Dus de boekwaarde van de inventaris is 400 euro. Tot dusver allemaal duidelijk :)
Nu heb ik twee vragen
Vraag 1.
Je schrijft af over de aanschafwaarde maar in het jaar dat je het bedrijfsmiddel gekocht hebt naar tijdsgelang. Hoe ziet de activastaat er dan uit?
Activa aanschaf 500 ( in juni van dat jaar dus maar 6 maanden)
Restwaarde 0
Afschrijven in 5 jaar dus 20%
Dus dan is de afschrijving van
jaar 1: 500-0 (restwaarde)=500 x 20% = 100 (per jaar) in het jaar van aanschaf dus 50. Nieuwe boekwaarde 500-50 = 450
jaar 2: Waarover schrijf ik nu af? Nog over de aanschafwaarde of de boekwaarde? En wanneer komt deze dan uit op 0?
Vraag 2.
Ik heb de afgelopen 3 jaar afgeschreven en de activastaat ziet er als volgt uit:
Inventaris 500
Cum afschrijving 100
Boekwaarde 400
Nu is mijn inventaris kapot gegaan en gooi ik deze weg. Wat is dan mijn journaalpost?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
tippi1
tippi1
Er is geboekt
Inventaris 500
A/ Bank 500
Toen is er afgeschreven
Afschrijvingskosten 100
A/ Afschrijving inventaris 100
Dus de boekwaarde van de inventaris is 400 euro. Tot dusver allemaal duidelijk :)
Nu heb ik twee vragen
Vraag 1.
Je schrijft af over de aanschafwaarde maar in het jaar dat je het bedrijfsmiddel gekocht hebt naar tijdsgelang. Hoe ziet de activastaat er dan uit?
Activa aanschaf 500 ( in juni van dat jaar dus maar 6 maanden)
Restwaarde 0
Afschrijven in 5 jaar dus 20%
Dus dan is de afschrijving van
jaar 1: 500-0 (restwaarde)=500 x 20% = 100 (per jaar) in het jaar van aanschaf dus 50. Nieuwe boekwaarde 500-50 = 450
jaar 2: Waarover schrijf ik nu af? Nog over de aanschafwaarde of de boekwaarde? En wanneer komt deze dan uit op 0?
Vraag 2.
Ik heb de afgelopen 3 jaar afgeschreven en de activastaat ziet er als volgt uit:
Inventaris 500
Cum afschrijving 100
Boekwaarde 400
Nu is mijn inventaris kapot gegaan en gooi ik deze weg. Wat is dan mijn journaalpost?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/60012-journaalpost-activa-laptop/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag