Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Soreto

Openingsbalans, voorraden en hardware

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben sinds kort voor mijzelf begonnen en ben een openingsbalans aan het opstellen, ik ben al jaren bezig geweest om dit punt te bereiken en heb zodoende ook al veel materieel (voorraden en hardware) vergaard. Dit is allemaal destijds particulier aangekocht, geen facturen en geen afschriften maar vertegenwoordigd wel een substantiële waarde en wil ik nu in deze nieuwe onderneming inbrengen... maar ben er niet zeker van hoe ik dit op de openingsbalans moet zetten.

Moet ik gewoon de huidige waarde schatten en die op activa: inventarissen en hardware boeken en op de passiva kant op eigen vermogen?

Wie kan mij verder helpen?

36 minuten geleden, Soreto zei:

Moet ik gewoon de huidige waarde schatten en die op activa: inventarissen en hardware boeken en op de passiva kant op eigen vermogen?

Tegen een reeële marktwaarde in de activa inboeken en als privé storting (onderdeel van het eigen vermogen) in de passiva.

Vervolgens 20% per jaar afschrijven vanaf het moment van inbreng.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Behalve op de voorraden. Daar schrijf je niet op af. 

Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

42 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Behalve op de voorraden. Daar schrijf je niet op af. 

Oeps ... de inleidende informatie niet goed gelezen. :classic_sad:

De voorraad neem je op in de vlottende activa ... en daar schrijf je niet op af.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Bedankt! Dat is duidelijk, dan heb ik nog de volgende vraag; normaal gesproken schrijf je alleen af op bedragen hoger dan 450,-. De hardware die ik wil inbrengen bestaat uit diverse gereedschappen en machines, sommige met een marktwaarde ver boven de 450,- maar ook veel daar onder, moet ik daar een scheiding in aanbrengen of kan ik alles op een hoop doen en op alles afschrijven?

Voor investeringen vanaf 450 euro moet je afschrijven, tot 450 euro mag je afschrijven.

Als je wilt mag je alles op een hoop doen.

Je mag zaken gebundeld activeren op de openingsbalans, ze moeten dan wel een gemeenschappelijk karakter hebben.

Belangrijk is dat je aan de investering een reële marktwaarde hangt, zoals hierboven meermaals wordt aangegeven.

Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.