• 0

Factuurbedrag later ontvangen: welk boekjaar

(aangepast)

Hoi,

 

Ik heb een factuur die ik in november 2018 heb verstuurd nu pas ontvangen op de bank. Nu weet ik dat het BTW bedrag altijd aangegeven moet worden in tijdvak van de factuurdatum, maar hoe zit het met de omzet die ik heb ontvangen. Moet ik die meemen in aangifte van 2018 of 2019? 

aangepast door Lettermachine

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de factuur van november 2018 een in 2018 geleverde prestatie betreft,  moet de omzet in 2018 geboekt worden.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0
15 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Als de factuur van november 2018 een in 2018 geleverde prestatie betreft,  moet de omzet in 2018 geboekt worden.

Oke dank dan weet ik dat. En stel nou al, je hypothetisch gezien dat bedrag helemaal niet meer ontvangt. Moet je het toch  bij de omzet rekenen?  

Uw zakelijke en creatieve teksten, snel en goedkoop op http://www.lettermachine.nl

  • 0
10 uur geleden, Roel J zei:

En als zeker wordt dat je het niet meer ontvangt dan mag je het weer aftrekken van je omzet over dat jaar.

Ter aanvulling ...

 

Teruggaaf BTW van oninbare vorderingen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

  • 0
16 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Als de factuur van november 2018 een in 2018 geleverde prestatie betreft,  moet de omzet in 2018 geboekt worden.

 

Inderdaad, anders zou het wel een enorme administratieve ellende krijgen voor facturen die ergens eind december schrijft en vrijwel altijd pas in het volgende jaar betaald worden. 

  • 0

Bovenstaande is gebaseerd op een administratie volgens het factuurstelsel (factuurdatum geeft BTW tijdvak aan). Indien de administratie is ingericht obv het kasstelsel geeft de bankdatum het BTW tijdvak aan.

 

Van de site belastingdienst:

Als u het kasstelsel toepast, berekent u de btw op basis van uw kas- en bankadministratie. U berekent de btw over de inkomsten die in het tijdvak waarover u aangifte doet, daadwerkelijk zijn bijgeboekt op uw bankrekening of ontvangen zijn in uw kas.

BTW kasstelsel

 

De meeste organisaties hanteren het factuurstelsel. Bij ZZP-ers komt het kasstelsel nog wel eens voor. Het kasstelsel moet wel consequent worden aangehouden.

  • 0

Ik zou maar uitgaan van factuurstelstel, waarom zou je anders facturen versturen? 

 

Kasstelsel lijkt me meer iets voor retail en dergelijke. En dan zit je wel met de issue dat mensen iets op 31 december kopen en die pintransactie pas op 2 januari verwerkt wordt. 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 52 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.