• 0

Gestopte eenmanszaak: verkoop bestelauto zonder BTW nummer

Mijn broer heeft enkele jaren een koeriersbedrijf (eenmanszaak). In januari 2018 heeft hij een ongeluk gehad. Hij heeft weer moeten leren lopen ed. In september 2018 werd duidelijk dat hij nooit meer als koerier aan de slag kon. Daarop is de eenmanszaak met terugwerkende kracht per 1-2-2018 uitgeschreven. Omdat hij vanaf die maand helemaal niet meer heeft kunnen werken en alle betalingen over het verrichte werk ontvangen waren. Met het idee om dan bij het doen van de IB aangifte 2018 zakelijk af te rekenen met de belastingdienst

Begin 2017 heeft hij nog een nieuwe bestelauto (n1) gekocht. Als ondernemer met een BTW-nummer kwam hij in aanmerking voor een lager tarief motorrijtuigenbelasting. De bestelauto moest nog verkocht worden. Nu kwamen we bij de dealer waar de auto nieuw is gekocht. Nu gaf deze aan dat hij de auto niet in kan ruilen omdat mijn broer geen BTW nummer meer heeft. Hadden wij de auto moeten verkopen voor de uitschrijving bij de kvk?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
40 minuten geleden, kooijen zei:

Nu gaf deze aan dat hij de auto niet in kan ruilen omdat mijn broer geen BTW nummer meer heeft.

Wellicht dat de bestelauto door deze dealer minder makkelijk is te verkopen, maar ... een autohandelaar kan en mag een marge-auto altijd als btw-auto verkopen ... tenminste als hij dat wil.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Vandaag bij een andere dealer geweest. Deze gaf inderdaad aan dat hij de auto in kan ruilen. Maar het gaat dan om een lager bedrag.

De verkoper gaf aan dat het voor mijn broer interessanter is als hij de auto nog zakelijk kan verkopen. Maar zoals hierboven al aangegeven is het bedrijf al uitgeschreven. Hij heeft dus geen btw nummer meer. Dan kan dat toch niet meer? Of is dit nog te corrigeren voordat de aangifte IB over 2018 wordt gedaan?

Wij zijn er vanuit gegaan dat bij stoppen de auto automatisch naar prive zou gaan. En dit geen nadeel zou zijn omdat op de site van de belastingdienst staat dat zowel bij stoppen als bij verkoop binnen 5 jaar aan een particulier bpm betaalt moet worden.

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
44 minuten geleden, kooijen zei:

Vandaag bij een andere dealer geweest. Deze gaf inderdaad aan dat hij de auto in kan ruilen. Maar het gaat dan om een lager bedrag.

De verkoper gaf aan dat het voor mijn broer interessanter is als hij de auto nog zakelijk kan verkopen. Maar zoals hierboven al aangegeven is het bedrijf al uitgeschreven. Hij heeft dus geen btw nummer meer. Dan kan dat toch niet meer? Of is dit nog te corrigeren voordat de aangifte IB over 2018 wordt gedaan?

 

Je kunt een aanvullende aangifte doen. Dat kan volgens mij ook nog steeds per brief. Leg de situatie uit en bereken één en ander op de juiste manier. En ik denk dat de juiste uitleg is: 'de activiteiten liggen al wel geruime tijd stil, maar aangezien er nog ondernemersbezittingen zijn, is de beslissing de onderneming voor de BTW af te melden onjuist geweest. We hebben daarbij niet het juiste advies gehad en willen dat nu corrigeren'. 

Quote

Wij zijn er vanuit gegaan dat bij stoppen de auto automatisch naar prive zou gaan. En dit geen nadeel zou zijn omdat op de site van de belastingdienst staat dat zowel bij stoppen als bij verkoop binnen 5 jaar aan een particulier bpm betaalt moet worden.

Die aanname is onjuist: als je van zaak naar privé haalt, moet er in ieder geval BTW afgedragen worden en in dit geval ook nog eens BPM. 

Link naar reactie
  • 0

Bedoel je dan bij het eerste punt dat we eerst aan moeten vragen of we een aanvullende aangifte kunnen doen? Want we kunnen pas weer iets als het BTW nummer er is. Want de garage kan de auto nu niet inkopen met BTW.

 

Bij het tweede punt waren we wel op de hoogte dat er sprake was van BTW betalen en BPM. Zonder nadeel bedoelde ik mbt BPM. Op de site van de balstingdienst staat dat je bij stoppen ook BPM moeten betalen. Dat hebben wij opgevat dat je ook bij zakelijk verkoop met BTW bpm moet betalen omdat je stopt. Dus dat het niet uitmaakte of de auto eerst verkocht werd zakelijk. Of pas nadat deze naar privé was gegaan.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
9 minuten geleden, kooijen zei:

Bedoel je dan bij het eerste punt dat we eerst aan moeten vragen of we een aanvullende aangifte kunnen doen? Want we kunnen pas weer iets als het BTW nummer er is. Want de garage kan de auto nu niet inkopen met BTW.

 

Bij het tweede punt waren we wel op de hoogte dat er sprake was van BTW betalen en BPM. Zonder nadeel bedoelde ik mbt BPM. Op de site van de balstingdienst staat dat je bij stoppen ook BPM moeten betalen. Dat hebben wij opgevat dat je ook bij zakelijk verkoop met BTW bpm moet betalen omdat je stopt. Dus dat het niet uitmaakte of de auto eerst verkocht werd zakelijk. Of pas nadat deze naar privé was gegaan.

Nu ben ik je even kwijt. Heb je nu wel of niet BTW afgedragen bij het overdragen naar privé? 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.