• 0

Korte klus in Duitsland

Beste forumgenoten,

Ik heb een paar vragen omtrent het aanpakken van een klus in Duitsland. Ik heb aardig wat gegoogeld maar ben er meer verward dan wijs van geworden. Hopelijk kan iemand mij helpen met een simpele (zo ver mogelijk :P ) uitleg.

De situatie is als volgt. Ik heb een korte freelance Photoshop klus aangeboden gekregen voor een Duits bedrijf.

+/- 2 maanden
+/- 300 uur
+/- 5000,-

Er zullen geen kosten gemaakt worden die aftrekbaar zijn.

 

Ik verwacht geen andere freelance klussen aan te nemen dit jaar voor zover dat belangrijk is.
Wel verwacht ik full time aan de slag te gaan als werknemer bij een ander bedrijf in Duitsland later in het jaar nadat deze klus afgerond is. Wanneer ik later in Duitsland ga werken, zal ik daar ook heen verhuizen en val ik onder het Duitse belastingsysteem.


Ik heb geen eerdere ervaring als freelancer en probeer uit te zoeken hoe ik dit het beste kan aanpakken. 

Wat ik tot toe begrepen heb is dat ik niet hoef in te schrijven bij de KvK en dat ik een BTW nummer moet aanvragen. 
Ik moet op de factuur alleen de "5000,-" vermelden met de opmerking "btw verlegd" oftewel "VAT Reverse Charge" in het Engels.
Daarnaast moet ik het BTW nummer van het bedrijf vermelden.

Hopelijk heb ik het voor zover juist. Hoe zit het verder?
Kom ik in aanmerking voor de kleineondernemersregeling? De BTW in dit geval is 0,- ?

Moet ik over de 5000,- inkomstenbelasting betalen?  
Als ik het goed begrepen heb is er een bepaalde grens waaronder je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen. Wordt deze grens apart gehandhaafd voor inkomen uit loondienst en inkomen uit overige werkzaamheden of gaat het om je totale inkomen in een jaar  (ik neem aan dat deze freelance klus valt onder inkomsten uit overige werkzaamheden)?
In het geval dat het gaan om je totale inkomen in het jaar, wordt de toekomstige inkomen uit loondienst bij een Duits bedrijf daarbij opgeteld of valt dit daar buiten aangezien ik hiervoor in Duitsland belasting zal moeten betalen.

 

Nog ander advies of tips ?

Alvast bedankt !
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
11 uur geleden, zeuvenD zei:

Ik heb een korte freelance Photoshop klus aangeboden gekregen voor een Duits bedrijf.

Ik verwacht geen andere freelance klussen aan te nemen dit jaar voor zover dat belangrijk is.

Wat ik tot toe begrepen heb is dat ik niet hoef in te schrijven bij de KvK en dat ik een BTW nummer moet aanvragen. 

Eén van de voorwaarden voor een BTW-ondernemer is dat u regelmatig inkomsten moet hebben uit uw bedrijf of beroep. De hoogste van de vergoeding is hierbij niet relevant. Met de uitvoering va een eenmalige klus ben u geen ondernemer voor de IB, maar ook geen ondernemer voor de OB (BTW).

 

Om het anders te verwoorden: Wie tegen betaling eenmalig het gras bij de buurvrouw maait is niet direct een hovenier.

 

11 uur geleden, zeuvenD zei:

Kom ik in aanmerking voor de kleineondernemersregeling? De BTW in dit geval is 0,- ?

Niet meer relevant ... maar mocht u toch BTW-ondernemer zijn, dan is het antwoord, nee. U heeft immers geen BTW ontvangen.

 

11 uur geleden, zeuvenD zei:

Moet ik over de 5000,- inkomstenbelasting betalen?  

Ja, de inkomstenbelasting wordt berekend over het totaal van uw jaarlijkse inkomen.

 

12 uur geleden, zeuvenD zei:

Als ik het goed begrepen heb is er een bepaalde grens waaronder je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen.

Dat geldt alleen voor een Ondernemer voor de Inkomstenbelasting.

Het kan voorkomen dat het belastbaar inkomen, door toepassing van de ZelfstandigenAftrek en de StartersAftrek dermate laag wordt dat u geen InkomstenBelasting moet betalen. De Eigen Bijdrage ZorgVerzekeringsWet zal nooit nul zijn.

 

Wat nu te doen?

U werkzaamheden vallen onder bijverdiensten.

Hiervoor kunt u als particulier wel een factuur opmaken, maar omdat u geen BTW-nummer hebt, mag u op de factuur geen BTW in rekening brengen en ook niet verleggen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.