• 0

Reverse billing, voldoet aan eisen belastingdienst?

Een tussenpartij wilt reverse billing toe gaan passen om mijn facturatie uit handen te nemen. Kortweg gezegd is dat ik geen factuur meer opstuur maar de tussenpartij dat doet, geautomatiseerd op basis van het urensysteem van de klant en de door de projectleider geaccordeerde uren.

Nu sta ik hier niet helemaal om te springen, maar ik zet ook mijn vraagtekens bij de uitwerking ervan.

 

Uren die niet op tijd worden geaccordeerd door de klant, komen niet op de reverse billing factuur. Deze worden op de factuur van de volgende maand gezet.

Voorbeeld: Op 5 januari 8 uur gewerkt voor de klant. De uren worden pas 26 februari geaccordeerd door de projectleider. De reverse billing factuur wordt 10 februari opgesteld en bevat deze uren nog niet. De reverse billing factuur van 10 maart bevat deze uren wel.

 

Mag dat? Naar ik weet moet ik binnen 15 dagen na het einde van de maand een factuur sturen. Uren van 5 januari pas op 10 maart factureren is niet toegestaan.

Of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
10 uur geleden, itconsultant zei:

Voorbeeld: Op 5 januari 8 uur gewerkt voor de klant. De uren worden pas 26 februari geaccordeerd door de projectleider. De reverse billing factuur wordt 10 februari opgesteld en bevat deze uren nog niet. De reverse billing factuur van 10 maart bevat deze uren wel.

 

Mag dat?

 

Naar ik weet moet ik binnen 15 dagen na het einde van de maand een factuur sturen. Uren van 5 januari pas op 10 maart factureren is niet toegestaan.

 Jawel, dat mag.

 

Uw aangehaalde passage van 15 dagen heeft betrekking op de periode waarin de BTW ingediend moet zijn.

 

de volledige tekst is:

Btw berekenen.

U berekent de btw op basis van de facturen die u hebt verstuurd in het tijdvak waarover u aangifte doet. De datum van de factuur bepaalt in welk tijdvak u de btw moet aangeven. Stuur uw factuur uiterlijk op de 15e dag na de maand waarin u de goederen of diensten hebt geleverd. Als u een factuur later hebt verstuurd, moet u de btw aangeven in het tijdvak waarin u de factuur uiterlijk had moeten versturen.

 

In de praktijk betekent dat, dat van een factuur, opgemaakt in het 2e kwartaal,  betreffende een levering in het 1e kwartaal, de btw van deze factuur in de btw-aangifte van het 1e kwartaal moet worden opgenomen.

Nu is dit voor de Belastingdienst ook weer geen exacte wetenschap want ... Is correctie van uw aangifte(n) nodig? En blijkt dat u € 1.000 of minder terugkrijgt of moet betalen? Dan mag u deze verwerken in de eerstvolgende aangifte.

aangepast door Cosara
Spellingscontrole

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie. Dat zou mijn administratie lastiger maken bij het doen van de BTW aangifte, gezien ik dan terug moet zoeken welke uren ik wanneer gefactureerd heb en wanneer ik die gefactureerd had moeten hebben.

 

Dat maakt reverse billing dus niet de gemakkelijke oplossing die voor wordt gelegd.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
17 minuten geleden, itconsultant zei:

Dat maakt reverse billing dus niet de gemakkelijke oplossing die voor wordt gelegd.

Yep ... dat lijkt mij helemaal  de omgekeerde wereld ... een ‘geautomatiseerd proces’ dat vertragingen veroorzaakt.

Bij driehoeksverhoudingen gaat dat zelden goed én snel werken.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, itconsultant zei:

Dat maakt reverse billing dus niet de gemakkelijke oplossing die voor wordt gelegd.

 

Voor jou niet, voor de inlener met 50 consultants wel. Hun proces gaat namelijk van 50 facturen controleren of er getekende urenlijsten zijn. Naar niks controleren en alleen facturen "ontvangen" en betalen voor goedgekeurde uren. En ook niet onbelangrijk de administratie stapt uit de discussie tussen consultant en projectleider en discussies met vaak boze consultants.  Het zal regelmatig voorkomen dat de consultant factureert maar de projectleider nog niet heeft geaccodeerd en dan gaat de consultant bellen naar de administratie waar de betaling blijft en dan moet de administratie achter de accodering aan. Nu weet je als consultant dat je achter de projectleider aan moet én je kunt zelf zien of je uren zijn geaccodeert,

 

Het kan ook voor jou een voordeel zijn. Projectleiders die laks zijn met tekenen van uren zijn er altijd, nu kom je daar vaak pas achter als je betaaltermijn is verlopen en je de administratie belt waar de betaling blijft, tenzij je zelf al kan controleren in het systeem of die uren al akkoord zijn. Nu kun je op de 3e (wanneer je normaal zelf factureert) even in het systeem kijken of de projectleider heeft geaccoordeerd en zo nee dan kijk je de 8e nog eens en kan de projectleider dan even in zijn kuiten bijten om het voor de 10e te doen.

