• 0

Gedeeltelijk privé gebruik voorbelasting: Hoe te verwerken in boekhouding?

Ik ben een leek in boekhouden, maar heb na het goed uitzoeken toch aangedurft een eigen boekhouding op te zetten. Nu heb ik recent een paar kantoor artikelen aangeschaft die ik ook gedeeltelijk privé gebruik. Nu heb ik een tijd zitten zoeken, en heb op de website van de belastingdienst de eisen gevonden over hoe je dit moet aanpakken, en in welke gevallen dit uberhaupt is toegestaan.

 

Die aankopen gebruik ik ongeveer 30% van de tijd privé, en ik zou dan ook 70% van de voorbelasting willen aftrekken komend kwartaal. Echter vraag ik me nu af hoe ik dit in de boekhouding moet verwerken. Overal op internet zie ik dingen staan als "Vermeld dit privé gebruik in de boekhouding", maar ik zie nergens HOE ik dit kan vermelden.

 

Zelf dacht ik eerst aan mezelf een factuur uitschrijven voor het privé gebruik, maar dan wordt de btw van die factuur gerekend bij alle overige btw, terwijl privé gebruik bij de aangifte apart vermeld moet worden.

Kan iemand dit verduidelijken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

3 uur geleden, Rob Bo zei:

Zelf dacht ik eerst aan mezelf een factuur uitschrijven voor het privé gebruik

Nee, met een factuur uitschrijven maak je het alleen maar complexer.

 

Het makkelijkste kun je gewoon de complete factuur verwerken zoals je normaal ook zou doen. Ook de volledige BTW kun je als voorbelasting aftrekken. Daarna (bijvoorbeeld voor het 4e kwartaal) kun je correctieboekingen doen voor je privé gebruik.

 

Zo boek je tijdens het jaar de factuur (bijvoorbeeld 100,- excl.)

Aan te betalen debiteur 121,00

Kosten 100,00

Voorbelasting hoog 21,00

 

Voor de correctie bij de jaarafsluiting en opgave 4e kwartaal kun je het volgende doen.

Privé gebruik goederen 36,30 (dit is een balanspost die als Privé opname gerekend wordt)

Aan kosten 30,00 (hier laag je de kosten dus weer mee af, met die 30%)