Ik was samen met een businesspartner eigenaar in een VOF in kleding.
Per einde van het jaar is de andere vennoot ermee gestopt, en heb ik besloten om de activiteiten over te nemen naar mijn andere bedrijf, een eenmanszaak.
Nu is onze eindbalans na winstverdeling als volgt.
Daaruit blijkt ook nog dat ik teveel heb opgenomen uit de zaak, en mijn businesspartner helemaal niets.
Zijn kapitaal bestaat alleen uit een winstaandeel, mijn kapitaal is negatief.
Onze balans ziet er als volgt uit:
Materiele vaste activa
€ 1562,00
Bankrekening
€ 30,57
Lening u/g (aan een derde partij)
€ 3525,00
Kapitaal vennoot 1 (ik)
€ 2395,13
Kapitaal vennoot 2 (uittredende venoot)
€ 4595,18
Lening o/g (aan mijn eenmanszaak)
€ 1986,22
Af te dragen omzetbelasting
€ 326,00
Nog te betalen kosten
€ 605,30
TOTAAL
€ 7512,70
€ 7512,70
Nu heb ik een aantal vragen hierover, deels van fiscale aard, deels van administratieve aard.
Een gewone boekhouding voeren lukt me wel, maar dit gaat me even te ver, en ik heb gewoon het geld niet om even naar een accountant te gaan.
Is er hier sprake van stakingswinst / verlies en moet hiervan iets worden geboekt?
Of wordt dit alleen in onze aangifte IB aangegeven?
Ik neem de activa over en de passiva naar mijn al bestaande eenmanszaak. Hoe boek ik dat in de VOF om dit af te ronden, en hoe in de eenmanszaak?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
BlueLobstr
BlueLobstr
Ik was samen met een businesspartner eigenaar in een VOF in kleding.
Per einde van het jaar is de andere vennoot ermee gestopt, en heb ik besloten om de activiteiten over te nemen naar mijn andere bedrijf, een eenmanszaak.
Nu is onze eindbalans na winstverdeling als volgt.
Daaruit blijkt ook nog dat ik teveel heb opgenomen uit de zaak, en mijn businesspartner helemaal niets.
Zijn kapitaal bestaat alleen uit een winstaandeel, mijn kapitaal is negatief.
Onze balans ziet er als volgt uit:
Nu heb ik een aantal vragen hierover, deels van fiscale aard, deels van administratieve aard.
Een gewone boekhouding voeren lukt me wel, maar dit gaat me even te ver, en ik heb gewoon het geld niet om even naar een accountant te gaan.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/60005-vof-naar-eenmanszaak/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
22 antwoorden op deze vraag