• 0

Praktijkruimte en faciliteiten beschikbaar stellen of verhuren aan anderen

Goedendag,

Naast mijn vaste werkkring, bestier ik ook een praktijk voor behandelingen. Eigenlijk hobby-matig (1 x per jaar BTW), maar ik verwacht dit in de toekomst anders. Vraag: ik ben thans in overleg met een aantal personen die gebruik willen maken van mijn diensten en facilitaire zaken - m.a.w. deze willen daar ook diverse behandelingen gaan gevn. Dat is echter hun ding en hun omzet en hun verantwoordelijkheid. Sommigen staan ingeschrven bij de KvK - anderen weer niet (hobby). Vraag: hoe kan ik duidelijk maken dat datgene wat zij doen, mijn activiteiten niet zijn en dat ze dit aldus doen op eigen verantwoordelijkheid en persoonlijke titel? Ik wil namelijk niet dat de belasting om de hoek komt kijken en verkeerde conclusies trekt. Moet ik men een verklaring laten tekenen? Let op: niets is kostendekkend hoor, vooral bij mij niet, maar ja - het moet uiteraard wel officieel gebeuren. Graag zou ik hier informatie en/of tips over willen ontvangen.  Bij voorbaat dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL. Volgens mij geef je al het perfecte antwoord:

Vertel die mensen dat wat zij doen op eigen verantwoordelijkheid en op persoonlijk titel geschiedt en leg voor jezelf vast dat je dat ook bij die mensen bekend hebt gemaakt.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, franky12345 zei:

ik ben thans in overleg met een aantal personen die gebruik willen maken van mijn diensten en facilitaire zaken - m.a.w. deze willen daar ook diverse behandelingen gaan gevn.

Dus in jouw praktijkruimte?
Hoe dan ook moet je e.e.a. contractueel vastleggen: huur, afname diensten, eigen verantwoordelijkheid etc. En ik zou in de ruimte ook informatie ophangen, zodat duidelijk is wie men (wel/niet) kan aanspreken bij problemen, klachten etc.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties. Aanvullend nog: ik kan en wil het geen onderverhuur noemen. Ikzelf huur de ruimte. Kan dat juridisch? Dus ik stel mijn interieur en zaken zoals behandeltafel, audio-apparatuur, balie, stoelen, koffie, thee etc. ter beschikking, en ik neem het schoonmaken voor mijn rekening. Dus expliciet niet het onderverhuren van de ruimte! Moeten ze van mij, en sommige hebben geen KvK-nummer  maar doen het werk als hobby, een factuur hebben voor de maandelijkse, geringe financiële vergoeding of is dit niet perse noodzakelijk? Sommigen willen het zo betalen. Het gaat overigens om kleine bedragen (bijv. 25,00 of 50,00 per maand). Mag ik hier mijn e-mailadres vermelden voor DM of op het Forum houden?    

Link naar reactie
  • 0

Als je toch iets voor de ruimte en faciliteiten in rekening gaat brengen en zelf ondernemer bent/wordt moet je die vergoedingen ook als omzet rekenen.

 

Via PM van dit forum ben je bereikbaar, waarom zou je hier jouw e-mailadres openbaar willen zetten? Is niet aan te raden.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Ikzelf huur de ruimte. Kan dat juridisch?

Dat staat ongetwijfeld in jouw huurcontract en zou ik als advies altijd met verhuurder overleggen en in detail vastleggen. Per uur of dagdeel (tegen betaling) beschikbaar stellen aan andere gebruikers of onderverhuren, zit daar juridisch verschil in?

 

De titel samenwerking is vreemd. In dit topic wordt een onderwerp hoofdhuurder en deelgebruik(ers) besproken. Of wil je eigenlijk zoiets als een maatschap beginnen? Dat lijkt mij dan weer lastig in samenwerking met particulieren, maar misschien moet je de lat juist wel hoger willen leggen.

 

Voor een verhuurder met leegstand kan dit overigens best interessant zijn als jij op locatie beheert.

 

Weekendgroet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

dit is geheel niet ongebruikelijk, ook in detailhandel gebeurt dit best veel.

in deze vorm wordt de ruimte vaak gratis ter beschikking gesteld, in ruil dat de klanten de producten die worden voorgeschreven in de betreffende winkel worden afgenomen.

Indien je vergoeding gaat vragen zou het juridisch inderdaad anders kunnen liggen, ik heb geen idee of dat onderhuur betreft en je zal dan ook in overleg moeten treden met je verhuurder.

 

De aansprakelijkheid voor wat betreft de behandeling ligt bij de behandelaar, ze worden niet door de winkel behandeld maar door de behandelaar op eigen titel,

hij dient zijn eigen aansprakelijkheid hiervoor te regelen. (ook als het hobbymatig is, dit gaat verder dan een vriendendienst aan huis).

uitzondering hierop betreft natuurlijk wel als ze jouw faciliteiten gebruiken, bijv. patiënt zakt door jouw behandeltafel en raakt gewond?

Dat zou je beter toch dan checken bij je verzekering.

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Deze constructie is geen onderhuur in de zin van een normale onderhuurconstructie (die 24 uur per dag geldt en voor een langere termijn, met huurbescherming dan wel ontruimingbescherming etc.).

 

Hier is namelijk sprake van 'huur naar haar aard van korte duur', en bovendien van een gemengde overeenkomst (dus met aanvullende diensten). Dat is vergelijkbaar met bijvoorbeeld het huren van een vergaderruimte met bijvoorbeeld een koffie/luncharrangement, hotelkamer met halfpension etc.

 

Dat maakt het vastleggen van afspraken overigens niet minder belangrijk. Hiermee zou ik niet zelf aanmodderen, maar een jurist voor inschakelen.

 

Of dit mag, hangt af van de inhoud van de eigen huurovereenkomst met de (hoofd)verhuurder.

 

Vanzelfsprekend moeten inkomsten worden meegeteld bij de omzet.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 128 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.