Jump to content
Utrecht

Wel of geen webshop

Recommended Posts

Hallo allemaal. 

 

Ik ben hier nieuw, dus ik hoop dat ik dit op de goede plek post.. 

Ik heb een goedlopende schoenenwinkel maar zonder webshop. Dit kan eigenlijk niet meer anno 2019,i know. Maar we twijfelen gigantisch.  Onze voorraad is best wel exclusief en per model hebben we ongeveer 8 tot 10 stuks. Als we dus online verkopen ben ik bang dat mensen 2 of zelfs 3 maten bestellen en dan 2 stuks retourneren.  Dan ben ik bang dat ik ondertussen nee moet verkopen in mijn stenen winkel.  Hebben jullie ideeën, tips etc? Qua extra grote etalage is het heel aantrekkelijk maar qua nee verkoop natuurlijk niet. Thanks! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste U.,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Hebben jullie al enige internetkennis in huis? En bijvoorbeeld een actieve website of social media accounts?

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn nog veel meer overwegingen die je zou moeten maken, anders dan het probleem met retouren. Denk aan je software, logistiek, marketing, enz.

Volgende week is er in de Jaarbeurs een beurs voor (beginnende) webwinkels, de Webwinkel Vakdagen. Wellicht daar heen om ideeën op te doen en te kijken hoe andere webwinkels de boel runnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Wouter. Dat is een goed plan.  Ik heb opzich wel ervaring met een webshop in de retail maar met schoenen is dit toch net iets lastiger. Kijk naar het retouren aantal van een Zalando. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het nodig een webshop te hebben? Heb je nu het idee flink omzet mis te lopen?

Dragers van exclusief schoeisel weten de speciaalzaken wel te vinden en zijn vaak ook bereid te reizen.

 

 


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat niet perse, maar het kan altijd beter natuurlijk :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuten geleden, Utrecht zei:

Maar we twijfelen gigantisch. 

 

Dat snap ik.. Het begint al met het feit dat een webwinkel beginnen in de schoenhandel (en ook sommige andere branches ) feitelijk betekent dat je een tweede filiaal start.

Als jij naast Utrecht ook in Nieuwegein zou openen heb je ook 2x zoveel voorraad nodig hebben. Met een webwinkel is dat ook zo.

Natuurlijk kun je iets "zuiniger" omgaan met de inkoop omdat mensen "plaatjes" kunnen kijken dus zal het bij een webwinkel niet x2 zijn als je hetzelfde assortiment voert. Maar ik denk dat je in de schoenhandel niet zozeer moet denken termen van in een nieuw filiaal openen, maar eigenlijk een hele nieuwe onderneming start omdat de hele logistiek en voorraadbeheer andere aanpak vergt omdat schoenen bij een webwinkel zomaar 2-3 weken weg kunnen zijn tussen de tijd dat de klant op bestellen heeft geklikt en je de retouren weer verwerkt en online gezet hebt. Je kan in de winkel zo'n gat niet veroorloven omdat je per schoen maar kleine series hebt en van elke maat maar 1 of 2 hooguit 3 stuks hebt. Feitelijk is een webwinkel als aanvulling op de fysieke winkel niet zo'n grote aanvulling als je maar 1 of enkele winkels hebt. het zorgt eerder voor lastige uitdagingen of een totaal andere aanpak van je winkel.

 

Ik denk dat je als eigenaar van een schoenwinkel met exclusievere schoenen eerder in andere online strategieën moet denken. Gebruik je website / social media om aan te kondigen dat je nieuwe voorraad hebt. toon (mode)nieuws over de merken die je voert. Organiseer events in de winkel die je online promoot..

als je huidig voorraadbeheer goed geautomatiseerd is dan is het misschien nog de moeite om te kijken of klanten via de website wel een deel van je assortiment kunnen zien en of hun maat er nog is, in elk geval voor de schoenen die jij "adverteert" op je social media kanalen.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uit ervaring met mijn opdrachtgevers die ook schoenen online verkopen, kan ik je verzekeren dat op het moment dat er veel online besteld wordt er ook veel retour komt.

