• 0

Facturen crediteren gunstigere marge-regeling

Ik heb in 2018 wat spullen ingekocht van particulieren, netjes met een inkoop-verklaring als het boven de € 500,- is.

Nu heb ik deze spullen verkocht aan particulieren met een 21% BTW factuur.

 

Ik kwam er later achter dat je dan de marge-regeling globalisatie mag gebruiken.

Dit is een stuk gunstiger en zou over 2018 best wel wat BTW schelen (paar duizend euro)

 

Kan/mag ik dit alsnog toepassen? Moet ik de facturen dan crediteren en een nieuwe factuur aanmaken voor de marge-regeling?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
4 uur geleden, Branko Collin zei:

Ik weet dat je btw tot vijf jaar na de aangifte mag corrigeren, maar weet niet precies hoe dat in jouw situatie werkt.

 

Ja lijkt mij op zich ook geen probleem omdat het particulieren zijn waar het weer aan verkocht is.

Maar kan er helemaal niks over vinden op internet.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Eén van de belangrijke uitgangspunten bij BTW is dat je de BTW zoals die op de factuur vermeldt, af moet dragen. Daarnaast zit je met de BTW-specifieke regelgeving dat je binnen vijftien dagen na het einde van de maand waarin je geleverd hebt moet factureren. 

 

Dus formeel is crediteren niet echt een optie. Praktisch denk ik dat er genoeg ondernemers zijn die in dit geval de klant een gecorrigeerde factuur zouden sturen met een 'u hebt ten onrechte een factuur met daarop BTW vermeld gekregen, in de bijlage de juiste factuur' met daarbij dan een factuur waarop staat 'marge-regeling van toepassing' en daarna een suppletieaangifte zouden doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.