Ga naar inhoud

Starten van een Evenementen-/trouw-/zaalverhuur centrum

Aanbevolen berichten

Wat wil ik?

Ik wil graag een Evenementen Centrum vestigen in Utrecht. Ieder congres, feest of andere gebeurtenis zie ik als een unieke gebeurtenis. Om dit gebeurtenis tot een succes te maken zal ik dan graag met de klant mee denken over de invulling. Wat dacht u van een workshop tijdens de vergadering? Of een doelgericht thema voor uw feest of bruiloft. Natuurlijk gaan wij hierbij uit van uw idee, wens en budget. De zalen zullen uiterst sfeervol en met een stijlvol design uitgerust worden. Alle ruimtes zullen kunnen aangepast worden aan ieder evenement, wens, voorkeur en budget. Vanzelfsprekend zullen alle zalen voorzien van alle mogelijke technische voorzieningen, indien gewenst met het benodigde audiovisueel materiaal. Kortom, de ideale locatie voor elk evenement. 

 

Dit Congres-event centrum zal dan ook de mogelijkheid hebben om alleen de zaal te huren, uitkoop genaamd, waarbij de uzelf als klant zorgt voor de organisatie van uw feest en de Food & Beverage of een gedeelte hiervan. Ontvang uw gasten in stijl!  Denk bijvoorbeeld aan een koninklijke entree, royale foyer of ontvangstruimte, aparte garderobes, luxe toiletruimten en ruime zalen zullen de gasten doen verbazen. Vele soorten natuursteen, van marmer tot graniet, kroonluchters en gouden meubilair vormen de basis. Comfortabele stoelen, knusse zithoekjes en stevige tafels kunnen de klanten indelen zoals ze willen. Indien gewenst kunnen ook de klanten zelf onze zalen omtoveren tot het gewenste effect is bereikt door een extra externe decorateur in te huren voor: bloemenarrangementen, decoraties en sfeervolle verlichting etc. 

 

Voor deze evenementen centrum is niets te veel Denk bijvoorbeeld aan:

·            Congressen

·            Vergaderingen

·            Culturele bruiloften

·            Geboorte ceremonie

·            Verjaardagen

·            Verlovingsfeesten 

·            Recepties

·            Bijeenkomsten

·            Opvang begeleiding jongeren 

·            Huiswerkbegeleiding 

·            Yoga sport

·            Karakao

·            Computerlessen 

 

Ik ben al druk opzoek naar een geschikte pand met:

- Goede bereikbaarheid per auto en openbaar vervoer

- Gratis parkeer gelegenheid

- Geen woningen in de buurt

- Inhouse evenement organisatie

- Internationale culinaire mogelijkheden


Financien

In deze branche is de concurrentie niet zo groot is en zijn de financiële risico’s laag. Daarvan ben ik mij zeer bewust. Ik ken de branche door en door en heb me bovendien goed in de regio verdiept. Daardoor weet ik dat ik met mijn concept iets nieuws kan toevoegen waarmee bovendien een goede boterham te verdienen is.

Om een head start te maken, heb ik goed nagedacht om een startkapitaal op te bouwen. 

Gastvrijheid komt voor mij altijd op de eerste plaats. Niet op een onderdanige manier, maar zelfbewust, communicatief en dienstbaar. Ik wil geen afstandelijk concept in een AAA-winkelstraat neerzetten. Ik wil een congres-event centrum of zaalverhuur BV neerzetten op een bereikbare industrieterrein die voor iedereen toegankelijk is.

 

GROOTSTE OBSTAKEL: Huurpand (bedrijfshal) met juiste vergunning

Kan iemand mij tips hier over geven.

Wat is makkelijker te krijgen een zaalverhuur vergunning tot 1 uur zonder alcohol horeca, of een evenementen centrum vergunning.

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Leuk idee, altijd leuk om weer een nieuwe locatie te zien komen.

Alleen hoe kom je bij het idee dat de concurrentie niet groot is? Er zijn juist heel veel locaties, vooral in Utrecht.
Ze gaan ook snel failliet, juist omdat de overhead kosten zo hoog zijn.

Vooral op het gebied van veiligheid zijn veel eisen en die kunnen enorm in de papieren lopen.

- Inhouse evenement organisatie

Waarom zou je dit niet zelf willen doen? Ik ken eigenlijk geen locaties die exclusief voor 1 locatie werken.
Wij werken eigenlijk alleen maar voor evenementen locaties en evenementen organisaties. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een evenementen organisatie alleen voor 1 locatie werkt. Ze hebben er vaak meerdere. Of de locatie (zoals pretparken en evenementen hallen) doet het zelf.

Vergunning verkrijgen is niet moeilijk, zelfs heel makkelijk. Je moet alleen zorgen dat je aan alle eisen en het bestemmingsplan voldoet. Als je dit niet kan, dan is het onmogelijk om de vergunning te krijgen. En als je dit wel kan, dan is het vaak zo geregeld.

Hier in Den Haag is een paar jaar geleden een nieuw groot evenementen locatie opgestart, maar helaas nog steeds zonder evenementen. Nu doen zij ook niets aan marketing, dus neem dit niet als voorbeeld.

Ik denk dat het prima moet lukken, als je goed doordacht te werk gaat, maar vooral een lange adem hebt. Veel van je klanten zullen maar 1 of 2 keer per jaar een evenement organiseren, maar kunnen wel hele goede vaste klanten worden.

 

Nog een toevoeging.
Als je het voor het geld wil doen is het concept heel makkelijk, richt je op buitenlandse bruiloften, vooral Hindoestaanse, Surinaamse, Indiaase en Turkse bruiloften. Deze groepen mensen sparen heel lang voor een groots feest. Houden van kale witte kitserige zalen met een hoop goud en zilver.
Verhuren van 12.00 tot 04.00, daarna snel schoonmaken en klaar maken voor een nieuw evenement. Ik ken heel wat locaties die zo veel geld verdienen, de bezoekers zijn super tevreden. Vooral hier in Den Haag heb je er een hoop. De feesten gaan echt aan een lopende band. Vaak hebben deze locaties meerdere zalen.
Je hebt aan inrichting niet veel nodig, vooral veel ronden tafels, luxe stoelen, linnen en genoeg keukenruimte (niet ingericht).
Ze regelen bijna alles zelf en alles wat ze niet hebben, kun je bij 1 van de vele inhuurbedrijven verkrijgen.
Dat scheelt veel investeren en je hebt altijd spullen binnen het budget van de klant.

aangepast door Jasper S.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
35 minuten geleden, Hollywood_Events zei:

In deze branche is de concurrentie niet zo groot 

 

Maar is uitgerekend Utrecht dan wel een handige plek? 

 

Uit de branche-info "Multiculturele Feestzalen in Beeld" van Spronsen :

 

Quote

Zalen- & partycentra behoren, qua schaalgrootte, tot de grootste type horecabedrijven die we in Nederland kennen. In tegenstelling tot de discotheeksector, waar het aanbod bijna gehalveerd is, is het aanbod van zalen- en partycentra in Nederland vrij stabiel. Het totaal aantal bedrijven steeg met 1% naar 1.156 centra in 2017. Per provincie is de ontwikkeling een stuk grilliger. De forse stijging in Zeeland kan gezien worden als een inhaalslag, de provincie telt nog steeds het minste aantal vierkante meters (211) zalencentra per 10.000 inwoners. Gemiddeld telt Nederland bijna zeven zalen- en partycentra per 100.000 inwoners.

