• 0

Regresrecht art 7:25bw van toepassing bij levering product zonder garantie?

(aangepast)

Beste,

 

Recht op regres (7:25) bij opname in het koopcontract dat dit product geleverd wordt zonder garantie.

Betreft hier een gebruikt goed (auto) welke is verkocht aan een wederverkoper (collega autobedrijf)

Gaat dit recht boven het contract waaruit blijkt dat het goed is geleverd zonder garantie.

 

aangepast door Stroeken
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Stroeken,

 

Allereerst welkom op Higherlevel.

 

Inhoudelijk: ik ben geen jurist, maar deze vraag is een redelijke klassieker.  Het leveren zonder garantie betekent niet dat het product  niet moet voldoen aan wat de koper er redelijkerwijs van mag verwachten (non-conformiteit). 

 

Voor zover mij bekend is het regresrecht van art 7:25 is onverminderd van toepassing op voertuigen die zonder garantie geleverd worden. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Norbert,

 

Bedankt voor je snelle reactie.

 

Ook ik ben geen jurist, maar in mijn optiek kan art 7.25 niet bedoelt zijn om een "handelaar" of "wederverkoper" te beschermen wanneer deze er bewust voor kiest om korting te genieten ipv garantie.

 

daarnaast refereer in aan art 7:25.3 
"Het recht op schadevergoeding krachtens lid 1 komt de verkoper niet toe indien de afwijking betrekking heeft op feiten die hij kende of behoorde te kennen, dan wel haar oorzaak vindt in een omstandigheid die is voorgevallen nadat de zaak aan hem werd afgeleverd."

 

Ik had in deze niet meer kennis dan de kopende partij

 

Het betreft hier een Audi welke helaas olie verbruikt, de kopende partij had, net als ik, kunnen weten dat het risico bij dit type auto bestaat dat hij olie verbruikt.

aangepast door Stroeken
Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Stroeken zei:

Het betreft hier een Audi welke helaas olie verbruikt, de kopende partij had, net als ik, kunnen weten dat het risico bij dit type auto bestaat dat hij olie verbruikt.

 

Prima toch? Er is geen dan geen sprake van non-conformiteit. 

 

23 minuten geleden, Stroeken zei:

maar in mijn optiek kan art 7.25 niet bedoelt zijn om een "handelaar" of "wederverkoper" te beschermen wanneer deze er bewust voor kiest om korting te genieten ipv garantie.

 

Klopt, maar dat doet het ook niet :classic_cool:

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Je hebt een auto verkocht die meer olie verbruikt dan gehoopt en een zakelijke koper heeft schriftelijk afgezien van enige vorm van garantie?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Highio zei:

en een zakelijke koper

eh.. niet zomaar een zakelijke koper, maar een handelaar /  professionele wederverkoper. Iemand die zich op grond daarvan zeker  niet kan verschuilen achter "ik wist dit niet" of "ik wist niet wat geen garantie inhield"

 

20 minuten geleden, Highio zei:

heeft schriftelijk afgezien van enige vorm van garantie?

Afzien van garantie? Doet dat ter zake dan? (wat suggereer je?) Iets dat niet wordt aangeboden, kun je ook niet van afzien. Garantie is geen recht voor koper of plicht voor verkoper. 

 

En bij doorverkoop is zelden of nooit sprake van enige vorm van garantie

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Tja, ik probeer het openingsbericht (ook als niet-jurist) ook maar in gewone mensen of gewone ondernemerstaal te vertalen. Het maakt nogal een verschil of af en toe een paar tientjes meer dan gewenst  aan motorolie besteed moet worden bij sportief rijgedrag of dat de motor finaal in de prak gedraaid is bij het transport vanaf de plaats van aankoop naar de showroom van koper. :classic_wink:

 

En ik heb verder geen idee of een loop- of sloopauto in deze transactie van eigenaar gewisseld is. Geen garantie is voor mij geen garantie, waarbij dan verder ook geen discussie mogelijk is, maar goed ik ben (verkopend?) topic starter of koper niet. Kennelijk is er een probleem of verschil van inzicht.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Highio,

 

het betreft in dit specifiek geval een Audi van +/- 15000,- dus een serieus object.

De Auto is zonder enige vorm van garantie verkocht aan een wederverkoper (lees Bovag aangesloten autobedrijf)

 

Naar wat nu blijkt verbruikt de motor teveel olie (naar gezegd 1.5l op 600km) 

Dit is pas bekent geworden nadat het autobedrijf de auto verkocht had aan een consument, deze is hiermee terug gegaan naar het betreffende autobedrijf en heeft hier garantie geclaimd (wet non conformiteit )

 

Het autobedrijf beroept zicht nu op het recht tot regres naar ons.

