• 0

Wat is de best passende rechtsvorm in deze situatie?

Hallo Forum,

 

Sinds 15 jaar ben ik 100% arbeidsongeschikt. Ik was ondernemer. Door een trauma ben ik lichamelijk niet in staat om nog te werken. Vandaar dat ik in 2008 mijn bedrijven heb moeten verkopen. Geestelijk functioneer ik prima en bruis van ideeën. Ik heb een AOV uitkering en ontvang van het UWV een WAZ uitkering. Beiden hebben mij twee jaar geleden toestemming gegeven vrijwilligerswerk te mogen doen. Ik ben daar recentelijk mee gestopt. Over 10 jaar stopt de AOV-uitkering en ik heb nooit pensioen opgebouwd. Mogelijk heb ik een oplossing, maar zoek advies hoe ik veilig zaken kan inrichten zonder gelijk aan de bel te gaan trekken bij alle instanties..

 

In 2018 ben ik iemand tegengekomen waar ik een idee mee heb uitgedacht. We willen het product via een website aanbieden. 80% zal export zijn. Ondernemingsplan is klaar. Belangrijk om te weten is dat ik zelf geen arbeid zal verrichten maar alleen meedenk en vermogen wil gaan opbouwen voor over 10 jaar. (of bij succes eerder in dienst treed)

 

Onze eerste klant levert ons een startkapitaal op. Maar er is nog geen “kerstboom” opgericht. Dat zal binnen nu en twee weken moeten gebeuren. Maar in welke ondernemingsvorm dat is een grote vraag. 1 heel belangrijk essentieel ding is dat ik mijn uitkeringen niet in gevaar wil brengen zolang er onzekerheid is. Privé wil ik ook niet in beeld zijn. Ik wil eigenlijk alleen maar aandeelhouder zijn. Mijn compagnon zal ook net als ik voorlopig niet in dienst van de werkmaatschappij zijn. Hij zal vrijwillig wat zaken onbetaald op zich nemen. Hij heeft naast dit alles nog en gewone baan.

 

M.a.w mijn doel: mijn pensioen gat te dichten en op langere termijn geheel of gedeeltelijk onafhankelijk van mijn uitkeringen te zijn. Nu is mijn vraag, wie kan mij aangeven welke ondernemingsvorm we het beste kunnen kiezen om mee te starten. een tweetal BV holdings met daaronder een BV als werkmaatschappij? of toch gaan voor een NV/Limited constructie?

 

Mijn privé situatie weegt het zwaarst in deze.  

 

Dank voor het nemen van uw tijd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Penfold,

 

Allereerst welkom op  Higherlevel

 

Als jij alleen aandeelhouder bent heb je geen kerstboom nodig, een commanditaire vennootschap (CV) is dan genoeg.

 

Afhankelijk van het operationele risico van de activiteiten (oa productaansprakelijkheid?) kan het voor je compagnon verstandig zijn een andere rechtsvorm te kiezen, zoals een BV: in dat geval is het handig/verstandig om beide via een personal holding deel te nemen. 

 

1 uur terug, Penfold zei:

of toch gaan voor een NV/Limited constructie?

Onnodig duur en complex. Waarom denk je daar uberhaupt aan (wie heeft die optie voorgesteld of bedacht?)

 

1 uur terug, Penfold zei:

Mijn compagnon zal ook net als ik voorlopig niet in dienst van de werkmaatschappij zijn. Hij zal vrijwillig wat zaken onbetaald op zich nemen. Hij heeft naast dit alles nog en gewone baan.

 

Leuk, maar er zal toch iemand het werk moeten doen en als jij dat niet bent dat is het de compagnon.

Bij een BV betekent dat ook dat er een gebruikelijk loon zal moeten worden toegepast...maar zolang er nog geen of niet genoeg winst wordt gemaakt kun je de belastingdienst ook verzoeken om geen gebruikelijk loon te hoeven toepassen 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

De combi Engelse limited/NV holding. Is niet duur. https://ostrea.uk/De-Euro-NV.php

En ben je qua natuurlijk persoon helemaal uit beeld. Dus ook geen problemen met instanties. Kosten zijn te overzien 875 euro. En gevestigd in UK, wat ons product sterker maakt. Mijn compagnon kan een bv opstarten en deelnemen in de limited werkmaatschappij. Kosten 300 euro ongeveer. Wat is uw idee hierover?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Penfold,

 

Je zult i.i.g. in je aangifte ib moeten aangeven dat je aandeelhouder bent in een vennootschap.

Een in Nederland gevestigde buitenlandse rechtspersoon moet h.t.l. ook gewoon aangifte vennootschapsbelasting doen

Hoezo ben je dan  helemaal uit beeld?

 

En het feit dat je ook te maken hebt met de Britse jurisdictie maakt het complex.

Ik zou sowieso niet aan een buitenlandse rechtsvorm beginnen zonder daar eerst deskundig advies over in te winnen.

 

Welk risico loop je nu precies met de WAZ/AOV?

Mag je helemaal niet bijwerken of worden je neveninkomsten (gedeeltelijk) gekort op je uitkering?

 

Odeon

 

 

aangepast door odeon
Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, odeon zei:

Welk risico loop je nu precies met de WAZ/AOV?

 

Zolang er geen sprake is van arbeid maar alleen aandeelhouderschap: geen enkel.

 

Maar andersom: als er wél sprake is van arbeid en je verbergt die arbeid en de inkomsten daaruit via een buitenlandse kerstboom, dan loop je niet alleen kans op verlies en terugvordering van uitkeringen, maar ook vervolging voor  belasting-, sociale uitkering- en verzekeringsfraude  en valsheid in geschrifte. 

 

Los van enig moreel oordeel: als je zoiets zou durven of willen overwegen, dan zou ik dat zéker niet op deze manier doen...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
7 minutes ago, odeon said:

Beste Penfold,

 

Je zult i.i.g. in je aangifte ib moeten aangeven dat je aandeelhouder bent in een vennootschap.

Een in Nederland gevestigde buitenlandse rechtspersoon moet h.t.l. ook gewoon aangifte vennootschapsbelasting doen

Hoezo ben je dan  helemaal uit beeld?

 

En het feit dat je ook te maken hebt met de Britse jurisdictie maakt het complex.

Ik zou sowieso niet aan een buitenlandse rechtsvorm beginnen zonder daar eerst deskundig advies over in te winnen.

 

Welk risico loop je nu precies met de WAZ/AOV?

Mag je helemaal niet bijwerken of worden je neveninkomsten (gedeeltelijk) gekort op je uitkering?

 

Odeon

 

 

hallo Odeon, Aangifte doen geen enkel probleem. Maar we weten allemaal dat er zodra er "vermoedens" zijn instaties direct de boel op slot ooien. Ik heb de eerste jaren van mijn AOv moeten vechten voor geld. Premie betalen geen probleem maar daarna.... Dat is waar ik opnieuw bang voor ben. Ik zoek gewoon een veilige en legale methode waarbij ik zonder arbeid te verrichten met iemand een bedrijf kan starten. Ik zou dolgraag mijn hersens weer willen gebruiken ik zoek een uitdaging. zie het als een belegging waar ik over 10 jaar van leven kan als soort van pensioen. De engelse Limited had ik iets over gelezen.  tot slot als het bedrijf echt winstgevend wordt heb ik geen probleem met in diensttreding.  maar zo lang die zekerheid er nog niet is wil ik hel voorzichtig handelen. 

Link naar reactie
  • 0
12 minutes ago, Norbert Bakker said:

 

Zolang er geen sprake is van arbeid maar alleen aandeelhouderschap: geen enkel. 

OK, dat wist ik.

12 minutes ago, Norbert Bakker said:

 

Maar andersom: als er wél sprake is van arbeid en je verbergt die arbeid en de inkomsten daaruit via een buitenlandse kerstboom, dan loop je niet alleen kans op verlies en terugvordering van uitkeringen, maar ook vervolging voor  belasting-, sociale uitkering- en verzekeringsfraude  en valsheid in geschrifte. 

dit zal echt niet mijn intentie zijn of gebeuren. Daarvoor heb ik te veel last van mijn arbeidshandycap.

12 minutes ago, Norbert Bakker said:

 

Los van enig moreel oordeel: als je zoiets zou durven of willen overwegen, dan zou ik dat zéker niet op deze manier doen...

Als dit zo was, had ik daar niet openbaar naar op zoek gegaan ;-)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
46 minuten geleden, odeon zei:

Je zult i.i.g. in je aangifte ib moeten aangeven dat je aandeelhouder bent in een vennootschap.

 

En niet alleen daar.

Elke natuurlijke persoon die -direct of indirect- meer dan 25% van de aandelen in een Britse vennootschap bezit moet daar ook gewoon in het volledig openbare handelsregister als "person with significant control" vermeld worden.

 

 

Grappig genoeg is het juist Nederland die als een van de laatste EU landen het UBO register nog niet ingevoerd heeft.

Andere landen hebben deze al jaren.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
2 minutes ago, Maxn said:

 

En niet alleen daar.

Elke natuurlijke persoon die -direct of indirect- minimaal 25% van de aandelen in een Britse vennootschap bezit moet daar ook gewoon in het volledig openbare handelsregister als "person with significant control" vermeld worden.

 

 

Grappig genoeg is het juist Nederland die als een van de laatste EU landen het UBO register nog niet ingevoerd heeft.

Andere landen hebben deze al jaren.

klopt,  daarom zoek ik nog steeds naar de beste oplossing, waarin ik op zoek kan gaan naar een weg voor mijn pensioengat en mogelijk een uitdaging, zonder dat ik gelijk "arbeidsdeskundigen en verzekeringsartsen" achter me aan krijg. Als die oplossing zit in het gesprek aangaan met de uitkeringsinstanties, so it will be! 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

DENKWERK

denkwerk zelfst.naamw. tijd en moeite besteed aan bijvoorbeeld het oplossen van problemen of het voorbereiden van een plan

 

1) Geestesarbeid 2) Hersenarbeid 3) Hoofdarbeid 4) Kopwerk

 

Quote

Ik heb een AOV uitkering en ontvang van het UWV een WAZ uitkering. Beiden hebben mij twee jaar geleden toestemming gegeven vrijwilligerswerk te mogen doen.

Quote

Belangrijk om te weten is dat ik zelf geen arbeid zal verrichten maar alleen meedenk en vermogen wil gaan opbouwen voor over 10 jaar. (of bij succes eerder in dienst treed)

Quote

1 heel belangrijk essentieel ding is dat ik mijn uitkeringen niet in gevaar wil brengen zolang er onzekerheid is. Privé wil ik ook niet in beeld zijn.

Volgens mij acht je jezelf dus prima in staat om nu of op korte termijn te werken, maar kleeft daar hooguit een terugvalrisico aan.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.