• 0

Nog een keer: holdingstructuur, waar dga salaris?

(aangepast)

Goed forum is dit.

 

Ik besef me dat dit onderwerp al zo vaak is langsgekomen, maar het blijft ingewikkeld. Ik heb al een aantal jaar ook een stamrecht b.v. (geen ondernemjng voor de btw nu). Ik heb ook al eenkele jaren een eenmanszaak (interim management). Nu heb ik besloten om de eenmanszaak te staken (jammer, jammer fiscaal gezien) en mijn activiteiten vanuit een B.V voort te zetten.

 

Reden is dat mijn nieuwste interim klus er een is waarin ik ook bestuurder ben bij de klant. Dan werk je niet echt lekker vanuit een eenmanszaak. Dit is een langere klus, waar aan het eind van het traject nog een sucess fee (hoe te structureren nog niet bekend, maar te voorkomen dat het als onderdeel gebruikelijk loon kan worden gezien). Dus heb ik een b.v. opgericht onder de stamrecht b.v. (de werk b.v.). De activiteiten doe ik vanuit de werk b.v. (de opdracht, die in principe 40 uur per week is, plus wat los vast werk voor een andere opdrachtgever), dit om fictieve dienstbetrekking ter vermijden. De hoofdopdracht is zo'n 110k per jaar  omzet en los/vast alles tussen de 1K en 8-10K per jaar. Ik wik mezelf eigenlijk ca. 3600 per maand uitkeren netto (5.600 bruto) plus vakantiegeld en de rest na aftrek kosten als winst behouden. Ik ga immers niet zomaar zonder tussenpoos van de ene na de andere opdracht.

 

Ik zit nog steeds te ploeteren waar ik mezelf ga verlonen de holding (stamrecht) of werk b.v. adviezen/beschikbare info is niet eenduidig. Ik ben 100% eenpitter en 100% aandeelhouder holding en dus indirect 100% in de werk b.v.

 

1. Vanuit holding:

A) + evt. Exit Fee (die wel via de werk b.v. komt) beter als niet loon/gebruikelijk loon te behandelen?

B) + wat meer flexibiliteit in toepassen hoogte gebruikelijk loon (makkelijker toepassen +/- 25% afwijking meest vergelijkbaar loon) ipv de ongunstigere afroommethode belastingdienst?

C) - administratie holding wordt duurder door o.a. btw plichtig worden (kost me nu eur 400,- per jaar).

D) - zorgvuldig zijn bij uitkeren dividend holding vanwege stamrechtverplichting in de holding.

 

2. Vanuit werk b.v.

A) ? Impact op evt. exit fee? Lijkt me niet als ik dat goed structureer, doel is om bij succes dit via deelnemingsvrijstelling wel te parkeren in holding.

B) ? Is er werkelijk verschil in de gebruikelijk loon regeling vs. vanuit de holding?

C) + holding administratie blijft goedkoop. Geen gedoe met managementovereenkomsten, management fees en btw aangiftes.

D) - idem, je moet zorgvuldig blijven in uitkeringen vanuit de holding.

 

Wie heeft advies? zijn er andere punten? Gaat me primair om B) en daarna A), is eigenlijk balen dat ik moet stoppen met de eenmanszaak, met 120K omzet per jaar is buiten de beperking aansprakelijkheid een b.v. fiscaal helemaal niet interessant (als er geen substantiele succes fee is uiteindelijk)

aangepast door Littletycoon
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
16 uur geleden, Littletycoon zei:

Goed forum is dit

Yep :classic_cool:

 

16 uur geleden, Littletycoon zei:

Ik zit nog steeds te ploeteren waar ik mezelf ga verlonen de holding (stamrecht) of werk b.v. adviezen/beschikbare info is niet eenduidig.

 

Een eenduidig antwoord dan gebaseerd op gezond verstand en bezit (winst) scheiden van risico (werkmij) :

  • Opdracht aannemen en factureren/ontvangen vanuit de werkmij,
  • managementfee vanuit Holding factureren naar werkmij (en indien fiscale eenheid voor de BTW  dan hoeft de holding dat niet met BTW te doen, scheelt voorfinancieren van BTW)
  • Verlonen gebruikelijk loon in de holding 

 

In reactie op jouw vragen:

Ad 1A /2A:  waar verlonen heeft geen enkele invloed. 

Ad 1B / 2B: idem , geen invloed en geen verschil

Ad 1C / 2C: btw aangiftes holding over manamagementfee niet aan de orde bij fiscale eenheid H-W voor de BTW

Ad 1D / 2D: ook dit staat los van de keuze waar verlonen 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.