 

Utrecht springt daar, mede door de centrale ligging waardoor het uitermate geschikt is voor grootschalige events, flink boven uit (9,3 bedrijven per 100.000 inwoners en 1.419m² per 10.000 inwoners). Zonder de Jaarbeurs, met ruim 90.000m² verkoopvloeroppervlakte goed voor de helft van de totale vloercapaciteit in de provincie, kent de provincie nog steeds de hoogste dichtheid. Het aantal m² per 10.000 inwoners daalt wel richting de 700m² waarmee de provincie een ‘middenmoter’ wordt. In Noord-Holland is de invloed van de RAI groot (bijna de helft van de vierkante meters). Zonder de RAI daalt het aantal m² per 10.000 inwoners naar 315.

 

image.thumb.png.82b27a71304d1d1bcf55168dfe8d8669.png


B2Bsure helpt  MKB en ZZP bij het verkleinen van risico's, het verzilveren van kansen en de best passende verzekeringen. Vragen of hulp nodig? Contact

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Maar is uitgerekend Utrecht dan wel een handige plek? 

 

Uit de branche-info "Multiculturele Feestzalen in Beeld" van Spronsen :

 

 

 

 

 

Ik zal me meer richten op  voornamelijk multiculturele bruiloften deze vinden meestal plaats op vrijdag zaterdag zondag.

Los van evenementen, die zijn dan mooi meegenomen. 

 

Ik heb het dat over een bedrijfshal met een totaal opppervlakte van max 1000m.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)
23 minuten geleden, Jasper S. zei:

Leuk idee, altijd leuk om weer een nieuwe locatie te zien komen.

Alleen hoe kom je bij het idee dat de concurrentie niet groot is? Er zijn juist heel veel locaties, vooral in Utrecht.
Ze gaan ook snel failliet, juist omdat de overhead kosten zo hoog zijn.

Vooral op het gebied van veiligheid zijn veel eisen en die kunnen enorm in de papieren lopen.

- Inhouse evenement organisatie

Waarom zou je dit niet zelf willen doen? Ik ken eigenlijk geen locaties die exclusief voor 1 locatie werken.
Wij werken eigenlijk alleen maar voor evenementen locaties en evenementen organisaties. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een evenementen organisatie alleen voor 1 locatie werkt. Ze hebben er vaak meerdere. Of de locatie (zoals pretparken en evenementen hallen) doet het zelf.

Vergunning verkrijgen is niet moeilijk, zelfs heel makkelijk. Je moet alleen zorgen dat je aan alle eisen en het bestemmingsplan voldoet. Als je dit niet kan, dan is het onmogelijk om de vergunning te krijgen. En als je dit wel kan, dan is het vaak zo geregeld.

Hier in Den Haag is een paar jaar geleden een nieuw groot evenementen locatie opgestart, maar helaas nog steeds zonder evenementen. Nu doen zij ook niets aan marketing, dus neem dit niet als voorbeeld.

Ik denk dat het prima moet lukken, als je goed doordacht te werk gaat, maar vooral een lange adem hebt. Veel van je klanten zullen maar 1 of 2 keer per jaar een evenement organiseren, maar kunnen wel hele goede vaste klanten worden.

 

Nog een toevoeging.
Als je het voor het geld wil doen is het concept heel makkelijk, richt je op buitenlandse bruiloften, vooral Hindoestaanse, Surinaamse, Indiaase en Turkse bruiloften. Deze groepen mensen sparen heel lang voor een groots feest. Houden van kale witte kitserige zalen met een hoop goud en zilver.
Verhuren van 12.00 tot 04.00, daarna snel schoonmaken en klaar maken voor een nieuw evenement. Ik ken heel wat locaties die zo veel geld verdienen, de bezoekers zijn super tevreden. Vooral hier in Den Haag heb je er een hoop. De feesten gaan echt aan een lopende band. Vaak hebben deze locaties meerdere zalen.
Je hebt aan inrichting niet veel nodig, vooral veel ronden tafels, luxe stoelen, linnen en genoeg keukenruimte (niet ingericht).
Ze regelen bijna alles zelf en alles wat ze niet hebben, kun je bij 1 van de vele inhuurbedrijven verkrijgen.
Dat scheelt veel investeren en je hebt altijd spullen binnen het budget van de klant.

