummer opereert is dat wel verdacht, het vermelden daarvan op je webwinkel is verplicht. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, PeterKeppels zei:

Toscho, laat je eerst goed informeren over jouw positie voordat je...

 

Dat is een goed algemeen advies, maar het volgende probleem wordt dan: waar en wie? Praat je met een advocaat om de hoek, ga je naar een landelijk bekende expert? Of ga je eerst eens bij het grootste en soms ook deskundigste ondernemersforum van het land langs?

 

Zijn we weer terug bij AF. :classic_biggrin:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Mijn punt is dat algemeen advies niet werkt in deze situaties, omdat te veel variabelen van invloed zijn. Veel van de aangehaalde punten zijn zelfs fout of zijn schadelijk voor zijn rechtspositie. De keukentafeladviezen zijn niet de beste, helaas. (goedkoop kan dus duurkoop zijn)
Over het punt wie kies je dan. Iemand of een kantoor dat je vertrouwd, daar is dit forum een ideaal middel voor om te vragen wie een specialist kent in de regio .... . Zoek iemand in de buurt, is mijn advies.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik ben het ook wel met de strekking van de berichten (waarschuwing voor gebrek aan informatie voor adviezen en mogelijke gevolgen van eigen handelen) van Peter eens, aangezien topic starter (vraagsteller) twee dagen  na constatering van dit feit leeft en denkt.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Bij handelsnaamconflicten is het zo ingewikkeld dat ik  best durf te beweren dat ook een jurist/advocaat niet meer kan doen dan een inschatting maken. Hoe stel je bijvoorbeeld nauwkeurig vast hoe bekend een handelsnaam is en hoe of en in welke mate er sprake is van verwarring in een bepaalde doelgroep en mogelijk ook nog in een bepaald gebied?  En dan is er ook nog de tijdslijn, vaak wordt de inschrijving KvK genomen maar dat hoeft helemaal niet relevant te zijn. Mijn advocaat had ooit een mooie constatering. "Hans, we hebben volgens mij een perfecte zaak maar de eerlijkheid gebied me te vertellen dat de tegenpartij daar mogelijk precies zo over denkt."  Uiteindelijk beslist de rechter en de jurisprudentie rond handelsnamen is verre van eenduidig.

 

Met Twabla eens dat je dit soort conflicten ten eerste uit de weg moet gaan, daarna moet proberen te schikken en als je gedwongen worden de juridische kant te kiezen, aannemende dat je die investering (want dat is het) waarschijnlijk gaat terugverdienen. Feit is ook dat als je naar een advocaat stapt de kans dat zaken escaleren behoorlijk toenemen. Ga maar na, als je een brief van een advocaat krijgt voel je jezelf bijna verplicht om er ook een in te schakelen. 

aangepast door Hans v N
typo
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.