• 0

Youngtimer - Parkeervergunning

Sinds kort heb ik als ZZP'er een youngtimer aangeschaft (omdat het kan). Ik woon in het centrum van een stad en heb dus ook een parkeervergunning aangeschaft voor deze youngtimer. Zou ik deze kosten (ca 200 euro) ook in kunnen boeken en als kostenpost "op de zaak"?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Ja hoor. Je kunt ook parkeerkosten elders opvoeren als kosten; ook de benzine; de verzekering; het onderhoud; de belasting... ook de wasstraat.... ook als je besluit élke dag door de wasstraat te willen ;-) 

Kortom: je kunt gewoon alle kosten die direct samenhangen met je autogebruik opvoeren. Het privegebuik wil de belastingdienst wel gecorrigeerd zien, daarom krijg je te maken met 'bijtelling'. En omdat jij een youngtimer hebt, gaat die bijtelling niet over de cataluguswaarde, maar over de dagwaarde. Daarom hoef je ook geen rittenadministratie bij te houden.

aangepast door Kroesnoff
Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Kroesnoff zei:

Ja hoor. Je kunt ook parkeerkosten elders opvoeren als kosten;

 

dan doe je wel een aantal aannames.

1. dat de auto zakelijk is aangemerkt voor de inkomstenbelasting en niet als priveauto staat

2. dat de zzp-er vanuit zijn woning werkt en dus ook zijn zakelijk adres is.

 

Als je namelijk een kantoor hebt en je moet een parkeervergunning aanvragen om bij jou thuis te parkeren dan zijn dat niet zomaar zakelijke kosten. Net zo min al dat je de parkeerkosten kan declareren als je op zaterdag een dagje in Amsterdam gaat shoppen..

 

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, Roel J zei:

Als je namelijk een kantoor hebt en je moet een parkeervergunning aanvragen om bij jou thuis te parkeren dan zijn dat niet zomaar zakelijke kosten.

 

Maar als je een elektrische auto van de zaak hebt, dan is het plaatsen van een laadpaal bij je woning wel weer als zakelijke kosten te beschouwen.

Dan is het toch krom dat dat niet voor de kosten van de parkeerplaats zelf zou gelden?!

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Geldt er voor young timers in enige gemeente in Nederland een ander (parkeer)beleid dan voor andere personenwagens? Of is er landelijke belastingwetgeving voor het parkeren van deze voertuigen?

 

Laadpaal bij je woning, is dat op de openbare weg?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 18-1-2019 om 15:36, Roel J zei:

Net zo min al dat je de parkeerkosten kan declareren als je op zaterdag een dagje in Amsterdam gaat shoppen.

Is dat zo?

 

De bijtelling is een verrekening van (al) uw privégebruik met de autokosten van uw onderneming volgens de bijtellingsregeling, zowel voor de IB (22%) als voor de OB (2,7% of 1,5%).

 

Is de auto ondernemingsvermogen ... en staat hij op de balans? Dan mag u de autokosten aftrekken van uw winst. U verrekent uw privégebruik met de autokosten.

De meest voorkomende aftrekbare kosten zijn:

verzekeringskosten,

brandstof,

onderhoud en reparatie,

afschrijving,

parkeren, tol, veerboten, wasstraat,

motorrijtuigenbelasting,

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
Op 18-1-2019 om 15:36, Roel J zei:

 

dan doe je wel een aantal aannames.

1. dat de auto zakelijk is aangemerkt voor de inkomstenbelasting en niet als priveauto staat

2. dat de zzp-er vanuit zijn woning werkt en dus ook zijn zakelijk adres is.

 

Als je namelijk een kantoor hebt en je moet een parkeervergunning aanvragen om bij jou thuis te parkeren dan zijn dat niet zomaar zakelijke kosten. Net zo min al dat je de parkeerkosten kan declareren als je op zaterdag een dagje in Amsterdam gaat shoppen..

 

 

Aanname 1 ging ik inderdaad vanuit. Als dat niet het geval is, dan kan er inderdaad verder ook niets zakelijk aangemerkt worden. Wat dan wel kan is dat de zakelijk gereden kilometers vanuit privé gefactureerd worden aan de zaak, tegen een bedrag van maximaal 0,19 cent. Daarom is het altijd een rekensom wat het meest gunstig is om als ondernemer te doen. Soms is dat om de auto prive te rijden en 'm niet zakelijk aan te merken. In het geval van de youngtimer regeling, denk ik dat die rejensom vrijwel altijd in het voordeel van het zakelijk aanmerken van de auto zou gaan. Hoogstens is er nog een scenario denkbaar waarin je de auto hebt gekocht als inverstering, met de verwachting dat hij meer waard gaat worden in de toekomst. Als dat het geval is, denk ik dat je over die waardevermeerdering IB betaalt indien je de auto op de balans van de onderneming hebt gezet.

 

Aaname 2 is denk ik niet nodig. Afrekenen over het privegebruik (dus ook prive-parkeren) van de auto gebeurt helemaal via de bijtelling. Ook als je met die auto op vakantie gaat, dan is nog altijd je brandstof en tol e.d. zakelijk. Dit alles er van uitgaande dat je bijtelling betaald. Wil je de auto zakelijk rijden en géén bijtelling betalen, dan zul je een sluitende kilometerregistratie moeten bijhouden waaruit blijkt dat de auto uitsluitend zakelijk wordt gebruik.

aangepast door Kroesnoff
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik ben ondernemer en gebruik een auto voor de zaak - hoe zit het met de autokosten? (in aansluiting op de berichtinhoud van Cosara)

 

U verrekent uw privégebruik met de autokosten.

Quote

Voor het privégebruik van de auto mag u geen  btw aftrekken. Woon-werkverkeer is privégebruik.

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Quote

 

Net zo min al dat je de parkeerkosten kan declareren als je op zaterdag een dagje in Amsterdam gaat shoppen.

Is dat zo?

 

 

Interessante discussie: Als ik ergens privé parkeer en het bedrag is van enig belang dan pin ik het met mijn zakelijke pas of reken af met de parkeer-app van de zaak. 

niet voor een paar euri, dan zijn de administratie kosten vaak hoger dan de parkeerkosten.:classic_biggrin:

ga er vanuit dat ik de privé parkeerkosten maag opvoeren vanwege mijn bijtelling. die dit jaar van 14 naar 22% gegaan zijn.:classic_sad:

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, henkh zei:

ga er vanuit dat ik de privé parkeerkosten maag opvoeren vanwege mijn bijtelling ...

Sterker nog ... dat geldt ook voor de parkeervergunning bij jou thuis.

 

Het komt erop neer dat het zakelijk belang (de zorg voor een parkeerplek voor de zakelijke auto) boven het ondergeschikte privé gebruik (in de nabijheid van de woning van de gebruiker) staat.

 

zie arrest Danfoss - C‑371/07 ECLI:EU:C:2008:711

en: Omzetbelasting, heffing privégebruik auto en toepassing BUA - 3.4. Parkeergelegenheid.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

oeps.. sommige details raken bij mij in de vergetelheid, zelf rijd ik mijn auto privé en woon in een parkeervergunningvrije gemeente..

de laatste pak hem beet 10 jaar heb ik meer ervaring met werknemersregelingen en ik ken weinig werkgevers die de kosten van een eventuele vergunning bij de woning vergoeden evenals de parkeerkosten voor het dagje shoppen.

Maar ik vrees dat ik  hier teveel het "werkgeversperspectief" had en even vergeten was dat sommige regels voor ondernemers net anders uit pakken.. :classic_blush:

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.