 

Mijn vraag was of dit mogelijk is ondanks dat de auto door mij is verkocht zonder garantie en ik niet meer kennis heb dan mijn tegenpartij.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dan heeft dit bedrijf toch eenvoudigweg niet opgelet wat het inkoopt én verkoopt? Beetje beschamend toch voor een Bovag-bedrijf? Ik heb verder geen idee of dan een koppakking of een of andere slang vervangen moet worden...

 

...ik heb eveneens geen idee wanneer dit probleem ontstaan is. Vervelend genoeg maakt dit wel duur tanken, maar ik geloof niet dat dit jouw probleem is...

 

TFSI-benzinemotor?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dit topic wordt een beetje een extreem voorbeeld met de aanvullende informatie, maar ik lees vooralsnog niet dat topic starter een Bovag-garage is of dat het probleem al bij verkoop bestond en/of bekend was...

 

@Maxn, van de Nissan is dat wel bekend geworden, maar natuurlijk lijkt mij een auto met een genoemde verkoopprijs en dergelijk (extreem niet zomaar (te)veel) olieverbruik ook niet-conform. Reden of oorzaak is alleen vooralsnog onbekend. Hebben jullie al een technisch onderzoek ingesteld en/of het probleem verholpen?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

StevenK,

 

Het stuk van de Bovag had ik reeds gelezen maar schept mij niet de duidelijkheid die ik zoek, want geldt dit ook wanneer de koper gekozen heeft voor levering zonder garantie.

 

Tevens refereer ik wederom aan art 7:25.3 
"Het recht op schadevergoeding krachtens lid 1 komt de verkoper niet toe indien de afwijking betrekking heeft op feiten die hij kende of behoorde te kennen, dan wel haar oorzaak vindt in een omstandigheid die is voorgevallen nadat de zaak aan hem werd afgeleverd."

 

Dat Audi een aantal motoren in de range heeft welke risico van olieverbruik met zich meebrengen had de koper ook moeten weten naar mijn weten.

Het is aannemelijk dat de motor dit probleem al had toen ik de auto verkocht, alleen was mij dit niet bekent.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Highio,

 

Ik ben niet aangesloten bij de Bovag.

Het verhaal van Nissan had ik reeds gevonden.

in beginsel krijgt de eiser ongelijk, nadat ik hoger beroep blijkt dat de verkopende partij op de hoogte was van het olieverbruik wordt de eiser in het gelijk gesteld.

In mijn "zaak"  was ik niet op de hoogte van dit probleem en kan dit tevens aantonen middels een omschrijving van de auto van voor de aankoop van de toenmalige verkopende partij waar ik de auto heb aangeschaft.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Volgens mij kan je jezelf hier niet verbergen achter de informatie die je hebt gekregen van de aan jou verkopende partij. Als professional zou je verwachten dat je vraagt naar het olieverbruik of zelf vaststelt of de motor extreem veel verbruikt.  Dat er sprake is van olieverbruik zou ook uit de aankoopprijs kunnen blijken. Neem bovendien aan dat de prof dat kan zien aan de rook uit de uitlaat of de aanwezigheid van een lekkage als de auto op een plaats staat of een "natte" motor (of juist een die schoongemaakt is).

 

Veel zal afhangen van de informatie die je verstrekt hebt aan de koper. Als er gewezen is op het extra olieverbruik dan heeft de kopende partij geen zaak en als daar niet op is gewezen mogelijk wel.  Verder moet je natuurlijk rekening houden met je reputatie en de relatie met de collega. Wellicht is het goedkoopst de lekkage te laten verhelpen op jouw kosten.  Mogelijk kan je de kosten delen met de collega zodat jullie beide nog wat verdienen en de consument een goede auto heeft. Mogelijk wil de laatste ook nog wat bijleggen omdat er 3 jaar garantie gegeven wordt op de reparatie.

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

-Heb jij een beroep op non-conformiteit uitgesloten in (jou) verkoopovereenkomst, bijvoorbeeld door verkoop tbv gebruik van onderdelen? Of heb jij een auto verkocht (waarvan dan verwacht mag worden dat de  motor normaal functioneert)?

 

15k aan onderdelen? :classic_rolleyes:

 

5 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

Jij kan je op jou beurt toch ook wenden tot jou leverancier?

 

Tenzij dat een particulier was...

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

15k aan onderdelen? 

Waar doel je hier op?

 

Dat voor de auto een aanzienlijk bedrag is betaald, en dat het dan volstrekt ongeloofwaardig is dat deze als "sloopauto voor de onderdelen" gekocht zou zijn.

Zelfs als je dat in de kleine lettertjes zou vermelden.

 

17 uur geleden, Stroeken zei:

het betreft in dit specifiek geval een Audi van +/- 15000,- dus een serieus object.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.