• 0

zoektocht naar subsidie

In het woud van subsidie regelingen zie ik ondertussen door de bomen het bos niet meer! Ik heb al veel gelezen en gezien via diverse internetsites maar krijg niet bij iemand of ergens het idee 'daar moet ik zijn'. Soms twijfel ik aan de gegeven informatie, dan weer denk ik 'ziet er goed uit maar zal ook wel erg duur zijn'. Wat is wijsheid?

 

Er is een nieuw software programma ontwikkeld (is zo goed als klaar)dat gaat over intensieve case mangement binnen de hulpverlening. Het programma heeft een nieuw element in zich dat zich richt op vernieuwing binnen de hulpverlening, gericht op de hulpvrager. (ja sorry, beter kan ik het niet omschrijven, de redenen zullen duidelijk zijn).

We willen graag het programma online beschikbaar krijgen voor HBO studenten en tegelijkertijd een marketing strategie uitzetten om managers van hulpverlenende instanties te informeren.

 

Is er iemand binnen het forum die me een goed advies kan geven over verdere stappen? Moet ik voor de subsidie zoeken richting ICT? of richting hulpverlening? richting opleidingen? of misschien een combinatie van die factoren? Provinciaal? Landelijk? Europees?

 

Ieder goed advies is welkom!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zet even mijn rode hoed op

 

Zijn subsidies het enige bestaansrecht van jouw onderneming ?

 

/rode hoed.

 

Op de link pagina staan een aantal verwijzingen naar subsidie websites.

Verder is de medische wereld een nogal gesloten wereld waar ze niet zomaar een pakketje van een of ander bedrijfje aanschaffen.

Daarnaast duren dit soort verkooptrajecten jaren.

Ik denk dat jij op zoek moet gaan naar een partner die thuis is in de wereld van de zorg.

 

Heb je wel onderzoek gedaan of er een behoefte is voor jouw oplossing ?

Link naar reactie
  • 0

Merkava,

rode hoed? zal aan mij liggen maar dat snap ik niet.

Maar nee, subsidies zijn zeker niet het enige recht van bestaan, sterker nog, ik heb me nog helemaal niet in dit land begeven. Vandaar de vraag om hulp.

Het software pakket heeft zijn bestaansrecht in mijn ogen al redelijk goed bewezen. Een aantal HBO opleidingen hebben het al verplicht in hun studie paketten opgenomen. De behoefte voor de geboden oplossing? Het land van hulpverlenende instanties zit inderdaad niet eenvoudig in elkaar. Maar de discussies rondom case loads, werkdruk, reorganisaties en marktgericht innoveren zijn ook erg aanwezig. (Denk maar aan de laatste berichten rondom de jeugdhulpverlening).

 

De links pagina die je aangeeft heb ik bezocht. En dan loop ik toch weer tegen hetzelfde probleem aan. Waar moet ik beginnen?

Link naar reactie
  • 0

Voor zo'n omvangrijk project lijkt het me niet onverstandig een subsidie advies bureau in te schakelen.

 

Kom ik toch weer terug op mijn eerste vraag:

"maar krijg niet bij iemand of ergens het idee 'daar moet ik zijn'. Soms twijfel ik aan de gegeven informatie, dan weer denk ik 'ziet er goed uit maar zal ook wel erg duur zijn'. Wat is wijsheid?"

 

Link naar reactie
  • 0

Voor zo'n omvangrijk project lijkt het me niet onverstandig een subsidie advies bureau in te schakelen.

 

Kom ik toch weer terug op mijn eerste vraag:

"maar krijg niet bij iemand of ergens het idee 'daar moet ik zijn'. Soms twijfel ik aan de gegeven informatie, dan weer denk ik 'ziet er goed uit maar zal ook wel erg duur zijn'. Wat is wijsheid?"

 

 

Het lijkt mij ook verstandig een subsidie-adviesbureau in te schakelen. Zoek een bureau van een terzake kundige éénpitter. Ze werken meestal op basis van 'no cure no pay' en geven jouw project veel meer aandacht dan de grote bureaus.

 

ID

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo jager,

 

Er zijn een aantal Europese en landelijke subsidies waarvoor een gesprekje met een van de adviseurs van Senter Novem van het min. van Economische Zaken mij een goed startpunt lijkt.

 

In welke provincie ben je gevestigd of wil je werken?

Er zijn namelijk in een aantal provincies provinciale potten waar ook ondernemers met slimme ideeen uit mee kunnen eten. Als je van je idee voor HBO-studenten bijvoorbeeld een proefproject maakt samen met een opleiding en een of meerdere instellingen in een regio, is het wellicht mogelijk dat gedeeltelijk/half/grotendeels) te laten subsidieren.

Ik zit bijvoorbeeld in de adviescommissie voor innovatieve projecten in Noord-Brabant (www.innovatieveactiesbrabant.nl) waar zo'n project wellicht zou passen. Ik kan me niet indenken dat Brabant de enige provincie is met zo'n fonds. De afdeling Economische Zaken van je eigen provincie kan je wellicht vertellen of daar ook een of meerdere fondsen bestaan.

Heb je al contacten met Syntens in jouw regio? Ik weet dat zij (ook al in Brabant) diverse netwerken hebben opgezet van innovatieve ondernemers die in dezelfde branche werken. Misschien hebben ze ook wel ergens een clubje waar jij je bij aan kunt sluiten en waar je van de subsidie-ervaringen van collega's kunt leren.

 

tot slot:

Het kan soms een lange weg zijn en veel energie kosten waardoor het voor veel ondernemers niet rendabel is, maar er zijn ook ondernemers die heel veel te danken hebben aan verkregen subsidies. Voor zover ik kan zien heb je de meeste kans op succes als je in 'projecten' denkt.

 

 

In ieder geval veel succes met het uitzoeken van de mogelijkheden.

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Merkava,

rode hoed? zal aan mij liggen maar dat snap ik niet.

Maar nee, subsidies zijn zeker niet het enige recht van bestaan, sterker nog, ik heb me nog helemaal niet in dit land begeven. Vandaar de vraag om hulp.

Het software pakket heeft zijn bestaansrecht in mijn ogen al redelijk goed bewezen. Een aantal HBO opleidingen hebben het al verplicht in hun studie paketten opgenomen. De behoefte voor de geboden oplossing? Het land van hulpverlenende instanties zit inderdaad niet eenvoudig in elkaar. Maar de discussies rondom case loads, werkdruk, reorganisaties en marktgericht innoveren zijn ook erg aanwezig. (Denk maar aan de laatste berichten rondom de jeugdhulpverlening).

 

De links pagina die je aangeeft heb ik bezocht. En dan loop ik toch weer tegen hetzelfde probleem aan. Waar moet ik beginnen?

 

Rode hoed is om aan te geven dat ik even advocaat van de duivel speel.

 

Dus waar moet je beginnen.

Nou pak de telefoon en ga eerst eens met syntens bellen, kijk eens hoever je komt.

En zo het rijtje af, er komt vanzelf iemand voorbij die jouw antwoorden gaat geven op jouw vragen.

Zorg aleen wel dat je voor jezelf bepaalt wat voor vragen je precies hebt.

 

Ik krijg het idee dat je iets ontwikkeld hebt zonder te kijken naar de toekomst.

En nu sta je op het perron en blijkt jouw trein helemaal niet in het rooster te staan.

Dus ga rond vragen hoe op welke trein je moet stappen om verder te komen.

 

Ik kan je daarnaast aanraden om aan een uitgebreid netwerk te gaan werken.

Bezoek beurzen en andere plaatsen waar ondernemers komen.

Zorg dat je weet wie je moet hebben voor welke zaken, zorg dat als jij iets voor ze kan betekenen zij jou weten te vinden.

 

Suc6

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Karen,

Ik ben gevestigd in Brabant dus ik ga innovatieveactiesbrabant.nl zo meteen even uitgebreid bekijken. Syntens is me wel bekend dus daar ga ik dan ook even mijn licht op steken, Ik heb me trouwens al wel laten waarschuwen dat het geen eenvoudig traject is en nogmaals, het probleem blijft een beetje zitten dus enerzijds vernieuwing bij het aanbieden via internet en anderzijds een stimulerende gedragsverandering binnen de hulpverlening waardoor ik steeds op 2 benen wankel (da's volgens mij geen goede uitdrukking maar je snapt vast wel wat ik bedoel ;D).

In ieder geval bedankt voor je reaktie tot zover.

Link naar reactie
  • 0

De meest zinvolle subsidie is WBSO, maar die ia alleen voor speur en ontwikkeling werk. Je kan een paar ton krediet krijgen van de bank met een 80% garantie van TechnoPartner, de z.g.n. BBMKB regeling. Let op, het zijn er twee. Die ene (met garantie achteraf) doen de banken niet graag, die andere, met garantie vooraf is prima te doen. De rabobank in Brabant weet daar wel weg mee.

 

Verder zijn er wat lokale acties zoals Karen al opmerkte en voor de rest is er niet veel op dit moment. Je zou IS (innovatieve samenwerking) van SenterNovem nog kunnen gebruiken, maar die vergt samenwerking met derden en die wordt afgebouwd.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De meest zinvolle subsidie is WBSO, maar die ia alleen voor speur en ontwikkeling werk.

In formele zin is de WBSO geen subsidieregeling, maar een belastingfaciliteit. Het biedt als voordeel dat bij speur- of ontwikkelingswerk (projecten moeten vooraf worden goedgekeurd) minder loon- of inkomstenbelasting hoeft te worden betaald (en dit werk dus per saldo goedkoper wordt).

De regeling is niet erg interessant in het geval van een startende ondernemer met een eenmanszaak die werkt aan de ontwikkeling van een produkt. Zijn eerste zorg zal liquiditeit zijn om de externe kosten en zijn eigen inkomen te dekken. De WBSO biedt geen geld, maar besparing. Dat is in dit geval besparing op de over de winst geheven inkomstenbelasting. De WBSO heeft dan dus pas effect wanneer de zilvervloot arriveert, niet wanneer de kosten van de ontwikkeling moet worden gemaakt.

 

Link naar reactie
  • 0

In formele zin is de WBSO geen subsidieregeling, maar een belastingfaciliteit. Het biedt als voordeel dat bij speur- of ontwikkelingswerk (projecten moeten vooraf worden goedgekeurd) minder loon- of inkomstenbelasting hoeft te worden betaald (en dit werk dus per saldo goedkoper wordt).

De regeling is niet erg interessant in het geval van een startende ondernemer met een eenmanszaak die werkt aan de ontwikkeling van een produkt. Zijn eerste zorg zal liquiditeit zijn om de externe kosten en zijn eigen inkomen te dekken. De WBSO biedt geen geld, maar besparing. Dat is in dit geval besparing op de over de winst geheven inkomstenbelasting. De WBSO heeft dan dus pas effect wanneer de zilvervloot arriveert, niet wanneer de kosten van de ontwikkeling moet worden gemaakt.

 

 

OK, wat wil je daar mee zeggen? Dat zelfs de WBSO waardeloos is? Het is wél het instrument waar dit kabinet al zijn kaarten op gezet heeft. En of het nou strikt gezien een subsidie is of niet, is toch niet relevant?

 

Wat mij betreft mogen alle subsidies gericht op valorisatie van kennis en het starten van een eigen bedrijf de prullenbak is. Het ROI van het totale subsidiepakket is negatief. Voor de staat, maar ook voor de ondernemers.

 

Ik ken weining bedrijven die succesvol zijn DANKZIJ subsidies. Ik ken wél een hoop bedrijven die ik hun jacht op subsidies uit het oog verleiezen wat er nou werkelijk belangrijk is voor hun bedrijf.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

De regeling is niet erg interessant in het geval van een startende ondernemer met een eenmanszaak die werkt aan de ontwikkeling van een produkt.

OK, wat wil je daar mee zeggen?

Het staat er...

 

Het ROI van het totale subsidiepakket is negatief. Voor de staat, maar ook voor de ondernemers.

 

Ik ken weining bedrijven die succesvol zijn DANKZIJ subsidies. Ik ken wél een hoop bedrijven die ik hun jacht op subsidies uit het oog verleiezen wat er nou werkelijk belangrijk is voor hun bedrijf.

Je opmerking geeft me hetzelfde prettige gevoel als door een kaameraad behoedt te zijn voor koop bij een handelaar in nepgoud in wiens gladde praatjes je zo zou trappen, ondanks dat je daarvoor veelvuldig gewaarschuwd was en bij soortgelijke verhalen van anderen altijd gedacht had "dat overkomt mij nooit"

 

Je hebt een reusje verdiend.

Link naar reactie
  • 0

Dat is in dit geval besparing op de over de winst geheven inkomstenbelasting. De WBSO heeft dan dus pas effect wanneer de zilvervloot arriveert, niet wanneer de kosten van de ontwikkeling moet worden gemaakt.

 

 

OK, wat wil je daar mee zeggen? Dat zelfs de WBSO waardeloos is? Het is wél het instrument waar dit kabinet al zijn kaarten op gezet heeft. En of het nou strikt gezien een subsidie is of niet, is toch niet relevant?

 

 

De WBSO is inderdaad fiscaal. Voor zover je in loondienst bent kunt je na ontvangst van de beschikking voorminderen bij de fiscus en heb je dus meteen meer liquiditeit. Als zelfstandige heb je dat voordeel inderdaad niet en blijft het bij een extra aftrekpost.

Als je wilt weten hoe het precies zit kijk dan op www.senternovem.nl/wbso

SenterNovem voert beleid uit voor verschillende overheden op het gebied van innovatie, energie & klimaat en milieu & leefomgeving en draagt zo bij aan innovatie en duurzaamheid · Meer informatie: www.senternovem.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.