En zoals je zelf aangeeft kopen de klanten vaak ook meerdere maten tegelijk en sturen dan het paar wat niet past retour of alles retour. Wat je kan doen is een zo goed mogelijk product beschrijving op de site neerzetten. Bijvoorbeeld een bepaald merk waarvan je weet dat waar de klant normaliter een maat 40 nodig heeft bij dit merk een maat 41 moet zijn etc. Dit kan een beetje helpen maar dan nog zal je retouren blijven houden.

 

 


LiveLogistics.nl -  E-Fulfilment:  Wij Slaan Goederen Op, Verpakken Ze En Regelen De Verzending  Voor Webwinkels.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Feitelijk is een webwinkel als aanvulling op de fysieke winkel niet zo'n grote aanvulling als je maar 1 of enkele winkels hebt. het zorgt eerder voor lastige uitdagingen of een totaal andere aanpak van je winkel.

Nou, ik ken wel schoenenwebshops achterin de zaak die gegroeid zijn van een schoenendoosje per dag versturen naar rolcontainers vol handel...

 

...de schaalvergroting in de schoenenbranche is natuurlijk ook enorm, nog los van de online verkoop. Je zult zelf als ondernemer geschikt moeten zijn en een goed team moeten kunnen samenstellen en managen. De vaste en variabele ontwikkel- en marketingkosten van een webshop zouden wel eens akelig dichtbij die van een winkelhuur met inrichting kunnen komen.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Utrecht zei:

Qua extra grote etalage is het heel aantrekkelijk maar qua nee verkoop natuurlijk niet.

 

Neem dat dan als uitgangspunt. Concurreer niet op prijs of bezorgsnelheid of retourcapaciteit, maar met je selectie en je service. Voor mensen die willen langskomen. En dan meteen twee of drie paren kopen.

 

Bied bijvoorbeeld een persoonlijke pas-service aan: passen op afspraak. Kom langs op dag X (niet vastleggen op een precies tijdstip) en we hebben enkele paren klaar staan in de juiste maat. Bied goede klanten een koffie aan in een nabij cafe. Maak een bestand van voetvrienden of open desnoods uw eigen Voetboek op Facebook. Maak tap-video's voor Youtube. Test een betaaldienst met teenafdruk! Misschien kun je zo'n teenafdruk op een kaart zetten: de klantenpas voor pasklanten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zitten we precies middenin drie maanden SALE...

 

...de doelgroep die betaalt voor een goede selectie en service is klein.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuten geleden, Highio zei:

Nou, ik ken wel schoenenwebshops achterin de zaak die gegroeid zijn van een schoenendoosje per dag versturen naar rolcontainers vol handel...

 

tsja zo lust ik er nog wel een paar. Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is. Maar ik lees in de vraagsteller geen ambitie om zijn onderneming uit te laten groeien tot concurrent van zalando. maar veel meer de wens om de stenenwinkel als solide basis te hebben en het rendement van zijn huidige winkel te vergroten, en ja dan is een webshop in de schoenhandel lang niet altijd een waardevolle aanvulling, precies om de reden die TS aangeeft, schoenen zijn lang uit de voorraad en ondertussen sta je nee te verkopen in de winkel.

Dan ben je beter af met zorgen dat je klanten vaker terugkomen of je bekendheid in de regio te vergroten als je het (voor nu) bij één winkel wilt houden.
Daarom dat ik aangeef dat de keuze voor een webshop vergelijkbaar is met het starten van een nieuw filiaal.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

Ik denk dat je als eigenaar van een schoenwinkel met exclusievere schoenen eerder in andere online strategieën moet denken.

Dan hebben we eenzelfde idee. Om nu mee te willen gaan doen, is in ieder geval wel een stuk lastiger.

Ik denk dat de stap naar een webshop i.p.v. tweede filiaal met substantiële omzet zelfs groter is als je er eenzelfde (tweede) ondernemersinkomen uit wil halen. Laten we de openingsvraag van leden verder centraal stellen in reacties. Ik was benieuwd hoe ver deze al vertrouwd is met online marketing, maar mijn vraag is slechts zijdelings beantwoord.

 

Wat is de gedachte eenmalige investering voor een webshop? Misschien toch eens een plan of idee uitwerken...

Quote

Dan ben je beter af met zorgen dat je klanten vaker terugkomen of je bekendheid in de regio te vergroten als je het (voor nu) bij één winkel wilt houden.

Bezorg- en schoenpasservice  in de regio?

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

De investering zal vooral ook afhangen van de mate van automatiseren. Is de winkel al geautomatiseerd met een pakket waar een webshop zo op ingeprikt kan worden? (scheelt invoer werk en kans op fouten, voorraadsynchronisatie e.d.) Worden assortimenten door de leverancier al aangeleverd met of zonder foto's (EDI bijv.). Is het wenselijk dat webshop verkopen direct verwerkt worden in de winkelvoorraad (dan kan zonder afzonderlijke webshop voorraad gewerkt worden). En zo zijn er nog veel meer facetten.

 

Als retail automatiseerder gespecialiseerd in mode/schoenen/sport zijn dit voor ons dagelijkse bezigheden :). 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, Utrecht zei:

Onze voorraad is best wel exclusief en per model hebben we ongeveer 8 tot 10 stuks. Als we dus online verkopen ben ik bang dat mensen 2 of zelfs 3 maten bestellen en dan 2 stuks retourneren.  Dan ben ik bang dat ik ondertussen nee moet verkopen in mijn stenen winkel.  Hebben jullie ideeën, tips etc? Qua extra grote etalage is het heel aantrekkelijk maar qua nee verkoop natuurlijk niet. Thanks! 

 

Ik denk ook dat je in de knel komt met retouren. Uiteraard de mensen die 2 of 3 paar kopen om te passen en gegarandeerd de andere paren retourneren, nog afgezien van de mensen die alles retourneren. Met een dusdanig kleine voorraad ben je wellicht continu alles kwijt omdat het nog heen en weer gaat met de post. 

 

Een goede website met mooie afbeeldingen en dergelijke kan zeker helpen, in combinatie met social media. Als het exclusieve spullen zijn dan kunnen ze in ieder geval zien wat er te krijgen is, en dan alsnog naar de winkel komen. 

 

Als je een vaste klantenkring hebt die weten wat ze willen en wat hun maten zijn kun je dat natuurlijk wel faciliteren door (verborgen voor het algemene publiek) een bestelformulier te maken. 

 

De issue is dat je waarschijnlijk heel veel verstand van schoenen hebt, maar dat is niet de kennis die je nodig hebt om succesvol online te verkopen. Voor iets als een Zalando zijn de producten niet eens relevant, hun kracht zit in een gestroomlijnd systeem van magazijnmanagement, verzending, retourenafhandeling en dergelijke. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Highio zei:

...de doelgroep die betaalt voor een goede selectie en service is klein.

 

Vanuit een bestaande winkel gaan concurreren met webshops is de worst of both worlds, vooral omdat je leveranciers vroeger of later een deal sluiten met Zalando en dan moet je concurreren met een onderneming die jaarlijks miljoenen verlies kan leiden om jou uit de markt te duwen.

 

Dan kun je beter zeggen: laat Zalando maar verlies maken op een enorme omzet, dan maak ik wat winst op die paar klanten die wel willen passen. En duim ik dat de rest op een gegeven moment beseft wat een waanzin het is om drie dozen te bestellen om er later twee terug te sturen.

