Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Eser Güzel

Zaken doen met China, de do's en don'ts

Recommended Posts

Beste Higher level leden,

 

Betreft afspraken omtrent tijdig leveren met partijen uit China zou ik graag advies willen hoe je dit het beste zou kunnen doen.

Al enkele jaren laat ik producten maken in China en soms hebben we echt problemen omtrent tijdig leveren. Wat zou ik kunnen doen om dit te voorkomen? Zijn hier voorbeeldcontracten voor?

 

Dank je alvast.

 

 

Edited by Eser Güzel
taalfout

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Eser,

 

Allereerst welkom op Higherlevel 

 

Je stelt een erg  interessante vraag: hoe zorg je ervoor dat Chinese leveranciers hun afspraken en termijnen nakomen? 

Ik ga een van onze China specialisten vragen hierop te reageren.


B2Bsure, vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Norbert Bakker zei:

Beste Eser,

 

Allereerst welkom op Higherlevel 

 

Je stelt een erg  interessante vraag: hoe zorg je ervoor dat Chinese leveranciers hun afspraken en termijnen nakomen? 

Ik ga een van onze China specialisten vragen hierop te reageren.

 

Beste Norbert, 

 

Dank je voor je reactie. Ik verneem graag. 

 

Fijne avond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Eser,

 

Helaas een (te) vaak voorkomend probleem waar verschillende redenen voor zijn en waar meestal de kleinere klanten mee te maken krijgen. Over de oorzaken en ook de oplossingen hiervoor kun je een boek schrijven. Contracten werken misschien hier in Europa goed omdat je hier eenvoudiger kunt procederen dan in China. In China echter ligt dat allemaal wat moeilijker. Je zult een Chinese advocaat nodig hebben. Ook als je wint, betaal je je eigen kosten bij een proces. 

 

Onderstaand, in het kort, de belangrijkste oorzaken en "medicijnen" hiertegen.

 

1. De concurrentie onder de Chinese leveranciers is momenteel enorm en in deze tijd is iedere order nodig om er zeker van te zijn dat ze de fabriek ook over een paar maanden nog draaiende kunnen houden. Dat kan alleen met een dikke orderportefeuille. "Hebben is hebben en krijgen is de kunst" denken veel leveranciers. Ze beloven je, tegen beter weten in, alles wat je maar wilt om de order én de aanbetaling te krijgen want dan kun je geen kant meer op. Vaak krijg je, op het laatste moment en alleen als je er zelf om vraagt,  pas te horen dat er een machine is stuk gegaan en de productie daardoor vertraagd is of komen ze met een ander smoesje dat je niet kunt controleren.

 

2. Als de productie van jouw order ingepland is voor een bepaalde datum en er komt een order van een grote vaste klant binnen, wordt die er vaak tussen geschoven.  Men wil die grote klant niet kwijt aan de concurrentie. Ook orders die ze alleen kunnen krijgen als ze die tussen andere orders schuiven én waarvoor de betaling met een Letter of Credit, eventueel met boetebeding, geregeld is, krijgen voorrang.

 

Hoe kun je zoiets voorkomen of tenminste beperken? Familie en vrienden zullen ze niet snel bedriegen.

 

In de eerste plaats is het belangrijk dat je een goede, vriendschappelijke verhouding hebt met je Chinese zakenpartners. Dat je als het ware "lid van de familie" bent. Een eerste stap in die richting is het persoonlijk bezoek aan de leverancier op een beurs of aan de fabriek. Dat laatste doet vaak wonderen. Niet zelden wordt je door de eigenaar uitgenodigd voor een etentje met zijn hele familie en de belangrijkste managers. Toon interesse en geef complimenten maar spreek niet over zaken tenzij ze er zelf over beginnen. De beste zaken doe je de volgende dag op kantoor. Belangrijk bij ieder gesprek: Een  Chinees verliest niet graag zijn gezicht. Een gulden regel: Wordt nooit grof en beledig hem niet. Zeker niet in het bijzijn van anderen.

 

Kun je niet naar een beurs of naar de fabriek, probeer dan het contact met de leverancier niet alleen dmv mails te onderhouden. Die krijgen ze tientallen per dag. Communiceer met een chat-programma zoals b.v. Skype. Ze vinden het helemaal te gek als je QQ of WeChat hebt. Dan heb je de mogelijkheid wat meer over de ander te weten te komen en kun je op die manier een vriendschappelijk band opbouwen. Niet zelden sturen ze na een poosje al foto's van hun kinderen en delen ze lief en leed.

 

Als je helemaal zeker wilt zijn dat ze levertijden aanhouden, betaal dan alleen dmv een Letter of Credit waar een uiterste leverdatum en eventueel nog een boetebeding, in de vorm van een oplopende korting, afhankelijk van de duur van overschrijding van de overeengekomen levertijd, in staat. Kost echter weer extra geld en loont alleen de moeite bij grotere orders. Bovendien willen veel leveranciers dat niet meer omdat ze de aanbetaling nodig hebben om materiaal te kopen.


China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste ChinaTraConsult,

 

Heel erg bedankt voor de genomen moeite om mijn vraag te beantwoorden. 

 

Ik ben al 2 x op bezoek geweest. We hebben heel goed contact. Ik val alleen elke keer in hun val van smoesjes. 2 dagen voor leveren is er niks aan de hand en dan begint het.

Ik heb geprobeerd het meer op hun gevoel in te spelen en gezegd dat vrienden elkaar moeten kunnen vertrouwen. (ben ik nu te ver gegaan?)

 

Ze kunnen mijn bedrijf ruïneren door afspraken niet na te komen want hierdoor kom ik ook niet geloofwaardig over naar mijn afneempunten.

 

Heel vervelend allemaal maar ik neem je tips mee.

 

Vriendelijk bedankt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Eser

 

 

 

Mod edit:

- volledig citaat e van het bericht van ChinaTradeConsult verwijderd. Hier niet nodig, en houdt het topic leesbaar 

- naam "Legend" aangepast. Dat is niet de gebruikersnaam, maar een ledenstatus afhankelijke van het aantal posts:classic_smile:

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Eser,

 

Hoeveel vertraging heb je bij die orders en welke reden geven ze je? 2 dagen vóór levering moet vrijwel alles al kant en klaar staan en moet er ook al een container geboekt zijn. De lege container (of vrachtwagen als het een LCL is) komt meestal 2 dagen na de bevestiging van de boeking voor het schip. 

 

Wat voor goederen zijn het? Vraag je tussendoor hoe het met je order is? Kun je foto's krijgen van de productie van jouw order zodat je kunt zien of ze er aan werken? Vraag je hoelang ze nog nodig hebben om de order af te maken?

 

Je bent niet te ver gegaan. Ik zou volgende orders alleen nog plaatsen als ze L/C accepteren. Willen ze dat niet, zou ik een andere leverancier zoeken. Er zijn er genoeg die net zo goed zijn.

 

 


China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie dat het waarscheinlijk niet gaat om produkten die veel volume hebben. 

Denk dat je bij wijze van spreken een 2-5Cbm per opdracht laat maken en versturen. Lcl of airfreight.

 

Jouw probleem is dat je daar niet bent. Maar je denkt dat dat niet uitmaakt. Of uit zou moeten maken.

 

Daarom gaat het excusen boek open omdat jij de zwakste klant bent om recht te halen. Je praat met verkopers die enkel willen verkopen, geen zeurende klanten willen en al helemaal nooit zullen aangeven als opdrachten problemen of vertraginen hebben. Daar kom je vanzelf achter is de gedachte.

 

Enige wat je kan is bellen, appen, mailen etc. En ze hebben alle tijd te reageren of standaard antwoorden te geven.

 

Wat je kan doen is aangeven dat je op datum dat produktie klaar is in China bent en zelf komt inspecteren voor verzending. 

Dan heb je al een betere prioriteit. Dag of 2 voor verzenden zeg je dat je er aan komt, morgen gaat vliegen,  en of de produkten al klaar staan. 

 

Staat het klaar zeg je: verzenden en vertel je dat je dan naar andere leverancier gaat in China omdat bij hun alles goed gaat. Of je werkelijk naar china komt is een 2e maar risico nemen jou persoonlijk te moeten vertellen dat het niet klaar is zullen ze proberen te vermijden.

 

Vaak gaat alles goed, soms niet. Bij jou gaat het soms niet goed. 

 

Je kan ook gewoon een ander bedrijf of kennis vragen die in china zit, in de stad waar jij besteld, voor jou deze opdrachten besteld. Betaal je ze gewoon 100-200usd.
Zijn er problemen dan kunnen zij er direkt mee aan de slag etc.

 

Ik zelf bemoei mij nooit met inkoop, laat lekker de chinezen elkaar beschreeuwen en geen kopzorgen aan.
Je moet ook niet willen dit zelf te doen. Verlies je altijd op termijn. 

Voor mij was de beste beslissing in 2008 om zelf niet meer in te kopen maar legertje chinezen aan te nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept