• 0

journaalpost activa laptop

Er is geboekt 

Inventaris 500

A/ Bank 500

 

Toen is er afgeschreven

Afschrijvingskosten 100

A/ Afschrijving inventaris 100

 

Dus de boekwaarde van de inventaris is 400 euro. Tot dusver allemaal duidelijk :)

 

Nu heb ik twee vragen

Vraag 1.
Je schrijft af over de aanschafwaarde maar in het jaar dat je het bedrijfsmiddel gekocht hebt naar tijdsgelang. Hoe ziet de activastaat er dan uit?

Activa aanschaf 500 ( in juni van dat jaar dus maar 6 maanden)

Restwaarde 0

Afschrijven in 5 jaar dus 20%

Dus dan is de afschrijving van
jaar 1: 500-0 (restwaarde)=500 x 20% = 100 (per jaar) in het jaar van aanschaf dus 50. Nieuwe boekwaarde 500-50 = 450

jaar 2:  Waarover schrijf ik nu af? Nog over de aanschafwaarde of de boekwaarde? En wanneer komt deze dan uit op 0?

 

Vraag 2. 
Ik heb de afgelopen 3 jaar afgeschreven en de activastaat ziet er als volgt uit:

Inventaris 500

Cum afschrijving 100

Boekwaarde 400

Nu is mijn inventaris kapot gegaan en gooi ik deze weg. Wat is dan mijn journaalpost?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Vraag 1.

Ja, die 20% is over de oorspronkelijke waarde anders kom je natuurlijk na 5 jaar niet op 0 uit. Daarom hou je ook de oorspronkelijke waarde op de balans (en inventarislijst) en de afschrijving op een aparte balanspost (Afschrijving inventaris). Dan is het duidelijk wat de oorspronkelijke waarde was.

 

Vraag 2.

Bij defect kun je de inventaris (minus reeds afgeschreven natuurlijk) compleet afschrijven in dat jaar. Wel moet je natuurlijk rekening houden met eventuele restwaarde bij verkoop indien het artikel niet compleet waardeloos was na het defect.

 

Ik zou er dan voor kiezen dat jaar dat ook zichtbaar te houden in de post Afschrijving inventaris en het jaar daarop pas die post wegstrepen tegen de Inventaris en het artikel dan pas van de inventarislijst te verwijderen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Vraag 1.
image.thumb.png.6bf0e938fbd6038c067c12921a68581d.png
Dit is natuurlijk niet goed omdat er afgeschreven wordt over de boekwaarde, hoe moet ik het dan bijhouden?

image.thumb.png.73ce4b947b312aedefc1114be935c7c0.png

Dit is ook niet juist naar mijn idee want dan schrijf je eigenlijk ook maar 50 euro af...

 

Vraag 2.

Ik wil eigenlijk gewoon de inventaris van de inventarislijst en dus afschrijven tot 0, wat is dan de journaalpost om alle rekeningen juist te houden? Is het een buitengewone last?

 

aangepast door tippi1
Link naar reactie
  • 0

Vraag 1.

Zoals je het in de eerste tabel gedaan hebt is het goed. Je schrijft elk jaar 20% van die oorspronkelijke waarde af. En in het 6e jaar kun je de laatste 50 afschrijven (Omdat je die in het eerste jaar niet af kon schrijven omdat ie pas halverwege het jaar is afgeschaft).

 

Vraag 2.

Bij defect doe je dat ook. Ik lees nu in je oorspronkelijke vraag dat je al drie jaar afgeschreven hebt. Dan zou de "cum.afschrijving inventaris" natuurlijk 250 moeten zijn (en geen 100). Op Inventaris staat dan nog de 500 en op Afschrijving inventaris staat 50+100+100=250. De 'boekwaarde' is dan 250. Als het artikel defect is met 0 restwaarde dan boek je

Afschrijvingskosten 250

A/ Afschrijving inventaris 250.

 

(Ik zou het gewoon als afschrijvingskosten boeken en geen bijzondere lasten, maar ik ben geen boekhouder)

 

Op inventaris staat dan voor dat jaar 500 met 500 Afschrijving inventaris waardoor de boekwaarde 0 is. Volgend jaar boek je die twee tegen elkaar af zodat er niets meer staat.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Ik zou het gewoon als afschrijvingskosten boeken en geen bijzondere lasten ...

Zowel het een als het andere mag.

Wel altijd een toelichting in de administratie opnemen. 

 

Geef het maar een naam ...

Afschrijvingskosten activa (w/v)

Bijzondere lasten activa (w/v)

Boekresultaten activa (w/v)

 

Niet vergeten ... ook de restwaarde (if any) wordt afgeschreven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ja, maar dat zou ik nog niet dit jaar doen.

Je wilt in het laatste jaar van afschrijving duidelijkheid in de administratie hebben over die afschrijvingen.

 

Dus de laatste balans heeft gewoon als balansposten.

Inventaris 500

Afschrijving inventaris 500

(Bij de belastingaangifte kun je dat geloof ik wel weer als één post opgeven, consolideren dus en 0 opgeven)

 

Ook op je inventarislijst staat de laptop nog met 500 aanschaf en 500 afschrijving (en boekwaarde 0). Onderaan die inventarislijst kun je dan de opmerking plaatsen dat ie in zijn geheel is afgeschreven en waarom met vermelding naar welke kostenplaats je dat gedaan hebt.

 

In het nieuwe jaar (dus voor de volgende jaarbalans) boek je inderdaad die journaalpost die jij liet zien zodat in dat jaar de inventaris dan compleet 0 is. Ook kun je dan het artikel (met boekwaade 0) van de inventarislijst schrappen.

 

Reden waarom je nog wilt hebben dat ie in dat laatste jaar wel op de balans staat is die duidelijkheid. Samen met de inventarislijst is dan goed te zien wat je gedaan hebt.

 

Ps. Ik heb overigens geen idee of wat ik boven beschrijf een 'verplichting' is en zoals gezegd ben ik geen boekhouder maar mij leek dat de beste en duidelijkste manier. Misschien dat iemand met meer verstand van boekhouden zegt dat je de inventaris wel direct weg moet boeken (omdat je de laptop niet meer in je bezit hebt).

 

 

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
51 minuten geleden, Rik · zei:

Ja, maar dat zou ik nog niet dit jaar doen.

Zou ik maar wel doen.

Een balans behoort namelijk de actuele stand van bezittingen en schulden weer te geven.

 

Als de laptop op 17 januari 2019 van de klokkentoren valt, en daardoor niet meer doet wat een laptop behoort te doen, dan schrijf je deze af op 17 januari 2019.

Wanneer je de laptop op 17 januari verkoopt dan wacht je toch ook niet met afboeken?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Moet ie dan ook al direct van de inventarislijst?

Dan is dus in de balans geen inventaris (=0) maar er staat in de w&v wel een afschrijfkostenpost. En de inventarislijst is dan dus leeg?

 

Bij ons (door een boekhouder) heeft een afgeschreven inventaris altijd nog één jaar erop gestaan (met boekwaarde 0) maar dat zal dan dus niet goed zijn geweest.

 

Het enige waaraan je die afschrijvingskosten dan kunt herleiden is dus een extra opmerkingsblad waar je dat zou moeten uitleggen.

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Rik · zei:

Moet ie dan ook al direct van de inventarislijst?

Nee, een activum behoort op de inventarislijst te blijven staan zolang deze in bezit van de onderneming blijft ... weliswaar met een waarde van nul (0) Euro.

Het is onjuist om te veronderstellen dat een activum van de inventarislijst verwijderd mag worden als deze volledig is afgeschreven.

Pas na (gratis) weggeven of (tegen betaling overdragen aan een afvalverwerkingsbedrijf, is het item niet meer in bezit en mag van de lijst worden geschrapt.

Het is echter ook mogelijk dat nog goed werkende onderdelen verkocht kunnen worden, maar daarmee is de restwaarde niet nul (0) euro.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Cosara zei:

Zou ik maar wel doen.

Een balans behoort namelijk de actuele stand van bezittingen en schulden weer te geven.

 

 

Inderdaad want hoewel ik de gedachtegang van rik wel snap is het vaste activastaat die in dit geval het verloop weer moet geven in de vaste activa staat is gewoon een kolom om zowel de afschrijving als andere afwaarderingen (desinvestering) op te nemen met een toelichting waarom,  dus hoewel het balanssaldo afneemt is via de activalijst prima te volgen waarom dat is. Het is dus niet nodig dingen nog even op de balans te laten omdat het anders onduidelijk is. (los van dat dat ongebruikelijk is.)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 290 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.