• 0

Kosten doorverwijzing in de boekhouding?

Ik ben recent als ZZP'er gestart en lever mijn diensten voornamelijk aan particulieren. Ik bezoek cliënten thuis of op locatie, maar ben nu ook een samenwerking waardoor ik de beschikking heb over een werkruimte. De overeenkomst is dat ik een vast percentage afdraag van de inkomsten uit cliënten die ik daar ontvang. In ruil daarvoor zal de eigenaar mij ook cliënten doorverwijzen dus het is een samenwerking die voor beide voordeel biedt.

 

We hebben dus afgesproken dat ik een vast percentage afdraag voor de cliënten die ik daar ontvang en dat ik daar maandelijks een rekening van hen voor ga ontvangen. Dit is een goede deal voor mij omdat ik dan minder vaste lasten heb (hoge huur pand) en ook gewoon cliënten thuis kan blijven helpen. Hoe moet ik dit echter in de boekhouding verantwoorden?

 

Stel ik heb in een week 6 cliënten thuis bezocht  en 4 cliënten in de werkruimte ontvangen. Het percentage dat ik daarvoor af sta is 40%. Voor het gemak zeg ik dat alle cliënten €50,- hebben betaald.

 

6 cliënten * €50 = €300 -- geboekt als --> (€248 inkomsten en  €52,- aan BTW)

4 cliënten * €50 = €200 -- hoe boeken met de 40%?? --> (€165,- inkomsten en €35,- aan BTW)

 

Hoe moet ik die 40% hierbij verwerken?

Is het dezelfde som als daarboven, maar moet ik dan de 40% misschien apart als 'verkoop' of 'operationele' kosten rekenen?
Hoe moet dat dan met de BTW? Bevat de rekening die ik ga krijgen naar rato de BTW? Dan kan ik die '40%' misschien beter als 'inkoop' of 'huur' kosten boeken?

Wat is de de gebruikelijke manier om in de boekhouding een vaste vergoeding per cliënt aan een derde partij te verantwoorden?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
16 minuten geleden, lindazzp zei:

De overeenkomst is dat ik een vast percentage afdraag van de inkomsten uit cliënten die ik daar ontvang. In ruil daarvoor zal de eigenaar mij ook cliënten doorverwijzen dus het is een samenwerking die voor beide voordeel biedt.

We hebben dus afgesproken dat ik een vast percentage afdraag voor de cliënten die ik daar ontvang en dat ik daar maandelijks een rekening van hen voor ga ontvangen.

Het percentage dat ik daarvoor af sta is 40%.

 Is 40% een goede deal?

 

22 minuten geleden, lindazzp zei:

We hebben dus afgesproken dat ik een vast percentage afdraag voor de cliënten die ik daar ontvang en dat ik daar maandelijks een rekening van hen voor ga ontvangen.

Hoe moet ik die 40% hierbij verwerken?

Dat hangt er vanaf wat er uiteindelijk op de factuur komt te staan ... huurkosten, bemiddelingsfee of iets degelijks.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 27-1-2019 om 12:17, Cosara zei:

 Is 40% een goede deal?

Het is voor mij nu nog wel een gunstige deal omdat ik net begin en nog niet een eigen locatie met inrichting kan bekostigen. Dankzij deze deal betaal ik alleen een vors percentage voor klanten die ik daar in de ruimte behandel. Dat is betalen naar gebruik en dat lijkt relatief veel maar ik hoef mijzelf dan nog niet fors in de schulden te steken. De andere dagen van de week werk ik op locatie en bij de clienten thuis en die opbrengsten zijn volledig voor mij.

 

 

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.