• 0

Margegoederen als nieuw verkopen

hallo ,dit is een moeilijke marge case waar ik niet uit kom.

ik zoek op marktplaats particulieren die nieuwe producten verkopen. Die verkoop ik weer online voor 50% meer nadat ik het van hun gekocht had en dus even in mijn bezit had fysiek.

Ik verkoop ze op een site waar ik dat mag verkopen, als nieuw.

Die site stuurt geen btw bon mee, soms vragen mij klanten achteraf om een btw bon.

Dus heel veel klanten kopen het voor 20 euro; inkoop 10 euro dus die 10euro winst= 21% marge belasting. 10/121 x21 = 1,74 dus moet ik belasting betalen en is voor de margeboekhouding en ik stuur geen factuur.

Een klein deel van de klanten vraagt een btw bon wat ik hun nastuur.  20 euro /121 x21 =3.47 btw dit doe ik onder de btw boekhouding 3,47 moet ik belasting betalen. 16,53 excl btw is dat.

Ik houd de marge en btw boekhouding gescheiden.

Klopt dit wel? Of mag je geen margegoederen als nieuw verkopen als marge op een verkoopsite.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Uit de toelichting van de belastingdienst:

"Goederen die u van een particulier inkoopt, zijn altijd gebruikte goederen in de zin van de margeregeling, ook al zijn ze nog nooit gebruikt."

 

Los daarvan mag je goederen, die je als margegoed hebt ingekocht (in  plaats van volgens de margeregeling) volgens de normale BTW-regels (dus met berekening van BTW) verkopen. Doorgaans doe je dat alleen als je iets aan een ondernemer verkoopt. In mijn ogen moet je die keuze maken op het moment van de verkoop, niet als de klant daar achteraf nog eens om vraagt.

Uit de toelichting:

"Als u gebruikte goederen verkoopt aan een andere ondernemer, moet u hem een factuur uitreiken. Als u de margeregeling toepast, mag u op deze factuur geen BTW in rekening brengen. Als uw klant een ondernemer is die de BTW kan verrekenen, dan is het voor hem voordeliger als u de BTW-regeling toepast. Hij kan dan de BTW over zijn aankopen als voorbelasting aftrekken.
Bij elke afzonderlijke verkoop kunt u er voor kiezen om niet de margeregeling toe te passen maar de BTW-regeling. Als uw klant dus wil dat u hem BTW in rekening brengt mag u de BTW-regeling toepassen. In dat geval berekent u BTW over de hele verkoopprijs.
"

 

Let erop dat goederen die volgens de normale BTW-regels worden verkocht zowel voor de inkoop als voor de verkoop geen margegoederen meer zijn.

aangepast door Lex van Roode

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

hoi lex, dank je wel dat je antwoord. (en de anderen)

Ik weet pas als de klant om een btw bon vraagt dat het dus een ondernemer is.

Ik geef dus geen margefactuur erbij van 20 euro want bij margeverkoop hoeft dat niet perse las ik online.

Vraagt een klant achteraf om de factuur, een ondernemer dus , maak ik een btw factuur van ook totaal 20 euro maar dan incl btw.

Ik zie ook nergens op de belasting site dat ik bij een verkoop dan direkt moet kiezen of ik een er een btw verkoop of marge verkoop van moet maken.

Zeer verwarrend margehandel.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.