 

Wat ik wel zou doen is kijken of je (bij voorkeur samen met collega consultants) kan organiseren dat de betaaltermijn ingekort wordt. Immers deze automatisering levert het bedrijf flinke voordelen op, maar jij als consultant wordt afhankelijk van de snelheid van handelen. En om pragmatische redenen verschuift facturatie als van de 1e van de nieuwe maand naar ongeveer de 15e. dus jij moet langer wachten. Historisch is dé reden waarom 30 dagen standaard termijn was omdat alles vroeger met de slakkenpost ging, bij grotere bedijven ook nog per interne post.. dus elke stap kostte zomaar 3-4 dagen.

Nu het volledig geautomatiseerd is én op basis van eigen systemen kunnen facturen die op de 15e zijn aangemaakt dus gewoon op de 16e uitbetaald worden. Immers alles wat fout gaat wordt op de volgende factuur wel gecorrigeerd.

 

Ik zie dus wel voordelen in deze werkwijze voor beide partijen, (ook als de betaaltermijn niet verkort wordt) als iedereen gewoon doet wat hij moet doen is dit een veel efficienter systeem. Maar ik zou het ook alleen willen bij opdrachtgevers waar ik maandelijks een flink aantal uren voor werk over een langere periode. Voor een klus van 3 of 4 weken in 3 maanden tijd zou ik dit niet prettig vinden (en de opdrachtgever vermoedelijk ook niet)

Link naar reactie
  • 0
Mag dat?


Nee en ja.

De wet zegt: "Artikel 34g

De factuur wordt uitgereikt uiterlijk op de vijftiende dag van de maand volgende op die waarin de goederenlevering of de dienst is verricht."

Daar is geen woord Frans aan.

Maar uit het feit dat de belastingdienst er blijkbaar rekening mee houdt dat dit niet altijd gebeurt, mag je denk ik afleiden dat het niet per se gevolgen voor je heeft, als het wat later is.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Roel J zei:

 

Voor jou niet, voor de inlener met 50 consultants wel.

 

Ik snap goed dat er voor de klant en tussenpartij een groot voordeel in zit. Maar voor mij betekend het voornamelijk later betaald krijgen (in het voorbeeld worden uren gemaakt op 5 januari pas betaald op 10 april in plaats van 3 maart) en een complexe aangifte . Terwijl de tussenpartij er met dezelfde marge tussen zit. Geen gewin voor mij.

 

De grote winst zit dat je het "vechten" om urenakkoord verplaatst van binnen de termijn van 30 dagen naar ervoor. Waardoor de uren later uitbetaald worden.

 

Ik heb gemerkt dat tussenpartijen er een sport van maken zo laat mogelijk te betalen. Als de betaaltermijn van 30 dagen op een zaterdag ligt, wordt er maandagochtend geld overgemaakt zodat het maandagmiddag binnen is. Uiteraard geheel zoals afgesproken en volgens alle regels, maar ik weet van de klant dat deze de tussenpartij drie weken geleden al betaald heeft. Om die reden verwacht ik niet dat de betaaltermijn ingekort kan worden, de tussenpartij probeert zijn winst te maximaliseren.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Mijn advies is om het zoveel mogelijk te voorkomen, en er dus niet akkoord mee te gaan. Geeft uiteindelijk veel gezeur en gezeik.

Je krijgt namelijk verschillende soorten factuurnummers, namelijk je eigen factuurnummering, en daarnaast voor elke klant die wil self-billen/reverse-billen een eigen reeks factuurnummers. En dat kan problemen opleveren met belastingdienst, en zelfs boetes tot gevolg hebben.

Zie http://www.flexnieuws.nl/2014/04/29/onjuiste-factuurnummers-grote-belasting-gevolgen/#.WBNz7ndx9LA

 

Ik zie dus vooral nadelen, een bijna geen voordelen.

aangepast door Ed Goes

www.mac-boekhoudprogramma.nl >> Mac Boekhoudprogramma voor ZZP'ers

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Ed Goes zei:

Ik zie dus vooral nadelen, een bijna geen voordelen.

Zoals eerder gezegd en geschreven ... het gaat zelden goed én snel.

 

Nog een probleempje dat kan opdoemen ... Hoe hoog wordt uw BTW-naheffing? en De gevaren van self-billing.

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.