• 0

Nieuwe regels mbt oninbare facturen

(aangepast)

Volgens deze website mag je oninbare facturen die na 2017 zijn ontstaan, gewoon in mindering brengen bij de BTW.
Ik kan dit alleen niet terug vinden op de website van de belastingdienst.

 

En nu weet ik wel dat alles waar is wat op internet staat, maar vraag me toch even af of iemand deze regeling kent:
https://acconavm.nl/kennis/mkb/btw-terugvragen-onbetaalde-rekeningen/

 

 

Ik heb diverse facturen openstaan voor een kleine 5000 euro, waarbij zelfs de gerechtsdeurwaarder bang is of niet in staat is de facturen te innen.
Kan ik hiervan dan nu gewoon de BTW terugvragen? Ik heb al eerder verzoek  bij de inspecteur ingediend, maar die moet 8 maanden na dato nog steeds reageren.

 

edit: nouja, ik was al heel lang aan het zoeken, uiteindelijk via duckduck toch gevonden op de belasting website, hierbij is de regeling iets uitgebreider omschreven:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/btw_terugvragen/teruggaaf_door_oninbare_vorderingen


 

Mijn vorderingen zijn uit 2015 en 2014, dus die kan ik dan nu gewoon terug vragen

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hier is de link naar de belastingdienst hierover.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aangifte_doen_en_betalen/aangifte_corrigeren/btw_terugvragen/teruggaaf_door_oninbare_vorderingen

 

De facturen mag je dus pas als oninbaar aanmerken als de uiterste betaaldatum ouder is dan een jaar.

 

Vergeet ook niet het omzetbedrag als dubieus te boeken. Zo kun je samen met de btw teruggave de omzet (excl. btw) boeken als kostenpost oninbaar. (Maar dat zul je zelf wel merken anders klopt je boekhouding niet)

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dat laatste had de boekhouder wel al gedaan. Alleen wilde hij dat ik creditfacturen zou maken, maar ik kon me herinneren dat dit niet zomaar mocht en dat je een verzoek moest indienen.
Inmiddels weer een paar maanden verder, dus toch maar weer op zoek naar een oplossing.
Bedankt.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 1
51 minuten geleden, Jasper S. zei:

Alleen wilde hij dat ik creditfacturen zou maken, maar ik kon me herinneren dat dit niet zomaar mocht en dat je een verzoek moest indienen.

Het terugvragen van BTW over oninbare vorderingen was vóór 01-01-2017 een omslachtig (schriftelijk) proces, want je moest ook aangeven dat je de nodige inspanningen had verricht met betrekking tot het incasseren van de openstaande facturen. Het maken van een simpele creditfactuur was daarentegen veel gemakkelijker ... onrechtmatig overigens. Met de nieuwe regelgeving vervalt deze onrechtmatige facturatie.

 

Met een creditfactuur verleent de crediteur namelijk een finale kwijting voor de openstaande vordering aan de debiteur. Daarmee geeft de crediteur in juridische termen aan dat hij/zij niets meer te vorderen heeft. Vanaf dat moment is er geen sprake meer van een oninbare debiteur. Dat heeft nogal wat gevolgen voor de BTW, namelijk dat de debiteur over het kwijtgescholden bedrag geen BTW aan de Belastingdienst verschuldigd is. De crediteur kan overigens ook geen BTW terugvorderen, en wel omdat er geen oninbare vordering meer bestaat. Door de kwijtschelding middels een creditfactuur is de schuld immers teniet gegaan.

 

zie ook:

Burgerlijk Wetboek Boek 6, Geldend van 01-09-2017 t/m heden.

Afdeling 4. Afstand en vermenging.

Artikel 160, 1e lid. Een verbintenis gaat teniet door een overeenkomst van de schuldeiser met de schuldenaar, waarbij hij van zijn vorderingsrecht afstand doet.

 

Het maken van creditfacturen voor oninbare vorderingen is dus 'not done'.

Het netto bedrag van de oninbare factuur kon je altijd al middels de grootboekrekening 'Dubieuze debiteuren' afboeken. Voor de BTW moest je wat meer moeite doen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.