Jump to content

Recommended Posts

Ik zit momenteel in de huuronderhandelingen voor een te openen winkel. Ik wil mij alvast oriënteren op, welke rechtsvorm ga ik mijn bedrijf geven. 

 

Ik ga het bedrijf starten, mijn man blijft in loondienst. Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. En zouden toch wel wat risico af willen dekken ivm koophuis. Ik zal toch rond de 30.000 huur gaan betalen en 25000 inventaris en 25000 goederen gaan aanschaffen. Wat gegevens:

  • winst uit onderneming 2e jaar 35k
  • koophuis met 100k overwaarde
  • hypotheekrente 9k

 

Wat is wijsheid, gewone eenmanszaak met hoge belastingvoordelen. Geen verstand van een BV, maar is daar de winst niet te laag voor? Of is een Vof interessant, ivm startersaftrek, zodat mijn man ook minder belasting gaat betalen? 

 

Kan ik hiermee gewoon een accountskantoor in mijn woonplaats mee binnen stappen of heb je echt een specialist nodig?

Edited by Hans van den Bergh
Verzoek vraagsteller tot wijziging ingewilligd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom op HL. Natuurlijk is het altijd slim om je bij te laten staan door een goede boekhouder / Accountant. Dat helpt bij het nemen van de juiste beslissingen.

 

Normaal gesproken is de (verwachte) winst die jij noemt niet toereikend voor het uitkeren van het gebruikelijk DGA-loon uit de BV. Nu hoeft dat ook niet, als je maar wel de loonheffing e.d. afdraagt over dat loon, dat is fiscaal onaantrekkelijk, dus vanuit fiscaal oogpunt is het interessanter om te beginnen als IB-ondernemer (EMZ, man-vrouw-VOF), waarbij je in de eerste drie jaar profiteert van aantrekkelijke aftrekmogelijkheden.

 

Vanuit het oogpunt van risico is het de afweging of je vindt dat je met de genoemde gegevens voldoende 'spek op de botten' hebt om tegenvallende resultaten of een faillissement op te vangen, de aanvangsinvesteringen en - kosten bedragen ca. 80 k, dat afgezet tegen de (rest-)waarde van de goederen, inventaris en overwaarde op de woning lijkt dat risico te overzien. 

 

Alle risico's uitsluiten is in een BV geen vanzelfsprekendheid, jullie zijn in g.v.g. getrouwd en zijn een economische eenheid, dus als er bij faillissement het e.e.a. te gelde moet worden gemaakt, zal een curator altijd trachten de weg richting het privébezit te bewandelen. 

 

Jouw specifieke situatie is te beknopt beschreven, dat beperkt de mogelijkheden van de reacties, maar wellicht geven ze richting en het is altijd aan te raden je door een specialist goed te laten adviseren.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste Petshopgirl.

 

Voor een BV is je winst idd veel te laag. Bij  een winst van € 35.000 gaat (vrijwel) je hele winst op aan het verplichte directeurssalaris en je mist de fiscaal voordelige ondernemersaftrek.

 

Bij een v.o.f. moet je er rekening mee houden dat er  geen sprake mag zijn van een ongebruikelijk samenwerkingsverband en je man ten minste 1225 uur in de onderneming moet werken. Dat lijkt me niet haalbaar gezien zijn inkomen (ik neem aan dat hij full time in loondienst werkt). Voldoet hij niet aan deze voorwaarden, bestaat er geen recht op ondernemersaftrek.

 

Als je man, naast zijn dienstbetrekking, mee gaat werken in je onderneming kun je nog wel denken aan meewerkaftrek of het toekennen van een reële arbeidsbeloning.

 

Voor een doorsnee accountants- of administratiekantoor zijn dit soort vragen dagelijks werk, dus je kunt er idd me naar binnen stappen. Vraag wel een offerte, want de tarieven willen nog wel eens uiteenlopen.

 

Succes, Odeon

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor huurcontract (voor welke termijn) wil je aangaan?

 

Wil je direct met personeel starten?

 

En wie heeft de omzet- en winstprognose gemaakt? Heeft er bijvoorbeeld al een (bedrijfskundig) branche-specialist meegekeken?

 

Waarom wil je gaan ondernemen met deze investering en winstverwachting?

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, Petshopgirl zei:

Kan ik hiermee gewoon een accountskantoor in mijn woonplaats mee binnen stappen of heb je echt een specialist nodig?

 

Beetje een zijstap misschien in deze vraag, maar vind het toch belangrijk.

Om te beginnen ken je het verschil tussen een accountantskantoor en een administratiekantoor? 90% van de bedrijven in deze branche  zijn administratiekantoren. Accountant is een beschermde titel.

 

Het belangrijkste verschil tussen de twee? ongeveer 100 euro per uur :classic_biggrin:

Ok beetje flauw.. maar komt feitelijk wel aardig in de richting.  Maar bij de keuze van je ondersteuning wel heel belangrijk om het verschil te weten.

 

Accountant is een beschermde titel ingeschreven in het register van de beroepsorganisatie NBA.

Een accountantskantoor dat zijn specialisten, zij kunnen je op het hele spectrum bedienen van opzetten en eventueel uitvoeren van je administratie (dat niet voor het accountantstarief uiteraard)  en ook bepalen van de juiste rechtsvorm met inachtneming van alle factoren, dus zowel fiscaal optimaal als ook qua risico beheersing, soms is een BV verstandig als extra buffer, vaak volstaan goede (algemene) voorwaarden en verzekeringen om risico's af te dekken.

 

Bij administratiekantoren moet je wat beter opletten er zit nogal wat kaf tussen het koren, iedereen die een computer aan kan zetten mag zich ook administratiekantoor noemen. Dus geloof niet te snel de beloftes die gemaakt worden, zeker als je zelf nog weinig kennis van de materie hebt is het soms lastig inschatten of een advies niet goed en sterk is of meer een "zo doe ik het altijd bij startende eenmanszaken en heb nog nooit problemen gehad"-advies

Een goed en gerenommeerd administratiekantoor kan je hier ook mee helpen want eventuele kennis die ze zelf niet hebben zullen zij je ofwel doorverwijzen ofwel namens jou bespreken met een specialist.

 

Jij kiest voor een onderneming waarbij je het eerste jaar toch bijna 100.000 gaat investeren. Bij dergelijke grote bedragen past ook een goede advisering en structurering van de onderneming. Ik denk dat bij dat soort bedragen een goede adviseur veel toegevoegde waarde heeft. Immers jij hebt het druk zat met de handel op gang te krijgen. Je organisatie en administratie zijn belangrijk maar het is fijn als iemand daar meekijkt en adviseert.

 

Als grove schets zou ik dus zeggen kies de eerste 2-3 jaar voor begeleiding door een gerennomeerd administratiekantoor of accountant.

En als de Toko eenmaal goed loopt kun je altijd overstappen naar een wat goedkoper / eenvoudiger administratiekantoor omdat de organisatie goed staat en je zelf ook wat meer feeling hebt met waar je allemaal op moet letten qua administratie en belastingen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik adviseer een eenmanszaak om mee te beginnen.

Voor (screenen van) huur-, arbeids- en andere overeenkomsten, zoals met leveranciers en klanten, moet je geen boekhouder/accountant inschakelen, altijd een jurist contractenrecht (voor je boekhouding schakel je ook geen jurist in, toch?)

 

Ook voor algemene voorwaarden e.d. kun je daar terecht.

Edited by UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit ik goed als je een ondernemingsplan (idee in het hoofd of volledig uitgewerkt op papier?) voor een dierenwinkel hebt? Het tekenen van een huurcontract is dan normaalgesproken ongeveer het sluitstuk in een stappenplan.

 

We hebben hier wel (historische) bezoekers gehad die daar goed verstand van hebben. Als je wat meer informatie geeft, kunnen we die aansluiten.

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allen alvast bedankt voor de reacties👍

 

@Hans van den Bergh en Odeon, de reacties wijzen uit naar een eenmanszaak. Ik heb zelf ook het idee dat de adviezen daar heen gaan.

 

@Highio, het gaat inderdaad om een dierenspeciaalzaak. Waarom ondernemen? Komt misschien arrogant over, maar ik denk dat ik het anders en beter kan. Bedrijfsplan en begroting is er. Alles is helemaal uitgewerkt. De huur is een essentieel punt in de begroting, enerzijds teken je een stuk risico en anderzijds is het je grootste kosten post. Een lagere huur stuwt het resultaat behoorlijk omhoog. Er zijn 2 contractduren mogelijk, 2 jaar of 5. 2jaar is erg kort. Je moet gaan opbouwen en gezien de investeringen, die verdien je niet terug in 2 jaar. Mijn plan is 5 jaar met een breekpunt op 2 jaar om in uiterste nood uit te kunnen stappen.

Ik wil starten met een zaterdag-hulp, ik heb wat back-Up in mijn vriendenkring met ervaring bij nood. Ik heb een bedrijfsplan en exploitatie met mijn man gemaakt. Hij heeft meerdere winkels gehad in het verleden. Dit is uitvoerig doorgesproken met een vriend die jarenlang de financiën bij een retailketen doet. Van verschillende dierenwinkels de marktonderzoeken gezien en daar de getallen van de vestigingsplaats op los gelaten. Verder met 2 succesvolle ondernemers uit de branche de boel doorgenomen. 3 scenario’s, worstcase, gematigd en een succesvol op marktbereik afgestemd scenario. Wij zijn gaan werken met het middelste scenario. De kosten redelijk hoog ingeschaald en omzet reëel genomen. Het is de gok wat de consument uiteindelijk doet. 

 

@Roel J, ik zal eens in mijn omgeving vragen bij andere ondernemers wat een goed kantoor is. Mijn voorkeur gaat uit naar middelgroot, met specialisatie in diverse richtingen. 

 

 

@UwJurist, goed punt om de contracten te laten toetsen bij een jurist. Zeker het huurcontract. Leveranciers  kennende zal dat enkel algemene voorwaarden zijn. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt goed voorbereid, onderbouwd en doordacht, al vind ik de huur (2.500 per maand) en aanschaf inventaris (metrage?) wel relatief hoog bij de winstverwachting zonder personeel in jaar 2.

 

Wat vinden of zeggen jouw retail- en branche-experts daar van?

 

Wat is jouw bestaansrecht tegenover grootschalige (online) detailhandel in deze branche?

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uur geleden, Petshopgirl zei:

@UwJurist, goed punt om de contracten te laten toetsen bij een jurist. Zeker het huurcontract. Leveranciers  kennende zal dat enkel algemene voorwaarden zijn. 

 

Er zijn veel meer opties dan alleen een 2 of 5 jarig huurcontract. Het is ook onverstandig als beginnend ondernemer om pas bij 2 jaar uit te kunnen stappen. Ik bouw altijd meer ontsnappingsclausules (niet alleen in tijd maar bijv. ook bij een omzet minder dan x enz. enz.) in, net als kortere opzegtermijnen voor de huurder.

Verder is er dus ook een goede arbeidsovereenkomst nodig. Ook daarbij is het zeker als starter zeer noodzakelijk zo min mogelijk risico te lopen.

Met algemene voorwaarden bedoel ik de voorwaarden die je zelf gaat hanteren voor je klanten.

 

En leveranciers e.d. werken echt niet met enkel algemene voorwaarden, die werken vanzelfsprekend ook met overeenkomsten.  Koopovereenkomsten (dierenproducten bijv.), huurovereenkomsten en leaseovereenkomsten(pinapparaat bijv.), overeenkomsten van opdracht (boekhouder, jurist) enz.


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inventaris is €25.000 voor de gehele aanschaf. Stellingen, toonbank en afbouw. Per jaar €5000 afschrijving + rente.  Huur is hoog, maar gezien de grote ketens als buren, moet er potentie zitten. 

 

Grote webshops is een probleem, maar daar kan je met assortiment je van onderscheiden. Webshops maken ook de boterhanm van de concurrent kleiner. Ik denk dat specialistie, juiste producten, service, kennis en een juiste sfeer iets is wat veel mensen kunnen waarderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuten geleden, UwJurist zei:

 

Er zijn veel meer opties dan alleen een 2 of 5 jarig huurcontract. Het is ook onverstandig als beginnend ondernemer om pas bij 2 jaar uit te kunnen stappen. Ik bouw altijd meer ontsnappingsclausules (niet alleen in tijd maar bijv. ook bij een omzet minder dan x enz. enz.) in, net als kortere opzegtermijnen voor de huurder.

Verder is er dus ook een goede arbeidsovereenkomst nodig. Ook daarbij is het zeker als starter zeer noodzakelijk zo min mogelijk risico te lopen.

Met algemene voorwaarden bedoel ik de voorwaarden die je zelf gaat hanteren voor je klanten.

 

En leveranciers e.d. werken echt niet met enkel algemene voorwaarden, die werken vanzelfsprekend ook met overeenkomsten.  Koopovereenkomsten (dierenproducten bijv.), huurovereenkomsten en leaseovereenkomsten(pinapparaat bijv.), overeenkomsten van opdracht (boekhouder, jurist) enz.

Dank je, dit is info waar ik toch nog even duidelijker op gewezen moest worden. Ik ga eens extra blad aan mijn bedrijfsplan hangen met contracten waar ik tegen aan ga lopen.  En even wat info inwinnen bij de branchevereniging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je gaat een verplichting van 150k aan, terwijl je voldoende eigen vermogen hebt. Dat op zich is meer dan genoeg reden om 

a. via een BV te werken

b. je contracten goed te laten screenen om je verplichtingen duidelijk in kaart te brengen (bijvoorbeeld het niet privé meetekenen voor de verplichtingen)

 

Wat betreft de vraag of het loont een BV te beginnen: staar je niet blind op enkel het fiscale aspect, omdat in de gebruikelijke sommetjes vaak uit wordt gegaan van het volledig naar privé willen halen van je winst. 


Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl

Focus op ondernemers- en insolventierecht

Mijn bijdrage aan de maatschappij lever ik in het (jeugd)strafrecht

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

terwijl je voldoende eigen vermogen hebt.

Oh, is dat zo? Er moet 2 x 25k geinvesteerd worden en ongetwijfeld ook drie maanden borg voor de huur als zekerheid gesteld worden (7,5k). Dan is de 100k overwaarde op een koophuis (executiewaarde?) al zo ongeveer besteed als nog wat oprichtings- en advieskosten plus aanloopverliezen en marketingkosten betaald moeten worden.

 

Of de onderneming in gedachte uit liquide middelen, eigen of vreemd vermogen gefinancierd wordt, is nog niks verteld...

 

...mogelijk wordt een te voorzichtig scenario gevolgd, of ben ik risicomijdend (zwartkijker), maar met deze investering of andere tijdsbesteding kun je de genoemde opbrengst ook veiliger  (volledig risicoloos in loondienst als alternatief) binnenslepen.

 

Er zijn ook vast dierenspeciaalzaken of aanverwant te koop als overname als je direct een halve ton en tijd wilt investeren.

 

Wat gebeurt er nu bij uitval van de ondernemer? Dan zijn vrienden en bekenden of een zaterdaghulp echt geen vangnet voor de vijf of zes dagen in de week die ingevuld moeten worden.

 

Blijkt a. opeens toch niet zo gek te zijn, maar moet je dat dan willen na een kosten-/batenanalyse!? :classic_wink:

 

Groet,

 

Highio

Edited by Highio

HelikopterLandingsplaats...

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 uur geleden, StevenK zei:

Wat betreft de vraag of het loont een BV te beginnen: staar je niet blind op enkel het fiscale aspect, omdat in de gebruikelijke sommetjes vaak uit wordt gegaan van het volledig naar privé willen halen van je winst. 

 

Door het verplicht DGA-salaris is ze daartoe idd min of meer verplicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    On this forum all subjects are discussed related to entrepreneurship.

    Growing together with other entrepreneurs

    ✓     Ask your entrepreneur questions

    ✓     Share your answers

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     At your convenience

    ✓     Always based on relevance, substance and expertise

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept