• 0

BTW verzendkosten

Hallo.

Ik heb een webshop, tot dusver met producten met laag BTW tarief. Daarom rekende ik ook laag BTW over verzendkosten. Nu heb ik ook producten die vallen onder hoog BTW tarief.

Ik heb begrepen dat het BTW  tarief over verzendkosten hetzelfde is als het tarief wat geld voor de producten die je verzend.

Maar hoe zit het nu met een bestelling  die bestaat uit producten deels hoog en deels laag tarief?

 

Mvg Frotsnor

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)

Volgens mij (maar ik ben geen expert) zit het zo dat het tarief van het hoogst gefactureerde bedrag op je verzendkosten wordt toegepast. Als je dus €20,- factureert onder het lage tarief, en €30,- onder het hoge tarief, worden je verzendkosten ook belast met het hoge tarief.

 

Edit: Uwjurist was mij voor met andere informatie:classic_biggrin:

aangepast door jajajeroen
Link naar reactie
  • 0

Er lopen al meerdere topics met dezelfde vraag.

 

Je mag het BTW tarief in dit geval naar rato verdelen over de verzendkosten, als je dat wilt. Je mag ook het hoge tarief pakken, als je dat makkelijker vindt.

 

Er is een uitzondering, hoewel ik de bron daarvan even niet kan terug vinden. Als jij de kosten van PostNL 1 op 1 doorzet naar jouw klant, dan zou je eventueel de BTW van de verzendkosten op 0 mogen zetten, mits je ook de BTW vrijgestelde diensten van PostNL gebruikt.

 

39 minuten geleden, UwJurist zei:

Post.nl rekent géén btw voor post- en pakketzegels ! Zie https://www.postnl.nl/klantenservice/tarieven-postzegels/tarieven-versturen/btw/

Hoewel dat waar is, is dat voor de vraagstelling op zich een irrelevant feit.

Link naar reactie
  • 0

 

5 minuten geleden, Wouter Hol zei:

 

43 minuten geleden, UwJurist zei:

Post.nl rekent géén btw voor post- en pakketzegels ! Zie https://www.postnl.nl/klantenservice/tarieven-postzegels/tarieven-versturen/btw/

Hoewel dat waar is, is dat voor de vraagstelling op zich een irrelevant feit.

 

Het lijkt mij wel relevant, want ongepast om particuliere klanten op te zadelen met de kosten van btw, terwijl dat niet nodig is (en de schatkist nodeloos te spekken). Wij berekenen nooit btw door over diensten van derden waar geen btw op wordt geheven (griffierecht, aangetekende stukken enz.)

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, Wouter Hol zei:

Als jij de kosten van PostNL 1 op 1 doorzet naar jouw klant, dan zou je eventueel de BTW van de verzendkosten op 0 mogen zetten, mits je ook de BTW vrijgestelde diensten van PostNL gebruikt.

Dit mag dan volgens mij niet gerelateerd zijn aan een product of dienst die jij levert. Want dan moet je weer die BTW gebruiken (zoals je aangeeft).

 

Het doorzetten van die kosten zou dus het beste op een aparte factuur gebeuren.

 

1 minuut geleden, UwJurist zei:

Wij berekenen nooit btw door over diensten van derden waar geen btw op wordt geheven

In geval van geen BTW over verzendkosten kun je daar bij controle zelf voor opdraaien.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Wij berekenen nooit btw door over diensten van derden waar geen btw op wordt geheven (griffierecht, aangetekende stukken enz.)

Dat is nu juist de crux, want verzendkosten volgen het BTW-tarief van de geleverde producten (of diensten).

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Van de site van de belastingdienst:

 

Voorbeeld: bezorgkosten

Verkoopt u goederen en zorgt u ook voor bezorging bij de klant? Dan geldt voor de bezorgkosten hetzelfde tarief als voor de goederen. Gelden voor de goederen verschillende tarieven? Dan berekent u de bezorgkosten in dezelfde verhouding als de goederen.

Link naar reactie
  • 1

Even voor de goede orde: het BTW-tarief van de PostNL is irrelevant voor het tarief dat jij moet berekenen aan je klant! Het antwoord van UwJurist is simpelweg onjuist, hoe onrechtvaardig deze BTW-maatregel mogelijk ook klinkt.

 

Het tarief dat je rekent over de verzendkosten 'kleurt mee' met het tarief van de goederen die je stuurt. Als je dus iets stuurt van 6%, dan reken je ook 6% over de verzendkosten (ook als zelf geen BTW over de verzendkosten betaalde). Als je iets met 21% verkoopt, geldt dat ook voor de verzendkosten. Heb je een gemengde zending, dan splits je de verzendkosten naar rato op.

 

Nu klinkt het onrechtvaardig, maar dat valt wel mee. De maatregel is waarschijnlijk het gevolg van webshops die in toenemende mate 'gratis' verzendkosten hanteren. Die verzendkosten zijn uiteraard niet gratis, maar zitten min of meer in de kosten van het product. In feite betaalt de klant op die manier dus ook het tarief van het product over de verzendkosten. Bovendien geldt omgekeerd hetzelfde. Stel dat je een pakketje stuurt met een product belast met 6% via DHL (belast met 21%), dan kun je die verzendkosten dus met een lager tarief 'doorverkopen'.

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

De maatregel is waarschijnlijk het gevolg van webshops die in toenemende mate 'gratis' verzendkosten hanteren.

Die volg ik dan weer niet. Was dit anders voor het internettijdperk? Bij gratis verzending betaalt de webshop de verzendkosten. En krijgt een klant alleen een factuur met 0, laag of hoog BTW-tarief. Al dan niet uitgesplitst.

 

Als je in een consumentenwebshop verzendkosten rekent/vermeldt is dit incl. BTW.

 

Particulieren betalen dus gewoon voor wat ze voorgeschoteld gekregen hebben aan kosten.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, prinsrachid zei:

De maatregel is waarschijnlijk het gevolg van webshops die in toenemende mate 'gratis' verzendkosten hanteren. Die verzendkosten zijn uiteraard niet gratis, maar zitten min of meer in de kosten van het product.

 

De regel voorkomt omgekeerd ook misbruik, een soort ‘btw-boxhoppen’: je kunt een artikel van bijvoorbeeld 20 euro exclusief btw niet verkopen als een artikel van 10 euro exclusief btw + 10 euro verzendkosten vrij van btw.

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Rik · zei:

Dit mag dan volgens mij niet gerelateerd zijn aan een product of dienst die jij levert. Want dan moet je weer die BTW gebruiken (zoals je aangeeft).

 

Van onze huisfiscalist:

Op 11-12-2013 om 22:06, Joost Rietveld zei:

Dag allemaal

 

Er is een kleine, teeny weeny uitzondering (goedkeurend beleid van Min Fin):

 

Als de portokosten die doorbelast worden exact gelijk zijn aan de kosten die de ondernemer in rekening krijgt gebracht door PostNL èn de ondernemer specificeert deze op de factuur èn de levering valt onder de vrijgestelde postvervoer dan hoef je geen BTW te rekenen over de verzendkosten.

 

Onder vrijgestelde postdiensten vallen:

het vervoer van:

 

• Brieven met een maximaal gewicht van 2 kg;

 

• Pakketten met een maximaal gewicht van 10 kg;

 

• Poststukken met daarin tekst bestemd voor blinden van maximaal 7 kg;

 

• Aangetekende poststukken;

 

• Poststukken met een aangegeven waarde; of

 

• Uitreiking gerechtelijk schrijven.

 

De regeling dat doorbelaste portokosten onder het BTW tarief vallen van het geleverde goed is er om te zorgen dat ondernemers niet zo handig zijn dat ze het product voor 1 euro verkopen en dan 200 euro portokosten rekenen oftewel BTW ontwijking.

 

Als echter aantoonbaar is dat de exace portokosten 1 op 1 doorbelast worden, deze op de nota staan en het verstuurde stuk onder het vrijgesteld postvervoer valt, dan is BTW rekenen over de verzendkosten dus niet nodig.

 

groet

Joost

 

Dit gaat voor de meeste ondernemers dus niet op, want die berekenen doorgaans een vast tarief ongeacht welke postdienst ze gebruiken en ze gebruiken in de regel ook nog een dienst die belast is met BTW. Je hebt bijvoorbeeld een pakkettencontract bij PostNL en dan zijn de kosten per definitie belast met BTW.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Highio zei:

Dat is nu juist de crux, want verzendkosten volgen het BTW-tarief van de geleverde producten (of diensten).

 

Groet,

 

Highio


Van andere branches weet ik niets, dus kan ik er heel goed naast zitten. Maar de juristerij werkt sinds jaar en dag met verschotten (doorbelaste kosten van derden).

 

Er zijn 2 soorten: belaste verschotten (bijv. kosten deskundige die zelf btw rekent) en onbelaste verschotten (griffierecht, leges, porto van aangetekende brieven aan bijv. wederpartij/rechtbank).

 

Ik citeer:

.....Het komt in de praktijk vaak voor dat kosten niet op eigen naam, maar wel voor rekening van de afnemer worden gemaakt. Doordat er vaak geen btw in deze kosten zit, werkt btw heffing kostprijsverhogend voor de opdrachtgever als deze geen (volledig ) recht op aftrek van voorbelasting heeft. Om dit te voorkomen heeft de Belastingdienst ter zake van de volgende kosten goedgekeurd dat deze kosten voor de btw worden behandeld als doorlopende posten. ....    Bron: https://www.ibeo.nl/blog/btw-bij-het-doorbelasten-van-onkosten/

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 minuten geleden, Wouter Hol zei:

Dit gaat voor de meeste ondernemers dus niet op, want die berekenen doorgaans een vast tarief ongeacht welke postdienst ze gebruiken en ze gebruiken in de regel ook nog een dienst die belast is met BTW. Je hebt bijvoorbeeld een pakkettencontract bij PostNL en dan zijn de kosten per definitie belast met BTW.

 

Wij berekenen dus geen vast tarief en gebruiken alleen onbelaste verzendingsmethoden :-). En enkel grote hoge portokosten worden doorberekend, dus niet elk postzegeltje.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, prinsrachid zei:

Even voor de goede orde: het BTW-tarief van de PostNL is irrelevant voor het tarief dat jij moet berekenen aan je klant! Het antwoord van UwJurist is simpelweg onjuist, hoe onrechtvaardig deze BTW-maatregel mogelijk ook klinkt.

Zo simpel is het dus niet ...

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, UwJurist zei:

 

Wij berekenen dus geen vast tarief en gebruiken alleen onbelaste verzendingsmethoden :-).

 

Dat is mooi, maar voor de TS is dat dus compleet irrelevant want die heeft een webshop en geen juridische praktijk.

 

De BTW naar rato van de producten verdelen is het enige juiste antwoord.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 minuten geleden, Wouter Hol zei:

 

Dat is mooi, maar voor de TS is dat dus compleet irrelevant want die heeft een webshop en geen juridische praktijk.

 

De BTW naar rato van de producten verdelen is het enige juiste antwoord.

Voor TS klopt dat, (dat gaf ik ook al aan) maar voor de algemene discussie is het interessant. Zie ook wat o.a. Joost Rietveld (door jou geciteerd) en Ibeo.nl aangeven.

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, UwJurist zei:

Zo simpel is het dus niet ...

"Om dit te voorkomen heeft de Belastingdienst ter zake van de volgende kosten goedgekeurd dat deze kosten voor de btw worden behandeld als doorlopende posten: Griffierechten."

 

"Verzendkosten dienen altijd met btw doorbelast te worden! Ook als deze kosten aan jou in rekening zijn gebracht zonder btw. Bepaalde postbedrijven zijn vrijgesteld van btw, maar dit geldt niet voor jou. Als jij deze kosten doorbelast valt het gewoon onder de maatstaf van heffing, en dien je dus gewoon btw in rekening te brengen."

 

Daarmee lijkt het mij logisch dat alle overige verzendkosten, anders dan griffierechten, wel met BTW belast moeten worden.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 minuten geleden, Cosara zei:

".......

 

Daarmee lijkt het mij logisch dat alle overige verzendkosten, anders dan griffierechten, wel met BTW belast moeten worden.

 

 

Dat geldt niet voor aangetekende stukken, althans niet volgens wat Joost Rietveld aangaf, zie citaat hierboven dat ik gemakshalve hieronder even herhaal:

 

Er is een kleine, teeny weeny uitzondering (goedkeurend beleid van Min Fin):

 

Als de portokosten die doorbelast worden exact gelijk zijn aan de kosten die de ondernemer in rekening krijgt gebracht door PostNL èn de ondernemer specificeert deze op de factuur èn de levering valt onder de vrijgestelde postvervoer dan hoef je geen BTW te rekenen over de verzendkosten.

 

Onder vrijgestelde postdiensten vallen:

het vervoer van:

 

• Brieven met een maximaal gewicht van 2 kg;

• Pakketten met een maximaal gewicht van 10 kg;

• Poststukken met daarin tekst bestemd voor blinden van maximaal 7 kg;

• Aangetekende poststukken;

• Poststukken met een aangegeven waarde; of

• Uitreiking gerechtelijk schrijven.

 

De regeling dat doorbelaste portokosten onder het BTW tarief vallen van het geleverde goed is er om te zorgen dat ondernemers niet zo handig zijn dat ze het product voor 1 euro verkopen en dan 200 euro portokosten rekenen oftewel BTW ontwijking.

 

Als echter aantoonbaar is dat de exace portokosten 1 op 1 doorbelast worden, deze op de nota staan en het verstuurde stuk onder het vrijgesteld postvervoer valt, dan is BTW rekenen over de verzendkosten dus niet nodig.

 

aangepast door UwJurist

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, UwJurist zei:

Ik citeer:

.....Het komt in de praktijk vaak voor dat kosten niet op eigen naam, maar wel voor rekening van de afnemer worden gemaakt. Doordat er vaak geen btw in deze kosten zit, werkt btw heffing kostprijsverhogend voor de opdrachtgever als deze geen (volledig ) recht op aftrek van voorbelasting heeft. Om dit te voorkomen heeft de Belastingdienst ter zake van de volgende kosten goedgekeurd dat deze kosten voor de btw worden behandeld als doorlopende posten. ....    Bron: https://www.ibeo.nl/blog/btw-bij-het-doorbelasten-van-onkosten/

Ik volg het even niet meer. Er staat in dit blog het volgende:

Om dit te voorkomen heeft de Belastingdienst ter zake van de volgende kosten goedgekeurd dat deze kosten voor de btw worden behandeld als doorlopende posten:

  • Rechten bij invoer en andere belastingen die je op eigen naam en voor rekening van je afnemer betaalt
  • Toeristenbelasting die je per bezoeker en overnachting afzonderlijk in rekening brengt
  • Leges voor de inschrijving en de tenaamstelling in het kentekenregister die je als leverancier van een voertuig doorberekent aan de afnemer
  • Assurantiekosten die je als leverancier of dienstverlener aan een andere ondernemer moet betalen, voor zover deze kosten afzonderlijk in rekening zijn gebracht
  • Kosten van het CBR die rijschoolhouders doorberekenen aan hun leerlingen
  • Overdrachtsbelasting die namens de opdrachtgever wordt betaald
  • Griffierechten

In deze limitatieve opsomming worden geen verzendkosten vermeld, deze staan verderop in het stuk genoemd:

Verzendkosten dienen altijd met btw doorbelast te worden! Ook als deze kosten aan jou in rekening zijn gebracht zonder btw. Bepaalde postbedrijven zijn vrijgesteld van btw, maar dit geldt niet voor jou. Als jij deze kosten doorbelast valt het gewoon onder de maatstaf van heffing, en dien je dus gewoon btw in rekening te brengen.

 

De laatste Toelichting Tabel I OB vermeldt het volgende:

§ 4.5 Bezorgkosten

Als de ondernemer goederen levert en hij ook degene is die zich verbonden heeft de goederen bij de klant te bezorgen, is voor wat de bezorging betreft sprake van een bijkomende prestatie die opgaat in de levering van de goederen. Bij levering van goederen naar verschillende btw-tarieven moeten de bezorgkosten naar verhouding van de vergoedingen exclusief de bezorgkosten worden toegerekend.

De enige uitzondering die hier blijkbaar op van toepassing is geldt bij het verzenden van drukwerk:

 

Als de porto- of frankeerkosten betrekking hebben op vrijgesteld postvervoer (op grond van artikel 11, eerste lid, letter m van de wet) kunnen die kosten worden behandeld als met doorlopende posten gelijk te stellen bedragen. Dit kan ook als de ondernemer in opdracht van de opdrachtgever drukwerk verzendt dat hij niet zelf heeft vervaardigd. Zie artikel 8, vijfde lid, letter a van de wet en artikel 4, eerste lid letter c van het uitvoeringsbesluit. Hieraan zijn de volgende voorwaarden verbonden:

–de opdrachtnemer moet het bedrag voor de postverzending afzonderlijk aan zijn opdrachtgever in rekening brengen en

–dat bedrag moet gelijk zijn aan het bedrag dat de opdrachtnemer voor de postverzending daadwerkelijk aan een verlener van de universele postdienst als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onderdeel g, van de Postwet 2009 heeft betaald.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Bert. zei:

Ik volg het even niet meer.

 

Die blog haalde ik aan i.v.m. de in mijn branche onbelaste verschotten in het algemeen zoals ik die eerder noemde.  Over bijv. griffiegeld hoef je dus geen btw te rekenen.

Over specifiek verzendkosten staat daar inderdaad iets anders dan wat Joost Rietveld aangaf, te weten btw hoef je niet te berekenen over bepaalde soorten verzendkosten.

 

Voor de meeste bedrijven zal dus de hoofdregel gelden dat er wel btw geheven moet worden over verzendkosten.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

En dan mogen wij alleen begrijpelijke handelsvoowaarden hanteren?

 

Ik kan er geen touw meer aan vastknopen.

 

Enneh, met alle tariefstijgingen heb ik meerdere keren te weinig in rekening gebracht ipv EXACT. Dan had ik dus btw moeten rekenen?

Multiplex op zijn mooist:

https://pastjekastje.nl Je kastje mooi op maat

https://www.svendingtray.com Buikbakken voor promotie en hospitality, standaard en maatwerk:

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, svenh zei:

En dan mogen wij alleen begrijpelijke handelsvoowaarden hanteren?

Begrijpelijk is slechts een relatief begrip.

 

Wij mogen (toch wel) aannemen dat het gelijkheidsbeginsel, inzake het fiscaal en juridisch taalgebruik, zich ook uitstrekt tot de handelsvoorwaarden van een onderneming, zowel richting B2B als ook B2C.

 

2 uur geleden, svenh zei:

Ik kan er geen touw meer aan vastknopen.

Misschien is het een schamele troost, maar ... er zijn maar bar weinig belastinginspecteur die dat wel kunnen.

 

een beetje off-topic, maar wel leuk. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
17 uur geleden, UwJurist zei:

 

Die blog haalde ik aan i.v.m. de in mijn branche onbelaste verschotten in het algemeen zoals ik die eerder noemde.  Over bijv. griffiegeld hoef je dus geen btw te rekenen.

Daar heeft TS met zijn webshop dus niets aan.  Met alle respect, een op zich simpele vraag wordt op deze manier onnodig ingewikkeld gemaakt.

Link naar reactie
  • 1

Het lijkt me dan een constructiever idee om de Belastingdienst te porren voor een 'Btw berekenen over verzendkosten'-pagina inclusief (gecombineerd tarief) rekenvoorbeeld. Ter voorlichting van ondernemers en consumenten. Geen idee of daar op termijn nog een kleine BTW-meeropbrengst uit zou volgen. Of juist niet.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 311 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.