• 0

Hoe pin-betalingen in boekhouding opnemen?

(aangepast)

Ik ben recent als ZZP'er aan de slag gegaan en lever mijn diensten voornamelijk aan particulieren. Mijn cliënten betalen mij via een mobiele pin-terminal.  Het zijn dan meestal bedragen variërend tussen de €30 en €60.  Deze bedragen worden op een speciale rekening gestort en laat ik ééns per maand naar mijn zakelijke rekening overboeken.

 

Hoe moet ik dit in de administratie verantwoorden? Moet ik voor al deze individuele transacties een factuur opstellen? Bijna 99% van mijn cliënten vragen niet eens naar een bonnetje laat staan een factuur. De rekening is bij een pin-betaling direct voldaan en heeft voor mij het grote voordeel dat ik ook niet achter wanbetalers aan hoef te zitten.

 

Mag ik alle bedragen die ik in een maand via de pin geïncasseerd heb gewoon bij elkaar optellen en als 'inkomsten' boeken? Of moet dit nog verder gespecificeerd worden?

 

p.s.

Ik zie dat ik dit in het verkeerde forum geplaatst. Kan iemand dit naar het administratie forum verplaatsen s.v.p.?

aangepast door lindazzp
In verkeerde forum geplaatst

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
7 uur geleden, lindazzp zei:

Mag ik alle bedragen die ik in een maand via de pin geïncasseerd heb gewoon bij elkaar optellen en als 'inkomsten' boeken? Of moet dit nog verder gespecificeerd worden?

De dagopbrengst, weekopbrengst of maandopbrengst mag in de boekhouding verwerkt worden. 

Verder moet de specificatie van alle transacties wel in de administratie opgenomen worden, maar die informatie krijg je van de betaaldienst. Je moet immers even bewijs van betaling  - de pintransactie - kunnen overhandigen als de klant daar om vraagt. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor je reactie Cosara.

 

Ik mag dus alle inkomsten van een maand bij elkaar optellen en als maandopbrengsten verwerken. Dit maakt het voor mij aanzienlijk makkelijker. Hoe moet ik dan echter de maandopbrengsten koppelen aan de betaaldienst? Gaat het er om dat de bedragen kloppen of moeten de klantgegevens ook worden gekoppeld?  (soms betaald iemand anders voor de klant, bijvoorbeeld een ouder of partner dus dan staat er een andere pinpashouder-naam bij de transactie dan in mijn urenverantwoording stond)

 

Het bewijs van betaling is digitaal beschikbaar en kan ik de klant makkelijk en direct via email toesturen. Mocht er om gevraagd worden kan ik het uiteraard ook  via de post toesturen of gewoon een factuur voor hen opmaken.

Pak ik het zo dan goed aan?

 

 

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, lindazzp zei:

Hoe moet ik dan echter de maandopbrengsten koppelen aan de betaaldienst?

Gaat het er om dat de bedragen kloppen of moeten de klantgegevens ook worden gekoppeld?  (soms betaald iemand anders voor de klant, bijvoorbeeld een ouder of partner dus dan staat er een andere pinpashouder-naam bij de transactie dan in mijn urenverantwoording stond)

De bedragen koppel je aan de betaaldienst.

Automatisch de klantgegevens koppelen is niet gewenst, want zoals je zelf al aangeeft, is koper en betaler niet altijd dezelfde persoon of onderneming ... automatiseren heeft zo z'n beperkingen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Is het dan verstandig om de betaaldienst dan als een soort bankrekening te beschouwen in mijn boekhouding? Dan kan ik zien hoeveel geld er bij de betaaldienst uit staat (en dus komt het bij de liquide middelen te staan) en kan ik geld van de betaaldienst laten 'storten' naar mijn zakelijke rekening.

 

Of moet ik de betaaldienst als een externe bankrekening zien waarvan maandelijks geld naar de zakelijke rekening wordt overgemaakt? Dan krijg ik eens per maand een bedrag bijgestort en 'zweeft' het geld als het ware in de tussentijd ergens tussen klant en mij?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, lindazzp zei:

Is het dan verstandig om de betaaldienst dan als een soort bankrekening te beschouwen in mijn boekhouding? Dan kan ik zien hoeveel geld er bij de betaaldienst uit staat (en dus komt het bij de liquide middelen te staan) en kan ik geld van de betaaldienst laten 'storten' naar mijn zakelijke rekening.

 

Een bank is ook niets anders dan een betaaldienst.

 

Transacties via een betaaldienst behandel je hetzelfde als bij een bankaccount en creditcard.

Maak een grootboekrekening "betaaldienst' aan in de Activa / liquide middelen.

De kosten die deze betaaldienst in rekening brengt boek je onder bankkosten, al dan niet met een eigen kostenplaats.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Voor een volledige administatie heb je zoiets als een klant > behandeling/bezoek (prestatie) > verschuldigde betaling > betaling (betaalmethode). Ik krijg uit bovenstaande een klein beetje de indruk dat er in jouw denkwijze of administratie stappen ontbreken of dat je een paar keer van papier naar digitaal gaat. Of dat agenda en administratie niet geintegreerd zijn. Dat kan en dat is geen probleem als e.e.a. maar op elkaar aansluit.

 

Wat ik nu zo snel noem is theorie en wat jij onderneemt is natuurlijk de praktijk en dat is niet altijd even makkelijk. Niet iedereen zal direct voor of na een contactmoment/consult per mobiele pintransactie willen betalen of kunnen betalen. Pinpas of afrekenen vergeten, saldo te laag, pincode vergeten, pinstoring noem maar op, die flexibiliteit zou je in het systeem en de administatie als procedure moeten inbouwen...

 

...heeft de (tussen)rekening van de (mobiele) pinterminal ook een mogelijkheid om (iDEAL) betaallinks per mail aan klanten te sturen? Als de betaalfrequentie van individuele klanten hoger ligt dan eens per maand zou ik ook eerder op weekbasis gelden willen administreren en overboeken, maar dat is mogelijk persoonlijke voorkeur.

 

Wat vul je nu op de pinterminal in behalve een bedrag? Een betaalkenmerk wat herleidbaar is tot de klant of afspraak (agenda) zou m.i. wel handig zijn.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.