• 0

Gedeeltelijk privé gebruik voorbelasting: Hoe te verwerken in boekhouding?

Ik ben een leek in boekhouden, maar heb na het goed uitzoeken toch aangedurft een eigen boekhouding op te zetten. Nu heb ik recent een paar kantoor artikelen aangeschaft die ik ook gedeeltelijk privé gebruik. Nu heb ik een tijd zitten zoeken, en heb op de website van de belastingdienst de eisen gevonden over hoe je dit moet aanpakken, en in welke gevallen dit uberhaupt is toegestaan.

 

Die aankopen gebruik ik ongeveer 30% van de tijd privé, en ik zou dan ook 70% van de voorbelasting willen aftrekken komend kwartaal. Echter vraag ik me nu af hoe ik dit in de boekhouding moet verwerken. Overal op internet zie ik dingen staan als "Vermeld dit privé gebruik in de boekhouding", maar ik zie nergens HOE ik dit kan vermelden.

 

Zelf dacht ik eerst aan mezelf een factuur uitschrijven voor het privé gebruik, maar dan wordt de btw van die factuur gerekend bij alle overige btw, terwijl privé gebruik bij de aangifte apart vermeld moet worden.

Kan iemand dit verduidelijken?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

3 uur geleden, Rob Bo zei:

Zelf dacht ik eerst aan mezelf een factuur uitschrijven voor het privé gebruik

Nee, met een factuur uitschrijven maak je het alleen maar complexer.

 

Het makkelijkste kun je gewoon de complete factuur verwerken zoals je normaal ook zou doen. Ook de volledige BTW kun je als voorbelasting aftrekken. Daarna (bijvoorbeeld voor het 4e kwartaal) kun je correctieboekingen doen voor je privé gebruik.

 

Zo boek je tijdens het jaar de factuur (bijvoorbeeld 100,- excl.)

Aan te betalen debiteur 121,00

Kosten 100,00

Voorbelasting hoog 21,00

 

Voor de correctie bij de jaarafsluiting en opgave 4e kwartaal kun je het volgende doen.

Privé gebruik goederen 36,30 (dit is een balanspost die als Privé opname gerekend wordt)

Aan kosten 30,00 (hier laag je de kosten dus weer mee af, met die 30%)

Aan Af te dragen btw privé-gebruik 6,30 (balanspost & een apart invulveld in de BTW-aangifte, 1d. Privégebruik)

 

(Je maakt dus naast de "Af te dragen btw hoog" e.d. ook een aparte grootboekrekening "Af te dragen btw privé-gebruik".)

 

Met bovenstaande methode heb ik gekozen voor de derde optie op de volgende pagina.

Quote

U trekt de btw volledig af, maar betaalt aan het einde van het jaar btw voor het privégebruik.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/privegebruik/gemengd_gebruik/

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je bent wel erg precies als je privé gebruik kantoorartikelen gaat boeken.

Zolang de kosten van je kantoorartikelen niet buitensporig hoog zijn, zal de Belastingdienst hier niet naar talen, dus gewoon 100% zakelijk boeken en de voorbelasting verrekenen.

aangepast door odeon
Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Rik · zei:

Nee, met een factuur uitschrijven maak je het alleen maar complexer.

De ondernemer en de onderneming zijn, bij een eenmanszaak, juridisch dezelfde persoon.

Factureren vanuit de eenmanszaak aan privé (of van privé naar eenmanszaak) is juridisch niet toegestaan. Niet aan de eenmanszaak, maar aan de ondernemer persoonlijk, worden namelijk alle rechten en plichten - ook de fiscale - toegerekend.

 

12 uur geleden, Rik · zei:

Het makkelijkste kun je gewoon de complete factuur verwerken zoals je normaal ook zou doen. Ook de volledige BTW kun je als voorbelasting aftrekken. Daarna (bijvoorbeeld voor het 4e kwartaal) kun je correctieboekingen doen voor je privé gebruik. 

Het kan en mag, maar het lijkt mij omslachtig ... 100% inboeken en aan het einde van het jaar corrigeren.

Menig bezoek aan een groothandel, supermarkt of benzinepomp zal uit gemengde aankopen - zakelijk en privé - bestaan.

Als bij de aankoop reeds bekend is welke goederen je privé gaat gebruiken,  dan kan je bij het inboeken direct al een splitsing maken, en dat ook voor de btw doen.

Alleen van zaken waarvan je het privé-gebruik nog niet weet of kunt inschatten, is een correctie aan het einde van het jaar een optie. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.