• 0

Meerdere vragen over stoppen bedrijf

Per 1 januari is ons bedrijf definitief gestopt. Mijn man is weer in loondienst en ze leefden nog lang en gelukkig.

Ik heb meerdere vragen, De boekhouder gaat er in april mee bezig maar ik probeer alvast een beetje een inschatting te maken.

 

- De eerste gaat over de bedrijfsbestelbus. Deze is tot de laatste dag gebruikt voor de zaak en moet nu verkocht worden. Maakt het fiscaal verschil of we hem eerst naar privé laten gaan en dan verkopen of nog zakelijk verkopen (kan dat überhaupt nu nog?) In beide gevallen draag ik de btw af van de waarde die de auto nu nog heeft. De auto is begin dit jaar tweedehands aangeschaft voor zo'n 7k ex btw. Het autobedrijf wil hem nu terug nemen voor 4k ex btw. Niet veel maar wij zijn al lang blij als we van dat dure kreng af zijn. (Privé is het niet te doen met een veel hogere wegenbelasting.) Het verschil tussen boekwaarde en huidige verkoopwaarde is de stakingswinst heb ik me laten vertellen. Als die waarde nu negatief is wordt dat dan gewoon een boekverlies? En kunnen we dat dan dus van de winst aftrekken? Dat zou mooi zijn want dan zouden we de stakingsaftrek voor de FOR kunnen gebruiken. Verder zijn er geen bedrijfsmiddelen. 

 

- De tweede vraag gaat over in- en verkoopfacturen. Er worden op dit moment nog inkoopfacturen betaalt van materiaal dat in december is ingekocht. Ook komt er nog geld binnen van opdrachten die in december zijn uitgevoerd. Hoe boek ik die in?  Ze horen wel bij 2018. Ik boek normaliter altijd in op datum van bankafschrijving en niet op factuurdatum.

 

- de derde vraag gaat over goodwill. Wij hebben in 2014-2015 2 jaar lang goodwill betaald ( in termijnen). Dit was zo'n 8k in totaal. daar is vanaf 2014 jaarlijks 10% van afgeschreven. Wat gebeurt er met de resterende goodwill nu het bedrijf gestopt is? Is dat dan ook boekverlies? Er staat immers nog iets van 4k goodwill op de balans maar het bedrijf is niets meer waard. De grootste klant is nu de werkgever :) 

 

Ik hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vragen. Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wat was de rechtsvorm van het bedrijf?

Voor de btw is de factuurdatum leidend, voor de inkomstenbelasting zou ik het niet durven zeggen. Als je 'materiaal' zegt, heb je het dan over grondstoffen/voorraad, of over bedrijfsmiddelen? Voor bedrijfsmiddelen geldt voor de IB de datum dat je ze in gebruik neemt o.a. als de datum waarop je begint af te schrijven.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1

Beste Beagle.

 

Het verlies op de bestelbus en goodwill kun je inderdaad als boekverlies nemen.

 

Voor de administratie ben je verplicht het factuurstelsel te hanteren. Dat betekent dat rekeningen zodra ze de deur uit gaan op de post debiteuren worden geboekt en de omzet wordt toegerekend aan het jaar waarin de factuur is opgesteld.

Inkoopfacturen worden - zodra je ze binnenkrijgt - geboekt op de post crediteuren.

(De boekhouder zal bij het opstellen van de jaarstukken waarschijnlijk een correctie maken voor debiteuren en crediteuren)

Dus komt erop neer dat jalle omzet en kosten nog worden toegerekend aan 2018, ook al ontvang/betaal je ze pas in 2019.

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0
Op ‎17‎-‎1‎-‎2019 om 22:47, Beagle zei:

- De eerste gaat over de bedrijfsbestelbus. Deze is tot de laatste dag gebruikt voor de zaak en moet nu verkocht worden. Maakt het fiscaal verschil of we hem eerst naar privé laten gaan en dan verkopen of nog zakelijk verkopen (kan dat überhaupt nu nog?)

 

Heb je hier toevallig al antwoord op? Ik zit namelijk met diezelfde vraag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.