 

 

Beste Jasper 

 

Dank voor u reactie, de laatste alinea over de toevoeging daar beschrijft u precies mijn hoofdoel voornamelijk zal ik me richten op multiculturele bruiloften die meestal plaats vinden in het weekenden.

 

Een verguning aan vragen op een bestaande bedrijfshal, hoe gaat dat precies ?

tips ?

aangepast door Hollywood_Events
Foutje

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Afspraak maken met de vergunning verstrekker, in dit geval de gemeente, dan hoor je meteen de eisen. En dan meteen een bestemmingsplan opvragen.

 Multiculturele bruiloften vinden niet alleen plaats in het weekend hoor, bij de goedkopere of juist de betere locaties gaat dit 7 dagen per week door.
Let op er zit een groot verschil in de goedkope zalen en betere zalen. Zowel in doelgroep, budget en inspanning.
Het kan niet allebei, dus je moet vanaf het begin een keuze maken.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat jouw grootste probleem wordt om een (betaalbare) locatie te vinden met voldoende parkeergelegenheid. Dat is tegenwoordig een harde eis van de gemeente.Denk aan 2x de oppervlakte van de zaal.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, 2espoor zei:

Ik denk dat jouw grootste probleem wordt om een (betaalbare) locatie te vinden met voldoende parkeergelegenheid. Dat is tegenwoordig een harde eis van de gemeente.Denk aan 2x de oppervlakte van de zaal.

 

Dat van die parkeerplaats is nieuw voor mij, is dat zo in Utrecht? In Den Haag en Rotterdam zeker niet.  Ik weet niet hoe het precies in Utrecht gaat, maar hier in de regio komen nog steeds zalen bij en die hebben geen van alle eigen parkeerplaatsen. Zelfs als leverancier sta je gewoon op de openbare weg of op een parkeerplaats.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Voor de duidelijkheid: Je bent op zoek naar een ruimte van 1000m2 met een horecabestemming . Dus niet een bedrijfshal waar heel andere parkeernormen gelden. Je bent afhankelijk van het bestemmingsplan of er überhaupt horeca, in jouw geval zaalverhuur, mag plaatsvinden.

Zit er geen horecabestemming op het pand dan kun je proberen om dat bij de gemeente te wijzigen, maar dan wordt je op zeker geconfronteerd met de plaatselijk geldende parkeernormen. Ook in de door jou genoemde gemeentes.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Oftewel, een idee dat nog op alle fronten op haalbaarheid getoetst moet worden en onderzocht. In de forumregels staat o.a. dat er van een vraagsteller een dosis zelfredzaamheid verwacht wordt en dat hij laat zien wat hij zelf al gedaan heeft. Uit alles blijkt dat vraagsteller eigenlijk alleen nog maar een idee heeft, hier en daar met zelfs verkeerde aannames en op dit forum ook naar antwoorden vist op vragen die alleen elders gesteld kunnen worden. 

 

Mijn advies aan vraagsteller is dan ook om zich eerst bij het bevoegd gezag (gemeente) te melden met zijn idee en ook die zal in voorkomend geval vragen een businessplan uit te werken. Bij concrete vragen die hij dan tegen komt, kan vraagsteller zich hier uiteraard melden, want inmiddels is hij met alle reacties al heel mooi op weg geholpen.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
18 uur geleden, 2espoor zei:

Voor de duidelijkheid: Je bent op zoek naar een ruimte van 1000m2 met een horecabestemming . Dus niet een bedrijfshal waar heel andere parkeernormen gelden. Je bent afhankelijk van het bestemmingsplan of er überhaupt horeca, in jouw geval zaalverhuur, mag plaatsvinden.

Zit er geen horecabestemming op het pand dan kun je proberen om dat bij de gemeente te wijzigen, maar dan wordt je op zeker geconfronteerd met de plaatselijk geldende parkeernormen. Ook in de door jou genoemde gemeentes.

 

Dit is wat anders dan wat je eerst aangaf. Je had het eerst over 2 keer de oppervlakte van de zaal, nu zeg je de plaatselijk geldende parkeernormen. Wat dus ook kan betekenen dat het dan zou kunnen gaan om 0 parkeerplaatsen.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 18-1-2019 om 00:43, 2espoor zei:

Ik denk dat jouw grootste probleem wordt om een (betaalbare) locatie te vinden met voldoende parkeergelegenheid. Dat is tegenwoordig een harde eis van de gemeente.Denk aan 2x de oppervlakte van de zaal.

 

Mijn grootste probleem is van een bestaande bedrijfshal een vergunning verkrijgen voor zaalverhuur of partycentrum, omdat hier de bestemmingsplan totaal anders is weg gelegd. 

Kan dit gemakkelijk veranderd worden of heeft iemand hier ervaring/tips ?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ervaringen & tips:

 

Zoals eerder aangegeven, meld je met jouw idee bij de gemeente, die gaan daarover en kunnen die vragen voor jou beantwoorden, je vraagt hier naar zinloze speculatie.

 

Als de gemeente voor jouw idee open staat, zullen zij jou vragen een businessplan uit te werken. Dat is ook het advies wat hier gegeven wordt: werk je idee uit in een ondernemingsplan waarmee je gestructureerd het idee onderzoekt en toetst op haalbaarheid


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
16 uur geleden, Hollywood_Events zei:

 

Mijn grootste probleem is van een bestaande bedrijfshal een vergunning verkrijgen voor zaalverhuur of partycentrum, omdat hier de bestemmingsplan totaal anders is weg gelegd. 

Kan dit gemakkelijk veranderd worden of heeft iemand hier ervaring/tips ?

Sinds invoering Reparatiewet BZK in 2014 vormen de parkeernormen een vast onderdeel van het bestemmingsplan. Dus je ontkomt er niet aan.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)
17 uur geleden, Jasper S. zei:

 

Dit is wat anders dan wat je eerst aangaf. Je had het eerst over 2 keer de oppervlakte van de zaal, nu zeg je de plaatselijk geldende parkeernormen. Wat dus ook kan betekenen dat het dan zou kunnen gaan om 0 parkeerplaatsen.

De parkeernormen verschillen inderdaad per gemeente  maar zijn meestal afgeleid van de CROW richtlijnen. Mijn persoonlijke ervaring is dat de parkeernormen zo'n beetje als eerste ter sprake kwam toen ik bij de gemeente mijn plannen ontvouwde. Ik heb zo'n 2000m2 nodig voor een leisure project met een feestelijk tintje dus ik weet heel goed waar ik over praat en schrok mij ook een ongeluk toen die ambtenaar de gemeentelijke parkeerrichtlijn noemde. Ik ga dan niet het probleem zitten ontkennen maar nadenken over een (betaalbare) oplossing. Dat zou jij ook moeten doen...

aangepast door 2espoor

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb het nog even voor je opgezocht wat de parkeernorm is voor de stad Utrecht. Ervan uitgaande dat jouw zaak wordt gezien als een combinatie van restaurant en discotheek en dat je aan de rand van de stad gaat vestigen (suburban , zone C1/C2)  moet je rekening houden met  met een parkeernorm van tussen de  5,2 en 14,0 parkeerplaatsen per 100m2 BVO. Dus maximaal 140 parkeerplaatsen bij 1000m2. Er zijn NEN normen (NEN 2443:2000 nl) maar ga globaal  uit van 25 m2 per parkeerplaats. Dan heb jij dus tussen de 5,2x10x25m2=1300 en 14x10x25m2=3500m2 parkeerruimte nodig.  Twee maal de oppervlakte van jouw bedrijfsruimte is dus een aardige schatting gebleken. 

 

bron:  Nota Parkeernormen Fiets en Auto - Gemeente Utrecht (PDF)

aangepast door 2espoor

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké