Ga naar inhoud

Complicaties bij verzekeringen Webshop

Aanbevolen berichten

Beste forum-leden,

 

Sinds twee maanden ben ik actief met mijn eigen webshop. Ik heb mijn logistiek deels uitbesteed (dropshipping) bij leveranciers vanuit China, voornamelijk via AliExpress en dergelijke. Mijn afzetmarkt is beperkt tot Nederland. Producten die ik verkoop test ik op voorhand zelf en indien van toepassing vraag ik testrapporten op (CE/ROHS) om er zeker van te zijn dat de producten voldoen aan EU normen.  Dropshipping is voor mij een logische eerste stap vanwege de beperkte opstartkosten, mijn doel is om uiteindelijk zelf een voorraad aan te houden.

 

De zaken gaan goed en de verkopen nemen met de dag toe! Fantastisch om mee te maken. Echter loop ik tegen een juridisch vraagstuk aan. Ik heb vrij spoedig verschillende offertes aangevraagd bij verzekeraars (rechtsbijstand en aansprakelijkheid). Na belletjes heen en weer werd mij duidelijk gemaakt dat je ook als "dropshipper" hoofdelijk aansprakelijk bent voor eventuele schadeclaims. Nu was ik mij hier al bewust van, het probleem ligt echter in het feit dat vrijwel alle verzekeraars mijn aanvraag afleggen en de dossiers sluiten. Ik krijg reacties als: "Het ****pakket is niet bedoeld voor bedrijven met deze activiteit als tussenhandelaar" of "Gezien jij hoofdelijk aansprakelijk bent is het voor ons niet gunstig om te verzekeren,  ik zou maar eens bellen naar verzekeraar X, zij kunnen je wel helpen!". 

 

Kortom, het schiet niet op! Ik vroeg mij af of jullie mij hierover kunnen adviseren. Klopt het dat ik aansprakelijk ben voor eventuele schadeclaims, ook als dropshipper? Ten tweede, hoe kan ik mij hier als startende webshop ondernemer - juridisch - het beste tegen beschermen? Ik wil mij namelijk graag afdekken tegen dit soort risico's en kan wel wat extra deskundigheid gebruiken voor ik verder in gesprek ga met verzekeraars. Het zou mij daarom enorm helpen jullie adviezen hierover te horen.

 

- Ik heb verschillende posts gelezen op dit forum, maar kon concreet geen antwoord vinden. Met deze reden heb ik deze post gemaakt.-

 

Bij voorbaat dank,

 

 

Bastiaan

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dropshipping is slechts een logistiek model.

 

In feite ben jij importeur van de producten en dus ook wettelijk aansprakelijk voor alles wat daar mee gebeurd en mis gaat. Dat is best een verantwoordelijkheid. Als iemand stikt in jouw product of als jouw product brand veroorzaakt, dan ben jij daar verantwoordelijk voor.


Doe mij maar een patatje oorlog.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hi Wouter, bedankt voor je reactie! Je bent er snel bij. Ik ben het met je eens dat het een behoorlijke verantwoordelijkheid is. Ik wil mijzelf daarom zo goed mogelijk verzekeren, en de risico's hiermee beperken of uitsluiten. Dit gaat voor nu alleen niet heel voorspoedig. Heb je daar tips voor?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Concrete tips heb ik helaas niet, maar op dit forum zitten wel een paar experts in verzekeringen die hier ongetwijfeld gaan reageren en jou een zetje in de goede richting kunnen geven!


Doe mij maar een patatje oorlog.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hi Monique. Bedankt voor je reactie. Het gaat hierbij om aansprakelijkheid richting consumenten (B2C). 

 

Groet Bastiaan

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Omdat het om aansprakelijkheid richting consumenten (B2C) gaat, valt er weinig tot niets uit te sluiten door middel van algemene voorwaarden. Duidelijke uitleg over gebruik, risico's etc. op de site (en bij levering) is overigens altijd aan te raden.

Maar wellicht kan bijv. forumlid Norbert Bakker je helpen aan een verzekeraar waar je je wel kunt verzekeren.


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
9 minuten geleden, UwJurist zei:

Omdat het om aansprakelijkheid richting consumenten (B2C) gaat, valt er weinig tot niets uit te sluiten door middel van algemene voorwaarden.

 

Ik ben dan toch wel benieuwd hoe productaansprakelijkheid uit te sluiten zou zijn in de AV, zou het gaan om een B2B levering.


Doe mij maar een patatje oorlog.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Dank voor de info en tips Monique! Zeker de moeite waard om nog eens te kijken naar de uitleg over gebruik, risico's en dergelijke. Ik zal wachten op de reactie van Norbert, hopelijk heeft hij hier een oplossing voor. 

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
32 minuten geleden, Wouter Hol zei:

 

Ik ben dan toch wel benieuwd hoe productaansprakelijkheid uit te sluiten zou zijn in de AV, zou het gaan om een B2B levering.

 

Dat is heel gebruikelijk. De aansprakelijkheid in de richting van de consument kan niet contractueel worden uitgesloten of beperkt. Zie artikel 6:185 BW en verder.

Professionele partijen kunnen wel over en weer de productaansprakelijkheid contractueel beperken (tot bijv. alleen directe schade, geen indirecte schade). Bovendien geldt dat het bij materiële schade om schade door het gebrekkig product aan een privézaak moet gaan. Zie Artikel 6:190 Burgerlijk Wetboek

 

 


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Bassios,

 

heb je enige specialisatie of beperking in de producten die je importeert? En ben je zelf geschoold of ervaringsdeskundige op het gebied van producttesten?

 

Als je dropshipt kun je geen steekproeven meer houden en kwaliteitscontrole uitoefenen op leveringen.

 

Met welke vraagstelling heb je eerder verzekeraars benaderd? Aliexpress en dergelijk klinkt dan niet direct vertrouwenwekkend.

 

Groet,

 

Highio


HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hi Highio, ook bedankt voor de reactie. Voor de volledigheid: ik ben niet geschoold in producttesten en ben hier ook geen ervaringsdeskundige in. 

 

Mijn vraagstelling was eenduidig en via de reguliere aanvraagprocedures. Webshop detailhandel-non food, eenmanszaak, geen juridische bijstand nodig gehad in het verleden etc.   Meestal kreeg ik in reactie hierop een verzoek een productlijst te sturen en benodigde aanvullende gegevens over mijn bedrijf. Ik heb bij de verzekeraars het woord 'dropshipping' en/of 'AliExpress' vervolgens vrijwel altijd benoemd. Kan ik dit bij een volgende aanvraag beter links laten liggen? Na dit op te sturen was de reactie van de verzekeraars standaard kort en krachtig, namelijk: afgewezen. 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij specialistische risico's kun je het beste een adviseur inhuren. Als je zelf gaat proberen rechtstreeks je risico's te verzekeren kun je er nagenoeg zeker van zijn dat je wanneer zich een risico voordoet, je zult merken dat dit risico onder één van de uitsluitingen zal vallen...


Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl

Focus op ondernemers- en insolventierecht

Mijn bijdrage aan de maatschappij lever ik in het (jeugd)strafrecht

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Een B2C webwinkel met import China en dropshipping is op zich verzekerbaar maar verzekeraars en adviseurs zijn  - terecht - kritisch: erg veel amateurs en gelukszoekers met nauwelijks omzet, weinig  groeipotentie en geen enkele continuïteit.

 

Bovendien is er door dropshipping ook verder geen verzekerbaar materieel risico (inventaris/ transport ), zodat premie- en provisievolume al snel te laag zijn voor een rendabele klantrelatie. Dat betekent dat veel verzekeraars alleen al om die reden afhaken, en ter zake kundige adviseurs dit soort opdrachten alleen op fee-basis zullen aannemen. 

 

Verzekerbaarheid hangt vooral af van het soort goederen, hoe serieus, ervaren en bestendig is de ondernemer , zijn er testprocedures of -rapporten en is een professionele site met een duidelijk - niet extreem breed - productpallet.  Goede algemene voorwaarden en een duidelijke prognose van omzet, winst en groei dragen bij aan de feestvreugde. 


B2Bsure helpt  MKB en ZZP bij het verkleinen van risico's, het verzilveren van kansen en de best passende verzekeringen. Vragen of hulp nodig? Contact

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste Steven en Norbert. Dank voor jullie reacties! Het is mij een stuk helderder waarom de verzekeraars momenteel niet in de rij staan. Mijn conclusie luidt een adviseur  inschakelen en deze mijn situatie volledig voorleggen. Hebben jullie nog tips voor goede adviseurs? (Norbert? )


Groet Bastiaan

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
26 minuten geleden, Bassios zei:

Beste Steven en Norbert. Dank voor jullie reacties! Het is mij een stuk helderder waarom de verzekeraars momenteel niet in de rij staan. Mijn conclusie luidt een adviseur  inschakelen en deze mijn situatie volledig voorleggen. Hebben jullie nog tips voor goede adviseurs? (Norbert? )


Groet Bastiaan

Norbert.


Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl

Focus op ondernemers- en insolventierecht

Mijn bijdrage aan de maatschappij lever ik in het (jeugd)strafrecht

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Wat je volgens mij goed in de gaten hebt is dat voorkomen van problemen beter is dan het verzekeren ervan. Je kan heel veel inschatten door gezond verstand. Als je opladers of (elektronisch) speelgoed importeert en verkoopt loop je (veel) meer risico dan bijvoorbeeld boeken. Je assortimentskeuze is dus heel belangrijk.  Je kan ook veel hebben aan reviews op sites zoals Banggood.com. Lees ook de diverse blogs over jouw soort producten.

Verder moet je zorgen dat de juiste wettelijke informatie voorhanden is waar het gaat om een goede gebruiksaanwijzing en het wijzen op mogelijke gevaren. Bij dropshippen kan je dan denken aan het mailen van (vertaalde) documenten in het Nederlands, of anders als je ook buiten Nederland verkoopt. 

 

Door zo veel mogelijk zelf te doen om problemen te voorkomen zal een verzekering eerder mogelijk en betaalbaar worden. Een zeker restrisico zal altijd blijven bestaan. Gelukkig hebben we geen echte claim cultuur zoals in Amerika. Aansprakelijkheid is beperkt of afwezig, zo lees ik, als je zelf geen idee kon hebben dat er wat mis was met het product. Doe dus alles om dit te kunnen bewijzen. Leg bijvoorbeeld een file aan van elk product met informatie die voorhanden is en zaken die je zelf hebt getest of laten testen. Door zo'n file kan je ook eerder gefundeerd beslissen om te stoppen met een bepaald product.

 

 

aangepast door Hans v N

Kemdirect Toiletvloeistof en reinigers voor caravan, camper en boot.

Sparringpartner voor IE en marketing (zie Inventigator)

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

Dwarsvraag/zijstraat: hoe verwerk je BTW en retouren?

 

Begrijp ik het goed dat je eigen (internationale)  inkoop en binnenlandse verzending combineert met directe verzending vanuit China naar Nederlandse consumenten?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

@Hans v N Hi Hans! Dank voor je uitgebreide bericht. Ik was nog niet bekend met de site Banggood.com, mooie aanvulling.  Momenteel stuur ik mijn klanten standaard een print van een Nederlandse gebruiksaanwijzing mee. Daarna verzend ik per mail ook nog aanvullende informatie, zodat zij eigenlijk alles kunnen lezen wat er te weten valt over hun bestelling en hoe zij deze dienen te gebruiken. Het stelt mij gerust te lezen dat Nederland niet erg claim-gevoelig is, in ieder geval niet ten opzichte van Amerika. Dit heb ik overigens vaker gehoord. Nogmaals dank voor de reactie.

 

@Highio Hi Highio! Leuk dat je weer reageert. BTW en retourneren zijn inderdaad de wat populairdere topics als het gaat over dropshipping. Terechte vraag dus. Voor wat betreft retourneren heb ik een overeenkomst met de leverancier, ik ontvang cash back (excl. verzendkosten) wanneer ik het product retourneer. De klant kan op zijn beurt naar mij retourneren en ontvangt - veel sneller - het aankoopbedrag gewoon netjes terug op de rekening. Ik heb daarnaast een accountant welke ervoor zorgt dat de BTW correct verwerkt wordt. Hier loop ik dus niet tegen problemen aan. Ik probeer vooral mijn juridische kennis te verrijken met mijn vraag op dit forum. Tot nu toe heeft dat zeker resultaat. Fijn om te zien hoeveel betrokken reacties er zijn!

 

Groet Bastiaan

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Geplaatst: (aangepast)

@Bassios wat vergoed jij jouw Nederlandse klant bij retournering? Het totale aankoopbedrag inclusief verzendkosten? En wie neemt dan de retourkosten van consument naar jou voor zijn rekening?

 

Hoe breng je consumenten de juiste (en geen dubbele) BTW in rekening bij leveringen vanuit China?

 

Wat gebeurt als klant annuleert voor ontvangst van de dropshipment zending?

 

Quote

Voor wat betreft retourneren heb ik een overeenkomst met de leverancier, ik ontvang cash back (excl. verzendkosten) wanneer ik het product retourneer.

Welke leverancier is dat dan, want je schrijft eerder over afname van diverse (Chinese) partijen.

 

Dat lijkt me toch wel de complexiteit en kwetsbaarheid van jouw nieuwe activiteit even afgezien van het (vooralsnog onverzekerde) productaansprakelijkheidsrisico wat in dit topic besproken wordt.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

HelikopterLandingsplaats...

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

@Highio Hi Highio. Ik heb mijn reactie even opnieuw moeten typen. Ik zie namelijk dat je het bericht hebt gewijzigd. Voor wat betreft retournering en btw zit ik goed. Ik ben mij bewust van het feit dat dubbele BTW voorkomen moet worden door BTW op juiste wijze in rekening te brengen. Hierover heb ik gesproken met adviseurs en heb ik geen verdere vragen over. 

 

Als de klant annuleert voor ontvangst van de Dropshipment zending, dan retourneert zij de bestelling - na ontvangst - van het pakket. Vervolgens ontvangt zij het totale aankoopbedrag op haar rekening, dat is inclusief verzendkosten van de bestelling. 

 

Bij een retourzending betaald de klant zelf de verzendkosten van de retourzending. Deze zijn echter beperkt, aangezien zij het verzenden naar mijn 'kantoor' (privé-adres]) in Nederland en het vaak brievenbus post betreft of gaat om kleine afmetingen. Klanten zijn hier bekend mee, want dit wordt duidelijk gecommuniceerd op mijn site. Tot dusver heb ik hier geen klachten over gehad. 

 

"Dat lijkt me toch wel de complexiteit en kwetsbaarheid van jouw nieuwe activiteit even afgezien van het (vooralsnog onverzekerde) productaansprakelijkheidsrisico wat in dit topic besproken wordt."

 

Dank voor de attendering.

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uur geleden, Bassios zei:

Het stelt mij gerust te lezen dat Nederland niet erg claim-gevoelig is, in ieder geval niet ten opzichte van Amerika.

 

Het productaansprakelijkheidsrisico heeft weinig te maken met claim-gevoeligheid en over het algemeen valt die claimgevoeligheid in de VS ook reuze mee : het grootste verschil zit m in de proces- en verweerkosten. 

 

Het risico van productaansprakelijkheid draait niet om kleine schades, wissewasjes en garantieclaims maar om calamiteiten  zoals ernstig letsel, overlijden en brand. 

De kans daarop is gelukkig voor de meeste producten extreem klein (maar niet 0) en dat vertaalt zich ook in relatief lage premie.....mits je geaccepteerd wordt. Daarvoor is het niet alleen handig en verstandig om zoveel mogelijk te voorkomen, te beperken of - indien nodig - te vermijden: het is ook een harde voorwaarde voor acceptatie van dit specifieke risico door verzekeraars 

 

 


B2Bsure helpt  MKB en ZZP bij het verkleinen van risico's, het verzilveren van kansen en de best passende verzekeringen. Vragen of hulp nodig? Contact

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Groeien doe je met ondernemers onder elkaar:

     

    ✓     Stel jouw vragen

    ✓     Deel jouw antwoorden

    ✓     Low profile

    ✓     Transparant

    ✓     Op jouw moment

    ✓     Altijd gebaseerd op relevantie, inhoud en vakmanschap

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké