• 0

Afschrijving (willekeurige) verwerken in boekhouding

(aangepast)

Beste Higerlevel-forumleden,

 

Ik heb een hoop informatie, blogs en topics gelezen om een antwoord te vinden maar ben er niet uitgekomen.

Ik zie door de bomen het bos even niet meer door aanschaf van een bedrijfsmiddel dat boven de 450 euro ligt.
Er komen wat "regels" bij kijken die ik, naar mijn zegge, allemaal heb doorgenomen.

Mijn boekhouding doe ik in Excel en voer de gegevens gewoon handmatig in.

 

De aankoop betreft een steiger, gekocht op 1-12-2018, met de waarde 3250 euro excl. BTW.


De "regels" die ik gevonden heb zijn:

 

- De KIA     

Die mag ik toepassen en zou 28% van 3250 euro zijn.     -->    Komt uit op 910 euro die ik bij de IB 2018 mag invullen (via een speciaal daarvoor bedoeld kopje die dit dan aan het "einde" verrekent met de winst.) Deze hoeft verder niet in de boekhouding opgenomen te worden zoals ik het begrijp.

 

- Willekeurige afschrijving (starters)     

Die mag ik toepassen omdat ik in aanmerking kom voor de startersaftrek (omdat ik die pas 1x heb toegepast en ook het urencriterium voor zelfstandigenaftrek heb gehaald).

De restwaarde moet ik in dit geval zelf schatten omdat de fabrikant van de steiger dit niet kan/wil afgeven. De restwaarde zet ik hierbij op 10% ofwel 325 euro.

De levensduur hangt volgens de fabrikant af van het gebruik (erg vaag) maar aangezien de garantie 5 jaar is gaven ze aan dit als de verwachte levensduur te zien. Dit lijkt me niet echt correct omdat de steiger hoogst waarschijnlijk minstens 10 jaar meegaat maar oké.

 

Ik heb in 2018 na alle aftrekposten (inkoop, autokosten, KIA, zelfstandigenaftrek+startersaftrek) waarschijnlijk geen winst meer over. In 2019 schat ik mijn inkoop erg laag en is mijn verkoop hoog waardoor het mij gunstig lijkt de steiger in 2019 ineens af te schrijven.

 

Mijn probleem: Hoe verwerk ik deze aankoop en de willekeurige afschrijving in mijn boekhouding ?

 

Is het nu de bedoeling dat ik de factuur gewoon bij het 4e kwartaal van 2018 onder "inkoop" invoer met 3250 euro excl. BTW en deze dus bij de btw aangifte terug vraag?
Of moet het dan zijn;  3250 - 325 (restwaarde) = 2925 euro excl.?
Of moet ik de factuur bij "inkoop" invoeren op het moment van afschrijving ? Dus in het 1e kwartaal van 2019 bijvoorbeeld ?

 

Het laatste wat ik kan bedenken is dat ik een apart tabblad zal moeten maken, "afschrijvingen", en daarin deze factuur zal moeten verwerken. Als dit het geval is moet ik de factuur dan helemaal niet bij de inkoop invoeren? Of met 0 euro excl. met de verwijzing zie "afschrijvingen"?

 

Ik hoop hierbij een duidelijke vraagstelling neer te hebben gezet. Ik heb het nog eens nagelezen voor het te posten en komt bij mij erg verwarrend over, maar misschien is dit juist omdat ik het niet begrijp. Als ik ergens nog een toelichting op kan geven om iets te verhelderen doe ik dit graag!

 

Vast heel erg bedankt voor het lezen en ik hoor het graag!

 

 

 

 

 

 

aangepast door schilderke
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Hallo Schilderke,

 

Aankoop

Je boekt de inkoopfactuur (met de daarop vermelde factuurdatum) bijvoorbeeld zo:

- Inventaris € 3.250,00

- Te vorderen BTW € 682,50

- Aan Crediteuren € 3.932,50

De factuurdatum is bepalend voor de (teruggaaf in de) BTW-aangifteperiode.

Bij een aanschaf in december 2018 is dit het 4e kwartaal van 2018.

 

Afschrijving

In het jaar waarin je willekeurig afschrijft (bijvoorbeeld 2019) boek je bijvoorbeeld:

- Afschrijvingskosten inventaris € 2.925 (verlies-en-winstrekening)

- Aan Afschrijving inventaris € 2.925 (balans)

De balanswaarde van de steiger is dan € 3.250 - € 2.925 = € 325

 

KIA

Met de KIA doe je in de boekhouding inderdaad niets.

 

Investeringen

Ik houd, naast mijn boekhoudprogramma, ook een Excel bestand bij van investeringen met (per investering) aanschafdatum, aanschafwaarde, restwaarde, afschrijving (per jaar)  en boekwaarde.

aangepast door Lex van Roode

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt voor de snelle reactie Lex!

 

Ik begin er al meer van te snappen maar ben er nog niet helemaal denk ik.

 

BTW-AANGIFTE

Als ik het goed begrijp mag ik de btw dus wel gewoon in zijn geheel terugvragen. Of ik nou afschrijf dit jaar of niet en of er een restwaarde is na X aantal jaren heeft daar niks mee te maken.

 

INKOMSTENBELASTING 

2017

Bij mijn eerste IB aangifte, die van 2017, heb ik mijn inkomsten + mijn eindvoorraad (01-01-2017 t/m 31-12-2017) + rente van de bank opgeteld en daar heb ik gewoon alle kosten die ik maakte bij inkoop (klimmateriaal, machines, gereedschap, voorraad, verf, premies bank/website, reclame) afgehaald en de km kosten (0,19/km) afgehaald. Ik had verder geen afschrijvingen.  Is dit correct ?

 

2018

Zoals ik het begrijp doe ik dus in 2018 hetzelfde, alleen is dan belangrijk dat het alleen gaat om 2018.  Dus ( inkomsten 2018 + eindvoorraad 2018 (01-01-2018 t/m 31-12-2018) + rente 2018 )     -      ( inkoop 2018 + km kosten 2018 ). De eindvoorraad van 2017 doet hierbij dus niet mee. Het gaat echt alleen over wat ik over heb gehouden, "voorraad", van wat ik in 2018 gekocht heb. Is dit correct ?

 

2019
Het lijkt me niet de bedoeling dat ik de kosten van de steiger gewoon weglaat bij de eindvoorraad 2018 en de inkoop 2018 en deze dan volledig (3250) bij inkoop 2019 en afgeschreven (325) bij eind voorraad 2019 toevoeg aan de aangifte.

Ik heb het idee dat ik ze er in 2018 gewoon bij moet laten staan en dan in 2019 een afschrijving toe moet voegen.
De formule zou dan in 2019 worden:   (inkomsten 2019 + eindvoorraad 2019 + rente 2019)    -    (inkoop 2019 + km kost 2019 + afschrijving 2019?)

 

Hierbij zou de afschrijving 2019 dan aanschaf - restwaarde worden = 3250 - 325 = 2925

Is dit correct ?


 

Even in het kort:              2017        (Inkomsten + Eindvoorraad + Rente) - (Inkoop + KM kosten)

                                                   2018        (Inkomsten + Eindvoorraad + Rente) - (Inkoop + KM kosten)

                                                   2019        (Inkomsten + Eindvoorraad + Rente) - (Inkoop + KM kosten + Afschrijving)

 

 

EIGENVERMOGEN OP DE BALANS + GEHELE VOORRAAD

Nog een vraag die in me opkwam was:
Als ik de steiger "afschrijf", moet ik dan op de balans de waarde bij voorraad ook aanpassen en daarbij dus ook het EV op de balans ?

 

 

Heel erg bedankt voor de al gegeven hulp en vast weer bedankt voor het lezen!

 

 

aangepast door schilderke
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De steiger is geen voorraad maar inventaris. Voorraad is voor producten die je opgebruikt of verkoopt, zoals verf. 

Bij het afschrijven boek je afschrijfkosten (die de winst verlagen) tegen de balanspost inventaris.

 

aangepast door mmint
Link naar reactie
  • 0

@mmint

Met de "eindvoorraad" bedoel ik "alles wat ik nog "over" heb van mijn inkopen uit het betreffende jaar" om het zo maar te zeggen.

 

Mijn trappen/ladders + toebehoren vallen bij mijn balans onder "Klimmateriaal" bij Vlottende Activa. Dit omdat de post "Inventaris" bij Vaste Activa telkens omschreven wordt als voorwerpen die meer waard zijn als 450 euro. Aangezien al mijn klimmateriaal daar (450 euro excl.) onder valt zou het niet kloppen het daar bij te zetten.

 

Het lijkt me niet verplicht om de steiger dan wel bij inventaris te zetten, of zie ik dat verkeerd ? (Zou alleen verwarrend zijn lijkt me)

 

Ik snap niet helemaal wat u bedoelt met "Bij het afschrijven boek je afschrijfkosten (die de winst verlagen) tegen de balanspost inventaris"

Als ik de steiger in 2018 toevoeg aan de balans zou er dus een post (inventaris of "klimmateriaal" - debet) stijgen met 3250, waardoor er ook een post (eigenvermogen - credit) stijgt met 3250. Wat gebeurt er dan met die posten als ik in 2019 tot de restwaarde zou afschrijven ? (restwaarde is 325)

 

Zijn de rest van mijn vragen dan trouwens allemaal correct ?
Of heeft dit alleen betrekking op mijn laatste vraag ?

 

Bedankt voor uw antwoord! Ik hoor het graag.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Wanneer de steiger minder dan 450 euro ex. kost, kun je de kosten ervan net als die van  bv. je kwasten direct als kosten nemen. Je hoeft deze dan miet op de balans te activeren en af te schrijven (ongeacht de restwaarde). Echter, je schrijft dat deze duurder is dan 450,- ex btw. ("Het lijkt me niet de bedoeling dat ik de kosten van de steiger gewoon weglaat bij de eindvoorraad 2018 en de inkoop 2018 en deze dan volledig (3250) bij inkoop 2019 en afgeschreven (325) bij eind voorraad 2019 toevoeg aan de aangifte."). In dat geval zet je de steiger op de balans en schrijf je deze af. Normaliter is dat met maximaal 20%, maar bij willekeurige afschrijving mag je een hoger percentage (tot 100%) hanteren.

 

Nb. ik reageerde alleen op je laatste opmerking ("Als ik de steiger "afschrijf", moet ik dan op de balans de waarde bij voorraad ook aanpassen en daarbij dus ook het EV op de balans ?").

 

Quote

Als ik de steiger in 2018 toevoeg aan de balans zou er dus een post (inventaris of "klimmateriaal" - debet) stijgen met 3250, waardoor er ook een post (eigenvermogen - credit) stijgt met 3250. Wat gebeurt er dan met die posten als ik in 2019 tot de restwaarde zou afschrijven ? (restwaarde is 325)

Inderdaad. In 2019 boek je de afschrijfkosten waarmee de balanspost verlaagd wordt.

aangepast door mmint
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Higherlevel-forumleden,

 

Is er misschien iemand die antwoord heeft op mijn andere vragen?

 

 

@mmint

 

Bedankt voor u reactie!

Wordt de steiger dan ineens nog maar 10% waard in mijn bedrijf?

 

Even als voorbeeld:

 

2018                                                                                                                                                             2019

 

Debet                                                             Credit                                                                                Debet                                                  Credit

Klimmateriaal : 3250                           Eigen vermogen : 3250                                           Klimmateriaal : 325                    Eigen vermogen: 325

 

Is dit juist ?

 

Dat zou betekenen dat mijn bedrijf minder waard wordt omdat ik de steiger afschrijf, terwijl de steiger wel de nieuwwaarde heeft stel dat ik hem verkoop.

Is dat dan door dat ik willekeurig afschrijf ?

 

aangepast door schilderke
Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, schilderke zei:

Dat zou betekenen dat mijn bedrijf minder waard wordt omdat ik de steiger afschrijf, terwijl de steiger wel de nieuwwaarde heeft stel dat ik hem verkoop.

Is dat dan door dat ik willekeurig afschrijf ?

 

Fiscaal staat er dan opeens een lager bedrag in de boeken. De waarde is fiscaal nog maar 325 euro, terwijl het in werkelijkheid misschien nog 3.000 euro op kan brengen. Normaal zou je afschrijven in een aantal jaren (minimaal 5 jaar), maar nu heb je die afschrijvingskosten al meteen genomen. Als starter heb je het voordeel dat je mag kiezen  wanneer en hoeveel ("willekeurig") je die afschrijving neemt gedurende de startersjaren.

 

Dat betekent overigens niet dat je die afschrijving meteen moet nemen. Het kan ook zijn dat het handiger uitkomt om dat in het derde jaar pas te doen, wanneer je mogelijk wat meer winst maakt. En dat betekent ook dat je niet meteen met afschrijven hoeft te beginnen in het eerste of tweede jaar, als er toch nog nauwelijks winst is om het mee te verrekenen.

 

Als je trouwens de steiger verkoopt voor een behoorlijk bedrag, terwijl je fiscaal al 90% hebt afgeschreven, dan zal dat betekenen dat je een behoorlijk boekwinst maakt op dat moment. Die boekwinst is uiteraard gewoon onderdeel van je (fiscale) winst en dus belast met inkomstenbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, schilderke zei:

Dat zou betekenen dat mijn bedrijf minder waard wordt omdat ik de steiger afschrijf, terwijl de steiger wel de nieuwwaarde heeft stel dat ik hem verkoop. Is dat dan door dat ik willekeurig afschrijf ?

In de fiscale jaarrekening is uw bedrijf inderdaad minder waard geworden, maar geen paniek ...

 

Er zijn namelijk  twee soorten jaarrekeningen, de fiscale en de bedrijfseconomische jaarrekening.
De fiscale jaarrekening wordt gebruikt voor de berekening van de fiscale winst van uw onderneming.  Op basis van deze fiscale winst wordt de belastingheffing van de inkomsten- of vennootschapsbelasting vastgesteld.

 

De bedrijfseconomische jaarrekening geeft een correcter financieel beeld van uw onderneming weer, waarbij geen rekening met fiscale normen wordt gehouden. De bedrijfseconomische jaarrekening kan o.a. gebruikt worden bij financiering van nieuwe bedrijfsmiddelen. Het verschil tussen de fiscale en de bedrijfseconomische jaarrekening is de stille reserve.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.