• 0

Aanloopkosten starter verantwoorden

Vorig jaar november ben ik officieel gestart als ZZP'er. Hoewel ik toen nog geen betalende klanten had heb ik natuurlijk al wel de nodige kosten gemaakt. De BTW aangifte over het vierde kwartiel heb ik al gedaan maar nu kom ik er achter dat ik ook zelfs uitgaven tot vijf jaar terug had mogen opvoeren!

 

Ik veronderstelde dat alleen de spullen en investeringen in de gekochte periode relevant waren. Nu hoeft voor mij de BTW aangifte niet gecorrigeerd te worden maar ik heb afgelopen jaar nog wel de nodige spullen gekocht en betaald om mijn onderneming te kunnen beginnen. Deze zijn van mijn prive rekening betaalt omdat ik toen nog niet bij de KVK stond ingeschreven. Deze uitgaven wil ik wel graag als zakelijke kosten kunnen aanvoeren, want dat zijn het ten slotte ook.

 

Hoe kan ik deze nu het beste in de boekhouding opnemen?

Ik was van plan om prive facturen aan mijzelf te sturen ter waarde van de artikelen die ik dus prive heb voorgeschoten in de periode dat ik nog niet bij de KVK stond ingeschreven.

Is dit een goede oplossing? Op welke datum moet ik deze dan dateren? De eerste dag nadat ik officieel bij de KVK stond ingeschreven of is het handiger om dit juist pas ergens in 2019 te doen?

 

Of kan ik de originele facturen gewoon inboeken op de datums dat ze zijn uitgegeven. Dat zijn dan wel datums die soms wel meer dan een half jaar vóór de officiële start van mijn bedrijf liggen.

Een belangrijke kanttekening daarbij is ook dat ik o.a. vakliteratuur en hulpmiddelen uit het buitenland heb gekocht maar door iemand anders betaald zijn omdat ik geen credit card bezit. Niet alle facturen zijn dus aan mijn geadresseerd. De aangeschafte goederen zijn echter wel duidelijk voor mijn ZZP activiteiten bestemd en in gebruik.

 

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Linda,

 

Je kunt geen facturen aan jezelf sturen. 

 

De aanloopkosten kun je gewoon opnemen bij je eerste winstaangifte en de  originele facturen bewaar je bij je administratie. 

Als het gaat om investeringen voer je die op je beginbalans en schrijf je met terugwerkende kracht af.

 

Dat sommige facturen door iemand anders betaald zijn, is misschien niet zo handig, omdat het dan (bewijstechnisch) lastig is om aan te tonen dat ze voor jouw gebruik zijn. Uit je administratie zal dan op één of andere manier moeten blijken dat je die goederen hebt overgenomen (bv via bankafschriften). Wellicht kun je aan die persoon die de betalingen heeft gedaan, alsnog een factuur sturen voor de overname van de goederen. 

 

Succes, Odeon

Link naar reactie
  • 0
Op 27-1-2019 om 14:38, odeon zei:

Je kunt geen facturen aan jezelf sturen.

Ik heb online een boekhoudcursus gevolgd en daaruit begreep ik dat je voor aankopen betaald vanaf je prive bankrekening een facuur aan je bedrijf kon indienen. Dan zou je vervolgens dat bedrag van die factuur vanaf je zakelijke rekening 'terug betalen' naar je prive bankrekening. Heb ik dat dan verkeerd begrepen? Hoe zou dat in de toekomst het best kunnen doen als ik eens een rekening voor mijn eenmanszaak met mijn prive pin-pas betaal?
Voor de duidelijkheid: ik heb een zakelijke rekening en heb de boekhouding voor mijn prive bankrekening een zakelijke zzp bankrekening gescheiden.

 

Op 27-1-2019 om 14:38, odeon zei:

De aanloopkosten kun je gewoon opnemen bij je eerste winstaangifte en de  originele facturen bewaar je bij je administratie. 

Als het gaat om investeringen voer je die op je beginbalans en schrijf je met terugwerkende kracht af.

De winstaangifte heb ik nog niet gehad gelukkig. Ik heb de aanloopkosten inmiddels aangepast en de originele factuurdatums gebruikt. Sommige van die datums liggen dus voor de KVK inschrijving maar dat is geen probleem begrijp ik inmiddels.

 

Op 27-1-2019 om 14:38, odeon zei:

Dat sommige facturen door iemand anders betaald zijn, is misschien niet zo handig, omdat het dan (bewijstechnisch) lastig is om aan te tonen dat ze voor jouw gebruik zijn. Uit je administratie zal dan op één of andere manier moeten blijken dat je die goederen hebt overgenomen (bv via bankafschriften). Wellicht kun je aan die persoon die de betalingen heeft gedaan, alsnog een factuur sturen voor de overname van de goederen.

De boeken die met creditcard voor mij betaald zijn heb ik ook netjes terugbetaald en dat is vanaf mijn privé bankrekening gegaan. Op het moment van aanschaf had ik de zakelijke bankrekening nog niet natuurlijk want daarvoor moet je ingeschreven staan bij de KVK.
Ik moet dus een goede manier hebben om deze betalingen in mijn boekhouding te verwerken maar ik wil eigenlijk niet mijn prive bankrekening nummer in de boekhouding van de eigen zaak opnemen. Dan had ik beter geen zakelijke rekening kunnen openen. (dat vond ik wel een goed idee voor het overzicht maar nu is vind ik het een beetje lastig. :classic_tongue:)

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0

Beste Linda,

 

Alleen als je bedrijf een rechtspersoon is (bv een BV), kun je een rekening aan jezelf (daarmee bedoel ik de rechtspersoon) sturen.

Als je via je privé rekening zakelijke uitgaven doet, boek je deze gewoon als kosten van je onderneming met als tegenrekening privé storting. Je moet dat zo zien dat je een bedrag van je privé rekening in je bedrijf hebt gestort zodat je een zakelijke rekening kunt betalen.  Het beste is natuurlijk zakelijk en privé zoveel mogelijk te scheiden.

 

Als je bij een eventuele boekencontrole kunt aantonen dat je de creditcardbetalingen hebt terugbetaald via je privé bankrekening lijkt me dat geen probleem. Dat de aanloopkosten niet betaald zijn via een zakelijke rekening is geen probleem, omdat het niet logisch is dat je al een zakelijke rekening had voordat de onderneming officieel was gestart. Dat snapt de Belastingdienst ook wel. 

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb online een boekhoudcursus gevolgd en daaruit begreep ik dat je voor aankopen betaald vanaf je prive bankrekening een facuur aan je bedrijf kon indienen. Dan zou je vervolgens dat bedrag van die factuur vanaf je zakelijke rekening 'terug betalen' naar je prive bankrekening. Heb ik dat dan verkeerd begrepen? Hoe zou dat in de toekomst het best kunnen doen als ik eens een rekening voor mijn eenmanszaak met mijn prive pin-pas betaal?


Je neemt een aantekening in je administratie op waarin je uitlegt waarom product X opeens tot je bedrijfsmiddelen hoort en waarom je daarvoor bedrag Y op je privérekening stort.

Uit de aard der dingen volgt dat die aantekening al snel op een factuur lijkt (je noemt immer prestatie, tegenprestatie, btw-bedrag enzovoort). Ik vermoed zelfs dat als je een factuur maakt (met volgnummer en alles) het niet zo'n ramp zal zijn. Maar onder de motorkap blijft het een privéopname of -storting. Je hebt geen overeenkomst met jezelf en dus ook geen verplichting tot facturering.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.