• 0

100% zpp worden. Huurtoeslag/ Uitkering risico's.

(aangepast)

Hallo vraagje, ik ben al een tijdje ondernemer naast mijn vaste baan, nu is mijn zaak behoorlijk gegroeid de laatste tijd en zit ik in overweging om:

of 100% voor mijzelf te beginnen,  of ergens dichterbij huis parttime te gaan werken. (ik heb een reistijd van 2,5 uur per dag).

Nu leveren de banen in de buurt niet echt veel op 

Ik werk op dit moment bij mijn baas 36 uur (om de week op maandag vrij).

Het is ook meer de overweging omdat de reistijd mij niet meer zint, en ik werk er al 17 jaar, waar ik het minder naar mijn zin heb.


Nu zit ik met een aantal dingen, b.v. stel ik ga voor mijzelf 100%, heb ik dan recht op huurtoeslag b.v. (ik werk vanuit mijn huurhuis, maar gebruik het alleen als kantoor, dus niet als ontvangstadres). (heb geen kantoor verder).

En stel ik ga 100% voor mijzelf, en er komt een financiele crisis, de zaak loopt slecht, heb ik recht op een uitkering. en zo ja voor hoeveel?.

Mijn zaak is een bedrijf in luxe artikelen, vorig jaar begon het echt concreet te lopen (17.000 euro omzet in 7 maanden). deze maand zit ik al op 3000 euro omzet.

Jaren daar voor waren vooral investeren en tijd er in steken.

 

Ik las ook dat als je 1225 uur per jaar werkt je 7.280 euro "Belastingvrij" krijgt?

 

Kortom ik wil eerst alle risico's overwegen voordat ik concrete stappen neem.

 

Zou leuk zijn als iemand reageerd die hetzelfde heeft ervaren.

 

Heel erg bedankt alvast voor jullie reacties.

aangepast door dani2011
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
29 minuten geleden, dani2011 zei:

heb ik dan recht op huurtoeslag

Hangt van je inkomen cq. winst af.

29 minuten geleden, dani2011 zei:

heb ik recht op een uitkering

Ja, maar beperkt. Er is maar een heel beperkt sociaal vangnet voor ondernemers.

29 minuten geleden, dani2011 zei:

Ik las ook dat als je 1225 uur per jaar werkt je 7.280 euro "Belastingvrij" krijgt?

Je bedoelt de zelfstandigen aftrek. Zoals jij het schrijft lijkt alsof je gratis geld van de belastingdienst krijgt, maar zo werkt het niet. Je mag dat bedrag aftrekken van de winst. Je moet dus wel eerst winst maken. Een boekhouder kan je uitleggen hoe dat precies werkt.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

of 100% voor mijzelf te beginnen,  of ergens dichterbij huis parttime te gaan werken. (ik heb een reistijd van 2,5 uur per dag).

Daar zit nog heel veel tussenin al wordt niemand blij van een reistijd van 2,5 uur per dag. Je zou in theorie ook kunnen verhuizen, maar dat heeft vast jouw voorkeur niet.

 

Tijd voor bespreking van en ondersteuning bij dit dilemma. Omzet is geen winst of inkomen.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
30 minuten geleden, dani2011 zei:

Kortom ik wil eerst alle risico's overwegen

 

Denk dan ook aan:

  • ziekte/arbeidsongeschiktheid: als werknemer heb je recht op loondoorbetaling bij ziekte en na 2 jaar toegang tot de WIA, als zelfstandige niet (kun en moet je zelf regelen)
  • pensioen: voor zover je dat via werkgever opbouwde betaalde de werkgever de meeste kosten daarvan. Als ondernemer moet je dat zelf regelen en volledig zelf betalen. (Je kunt - voor maximaal 10 jaar - het werkgeverspensioen zelf voortzetten maar meestal is dat een hele dure grap)
  • aansprakelijkheid: als werknemer ben je - behoudens opzet en zware schuld - niet aansprakelijk voor zakelijke handelingen, als ondernemer wel.  Kijk goed waar jouw eventuele aansprakelijkheden liggen (bij verkoop, bij advies, bij import) en treft daarvoor passende maatregelen. Maar omdat je al een tijdje part time ondernemer bent heb je dat wellicht al gedaan. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.