 

Bestaan er al voet-scanners en -printers die een 3D mal maken zodat ik van elke klant een foot dummy heb?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks allemaal! De twijfel was enorm maar door jullie reacties weet ik nu zeker dat we  ons 100% gaan focussen op de stenen winkel, de website & social media,voor nu zonder webshop. Nogmaals dank!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yes ik ben aangesloten bij Inretail. Erg fijne brancheorganisatie. Thanks! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

in verlenging van wat Roel al aangaf, je kan je 'webshop' ook als verlengstuk inzetten, een plaats waar je klanten kunnen bekijken welk aanbod je hebt,

opties om te reserveren of af te halen? dan fungeert het als etalage..

overigens zijn er ook dergelijke mogelijkheden op bijv Facebook mogelijk


"zoek het maar uit"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vrijwel het zelfde en op het zelfde moment als Bazzio maar ik laat het toch maar staan. :classic_wink:

 

Eens dat een "klassieke" webshop als aanvulling op een speciale winkel niet voor de hand ligt. Maar naast de winkel, een goede website en een sterke aanwezigheid op sociale media zou ik toch opteren voor een verfijnde commerciële online ingang met het beste van beide.

 

Dus wel een soort van webshop waar je wel kan bestellen/klikken maar niet kopen. In jargon heet zoiets "click and collect". Een klant kan dan rustig het assortiment bekijken, klikt op een paar schoenen en komt die passen, eventueel na een afspraak. De klant weet dan dat zijn/haar maat aanwezig is. Uiteraard moet duidelijk gemaakt worden dat de definitieve koopbeslissing pas in de winkel gemaakt wordt.

 

Uiteraard is een bezoek een ideaal moment om niet één maar meerdere paren te verkopen en de schoenen voorzien van cross selling items. Wat bij mij heel goed werkt is wat gratis samen met iets betaald. Dus bijvoorbeeld "we hebben een actie waarbij je bij een potje X een paar extra veters krijgt". Al zal dit laatste het zelfde zijn als de visboer uitleggen hoe hij haring moet schoonmaken.:classic_smile:

 

 

Edited by Hans v N

Share this post


Link to post
Share on other sites

De uitdrukking click & collect is afgeleid van click & pay, waarmee het gemak van webshoppen benadrukt werd. In beide gevallen koop je online, het belangrijkste verschil is bezorging of afhalen. Vaak kun je dan ook naar keuze in de bestelling of bij het afhalen betalen. Op de vraagsteller zou meer klik & pas van toepassing zijn. Hij kan elementen van een webshop toevoegen door bv schoenen na te sturen als maat of kleur niet op voorraad zijn. :classic_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twabla: "Bestaan er al voet-scanners en -printers die een 3D mal maken zodat ik van elke klant een foot dummy heb?"

Software om van een handvol 2D foto's een 3D-object te maken, bestaat al jaren. Zet je voet naast een lineaal en je weet meteen de maten.

Edited by Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, TwaBla zei:

De uitdrukking click & collect is afgeleid van click & pay, waarmee het gemak van webshoppen benadrukt werd. In beide gevallen koop je online, het belangrijkste verschil is bezorging of afhalen. Vaak kun je dan ook naar keuze in de bestelling of bij het afhalen betalen. Op de vraagsteller zou meer klik & pas van toepassing zijn. Hij kan elementen van een webshop toevoegen door bv schoenen na te sturen als maat of kleur niet op voorraad zijn. :classic_wink:

 

Inderdaad, zie het nu ook met "click and collect" wordt inderdaad meestal "buy and pick-up" bedoeld. Gaat uiteraard om het idee niet om de exacte Engelse term. Click & Visit zou dan wellicht een betere term zijn of "Klik en Kom langs". Ook ideaal om Email adressen en andere data te verzamelen natuurlijk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geld verdienen met een webshop met generieke producten valt niet mee. Als je denkt dat het 'noodzakelijk' is om gratis verzending en gratis retouren aan te bieden zou ik eerst wat héle goede rekensommen maken voor je er aan begint. 

 

https://nos.nl/op3/artikel/2263443-jouw-gratis-retourzending-is-niet-zo-gratis-als-je-misschien-denkt.html


Als je serieus met je branding, merchandising of imago aan de slag wil; Merchandise.nl

Full Service merchandising concepts incl. e-commerce: Merchplanet.com

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept