Ga naar inhoud

Kosten doorverwijzing in de boekhouding?

Aanbevolen berichten

Ik ben recent als ZZP'er gestart en lever mijn diensten voornamelijk aan particulieren. Ik bezoek cliënten thuis of op locatie, maar ben nu ook een samenwerking waardoor ik de beschikking heb over een werkruimte. De overeenkomst is dat ik een vast percentage afdraag van de inkomsten uit cliënten die ik daar ontvang. In ruil daarvoor zal de eigenaar mij ook cliënten doorverwijzen dus het is een samenwerking die voor beide voordeel biedt.

 

We hebben dus afgesproken dat ik een vast percentage afdraag voor de cliënten die ik daar ontvang en dat ik daar maandelijks een rekening van hen voor ga ontvangen. Dit is een goede deal voor mij omdat ik dan minder vaste lasten heb (hoge huur pand) en ook gewoon cliënten thuis kan blijven helpen. Hoe moet ik dit echter in de boekhouding verantwoorden?

 

Stel ik heb in een week 6 cliënten thuis bezocht  en 4 cliënten in de werkruimte ontvangen. Het percentage dat ik daarvoor af sta is 40%. Voor het gemak zeg ik dat alle cliënten €50,- hebben betaald.

 

6 cliënten * €50 = €300 -- geboekt als --> (€248 inkomsten en  €52,- aan BTW)

4 cliënten * €50 = €200 -- hoe boeken met de 40%?? --> (€165,- inkomsten en €35,- aan BTW)

 

Hoe moet ik die 40% hierbij verwerken?

Is het dezelfde som als daarboven, maar moet ik dan de 40% misschien apart als 'verkoop' of 'operationele' kosten rekenen?
Hoe moet dat dan met de BTW? Bevat de rekening die ik ga krijgen naar rato de BTW? Dan kan ik die '40%' misschien beter als 'inkoop' of 'huur' kosten boeken?

Wat is de de gebruikelijke manier om in de boekhouding een vaste vergoeding per cliënt aan een derde partij te verantwoorden?

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
16 minuten geleden, lindazzp zei:

De overeenkomst is dat ik een vast percentage afdraag van de inkomsten uit cliënten die ik daar ontvang. In ruil daarvoor zal de eigenaar mij ook cliënten doorverwijzen dus het is een samenwerking die voor beide voordeel biedt.

We hebben dus afgesproken dat ik een vast percentage afdraag voor de cliënten die ik daar ontvang en dat ik daar maandelijks een rekening van hen voor ga ontvangen.

Het percentage dat ik daarvoor af sta is 40%.

 Is 40% een goede deal?

 

22 minuten geleden, lindazzp zei:

We hebben dus afgesproken dat ik een vast percentage afdraag voor de cliënten die ik daar ontvang en dat ik daar maandelijks een rekening van hen voor ga ontvangen.

Hoe moet ik die 40% hierbij verwerken?

Dat hangt er vanaf wat er uiteindelijk op de factuur komt te staan ... huurkosten, bemiddelingsfee of iets degelijks.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 27-1-2019 om 12:17, Cosara zei:

 Is 40% een goede deal?

Het is voor mij nu nog wel een gunstige deal omdat ik net begin en nog niet een eigen locatie met inrichting kan bekostigen. Dankzij deze deal betaal ik alleen een vors percentage voor klanten die ik daar in de ruimte behandel. Dat is betalen naar gebruik en dat lijkt relatief veel maar ik hoef mijzelf dan nog niet fors in de schulden te steken. De andere dagen van de week werk ik op locatie en bij de clienten thuis en die opbrengsten zijn volledig voor mij.

 

 

Deel op social media


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké