• 0

Publicatieplicht winst- en verliesrekening

Ik kom steeds vaker bedrijven tegen die geen winst en verliesrekening publiceren in de jaarcijfers. Mag dat zomaar?  Als leverancier wil je toch wel de Financiële capaciteit weten. 

 

 

[Mod edit: specifieke bedrijfsnaam van leverancier verwijderd, niet relevant voor de vraag]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
7 minuten geleden, DAGGER zei:

Wat zijn deze regels? Wanneer hoef ik geen W/V op te geven ?

Omdat de onderneming waarschijnlijk onder "Micro" of "Klein" valt.

 

https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/deponeren/jaarrekening-deponeren/waaruit-bestaat-de-jaarrekening/

 

Dan hoeft de jaarrekening geen W/V te bevatten.

Quote

 

Bedrijfsklasse micro en klein

De jaarrekening bestaat uit:

  • beperkte (micro) of verkorte (klein) balans
  • beperkte toelichting

 

 

Link naar reactie
  • 1
9 minuten geleden, DAGGER zei:

Die willen ze dus niet afgeven... 

 

Dan is het simpel toch? Dan lever je niet meer op rekening.

Het staat iedere ondernemer vrij zelf te bepalen of en hoeveel ruimte wordt gegeven voor betalen op rekening.

Als jij meent inzage nodig te hebben in de Winst en verliesrekening om dat te kunnen bepalen dan is dat je goed recht, net als het hun goed recht is jou die inzage te weigeren. (in heel veel gevallen). Er is maar een zeer beperkte groep ondernemingen die een (uitgebreidde) w&v rekening hoeft te publiceren.

Bij kleinere ondernemingen is het vaak best te doen door het beoordelen van meerdere jaren wat de winst globaal geweest zal zijn uit de mutatie van de reserves onder het eigen vermogen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
23 uur geleden, Roel J zei:

Dan is het simpel toch? Dan lever je niet meer op rekening.

Het staat iedere ondernemer vrij zelf te bepalen of en hoeveel ruimte wordt gegeven voor betalen op rekening.

Je kunt ook overwegen om een debiteurenverzekering af te sluiten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 25-1-2019 om 13:31, Rik · zei:

Omdat de onderneming waarschijnlijk onder "Micro" of "Klein" valt.

 

https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzigen/deponeren/jaarrekening-deponeren/waaruit-bestaat-de-jaarrekening/

 

Dan hoeft de jaarrekening geen W/V te bevatten.

 

Het gaat om een bedrijf met omzet van meer dan 300 miljoen euro... Daarom snap ik niet dat zij dr verplichting niet hebben. 

 

Ik ben erachter... Ze betalen gewoon de boete van max20k euro. Toch best bizar dat dit mag. 

aangepast door DAGGER
Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, DAGGER zei:

Ik ben erachter... Ze betalen gewoon de boete van max20k euro. Toch best bizar dat dit mag. 

 

Verkeerde conclusie.. het mag niet vandaar de (jaarlijkse) boete. en vermoedelijk te weinig prioriteit bij - of te weinig rechtsgrond  voor het O.M. om hier een zaak van te maken en rechtsdwang toe te passen.

 

Maar wat is nu het echte probleem? waarom kun jij niet zonder deze informatie?

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:

 

Verkeerde conclusie.. het mag niet vandaar de (jaarlijkse) boete. en vermoedelijk te weinig prioriteit bij - of te weinig rechtsgrond  voor het O.M. om hier een zaak van te maken en rechtsdwang toe te passen.

 

Maar wat is nu het echte probleem? waarom kun jij niet zonder deze informatie?

 

 

Jaarcijfers geven inzicht in de prestaties van het bedrijf. Hiermee kan ik bepalen wel of niet op rekening te leveren en wel of geen verzekering toe te passen. Ik snap dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie geven echter zegt het wel wat als bedrijf al jaren achter elkaar verlies maakt bijv. Daarnaast is het bizar dat bedrijven gewoon een boete kunnen betalen. OM kan publiceren niet afdwingen begrijp ik. Het is ook bizar dat accountants dit soort bedrijven dan ook assisteren. 

Link naar reactie
  • 0

Je zit je nu op te winden en te oordelen over zaken waar je 0,0 invloed op hebt. Accountants zijn geen moraalridders maar controleurs. Het is eerder bizar dat jij vind dat accountants dit soort bedrijven niet moet assisteren. Terwijl je de oplossing gewoon in eigen hand hebt.

 

Jij kunt gewoon weigeren nog langer op krediet te leveren of de krediet limiet sterk terug te draaien totdat ze jou (publicatie)cijfers hebben verstrekt. Daar heb jij 100% invloed op..

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, DAGGER zei:

Het gaat om een bedrijf met omzet van meer dan 300 miljoen euro... Daarom snap ik niet dat zij dr verplichting niet hebben. 

 

Ik ben erachter... Ze betalen gewoon de boete van max20k euro. Toch best bizar dat dit mag. 

 

Zijn er wel meer.

Geloof dat Blokker er ook een handje in had om domweg telkens een nieuwe (holding) BV op te richten op het moment dat het tijd was de cijfers te publiceren...

Link naar reactie
  • 0

Er zijn blijkbaar redenen om het niet te willen openbaren. De vraag is natuurlijk waarom men niet overgaat tot publicatie?  Soms wil je als leverancier inzage in de margepositie van een klant om de "rek" in de prijs te kunnen bepalen, een bedrijf kan dan overwegen wat voordeliger is: publiceren of de boete (als die al komt) accepteren. Anderen zijn bang voor de georganiseerde misdaad als het vermogen op straat ligt.

 

Wat ik begrijp is dat de rechtspersoon achter de jaarrekening een strafblad kan oplopen, een bv of holding met een strafblad? :classic_unsure:

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Hans v N zei:

Wat ik begrijp is dat de rechtspersoon achter de jaarrekening een strafblad kan oplopen, een bv of holding met een strafblad? :classic_unsure:

 

Yep, een rechtspersoon kan een strafbaar feit plegen. Maar dat treft dan meestal ook de bestuurders of feitelijk leidinggevenden van de rechtspersoon. 

 

Quote

Niet deponeren jaarrekening strafbaar

Naast het feit dat bestuurders hierdoor risico lopen om bij faillissement door de curator aansprakelijk gesteld te worden op grond van onbehoorlijk bestuur is het niet of te laat deponeren een economisch delict. Dat is bepaald in de artikelen 1, 2 en 6 van de Wet op de Economische Delicten. Het strafbare feit wordt gepleegd door de rechtspersoon. Echter, ook tegen een persoon die opdracht heeft gegeven tot het plegen van het strafbare feit kan strafvervolging worden ingesteld. Dat kan een bestuurder of een feitelijk leidinggevende zijn.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.