• 0

Boekenonderzoek

Beste heer/ mevrouw,

Ik heb vorige week een brief gekregen dat een inspecteur langskomt voor een boekenonderzoek. Waarom, vraag het mij niet! Maar goed, ik begreep dat af en toe gebeurd.
Nu heb ik als zzp'er een hele kleine administratie wat ik al jaren zelf doe. Boekhoudkundig ben ik best wel op de hoogte.
Maar naast alle stukken betreft mijn hypotheek, verzekeringen, agenda, offertes, bakafschriften etc vragen ze om de kolommenbalansen inclusief de voorafgaande journaalposten, saldi- proefbalans en de aansluiting met de jaarstukken ( brugstaten)

Nu kan mijn programma wel een kolommenbalans en saldibalans uitdraaien maar geen kolommenbalansen.

Mijn vraag is wat bedoelen ze met;
- Kolommenbalans(EN)
- Wat is het verschil tussen saldi- proefbalans en de kolommenbalans. Als ik dit inzie is dit nagenoeg hetzelfde.
- Wat zijn voorafgaande journaalposten
- Wat bedoelen ze met brugstaten.

Wellicht dat dit voor mijn boekhouding niet relevant is, maar ze vragen het wel....

Ik hoop van u te horen.

Mvg,

Gerard Visser

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, GerardV zei:

Wat is het verschil tussen saldi- proefbalans en de kolommenbalans. Als ik dit inzie is dit nagenoeg hetzelfde.

Proefbalans ... controle op de boekingen, waarbij het debet-bedrag gelijk aan het te credit-bedrag moet zijn .

Saldibalans ...  geeft het verschil tussen debet en credit van de grootboekrekenigen weer.

Kolommenbalans ... kolommenbalans bestaat naast een proef- en saldibalans ook uit een resultatenrekening en een eindbalans.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

En voortbordurend op de reactie van de Cosara,

 

Voorafgaande journaalposten worden vaak door een boekhouder of accountant gemaakt als zij geen toegang hebben tot de boekhoudsoftware.

Fouten in de boekhouding corrigeren zij dan door een lijst bij te houden van boekingen die nog gemaakt moeten woorden voorafgaand aan het opstellen van de jaarrekening.

 

Zij starten dan met de Saldibalans als beginpunt en zetten in een aantal kolommen achter het boekhoudkundig saldo de correcties die uiteindelijk leiden tot de eind saldo in de (commerciële) jaarrekening.

Brugstaten worden gebruikt om verschillen tussen de commerciele jaarrekening en de fiscale jaarrekening te verklaren. Die verschillen ontstaan bijvoorbeeld als je vaste activa commercieel in een andere termijn afschrijft dan fiscaal.

 

Als jij alleen zelf je boekhouding doet en geen verschillende waarderingssytemen hanteert zul je geen voorafgaande journaalposten en brugstaten hebben.

 

Als je de vraag van de belastingdienst wat meer in "gewone mensen taal" stelt. Dan vragen ze je om je administratie ter beschikking te hebben en alle stukken die eventuele verschillen verklaren tussen de saldi in je boekhouding (saldibalans) en de aangifte inkomstenbelasting.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.